Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!  (gelezen 15953 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #25 Gepost op: 2017/11/18, 12:10:57 »
Oh zo! Helder. Mijn zoektocht naar een alternatieve browser liep inderdaad op niets uit. Firefox is king!

De oplossing was dus een externe rss-lezer want van de Sage add-on ontbrak elke signaal inzake actie. Zie mijn voorgaande posts voor externe oplossingen.  Wel fijn dat in jouw geval wel gewerkt wordt aan een oplossing.

Die waarschuwingen heb ik totaal gemist en toch lees ik elk snippertje nieuws. Ik las ergens ook dat men bij FF er niet voor heeft gekozen veel aandacht te zoeken. Kan ik wel begrijpen want voor je het weet heb je mot met een derde partij. Het is nou eenmaal een los-vast verband.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline rico70

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #26 Gepost op: 2017/11/18, 13:23:41 »
Alternatief voor FF of Chrome / Chromium?
Voor zover ik weet is dat er eigenlijk niet. De Alternatieve browsers gebruiken voor zover ik weet allemaal FF of Chrome / Chromium als basis

Offline Tom

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #27 Gepost op: 2017/11/18, 13:32:39 »
En tussen Chrome en Chromium  zit ook weinig verschil .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline rico70

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #28 Gepost op: 2017/11/18, 13:39:52 »
Hoofdzakelijk de google spyware, reden genoeg om Chrome links te laten liggen en Chromium te gebruiken

Offline Tom

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #29 Gepost op: 2017/11/18, 14:08:42 »
Hoofdzakelijk de google spyware, reden genoeg om Chrome links te laten liggen en Chromium te gebruiken

Ja ja !.Chromium komt van Google ,Chrome is door hun nog wat verbeterd zo wie flash erbij en nog wat zaakjes , dat spyware betreft dat valt best mee.
Google docs !
Google foto`s.
Google Maps.
Google translate.
Google G Mail.  Met de beste virus en spam filters uitgerust.
Google Sites .
Google kalender.
https://www.virustotal.com/#/home/upload <   ook een program van Google.
Alles met Spyware hé sorry laat me niet lachen.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/18, 14:45:09 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #30 Gepost op: 2017/11/18, 15:20:36 »
Er zijn geen reële alternatieven voor de "Grote Drie" Firefox, Chrome en Chromium (Grote Vier, als je Opera meetelt).

Dat heeft te maken met de veiligheid: de kleine webverkennertjes als Epiphany, Midori enzovoorts, hebben gewoon de ontwikkelaars-mankracht niet om de boel fatsoenlijk veilig te houden. Terwijl je webverkenner uiteraard verreweg het meest aangevallen programma is op je computer.....
« Laatst bewerkt op: 2017/11/18, 15:23:56 door Pjotr »

Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #31 Gepost op: 2017/11/18, 15:54:51 »
Liferea is een uitstekende vervanger van Sage gebleken.
Ja Just, mooi dat die bevalt. Zo zie je maar, er is altijd wel een oplossing voorhanden! Tip: Liferea maakt een verborgen bestandje aan, ben de naam daarvan even kwijt. Daarin staan al je nieuwsbronnen. Neem dat bestandje in je backups op, want dat handmatig aanmelden bij al die nieuwsservers en daarbinnen de gewenste streams kost toch even wat tijd.

Groet, Paul.

Offline atomos

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #32 Gepost op: 2017/11/18, 18:31:44 »
Hij is nog steeds niet optimaal.
Als: "Pagina’s toestaan om hun eigen lettertypen te kiezen, in plaats van uw selecties hierboven"  aan gevinkt is dan heb ik geen tekst bij o.a. youtube  =|
En als die uit staat dan zijn er weer sites die geen tekst laten zijn in hun menu balk en moet je gokken..

irritant is dat. Verder werkt de browser lekker en snel.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #33 Gepost op: 2017/11/18, 19:15:14 »
Tip: Liferea maakt een verborgen bestandje aan, ben de naam daarvan even kwijt. Daarin staan al je nieuwsbronnen. Neem dat bestandje in je backups op, want dat handmatig aanmelden bij al die nieuwsservers en daarbinnen de gewenste streams kost toch even wat tijd.

