Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Terug naar 32-bits?  (gelezen 1281 keer)

Offline 10o

  • Lid
Terug naar 32-bits?
« Gepost op: 2008/10/05, 23:53:43 »
In de hoop op een sneller/efficiënter systeem draai ik op mijn desktop de 64-bits versie van Ubuntu. Echter vooral op het gebied van flash (heel vaak grijze vlakken in de browsers) en afspelen van video is het systeem vaak instabiel en vliegt er regelmatig uit.

Daarom vroeg ik me af of het misschien wijs is toch een stapje terug te doen naar de 32-bits versie?
Verlies ik dan niet veel snelheid bij bijvoorbeeld het maken van een dvd-iso o.b.v. dvd bestanden? Dat gaat nu namelijk zo lekker snel...

Ik ben ik de veronderstelling dat ik de 4GB intern geheugen nu helemaal kan gebruiken. Als ik aan het werk ben draai ik vaak 6 dualscreen bureaubladen naast elkaar om allerlei dingen overzichtelijk gescheiden te houden:
- Blad1: Firefox en Thunderbird
- Blad2: FileZilla en Nautilus
- Blad3: Bluefish Editor
- Blad4: The Gimp
- Blad5: OpenOffice en Rhythmbox
- Blad6: VirtualBox XP (1GB) met Photoshop CS3.

Verder valt het me op dat als SABnzbd aan het unpacken is, dit het systeem bijna volledig in beslag neemt en verder bijna niet meer reageert. Kennen jullie dit euvel?
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Terug naar 32-bits?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/06, 00:23:10 »
Ben benieuwd of je uberhaupt wel terug kan gelet op de specs van jouw PC? Probeer eens een 32 bits Live CD...

Offline 10o

  • Lid
Terug naar 32-bits?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/06, 10:13:40 »
Citaat van: Maarten123
Ben benieuwd of je uberhaupt wel terug kan gelet op de specs van jouw PC? Probeer eens een 32 bits Live CD...
Maarten, de live 32-bits CD lijkt 't te doen. Alhoewel ik alleen firefox getest heb. Is er andere programmatuur die ik zeker moet testen?
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Terug naar 32-bits?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/06, 10:37:53 »
Lees dit even door, met name punt 2  http://computertip.googlepages.com/ubuntuversiekiezen
Mijn PC is op zich geschikt voor 64 bits, tot heden gebruik ik 32 bits, dus het snelheid verschil kan ik je niet vertellen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Terug naar 32-bits?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/06, 11:06:43 »
Bij mij is er sinds Feisty niks aan te merken geweest op flash en/of video in de 64-bit editie. Is er misschien sprake van een of ander software conflict? Of heeft u 32-bit versies van de slechtlopende programma's geïnstalleerd?

Ten tijde van ubuntu 6.10 werd er overigens door het boek "Beginning Ubuntu Linux" geadviseerd om op Athlon systemen de 64-bits editie te zetten omdat je anders kans had dat de processor niet zou kunnen terugklokken (Powernow / Cool & quiet). Vandaar dat op mijn amd materiaal de 64-bit Hardy Heron draait. Op mijn Intel heb ik echter de 32-bits versie draaien en ik moet zeggen dat ik tot nu toe geen verschil heb gemerkt.

Offline 10o

  • Lid
Terug naar 32-bits?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/06, 12:32:39 »
Citaat van: Gijsbert
Lees dit even door, met name punt 2  http://computertip.googlepages.com/ubuntuversiekiezen
Mijn PC is op zich geschikt voor 64 bits, tot heden gebruik ik 32 bits, dus het snelheid verschil kan ik je niet vertellen.
Met vriendelijke groet,
Gijs
Op basis van dat stukje tekst (snelheid en geheugen) heb ik inderdaad bij de overstap naar Ubuntu gekozen voor de 64-bits versie.
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline 10o

  • Lid
Terug naar 32-bits?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/06, 12:42:42 »
Citaat van: Richard_Rahl
Bij mij is er sinds Feisty niks aan te merken geweest op flash en/of video in de 64-bit editie. Is er misschien sprake van een of ander software conflict? Of heeft u 32-bit versies van de slechtlopende programma's geïnstalleerd?

Ten tijde van ubuntu 6.10 werd er overigens door het boek "Beginning Ubuntu Linux" geadviseerd om op Athlon systemen de 64-bits editie te zetten omdat je anders kans had dat de processor niet zou kunnen terugklokken (Powernow / Cool & quiet). Vandaar dat op mijn amd materiaal de 64-bit Hardy Heron draait. Op mijn Intel heb ik echter de 32-bits versie draaien en ik moet zeggen dat ik tot nu toe geen verschil heb gemerkt.
Frapant! Misschien zit 't 'm dan in de grafische engine? Ik gebruik nl. de ATI van het moederbord. Heeft u ervaring met het unpacken van grote bestanden zoals met SABnzbd en de belasting op het systeem hierbij? Ik had gehoop dat dit juist bij de 64-bits versie als de bliksem zou lopen en ruimte over zou laten voor andere draaiende processen. Niets blijkt minder waar.

Ik heb voor zover ik weet geen 32-bits programma's geïnstalleerd. In eerder draadjes werd wel eens gerept over het installeren van de 32-bits versie van flash op een 64-bits systeem. Dat zou het probleem van de grijze vlakken kunnen oplossen. Mij is dat nooit gelukt (die installatie). Ubuntu haalt toch automatisch 64-bits versies uit de repo's? Meestal wordt er zelfs een foutmelding gegeven bij het installeren van 32-bits software...

Bij het (automatisch) afspelen van video op een website, vliegt mijn systeem er soms uit. Net als bij het afspelen van een video met VLC. Geen idee waarom/wanneer dit gebeurt.

Verder heb ik hier een HD film van 8GB (Blade Runner) in mkv formaat. In XP (32 bits) wordt deze vloeiend afgespeeld, maar in Ubuntu (64 bits) gaat het haperend. Vind ik ook vreemd. Gezien de architectuur zou dit toch juist beter moeten lopen?
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)