Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Afgehandeld] Met welk programma filmpjes aan elkaar plakken?  (gelezen 4204 keer)

Van onze kleinzoon heb ik een serie korte filmpjes, waarvan de meesten met een iPhone zijn gemaakt (.MOV) en sommigen met een Canon IX camera. Nu wil ik die filmpjes in chronologische volgorde aan elkaar plakken, zodat er een filmpje ontstaat waarin je kunt zien hoe hij groeit.
Kan iemand mij vertellen welk programma uit Softwarebeheer ik daarvoor het beste kan gebruiken( , dus geen toeters en bellen maar simpel aan elkaar plakken)?
Waar nodig heb ik de filmpjes al 90 graden gedraaid.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/25, 13:44:21 door Old man »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: met welk programma filmpjes aan elkaar plakken?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/24, 11:10:00 »
Ik doe dat meestal met Pitivi. Is een heel simpel programma met weinig mogelijkheden maar wat basale dingetjes als aan elkaar plakken enzo zit er wel in. Kun je uit het Softwarecentrum installeren.

Re: met welk programma filmpjes aan elkaar plakken?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/24, 11:54:26 »
Dank je wel Vistaus. Inmiddels al mee begonnen. Lijkt inderdaad vrij simpel. Nu moet ik nog ontdekken hoe ik het resultaat kan opslaan in een mp4 of iPad formaat, maar dat ga ik vanavond doen.
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: met welk programma filmpjes aan elkaar plakken?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/24, 12:50:03 »
Graag gedaan :)

Opslaan naar MP4 enzo kan door te kiezen voor Renderen.

Re: met welk programma filmpjes aan elkaar plakken?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/25, 13:43:57 »
Inmiddels gekeken naar de  Openshot Video recorder. Die lijkt me -voor wat ik wil-  toch handiger.
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Afgehandeld] Met welk programma filmpjes aan elkaar plakken?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/25, 14:24:29 »
Openshot heeft inderdaad een prachtige zeer toegankelijke interface, maar ook Pitivi is zeer toegankelijk. Wat beide programma's gemeen hebben, is dat ze continu crashen, maar dat blijkt grotendeels te liggen aan de onderliggende linux videoinfrastructuur.

Re: [Afgehandeld] Met welk programma filmpjes aan elkaar plakken?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/25, 14:42:21 »
Of aan jou computer want Pitivi is hier bij mij nog nooit gecrasht en ik heb hem toch al regelmatig gebruikt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Afgehandeld] Met welk programma filmpjes aan elkaar plakken?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/25, 15:01:54 »
Het zal mijn computer zijn. Met Pitivi heb ik tot nu toe nog nooit gewerkt - wel al voor de eerste keer geïnstalleerd. Laatste keer dat ik openshot gebruikte was om een vijftal videoclips aan elkaar te kleven. Het was letterlijk van: een actie doen, saven, een volgende actie doen, crashen, openshot opnieuw opstarten, de actie doen, opslaan, volgende actie doen, crashen ...

Hier kwam de efficientie van Unity echt naar voor: Alf+F om de bestandslens te openen en <enter> zorgde ervoor dat ik praktisch geen tijd verlies om Openshot terug op te starten. Plezant is anders.

Let in Ubuntu 13.10 op: encoderen van h264 is gebroken, zodat je er bij vele videoprogrammatjes zonder waarschuiwing uitvliegt van zodra je H264 wil encoderen (zoals in een mp4). Dat zal echter wellicht vlug opgelost worden.

Re: [Afgehandeld] Met welk programma filmpjes aan elkaar plakken?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/10/25, 20:04:13 »
Openshot heb ik inderdaad één keer gebruikt eerder dit jaar en hij was behoorlijk crashgevoelig. Maar Pitivi heeft in al die anderhalf jaar dat ik hem heb nog nooit gecrasht. En dat is op 3 verschillende computers.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: [Afgehandeld] Met welk programma filmpjes aan elkaar plakken?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/10/25, 22:50:33 »
Na een eerste prettige start met Openshot ben ik verder gegaan met KDEnLive. Openshot werkt erg prettig. Maar destijds crashtte het programma ook regelmatig.

Toen het op een goed moment helemaal niet meer wilde met de toenmalige versie ben ik het met KDEnLive gaan proberen. Je moet de moeite nemen een paar korte tutorial filmpjes te bekijken. Ze zijn niet bepaald mooi, maar wel erg helder in hun uitleg. Daar gaat het tenslotte om. Sindsdien ben ik er met steeds groter enthousiasme mee verder gegaan.

Zodra ik naar Xubuntu 13.10 ben geüpgraded zal ik Openshot eens een nieuwe kans gunnen. Dat hebben ze wel verdiend.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline kuifje09

  • Lid
Re: [Afgehandeld] Met welk programma filmpjes aan elkaar plakken?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/10/28, 16:17:21 »
Dat crash probleem met openshot heb ik ook, wat ik ergens las, zou het ook te maken kunnen hebben met de autosave.
Heb ik nog niet  uitgeprobeerd, maar die zou je uit moeten zetten. Ik was net klaar met mijn 2 dagen durende video plak en knip productie. Werd echt gek van de steeds maar crashes.
Dus autosave uit en zelf af en toe een save na een paar bewerkingen. Misschien is dat de oplossing.