Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: map /home/..... kopieren naar andere computer  (gelezen 2918 keer)

Offline rietje

  • Lid
map /home/..... kopieren naar andere computer
« Gepost op: 2019/11/22, 15:48:08 »
Xubuntu 18.04 LTS
Op zowel een desktop als een laptop heb ik hetzelfde Linux systeem staan. Bij de desktop staat een externe HD waarop regelmatig een backup van mijn /Home/... map wordt ververst d.m.v. LuckyBackup.
Wanneer er zich iets voordoet, zodanig dat ik op de computer Ubuntusysteem opnieuw moet installeren dan neem ik aan dat de backup weer via LuckyBackup kan worden teruggezet in het nieuwe systeem. Is dit juist ?

Als dit juist is dan zou het betekenen dat de externe HD na aankoppeling aan de laptop de backup gegevens ook daarin weer kan installeren. 
Ik ben echter bang dat ik hier te optimistisch aan het denken ben.
Kan iemand mij wijzer maken ?
B.v.d.   

nahjo

  • Gast
Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/22, 16:50:58 »
Als  op beide systemen het voortreffelijke Xubuntu 18.04 is geïnstalleerd  en de gebruikers (uid) zijn dezelfde dan kan je zonder problemen de back-up van de home map van het ene systeem op het andere systeem plaatsen.

Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #2 Gepost op: 2019/11/22, 17:03:46 »
Ik kopieerde ook lang de home map naar een externe HD. Dit werkt prima.
Kun je nog kiezen tussen een fat/ntfs formatering van de HD, of een linunx/EXT formatering waardoor linux beveiligings-aspecten behouden blijven (gebruikersresticties op bestanden e.d.). Op fat/ntfs vervallen deze en worden de bestanden openbaar (mits niet extra beveiligd).

Tegenwoordig kopieer ik slechts de belangrijkste zaken uit diezelfde homemap. En dat apart van dieverse gebruikers. Dit omdat het minder data is, en ook omdat er in de home map toch ook de nodige overbodige zooi staat. Denk hierbij aan standaard instellingen van programma's die geen backup behoeven.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/22, 18:52:10 »
Citaat
Op zowel een desktop als een laptop heb ik hetzelfde Linux systeem staan. Bij de desktop staat een externe HD waarop regelmatig een backup van mijn /Home/... map wordt ververst d.m.v. LuckyBackup.
Een backup maken doe je met backupsoftware .
Kopieren doe je door bestanden te selecteren en te verslepen van de ene lokatie naar de andere lokatie .
Een backup terugzetten doe je dan ook met dezelfde backupsoftware waarmee je de backup gemaakt hebt .
Het makkelijkst is je voor je home map een aparte partitie te gebruiken .Vind ik toch .Lees meer .
« Laatst bewerkt op: 2019/11/22, 18:56:06 door swake »

Offline vanadium

  • Lid
Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #4 Gepost op: 2019/11/23, 12:03:56 »
Ik heb schrik van sommige backup programma's: ze hebben hun eigen bestandsformaat achter de schermen, en je kan backups enkel terugplaatsen als dat programma weer geïnstalleerd is. Hopen dan, dat het op een nieuw systeem vlekkeloos gaat. Ik gebruik dan ook enkel rsync. rsync maakt "gewone" kopieën. Met de juiste instellingen kopieert rsync enkel de gewijzigde bestanden door naar een backup, en behouden de kopieën alle eigenschappen (permissies, eigenaar, datum, etc.) van het originele bestand.

Eén partitie hebben of een aparte /home folder maakt in dit opzicht niets uit. In beide gevallen is het maken van een reservekopie even gemakkelijk of even moeilijk. Je data op een andere partitie hebben dan op je systeempartitie is niet beduidend veiliger dan er één enkele partitie op na te houden (standaard van een nieuwe Ubuntu installatie). Een aparte /home partitie erop nahouden, heeft andere voordelen, maar ook één enkele partitie hebben heeft zijn voordelen. Voor de gewone gebruiker maakt dat niet veel uit. De gevorderde gebruiker kan wikken en wegen hoe hij/zij liefst het systeem inricht.

