Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Digital audio output  (gelezen 2577 keer)

Offline Nescio

  • Lid
Digital audio output
« Gepost op: 2009/08/25, 12:47:04 »
Hallo,

Ik heb een Acer aspire idea computer met een digitale audio output. Als ik mijn boxensysteem (logitech z5500 digital) aansluit herkent de computer de aansluiting niet en krijg ik geen geluid. Weet iemand of hier drivers voor zijn. ( de coaxiciale of optische, beide zijn aanwezig)
Verder heb ik nog scart, HDMI enz. Dan het tweede probleem ik wil nog een 94cm LCD TV aansluiten de resolutie die daarbij hoort is 1360 x 768, de aansluiting lukt wel via de VGA kabel maar dan heb ik de standaard resolutie.

Is er iemand die hier een oplossing voor weet, met windows liep het wel allemaal maar ik ben windows een beetje erg beu dus ben ik overgestapt op Ubuntu.

Groetjes nescio

Re: Digital audio output
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/25, 12:48:20 »
Hallo nescio, welkom :)

Dubbelklik op het geluidsicoontje rechts bovenin en kijk of alle benodigde kanalen aan staan ;)

je resolutie al gewijzigd via Systeem -> Voorkeuren -> Uiterlijk?

Offline Nescio

  • Lid
Re: Digital audio output
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/27, 02:37:17 »
Hallo Cumulus,

Ja hoor alle kanalen staan aan maar nog steeds geen geluid via de coaxiale verbinding. Om te testen een de optische verbinding van mijn settopbox erin geduwd en waarempel wel geluid. Maar ja nu heb ik geen geluid op de TV via de settopbox.
Misschien enig idee hoe dat kan??
Ik wil toch graag het geluid via de coaxile verbinding laten lopen zodat ik ook TV met de settopbox kan kijken voor als de PC uitstaat.

Met de resolutie ben ik nog bezig, het schijnt dat je een programmatje moet instaleren dan is dat probleem opgelost. Bijt me in het weekend hierin vast. Alvast bedankt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Digital audio output
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/27, 02:53:11 »
Voor je geluid moet je even de voorkeuren openen van het volume icoontje.
Daar kan je een vinkje zetten bij o.a. IEC958.
Op andere geluidskaarten kan het ook simpel "digital" heten oid.

Wat voor videokaart heb je?
En heb je de drivers al geïnstalleerd via Systeem>Beheer>Hardware drivers?

Offline Nescio

  • Lid
Re: Digital audio output
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/27, 15:29:25 »
Hallo,

Ik heb IEC958 en IEC 958 default PCM? Beide maar aangevinkt en aangezet en inderdaad het geluid wordt nu weergegeven via de coaxiale verbinding. Beide van harte bedankt voor de hulp.

De video kaart is een Nvidia G7600 met 256mb dedicated memory wat dat ook moge betekenen.

Ik heb op een ander topic gelezen dat je xresprobe moet downloaden en installeren. Heb dat vannacht gedaan en heb inderdaad de goede resolutie via de VGA kabel, met de HDMI aansluiting lukt dat niet.
Ik heb in ieder geval al fatsoenlijk beeld en geluid en daar ging het mij om jammer dat het niet via de HDMI gaat. maar Je kan niet alles hebben.


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Digital audio output
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/27, 15:33:49 »
Mooi dat het al gedeeltelijk werkt :)

In systeem>beheer>nvidia x server settings kan je als het goed is alle instellingen voor je videokaart aanpassen.
Hier werkt dat op verschillende computers in ieder geval prima, met HDMI, DVI en zelfs video-out.

Offline Nescio

  • Lid
Re: Digital audio output
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/27, 17:39:50 »
Als ik dat doe krijg ik de volgende foutmelding.

You do not appear to be using the NVIDIA X driver. Please edit your X configuration file (just run `nvidia-xconfig` as root), and restart the X server.

Dan moet ik op OK klikken en dan krijg ik een scherm van nvidia maar zonder de mogelijkheid iets te veranderen.

Offline Nescio

  • Lid
Re: Digital audio output
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/01, 22:34:27 »
Is er niemand die weet wat dit betekend??? :|
of wat ik moet doen?? :|

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Digital audio output
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/02, 01:42:44 »
Systeem>beheer>hardware drivers
Heb je hier al de driver voor je kaart geactiveerd?