Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vraag Laptops wifi problemen  (gelezen 3338 keer)

vraag Laptops wifi problemen
« Gepost op: 2017/12/10, 16:20:33 »
Ik ben voornemens een hp laptop te kopen en daar een huidige lubuntu op te zetten..
Van dit type laptop is bekend dat de wifi niet OOTB werkte in de tijd van ubuntu 8 en 9. Daarvoor was een patch beschikbaar waardoor er soms geluidproblemen ontstonden.

Nu zijn mijn vragen.
Zal ik nu nog steeds tegen dit probleem aan lopen? Of wordt zoiets later alsnog aangepast?
En zal de wifi wel of niet OOTB werken tijdens een live-dvd test? Maw geeft de live-dvd exact de situatie weer zoals het na installatie zal zijn?

Hoe pak ik dit aan? Of eigenlijk, hoe zouden jullie dit aanpakken?
« Laatst bewerkt op: 2017/12/19, 14:24:15 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline ajjp

  • Lid
Re: vraag HP wifi problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2017/12/10, 16:43:01 »
Niet werkende wifi is vaak een gevolg van hardware (wifi-kaart) waarvoor nog geen kernelmodule bestaat. In hogere kernelversies worden die meestal wel toegevoegd, dus de kans dat het probleem opgelost is, is wel groot.
Als je weet welke wifi-kaart erin zit, kun je veel wijzer worden via https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WirelessCardsSupported
En als de wifi van de laptop in live-modus goed werkt, kan ik me niet voorstellen dat hij dat na installatie niet meer zou doen.

Re: vraag HP wifi problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/12/10, 17:06:38 »
Partyrabbit,

De hardware uit de tijd van Ubuntu 8 & 9 is niet die er nu in zit.

Beperk eerst tot een paar typen / modellen.
Vraag / zoek naar de juiste specificaties omtrent VGA en netwerk (WiFi).
Vaak zit in een bepaald type / model verschilende WiFi kaarten in.

Dan uittesten met een LiveCD / USB.
Hou er rekening met dat op LiveCD / USB  geen proprietary driver op zijn.
Als de WiFi bijvoorbeeld de Broadcom driver nodig heeft dan heb je een klein probleem ....
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: vraag HP wifi problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/12/10, 17:22:19 »
Partyrabbit,

De hardware uit de tijd van Ubuntu 8 & 9 is niet die er nu in zit.

Beperk eerst tot een paar typen / modellen.

Ik had er bij moeten zeggen dat het om een gebruikte gaat. Dat beperkt mijn keuze tot ja het werkt, of nee want gaat niet werken.

Dat ajjp aan geeft dat dit later vaak alsnog ondervangen wordt stemt mij blij.
Als het met de live-dvd OOTB werkt durf ik het gewoon aan.
@Maurice Met extra benodigde drivers (liefst met OOTB vinkje tijdens installatie) zal het ook geen probleem voor me zijn MITS ze dan ok beschikbaar zijn. Hoe groot schat ik die kans in voor een duo-core?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline sidonia

  • Lid
Re: vraag HP wifi problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/12/10, 18:18:58 »
Ik heb nog een oude laptop, waar de wifi niet van werkt onder ubuntu, maar met zo'n usb wifi ding werkt het wel.
Voordeel bovendien, dat zo'n modern wifi dongeltje vaak veel sneller is, dan de interne wifi adapter van een oude laptop.

Offline rico70

  • Lid
Re: vraag HP wifi problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/12/10, 18:27:16 »
Ik heb vroegah een Fujitsi Siemens met Intel WiFi gehad. Wifi werkte niet ootb maar had een driver nodig, was geen probleem met Ubuntu 6.06 en later.
Weet je welke WiFi kaart er in zit?

Re: vraag HP wifi problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2017/12/10, 18:37:52 »
Partyrabbit,

Als het om een '2dehandse' gaat .....

Ik heb een Toshiba Tecra S5, dual-core T7250, daarin werkt alles OOTB.
Zelfs de vingerprint lezer.

Heb ook een Dell E6420 , i7 2630 QM, daarin werkt ook alles OOTB.
Behalve de vingerprint lezer.