@rietje, ik kan dan ook niet helpen met Luckybackup. Ken het niet, heb er nooit mee gewerkt, en geen interesse om het te verkennen. Wel is het zo dat, als je een home folder van een gebruiker op de goede manier kopieert (behoud van alle eigenschappen), dat je die folder probleemloos kan terugzetten op een ander systeem met dezelfde Ubuntu versie. In de praktijk zal het voor 99% ook werken als je die folder overbrengt naar een nieuwere Ubuntu versie, maar de 100% garantie is er niet meer. De (eerder kleine) mogelijkheid bestaat immers dat configuratiebestanden van een nieuwere versie van een programma gewijzigd zijn, en  dat het nieuwe programma met de oude configuratiefolder niet goed functioneert.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/23, 12:08:05 door vanadium »

Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #5 Gepost op: 2019/11/23, 14:22:23 »
Xubuntu 18.04 LTS
Op zowel een desktop als een laptop heb ik hetzelfde Linux systeem staan. Bij de desktop staat een externe HD waarop regelmatig een backup van mijn /Home/... map wordt ververst d.m.v. LuckyBackup.
Wanneer er zich iets voordoet, zodanig dat ik op de computer Ubuntusysteem opnieuw moet installeren dan neem ik aan dat de backup weer via LuckyBackup kan worden teruggezet in het nieuwe systeem. Is dit juist ?

Als dit juist is dan zou het betekenen dat de externe HD na aankoppeling aan de laptop de backup gegevens ook daarin weer kan installeren. 
Ik ben echter bang dat ik hier te optimistisch aan het denken ben.
Kan iemand mij wijzer maken ?
B.v.d.
Luckybackup maakt geen gebruik van een raar bestandsformaat waar je later niets meer mee kunt (zoals bv DejaDup).
Het is slechts een grafische schil voor rsync.
Je kunt je bestanden dan ook simpel terugzetten met een bestandsbeheerder, zonder Luckybackup.

Offline vanadium

  • Lid
Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #6 Gepost op: 2019/11/23, 14:36:30 »
Luckybackup maakt geen gebruik van een raar bestandsformaat waar je later niets meer mee kunt (zoals bv DejaDup).
Het is slechts een grafische schil voor rsync.
Je kunt je bestanden dan ook simpel terugzetten met een bestandsbeheerder, zonder Luckybackup.
Dat is dan een sterk pluspunt voor Luckybackup.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #7 Gepost op: 2019/11/23, 15:07:45 »
LuckyBackup is inderdaad simpel en probleemloos. Ik zet mijn backups op een NTFS-schijf, dan kan ik er in een theoretisch noodgeval ook via Windows bij. (Dat zou dan bij iemand anders zijn want ik heb geen Windowsbak ;) )

En inderdaad, als je toch opnieuw installeert zou ik van een backup alleen de data terugzetten, want je hebt een kleine kans op niet-lekkere configbestanden.  Vooral als die op een ander apparaat terugzet.


Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

FrSu

  • Gast
Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #8 Gepost op: 2019/11/23, 16:21:44 »
LB ga ik ook eens proberen. Denk dat het veel lijkt op een synchronisatie programma wat ik in Windows perfect vond werken. Heette Alwayssync geloof ik. Je had je volledige bestanden overzicht dan elders staan en gewoon bereikbaar en na de 1ste back-up was de rest alleen een synchronisatie. Werkte perfect.

Ik heb dat ook veel liever dan een file waar je buiten bv DejaDup niks mee kunt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #9 Gepost op: 2019/11/23, 17:23:03 »
rsync -av --delete <bron> <bestemming>/
is alles wat ik doe.

De optie '-a' zorgt dat er een "spiegelkopie" gemaakt wordt waarin alle eigenschappen van de kopie behouden worden.
De optie '-v' (verbose) zorgt dat je een beetje geëntertained wordt terwijl de kopie bezig is (melding van acties)
De optie '--delete' wist bestanden in de bestemming die niet meer bestaan in de bron. Voeg die optie enkel toe als je zeker bent dat je commando goed is.

Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #10 Gepost op: 2019/11/23, 18:02:48 »
Tegenwoordig kopieer ik slechts de belangrijkste zaken uit diezelfde homemap. En dat apart van diverse gebruikers. Dit omdat het minder data is, en ook omdat er in de home map toch ook de nodige overbodige zooi staat. Denk hierbij aan standaard instellingen van programma's die geen backup behoeven.

Indien gewenst is dit ook nog te comprimeren. Minder dataspace en kun je het ook nog extra beveiligen als je dat wilt.

Voor mij ook geen backup-software. Ook niet meer nodig met de betaalbare prijzen van externe disks en de giga grote schijven.
De tijd van backups op discettes en cd's is gelukkig voorbij.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #11 Gepost op: 2019/11/23, 19:04:32 »
rsync -av --delete <bron> <bestemming>/
is alles wat ik doe.

De optie '-a' zorgt dat er een "spiegelkopie" gemaakt wordt waarin alle eigenschappen van de kopie behouden worden.
De optie '-v' (verbose) zorgt dat je een beetje geëntertained wordt terwijl de kopie bezig is (melding van acties)
De optie '--delete' wist bestanden in de bestemming die niet meer bestaan in de bron. Voeg die optie enkel toe als je zeker bent dat je commando goed is.
zo doe ik het ook.