/home/just/.cache/liferea/ soms? Ik heb nu een OPML bestand gebruikt. Dat liep gesmeerd.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline rico70

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #34 Gepost op: 2017/11/18, 19:24:19 »
/home/just/.config/liferea

Offline petervs

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #35 Gepost op: 2017/11/18, 20:53:18 »
Ziggo.go.tv loopt ook voor geen meter via FF57

Via chrome geen enkel probleem.
Bij mij werkt Ziggogo.tv wel goed hoor in FF57
Ubuntu MATE 16.04

Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #36 Gepost op: 2017/11/18, 21:01:13 »
Ziggo.go.tv loopt ook voor geen meter via FF57

Via chrome geen enkel probleem.
Bij mij werkt Ziggogo.tv wel goed hoor in FF57
Bij mij werkt Ziggo Go ook niet. Met een beetje pech loopt de hele browser vast. Heb al een crashrapport verzonden. Verder is het een prima browser die zeer snel en overzichtelijk is. Normaal gebruik ik Chrome, FF heb ik altijd als 2e browser erbij staan. Wat in de ene  browser niet werkt, doet het vaak wel in de andere browser.
Kubuntu 20.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #37 Gepost op: 2017/11/18, 21:02:21 »
/home/just/.config/liferea

Ja, die is het en daar zit verder een opml bestand in plus een backup. Bedankt voor de tips, Paul en Rico!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Tom

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #38 Gepost op: 2017/11/19, 14:57:10 »
Zo in mijn Chrome en in de nieuwe FF staan mijn Bladwijzers plus wachtwoorden alles werkt perfect ,in mijn oude FF nog niet daar typ ik ze nog handmatig in kwestie security.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline atomos

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #39 Gepost op: 2017/11/19, 15:05:23 »
Hier gaat de nieuwe firefox op zwart en komt chromium weer aan bod.
Wordt er gestoord van, misschien is het een font probleem!!, een kleur!!, instelling!!, heb er even geen zin in om alles uit te zoeken omdat ik er al genoeg tijd in gestoken heb.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline rico70

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #40 Gepost op: 2017/11/19, 18:29:34 »
Hernoem de verborgen map .mozilla naar bv .mozolliaold en start daarna (evt eerst een reboot of login) Firefox opnieuw op. Als dan alles goed werkt zit het idd in de oude instellingen.

Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #41 Gepost op: 2017/11/19, 20:41:38 »
Hoofdzakelijk de google spyware, reden genoeg om Chrome links te laten liggen en Chromium te gebruiken

Ja ja !.Chromium komt van Google ,Chrome is door hun nog wat verbeterd zo wie flash erbij en nog wat zaakjes , dat spyware betreft dat valt best mee.
Google docs !
Google foto`s.
Google Maps.
Google translate.
Google G Mail.  Met de beste virus en spam filters uitgerust.
Google Sites .
Google kalender.
https://www.virustotal.com/#/home/upload <   ook een program van Google.
Alles met Spyware hé sorry laat me niet lachen.

Het blijft een 50/50 verhaal. De user-id die google in het verleden hanteerde zou je kunnen zien als 'spyware' maar na veel protest zijn ze daar al jaren geleden van afgestapt. Sommige mensen blijven argwanend omdat google wel een aantal bouwstenen gebruikt die gesloten software bevat, ik kan er niet inkijken dus ook geen oordeel over geven. Chromium bevat deze bouwstenen niet en is dus met sommige dingen dus ook iets minder gebruikersvriendelijk. Natuurlijk zou google alles van hun gebruikers willen weten, maar daarin zijn ze niet de enige, informatie is tenslotte handelswaar voor veel bedrijven. Providers moeten geloof ik van een aantal maanden je gegevens opslaan volgens de overheid, kortom daar draait heel wat spyware extern op de achtergrond ;)  Of het allemaal wenselijk is, is maar de vraag maar we kunnen er vrij weinig aan veranderen en blijft het lood om oud ijzer. Persoonlijk gebruik ik verschillende browsers al was het alleen maar omdat de 1 net wat makkelijker is voor een bepaald dingetje dan de andere. De nieuwe Firefox bevalt mij eerlijk gezegd goed. Opera is stiekem goed voor de 2 plaats :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #42 Gepost op: 2017/11/19, 22:13:55 »
De nieuwe versie van van Firefox, zijn look, zijn eenvoud en ook zijn snelheid bevallen me heel erg goed.
PaleMoon heb ik als tweede.
Voorheen werd de eID België nog als verouderd aangemerkt, maar als je de nieuwere versie download van de website ( de oude versie eerst verwijderen) dan is dit weer OK.   --->  https://eid.belgium.be/nl/hoe-installeer-ik-de-eid-software

