Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Photoprint  (gelezen 735 keer)

Photoprint
« Gepost op: 2020/07/11, 18:25:59 »
Draai nu Mint 20 - Cinnamon.
1) $sudo apt install photoprint     -> werkt niet !!!
De applicatie "Photoprint" werkte perfect in Mint 19.3 - Cinnamon.
2) Kan MP3GAIN ook niet installeren ..... en er zijn nog meer programma's.
Wat is er mis gelopen met Mint 20 ???

Re: Photoprint
« Reactie #1 Gepost op: 2020/07/12, 10:33:19 »
Hallo, Mint20 gebruikt kennelijk nieuwere (software)bibliotheken, waardoor Photoprint niet meer werkt. Het is aan de makers van Photoprint om hun software bij te werken. Misschien dat dat snel gebeurt, anders omzien naar een ander programmaatje.

Het zijn niet de makers van Mint die "de boel verstieren", ze hebben recentere software(bibliotheken) toegepast. Dit is een heel gangbaar verschijnsel met nieuwe distro-versies.

Re: Photoprint
« Reactie #2 Gepost op: 2020/07/12, 12:31:05 »
Dank voor de reactie, maar ik blijf op mijn honger zitten.

Een nieuwe versie van Mint zou toch meer i.p.v. minder moeten aanbieden.

Wat met MP3GAIN ? Welk nieuw alternatief is er beschikbaar voor Mint 20 ?
 ???


Offline vanadium

  • Lid
Re: Photoprint
« Reactie #3 Gepost op: 2020/07/12, 13:35:40 »
Nieuwe distributies verwijderen inderdaad soms oude bibliotheken. Pakketten die nog van die oude bibliotheken afhankelijk zijn, worden dan ook niet meer gebundeld.

Photoprint vereist python2. python2 wordt in Ubuntu 20.04 niet meer standaard geïnstalleerd, maar is wel nog beschikbaar. Ik heb trouwens nog python2, als overblijfsel van de upgrade.

Wellicht zou je Photoprint nog kunnen installeren via de .deb van Ubuntu 19.10:  dan haalt die automatisch python2 terug binnen.

mp3gain is er al jaren uit (wat was je vorige Mint versie nog?). Dat komt omdat het tooltje ook geen enkele ontwikkeling meer ziet. Ik gebruikte in plaats python-rgain, maar ook dat is python2 en zit ook niet meer standaard in de softwarebronnen. Ik heb nog geen gemakkelijk en binnen de officiële pakketbronnen te installeren alternatief gevonden.

Edit: de zoektocht is over, alvast voor mp3gain: het is beschikbaar als een snap pakket. Je zou snap kunnen activeren in Mint om mp3gain op die wijze te installeren zonder de kans te lopen je systeem te breken.  mp3gain is uniek waar het de audiodata zelf kan aanpassen:  de aanpassing werkt dan op elke afspeler. Gebruik het echter niet om via tags te normalizeren: mp3gain gebruikt APE tags, en er is praktisch geen afspeelsoftware die daar nog mee werkt. Gebruik hier rgain.

Edit 2: voor python-rgain is er een project dat het heeft overgebracht op python3. Je kan het op omkeerbare manier installeren met python pip.
« Laatst bewerkt op: 2020/07/12, 14:02:26 door vanadium »