Op beide zijn na de installatie de VGA driver opgewaardeer naar de proprietary nVidia driver.

Maar het belangrijskte is, volgens mij, de juiste model / type vragen bij de verkoper.
En bij de fabrikant naar de specificaties zoeken en de bij behoorde Windows driver's.
Zie je gelijk welke WiFi kaarten je in dit model kan verwachten.

99 op 100 zal die laptop met een huidige LiveCD / USB alles OOTB werken.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: vraag HP wifi problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/12/10, 19:43:07 »
Ik heb nog een oude laptop, waar de wifi niet van werkt onder ubuntu, maar met zo'n usb wifi ding werkt het wel.
Voordeel bovendien, dat zo'n modern wifi dongeltje vaak veel sneller is, dan de interne wifi adapter van een oude laptop.

Bedankt voor je lieve aanbod, maar ik moet dat afslaan.
Waarom? Omdat ik niet graag van 'bekenden' koop. Ik koop liever van vreemden.
Waarom? Omdat ik altijd alles voor een scherpe prijs koop, omdat onderhandelen mijn beroep is.

Ik heb vroegah een Fujitsi Siemens met Intel WiFi gehad. Wifi werkte niet ootb maar had een driver nodig, was geen probleem met Ubuntu 6.06 en later.
Weet je welke WiFi kaart er in zit?

Dat stuk omtrent installeren is mij wel bekend. Als je bij de installatie het vinkje aan zet bij 'externe drivers en software' dan komt dat inderdaad vrijwel altijd goed.
Maar ik twijfelde omdat wifi toch nog wel eens een struikelblok blijkt te zijn.

99 op 100 zal die laptop met een huidige LiveCD / USB alles OOTB werken.

Maar jullie reactie (MauRice en rico70) haalt toch weer een stuk zorg bij me weg.  =D

Partyrabbit,

Als het om een '2dehandse' gaat .....

Ik heb een Toshiba Tecra S5, dual-core T7250, daarin werkt alles OOTB.
Zelfs de vingerprint lezer.

Heb ook een Dell E6420 , i7 2630 QM, daarin werkt ook alles OOTB.
Behalve de vingerprint lezer.

Ooooooh, dat vind ik eruuuuugg, dat 'ze' mijn vingerafdruk niet kunnen grabben.  :evil: (fingerprint, wat moet je daar nou mee)

Op beide zijn na de installatie de VGA driver opgewaardeer naar de proprietary nVidia driver.

Ook bekend mee. Dat zal het struikelblok ook niet zijn.

Maar het belangrijskte is, volgens mij, de juiste model / type vragen bij de verkoper.
En bij de fabrikant naar de specificaties zoeken en de bij behoorde Windows driver's.
Zie je gelijk welke WiFi kaarten je in dit model kan verwachten.

Deze??

Wireless Devices
Support for a broad range of secure, integrated wireless LAN and wireless WAN
options featuring support for the latest industry standards. Wireless LAN is factory
configurable or available as an option to be added later. Broadband Wireless
(WWAN) requires Windows Vista Business or Windows XP Professional and is
available in select countries as a standard, factory configurable feature only.
Integrated Bluetooth is also available (factory configurable only) and can be
combined with any of the supported wireless LAN and wireless WAN options.

All 802.11 integrated wireless LAN options
    Wi-Fi certified
    Cisco Compatible Extensions support
    Wired Equivalent Privacy (WEP) support up to 128 bit keys
    Wi-Fi Protected Access (WPA) and WPA2 support
    802.1x authentication support, including EAP-TLS, EAP-TTLS, PEAP-GTC, PEAP-MSCHAPv2, and LEAP
    Advanced Encryption Standard (AES) support
    Dual antennas integrated in the display enclosure

Intel WiFi Link 5100
Integrated support for 802.11a, b, g, and n draft 2.0* Up to 450 mbps data rate
Broadcom 4321AGN 802.11a/b/g/draft-n Wi-Fi Adapter

Integrated support for 802.11a, b, g, and n draft 2.0* Up to 300 mbps data rate
Broadcom 4311AG 802.11a/b/g WiFi Adapter

