Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Debian 5.0  (gelezen 25951 keer)

Re: Debian 5.0
« Reactie #50 Gepost op: 2009/02/26, 23:50:19 »
Flash stond er bij mij al in:libswfdec 0.60-90,alleen jre 6 heb ik los erop moeten zetten.Mp3 en wma stonden standaard ook aan,Compiz draai ik niet.
Kubuntu 20.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Debian 5.0
« Reactie #51 Gepost op: 2009/02/27, 17:05:54 »
Ben hem nu aan het downloaden (live CD) eerst wat snuffelen , indien ja dan de DVD.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Debian 5.0
« Reactie #52 Gepost op: 2009/02/27, 17:07:18 »
Flash stond er bij mij al in:libswfdec 0.60-90,alleen jre 6 heb ik los erop moeten zetten.Mp3 en wma stonden standaard ook aan,Compiz draai ik niet.
Swfdec is wel wat anders dan de Flash Player van Adobe hè.

Re: Debian 5.0
« Reactie #53 Gepost op: 2009/02/27, 19:08:31 »
Flash stond er bij mij al in:libswfdec 0.60-90,alleen jre 6 heb ik los erop moeten zetten.Mp3 en wma stonden standaard ook aan,Compiz draai ik niet.
Swfdec is wel wat anders dan de Flash Player van Adobe hè.
Weet niet wat het verschil is,maar het draait prima  =D

EDIT:verschil is er dus wel degelijk,youtube filmpjes haperen.Handmatig adobe flashplayer 10.deb geinstalleerd en nou draait het weer als een zonnetje. :-[
« Laatst bewerkt op: 2009/02/27, 21:08:04 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04

Re: Debian 5.0
« Reactie #54 Gepost op: 2009/02/27, 21:23:50 »
Ben hem nu aan het downloaden (live CD) eerst wat snuffelen , indien ja dan de DVD.
Ben benieuwd hoe het bevalt  :)
Kubuntu 20.04

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Debian 5.0
« Reactie #55 Gepost op: 2009/02/27, 21:26:55 »
Ik vond de 3d acceleratie, compiz en flash niet zo gemakkelijk. Eens gevonden was het natuurlijk belachelijk simpel.

Uit nieuwsgierigheid, ook door deze berichten, heb ik een installatie gedaan.

3d acceleratie
De versie van de Nvidia drivers in de non-free pakketbron herkent mijn nvidia 9500 gt videokaart (van 2008) nog niet. Ubuntu gebruikt vanaf 8.10 drivers, die deze kaart wel ondersteunen. Het installeren van de driver van de nvidia website is wel gelukt maar minder snel.

compiz
Naar compiz heb ik nog niet gekeken, het is niet standaard zoals in ubuntu een tabblad in het "Uiterlijk" menu.

flash
De .tar.gz versie van de adobe website kan je installeren mits je als installatiepad voor de browser '/usr/lib/iceweasel' opgeeft.

Het werkt verder wel prima. Ook het toevoegen van een multimedia pakketbron was (engelstalig) maar eenvoudig. Daarna is er snel een volwaardige desktop van te maken.

Forums worden veel minder gebruikt als voor ubuntu. Ook het engeltalige forum is veel stiller dan voor ubuntu. Documentatie is er voldoende maar ik vindt minder in de Nederlandse taal dan voor ubuntu.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Tom

  • Lid
Re: Debian 5.0
« Reactie #56 Gepost op: 2009/02/27, 21:35:33 »
Ben hem nu aan het downloaden (live CD) eerst wat snuffelen , indien ja dan de DVD.
Ben benieuwd hoe het bevalt  :)

Ja .. ik ook maar ik moet tot maandag wachten. :rolleyes:
Heb nu geen CD meer om te branden , ik dacht het ... maar het zijn DVD´s (lol ). =D
Heb nog een nagelnieuwe Desktop (is nog verpakt al 5 maand).
Daar ga ik dan of die Debian op zetten of de nieuwe nog uit te komen PClos 2009.
We zullen zien. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Debian 5.0
« Reactie #57 Gepost op: 2009/02/27, 21:45:32 »
Heb nu geen CD meer om te branden , ik dacht het ... maar het zijn DVD´s (lol ). =D
Beetje zonder van het schijfje maar je kan een dvd image van 4.4GB downloaden.
http://cdimage.debian.org/debian-cd/5.0.0/i386/iso-dvd/
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Debian 5.0
« Reactie #58 Gepost op: 2009/02/27, 22:07:36 »
Maar dan heb je geen live cd,die dvd is alleen voor installatie  ;)
Kubuntu 20.04

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Debian 5.0
« Reactie #59 Gepost op: 2009/02/27, 22:49:21 »
Mijn favoriete applicatie, de teletekst browser, ttb is niet aanwezig in Debian.  :|

Daarom de versie van de website geinstalleerd. En dan heb je wel versie 0.95.  :P
In Ubuntu Jaunty 9.04 alpha zit nog steeds versie 0.94.