Wat Html 5 betreft ... er staan daar een aantal keuzes opgesomd -- dewelke moeten we hier aanstippen (Add-ons)/ installeren ?
« Laatst bewerkt op: 2017/11/19, 22:16:28 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #43 Gepost op: 2017/11/19, 22:50:27 »
Fantastisch apparaat dat FF Quantum. Qua snelheid. Qua looks. Qua bediening.

De rechte tabs zijn even wennen maar zijn uiteindelijk wel beter dat die softe randjes van de vorige versie. Ook fijn is dan het hamburger-menu nu ook een echt menu is geworden; het lijkt op dat van chrome/chromium maar dat is niet erg. Ook fijn dat je kunt zoeken in de instellingen (kon al heel lang met chrome/chromium). Ook fijn is dat je zonder addon de zoekbalk kunt combineren met de adresbalk, via 1 enkele instelling. Alles ziet er strakker uit door de monochroom iconen; en FF neemt nu minder ruimte in = meer ruimte voor inhoud.

Maar het is vooral de snelheid die aangenaam verrast. Pagina's laden als een tierelier. Het was altijd een beetje stuiverje wisselen met chrome qua snelheid, maar nu heeft FF in ieder geval de voorsprong qua snelheid!

Denk dat FF met deze aanpassing weer een tijdje toekomstvast is....

swake

  • Gast
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #44 Gepost op: 2017/11/19, 23:32:45 »
Spyware is spionagesoftware die door derden zonder jouw toestemming en medeweten op een windows computer geïnstalleerd word !

Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #45 Gepost op: 2017/11/20, 08:30:19 »
Spyware is spionagesoftware die door derden zonder jouw toestemming en medeweten op een windows computer geïnstalleerd word !
En wat heeft dit met FF 57 te maken?
« Laatst bewerkt op: 2017/11/20, 10:01:48 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Tom

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #46 Gepost op: 2017/11/20, 09:51:12 »
Spyware is spionagesoftware die door derden zonder jouw toestemming en medeweten op een windows computer geïnstalleerd word !
En wat heeft dit met FF 57 te maken?

Als antwoord op Rico70 zijn bemerking ,maar daarvoor moet je het hele draadje lezen  O0
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #47 Gepost op: 2017/11/20, 10:09:34 »
Als iedereen nu eens netjes quote, dan is de context ook meteen duidelijk.
Of gewoon helemaal niet off-topic reageren. Dan heb je dit gedoe niet.

Offline MKe

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #48 Gepost op: 2017/11/20, 10:44:22 »
FF wat anders, ik ben nu de nieuwe FF57 aan het proberen. Ik heb de instelling zo gezet dat de adresblak ook functioneert als zoekbalk, ala Chrom(e)/(ium). Maar bij werkt dat voor geen meter. Hij zegt bij een zoek opdracht gewoon dat het geen geldige url is. Hebben jullie dat ook?

Voor de rest lijkt de boel prima te werken. Ik heb nog niet genoeg geprobeerd om de de snelheid te testen, maar hij lijkt voorlopig gemiddeld zo'n 100mb minder RAM te gebruiken dan Chromium op mijn installatie.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #49 Gepost op: 2017/11/20, 10:54:54 »
Hoi MKe,

Die adresbalk zocht toch altijd wel mee? Ik tik mijn zoekterm meestal in de adresbalk, lui als ik ben. Niks aan veranderd in mijn ervaring.

Ja, net geprobeerd, hij kiepert de ingetikte zoekterm naar Google en klaar.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021