Integrated support for 802.11 b and g Up to 54 mbps data rate
Broadcom 4312G 802.11b/g WiFi Adapter

Integrated support for 802.11 b and g Up to 54 mbps data rate
HP Integrated Module with Bluetooth Wireless Technology

Bluetooth Specification v2.0 compliant Works with a wide range of Bluetooth devices
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: vraag HP wifi problemen
« Reactie #8 Gepost op: 2017/12/10, 21:06:33 »
Hier heb  ik een HP Pavilion dv7 (kan deze 8 á 10 jaar oud zijn?), waarbij Wifi steeds uitvalt en trager wordt met de OpenSource driver.
In Synaptic laat ik hem zoeken bij Instellingen  > pakketbronnen > extra stuurprogramma's en daarna gaat alle tot volle tevredenheid.
Er zijn meer manieren om dit te doen, maar dat zal je wel weten.
Gaat het toevallig over een soortgelijk geval?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: vraag HP wifi problemen
« Reactie #9 Gepost op: 2017/12/10, 23:03:42 »
Nee een hp compaq dual core Ron.
En ik heb hem nog niet maar kan hem overnemen van een verre kennud. Maar dan wil ik wel testen om zeker te weten dat (l)ubuntu er lekker op draait. En dien dus te weten hoe, en waar op te letten voor ik afreken.
Wifi moet toch eigenlijk wel werken. Kabel is niet altijd handig.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: vraag HP wifi problemen
« Reactie #10 Gepost op: 2017/12/10, 23:08:19 »
Wat ik gedaan heb, toen ik een nieuwe kocht, was opstarten met een DVD.
Als het beeld goed is, je hebt Wifi en geluid, dan werkt alles........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: vraag HP wifi problemen
« Reactie #11 Gepost op: 2017/12/10, 23:17:31 »
Dat lag ook in mijn bedoeling. Maar dan loop ik tegen het volgende.

Van 6(?) tot 10 was bekend dat de wifi soms niet werkt en dan externe software nodig heeft. Dan lijkt me dat de wifi met de dvd niet werkt.
En dan ontstaat mijn vraag in hoeverre deze wifi na installatie met vinkje 'externe software' wel OOTB gaat werken. Hoe kom ik dat voor betaling te weten?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: vraag HP wifi problemen
« Reactie #12 Gepost op: 2017/12/10, 23:27:02 »
Heb je geen exact type nummer?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: vraag HP wifi problemen
« Reactie #13 Gepost op: 2017/12/11, 06:12:26 »
Partyrabbit,

Als in die bewuste laptop een Intel WiFi zit..
Dan zal deze OOTB werken.

Zit daar en tegen die van Broadcom in ....
Dat zal deze pas goed werken na het installeren van de proprietary driver zoals Ron het aankaarte.
Maw, de laptop bij het installatie van de *buntu aan een netwerk draadje hangen.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: vraag HP wifi problemen
« Reactie #14 Gepost op: 2017/12/11, 08:05:25 »
Zit daar en tegen die van Broadcom in ....
Dat zal deze pas goed werken na het installeren van de proprietary driver zoals Ron het aankaarte.
Maw, de laptop bij het installatie van de *buntu aan een netwerk draadje hangen.

Thanks Maurice. Broadcom heb ik meen ik ergens gelezen. Stond dat niet ook in die systeemgegevens hierboven? (Mobiel nu. Kijkt wat ongemak terug)
Toch gelukt, ja er staat ok briadcom.

Maar dat gaat zeker werken dan begrijp ik? Met dat vinkje begin installatie, 'externe software'?

Sorry voor de vele vragen. Als de wifi niet gaat werken wil ik hem nl. niet.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/11, 08:07:05 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: vraag HP wifi problemen
« Reactie #15 Gepost op: 2017/12/12, 11:37:59 »

Maar dat gaat zeker werken dan begrijp ik? Met dat vinkje begin installatie, 'externe software'?

Sorry voor de vele vragen. Als de wifi niet gaat werken wil ik hem nl. niet.