Hoewel de kernel versie van Debian 5.0 (2.6.26) achterloopt bij Ubuntu lopen de versies van de pakketten in Debian vaak voor op Ubuntu.
http://utnubu.alioth.debian.org/source-versiondiff.html
Klik links bovenin op Documentatie

Offline woteb

  • Lid
Re: Debian 5.0
« Reactie #60 Gepost op: 2009/02/28, 08:59:22 »
Mijn favoriete applicatie, de teletekst browser, ttb is niet aanwezig in Debian.  :|

Daarom de versie van de website geinstalleerd. En dan heb je wel versie 0.95.  :P
In Ubuntu Jaunty 9.04 alpha zit nog steeds versie 0.94.

Hoewel de kernel versie van Debian 5.0 (2.6.26) achterloopt bij Ubuntu lopen de versies van de pakketten in Debian vaak voor op Ubuntu.
Ik heb de ubuntu versie van de ttb gebruikt. Gewoon uit /var/cache/apt/archives gekopieerd naar een andere locatie en die met Gedebi geïnstalleerd. Werkt prima. Dit gaat ook op voor prism en het Nimbus theme. Deze heb ik hier http://www.oudvaders.nl/tools.htm staan.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Debian 5.0
« Reactie #61 Gepost op: 2009/02/28, 16:29:43 »
@Woteb: Bedankt voor de tip om een ubuntu pakket te gebruiken! Gelukkig waren de installatieinstructies op http://www.djcbsoftware.nl/code/ttb/#installatie duidelijk genoeg.

De ubuntu versie is nog steeds 0.94 terwijl 0.95 ook beschikbaar is. De wijzigingen in versie 0.95 zijn niet schokkend maar ik vroeg mij af hoe deze versie in (een volgende versie van) ubuntu komt.

In de  pakket informatie lees ik:
Original Maintainer (usually from Debian):
    * Johnny Mast
It should generally not be necessary for users to contact the original maintainer.


Ik dit geval is er geen Debian pakket. Het lijkt geen goede gewoonte te zijn om deze beheerder te benaderen om te informeren dat er een nieuwe versie beschikbaar is. Kan je daar dan een launchpad bugrapport voor maken?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Debian 5.0
« Reactie #62 Gepost op: 2009/03/01, 00:14:17 »

Ik dit geval is er geen Debian pakket. Het lijkt geen goede gewoonte te zijn om deze beheerder te benaderen om te informeren dat er een nieuwe versie beschikbaar is. Kan je daar dan een launchpad bugrapport voor maken?

Dit gaat bij Debian via reportbug

http://blog.thedebianuser.org/?p=145

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Debian 5.0
« Reactie #63 Gepost op: 2009/03/01, 11:05:06 »

In dit geval is er geen Debian pakket. Het lijkt geen goede gewoonte te zijn om deze beheerder te benaderen om te informeren dat er een nieuwe versie beschikbaar is. Kan je daar dan een launchpad bugrapport voor maken?

Dit gaat bij Debian via reportbug

Eigenlijk was ik nieuwsgierig hoe het in ubuntu gaat. Hoe gaat de 0.94 versie omhoog naar 0,95, als er zoals in dit geval GEEN Denian pakket is.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Debian 5.0
« Reactie #64 Gepost op: 2009/03/01, 11:30:14 »
Als je dat pakket in Debian wilt hebben, dan lijkt het me toch handig om bugreport te gebruiken. Ubuntu pakketten gebruiken op Debian wordt sterk afgeraden...

In Ubuntu zal er een team aan werken om de pakketten up to date te houden...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Debian 5.0
« Reactie #65 Gepost op: 2009/03/01, 11:42:05 »
In Ubuntu zal er een team aan werken om de pakketten up to date te houden...
Dus wacht ik rustig af tot dat team in actie komt?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Debian 5.0
« Reactie #66 Gepost op: 2009/03/01, 12:43:58 »
In Ubuntu zal er een team aan werken om de pakketten up to date te houden...
Dus wacht ik rustig af tot dat team in actie komt?
Nee, je laat het Debian team weten dat je dat pakket graag in Debian wilt zien! ;)

Offline kamelot

  • Lid
Re: Debian 5.0
« Reactie #67 Gepost op: 2009/11/20, 14:00:51 »
Hallo allemaal.

