Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot keuze met usb stick  (gelezen 2105 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Dualboot keuze met usb stick
« Gepost op: 2018/01/08, 22:41:57 »
Mijn manier van dualboot is niet standaard! Ik gebruik het al langere tijd zonder problemen en deel dit alleen ter informatie (inspiratie) van anderen. Nadeel is dat er altijd een usb stick(je) nodig is om Ubuntu te gebruiken maar dat zie ik ook als voordeel: zo min mogelijk geknoei aan de vooraf geïnstalleerde Windows 10 laptop, die ik deel met anderen en niet mijn eigendom is (HP touch met SSD, UEFI, secure boot en Windows 10 home).

Op een mini usb stick heb ik een opstartbare Ubuntu iso gezet en voorafgaand heb ik met GParted van de Ubuntu iso-usb de grootste Windows-partitie 40 GB kleiner gemaakt om Ubuntu te installeren.

Nu het bijzondere:
  • Tijdens de grafische installatie heb ik voor “handmatig” gekozen, geen swappartitie gemaakt en grub niet in de MBR van de SSD geplaatst (maar op de nieuwe Ubuntu partitie, hier sda7).
  • Na installatie heb ik /boot/grub/grub.cfg gekopieerd naar /boot/grub op de Ubuntu usb,
In UEFI staat opstarten van usb boven SSD dus als de Ubunt usb stick is aangesloten start de computer in grub en kan ik kiezen om van de Ubuntu SSD partitie (standaard keuze) of Windows 10 op te starten. De kleine mini usb stick valt niet op, zit niet in de weg en blijft er standaard in (als ik de laptop gebruik).

Als iemand anders de laptop leent haal ik mijn Ubuntu usb er uit en is niets te merken van de Ubuntu installatie, is het weer een “normale” Windows 10 laptop.
  • Voordeel (in mijn persoonlijke situatie) is ook dat geen herstel van de Windows bootloader nodig is als ik besluit Ubuntu eraf te halen (bijvoorbeeld omdat ik een eigen laptop ga gebruiken). Wel netjes om de Ubuntu partitie te wissen (persoonlijke gegevens zijn versleuteld met ecryptfs) en de ruimte terug te geven aan Windows om alles op te ruimen.
  • Als vervanging van de swap partitie gebruik ik een swap bestand (maakt geen verschil, zie wiki)
  • Mooi meegenomen: De vrij ruimte op de Ubuntu usb gebruik ik met encfs voor versleutelde opslag van gegevens (encfs kan je ook in Windows gebruiken).
  • Let op: Kopieer na een kernel update (uiterlijk voor een apt autoremove) opnieuw /boot/grub/grub.cfg naar /boot/grub op de Ubuntu usb om de nieuwe kernel te gebruiken. Misschien kan dit anders/beter worden opgelost, tips zijn welkom! :)
  • Tip: haal de Ubuntu usb er uit voor een grote Windows 10 update, tijdens de installatie kan Windows 10 dan herstarten.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline sidonia

  • Lid
Re: Dualboot keuze met usb stick
« Reactie #1 Gepost op: 2018/01/09, 08:32:05 »
Dat deed ik al jaren zo.
« Laatst bewerkt op: 2018/01/09, 08:42:36 door sidonia »

Re: Dualboot keuze met usb stick
« Reactie #2 Gepost op: 2018/01/09, 17:43:04 »
@testcees
Is eigenlijk een gewiekst en eenvoudig beveiligd systeem!
Prachtige tip welke ik gelijk wou uitproberen.

Nieuw voor mij was dat je de grub ook op een partitie kan plaatsen.

Na de installatie op sda9 raak ik niet verder met de grub.cfg naar de usb.
Mag ik van jou weten met welk programma of command je de ISO naar de usb schrijft zodat er daarna op die usb nog iets kan geschreven worden?

Want ik stuit op een alleen-lezen-systeem.
En daar weet ik nog geen weg mee. Heb pogingen gedaan de rechten te wijzigen met sudo chmod en sudo nautilus.
Het is wellicht basiskennis welke me tot nu toe ontgaat... Hoe doe je dat?

Als je de ISO echter schrijft via Unetbootin kan je de grub.cfg wel naar de usb kopiëren omdat je hier geen alleen-lezen-usb hebt, doch bij het opnieuw booten met de usb is grub.cfg alweer verdwenen.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Dualboot keuze met usb stick
« Reactie #3 Gepost op: 2018/01/09, 17:58:25 »
Want ik stuit op een alleen-lezen-systeem.
Om een alleen-lezen bestandsysteem te koppelen om te schrijven:
sudo mount -o remount,rw /
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Dualboot keuze met usb stick
« Reactie #4 Gepost op: 2018/01/10, 09:54:13 »
@testcees

Bedankt !
Ik krijg er echter geen vat op.
Niet indien opgestart vanaf usb, en ook niet indien aangekoppeld in mint-cinnamon.
Er ontbreekt me op dat punt de nodige kennis.

Ik schuif het opzij, in afwachting van een beter inzicht.
Het leek me nochtans een leuk project...

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)