Btw. Uiteraard blijft de keuze volledig mijn verantwoordelijkheid. Mocht het niet (helemaal) lekker gaan dan is dat uiteraard geheel aan mij en niemand anders.
Ik probeer alleen een zo goed mogelijke inschatting vooraf te maken en stel hulp daarbij op prijs, omdat dat mijn inschatting alleen maar zal verbeteren. Ik heb er nu al beter zicht op, dus al mijn dank.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/12, 11:39:36 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: vraag HP wifi problemen
« Reactie #16 Gepost op: 2017/12/12, 13:50:34 »

Maar dat gaat zeker werken dan begrijp ik? Met dat vinkje begin installatie, 'externe software'?

Sorry voor de vele vragen. Als de wifi niet gaat werken wil ik hem nl. niet.

Btw. Uiteraard blijft de keuze volledig mijn verantwoordelijkheid. Mocht het niet (helemaal) lekker gaan dan is dat uiteraard geheel aan mij en niemand anders.
Ik probeer alleen een zo goed mogelijke inschatting vooraf te maken en stel hulp daarbij op prijs, omdat dat mijn inschatting alleen maar zal verbeteren. Ik heb er nu al beter zicht op, dus al mijn dank.
@partyrabbit, ik heb Xubuntu 16.04Lts en op mijn laptop Toshiba met een Assus moederbord had ik in het begin dat ik op Linux zat dat ik Wifi opnieuw in moet schakelen. Kreeg toen nieuwe kernel updates binnen en daarna is dat euvel ook verdwenen. Dus misschien als je een andere kernel neemt, dat je dan wifi wel kunt gebruiken.
henk@SATELLITE-C855-22E:~$ inxi -Fxz
System:    Host: SATELLITE-C855-22E Kernel: 4.4.0-103-generic x86_64 (64 bit gcc: 5.4.0)
           Desktop: Xfce 4.12.3 (Gtk 2.24.28) Distro: Ubuntu 16.04 xenial
Machine:   System: TOSHIBA (portable) product: SATELLITE C855-22E v: PSCBYE-04P00NDU
           Mobo: Intel model: PLCSF8 v: Type2 - Board Version Bios: Insyde v: 6.80 date: 10/01/2013
CPU:       Dual core Intel Core i5-3230M (-HT-MCP-) cache: 3072 KB
           flags: (lm nx sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx) bmips: 10376
           clock speeds: max: 3200 MHz 1: 1304 MHz 2: 1726 MHz 3: 1832 MHz 4: 1870 MHz
Graphics:  Card: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Whistler LE [Radeon HD 6610M/7610M] bus-ID: 01:00.0
           Display Server: X.Org 1.18.4 drivers: ati,radeon (unloaded: fbdev,vesa) Resolution: 1366x768@60.02hz
           GLX Renderer: Gallium 0.4 on AMD TURKS (DRM 2.43.0 / 4.4.0-103-generic, LLVM 4.0.0)
           GLX Version: 3.0 Mesa 17.0.7 Direct Rendering: Yes
Audio:     Card-1 Intel 7 Series/C210 Series Family High Definition Audio Controller
           driver: snd_hda_intel bus-ID: 00:1b.0
           Card-2 Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Turks/Whistler HDMI Audio [Radeon HD 6000 Series]
           driver: snd_hda_intel bus-ID: 01:00.1
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k4.4.0-103-generic
Network:   Card-1: Realtek RTL8723AE PCIe Wireless Network Adapter driver: rtl8723ae port: 3000 bus-ID: 08:00.0
           IF: wlp8s0 state: up mac: <filter>
           Card-2: Realtek RTL8101/2/6E PCI Express Fast/Gigabit Ethernet controller
           driver: r8169 v: 2.3LK-NAPI port: 2000 bus-ID: 09:00.0
           IF: enp9s0 state: down mac: <filter>
Drives:    HDD Total Size: 640.1GB (5.0% used) ID-1: /dev/sda model: Hitachi_HTS54756 size: 640.1GB
Partition: ID-1: / size: 530G used: 21G (5%) fs: ext4 dev: /dev/sda1
           ID-2: swap-1 size: 10.00GB used: 0.00GB (0%) fs: swap dev: /dev/sda2
RAID:      No RAID devices: /proc/mdstat, md_mod kernel module present
Sensors:   System Temperatures: cpu: 57.0C mobo: N/A gpu: 45.5
           Fan Speeds (in rpm): cpu: N/A
Info:      Processes: 191 Uptime: 30 min Memory: 779.8/7934.6MB Init: systemd runlevel: 5 Gcc sys: 5.4.0
           Client: Shell (bash 4.3.481) inxi: 2.2.35
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline h2o