Ik zit er aan te denken om debian is te proberen .
Maar heb een paar vragen er over.
Hoe zit het met debian en ext4 ? ken je ext4 gewoon kiezen tijdens de installatie.
En is er ook een mogelijkheid om voor kde4 te kiezen .
Ik weet dat je repos moet toevoegen om naar kde 4.3 te gaan .
En welke versie ken ik het beste nemen stable testing of unstable.
Ik wil graag wat nieuwere versies van programma´s maar toch stabiel is testing dan het best ?

M.v.G

Kamelot
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Debian 5.0
« Reactie #68 Gepost op: 2009/11/22, 13:00:49 »
volgens mij staat ext4 niet in het keuze lijstje, maar dat weet ik niet zeker.

Bij de install van Lenny (Stable) is er geen ext4 optie inderdaad.

Re: Debian 5.0
« Reactie #69 Gepost op: 2009/11/22, 19:36:08 »
Ik heb met debian toen een blokkendoos proberen te bouwen,heb toen wel voor grub2 gekozen maar de ext4 optie kan ik me niet herinneren.
Kubuntu 20.04

Offline kamelot

  • Lid
Re: Debian 5.0
« Reactie #70 Gepost op: 2009/11/23, 09:52:55 »
ik heb even zitten zoeken .
ik snap niks van de release uitgave van debian .
van de website heb ik debian testing mini iso gehaald
daar zit ext4 en kde 4.3 standaard in ik ga er van uit dat dat sqeeuzeis .
maar hoe zit het nu echt .
is het zo

debian lenny = stable
debian sqeeuze = testing
? = unstable
maar denk dat ik wacht tot sqeeuze stable is
weet niet hoe stabiel testing bij debian is

mvg

kamelot
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline kamelot

  • Lid
Re: Debian 5.0
« Reactie #71 Gepost op: 2009/11/23, 11:47:56 »
o oke denk dat ik het al een beetje snap

stable is net een lts versie
testing is net een tussen versie van ubuntu
en unstable is een soort alpha beta versie

en de releases schuiven telkens 1 verder op .
is dit goed?
en als jij zeg dat de testing stabiel is ga ik hem toch
maar is naast ubuntu zetten .

kamelot
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

DarkEra

  • Gast
Re: Debian 5.0
« Reactie #72 Gepost op: 2009/11/27, 18:22:34 »
Dat Debian Lenny geen ext4 optie heeft zal het er een groot deel mee te maken hebben dat Debian zowiezo stabiliteit boven alles verkiest en ext4 is bij lange nog niet zover.
Dan niet te vergeten dat het ook voor een deel ermee te maken zal hebben dat de kernel die Debian Lenny gebruikt, ext4 niet goed zal ondersteunen. Het is namelijk een 2.6.26 kernel die er standaard in zit.

De nieuwe patches die voor ext4 geschreven waren destijds, werden pas toegevoegd als vast onderdeel aan de hoofdkernel 2.6.30 namelijk.
Maar.... sommige distributies konden ervoor kiezen deze patches backporten tot de 2.6.29 en/of de 2.6.28 kernel en ze een onderdeel ervan te maken, zoals Ubuntu had gedaan in 9.04 Jaunty.


Dat Debian Testing en Unstable wel ext4 hebben is dus vanwege de nieuwere kernel. Debian Testing heeft dus standaard de 2.6.30 Kernel en Debian Unstable zit op de 2.6.32RC8 kernel.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/27, 18:24:56 door DarkEra »

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Debian 5.0
« Reactie #73 Gepost op: 2009/11/28, 12:48:01 »
zelfs in testing is ext4 niet standaard, zegt genoeg lijkt mij .....
idem voor grub2, moet je ook bewust voor kiezen

Zitten daar nog hick-ups in dan? Ik vind grub2 toch wel makkelijk werken.

Re: Debian 5.0
« Reactie #74 Gepost op: 2009/12/04, 15:20:21 »
Dat Debian Lenny geen ext4 optie heeft zal het er een groot deel mee te maken hebben dat Debian zowiezo stabiliteit boven alles verkiest en ext4 is bij lange nog niet zover.
zelfs in testing is ext4 niet standaard, zegt genoeg lijkt mij .....
idem voor grub2, moet je ook bewust voor kiezen
Het probleem met gegevensverlies bij ext4 zit vooral in slordig geschreven applicaties, niet zozeer ext4 zelf. Dat het bij ext3 goed gaat is omdat die applicaties vertrouwen op de voor ext3 - specifieke manier van bestanden opslaan. Een workaround voor kernels ouder dan 2.6.30 is achter de kernel regel in grub plaatsen van:
rootflags=data=ordered
http://www.h-online.com/open/news/item/Ext4-data-loss-explanations-and-workarounds-740671.html