  • Lid
Re: vraag HP wifi problemen
« Reactie #17 Gepost op: 2017/12/12, 14:46:37 »
Bij Debian heb je behalve de officiële iso's ook een tweetal versies die alle drivers aan boord hebben.
Die versies bestaan uit een live- en een niet-live versie.

Zelf heb ik ook HP laptops, oudjes en echte dieseltjes. De ene draait op een Broadcom en de ander op een Intel wifi kaart.
Als je met die non-official iso's gebruikt om te installeren, kies dan de niet-;ive CD iso. De live-CD is alleen om te testen, helaas geen mogelijkheid om vanuit de live-versie te installeren..
Daarna de expert installatie uitvoeren. Al snel krijg je de netwerkkaart die gebruikt gaat worden. Doet de wifi het meteen, dan heb je een grote kans dat het bij de verdere installatie ook gaat werken.

Hier de link naar de unofficial locatie van de Debian iso's: https://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/
« Laatst bewerkt op: 2017/12/12, 14:54:52 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: vraag HP wifi problemen
« Reactie #18 Gepost op: 2017/12/12, 15:57:32 »
Bij Debian heb je ....

Bedankt voor  je tip h2o. Vooralsnog wil ik het eigenlijk wel bij een ubuntu versie houden. Daar ben ik net een beetje in thuis, net als de rest hier in huis.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: vraag Laptops wifi problemen
« Reactie #19 Gepost op: 2017/12/19, 14:25:48 »
Even een andere vraag dan (ik zal de titel ook veranderen).

Er was een tijd dat linux en build-in wifi vaak niet lekker werkten. Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre dat probleem nog speelt.

Er zijn bijvoorbeeld legio acer laptops te koop.
Werken acer laptops (dual core) een beetje lekker met linux, en werkt dan de wifi vaak gewoon OOTB ?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: vraag Laptops wifi problemen
« Reactie #20 Gepost op: 2017/12/19, 15:07:55 »
Even een andere vraag dan (ik zal de titel ook veranderen).

Er was een tijd dat linux en build-in wifi vaak niet lekker werkten. Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre dat probleem nog speelt.

Er zijn bijvoorbeeld legio acer laptops te koop.
Werken acer laptops (dual core) een beetje lekker met linux, en werkt dan de wifi vaak gewoon OOTB ?
Partyrabbit,

Alles hangt af wat de fabrikant tijdens de productie heeft gebruikt als WiFi kaartje.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline ajjp

  • Lid
Re: vraag Laptops wifi problemen
« Reactie #21 Gepost op: 2017/12/19, 15:10:06 »
Welke van de honderden Acers?
Mijn Acer (Aspire E 11 ES1-111-C5Q9) met dual core werkt prima (met Xubuntu). Verbazend snel zelfs, vind ik, voor een Celeron processor.
Wifi werkt bijna OOTB. Er zit een Broadcom in, maar in Synaptic wordt bij Extra stuurprogramma's gevraagd of je de niet vrije software bcmwl-kernel-source wilt gebruiken. Aanvinken en klaar.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: vraag Laptops wifi problemen
« Reactie #22 Gepost op: 2018/01/07, 14:26:44 »
In mijn ervaring is bij HP met Intel wifi nooit een probleem. Ik heb al zoveel distro's op mijn HP van 2005 (zie onderschrift) gehad, wifi deed het altijd ootb (behalve die Debian, maar dat werkt nu ook).

Dus bij nieuwere zal het alleen maar makkelijker zijn.

Voor Broadcom moet je een pakketje installeren, hoe heet dat ook alweer, B43-cutter ofzo.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21