Overigens heeft de -a optie geen zin als je naar een ntfs schijf kopieert zoals eerder in dit draadje genoemd.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #12 Gepost op: 2019/11/23, 19:53:26 »


@rietje, ik kan dan ook niet helpen met Luckybackup. Ken het niet, heb er nooit mee gewerkt, en geen interesse om het te verkennen. Wel is het zo dat, als je een home folder van een gebruiker op de goede manier kopieert (behoud van alle eigenschappen), dat je die folder probleemloos kan terugzetten op een ander systeem met dezelfde Ubuntu versie. In de praktijk zal het voor 99% ook werken als je die folder overbrengt naar een nieuwere Ubuntu versie, maar de 100% garantie is er niet meer. De (eerder kleine) mogelijkheid bestaat immers dat configuratiebestanden van een nieuwere versie van een programma gewijzigd zijn, en  dat het nieuwe programma met de oude configuratiefolder niet goed functioneert.

Met upgrade een testsprong gedaan van 18.04.3 over 19.04 en uiteindelijk bij 19.10 mét behoudt van /Home en alles wat erin stond in 18.04.3 zelfs mijn autostarts e.d., ook extension shell uitbreiding(en), allemaal vlekkeloos overgenomen. Was zelf verrast. Met een 14.04 naar 18.04 gebracht, maar van daaruit naar 19.04 fout gelopen (o.a. een fout icon theme en freezes). Maar ook daar was /Home echt intact gebleven . Maar vanuit 14.04 (de eerste installatie bij mijn vrouw haar laptop) is het systeem vastgelopen helaas. Maar de laptop waar ik dagelijks mee werk: 100% in orde via de upgrade en /Home.  Misschien ook: tijdens upgrade(s) wordt steeds gevraagd om configuratiebestanden te vervangen of niet; ik heb altijd daar akkoord gegaan met het vervangen.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/23, 19:55:48 door Joshua Orbit »

Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #13 Gepost op: 2019/11/23, 20:05:11 »
rsync -h --progress --stats -r -tgo -p -l -D --update --delete-after --delete-excluded --exclude=**/*tmp*/ --exclude=**/*cache*/ --exclude=**/*Cache*/ --exclude=**~ --exclude=/mnt/*/** --exclude=/media/*/** --exclude=**/lost+found*/ --exclude=**/*Trash*/ --exclude=**/*trash*/ --exclude=**/.gvfs/ --exclude=/Downloads/Linux Distro's/ --exclude=/Stack/ --exclude=/Muziek/Muziek map/ /bron/ /bestemming/

Offline rietje

  • Lid
Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #14 Gepost op: 2019/11/24, 12:20:50 »
Prachtig. Ik heb wat losgemaakt, geloof ik.
Allemaal erg leerzaam, voor mij tenminste, ik ga binnenkort e.e.a. experimenteren met het overbrengen van data van de ene computer naar de andere.
Misschien meld ik mij nog.
Bedankt allemaal.

Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #15 Gepost op: 2019/11/25, 12:13:38 »
Prachtig. Ik heb wat losgemaakt, geloof ik.
Allemaal erg leerzaam

Wederzijds zo tie zien dan. En dat (laatste zin) is de bedoeling.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #16 Gepost op: 2019/11/25, 13:32:46 »
Overbrengen rechtstreeks van de ene computer naar de andere is ook heel handig met rsync. Het gemakkelijkste is dat over SSH.

je moet dan op de ontvangende computer SSH geinstalleerd hebben.:
sudo apt install openssh-server
Je kunt nu via rsync data kopieren mits je rsync verteld dat je ssh wilt gruiken en je weet welk ip adres je nieuwe computer heeft.
Het ip-adres van een computer kun je als vvolgt bepalen:
$ ip route get 1.2.3.4 | awk '{print $7}'
192.168.88.151

Voobeeld, kopieren van mijn home van oude naar nieuwe computer(met bovenstaande ip adres):

rsync -rP -e ssh /home/mke/ mke@192.168.88.151:/home/mke
Let op de '/' achter de bron aanduiding ('/home/mke/') deze is belangrijk om aan te geven dat je de inhoud van de home wilt kopieren. Doe je dit niet, dan maakt hij op de nieuwe computer een mapje mke aan in de mke folder (e.g. /home/mke/mke) en zet de bestanden daarin.

Er is dus geen tussen opslag nodig en geen netwerkshares of iets dergelijks. Kopieren via deze manier is volkomen veilig via het rsync systeem, met checks aan versturende- en ontvangende kant. Verbreekt de verbinding halverwege, dan kan het commando opnieuw uitgevoerd worden en gaat rsync verder waar hij gebleven was.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/25, 13:38:40 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #17 Gepost op: 2019/11/25, 13:35:29 »
Overbrengen rechtstreeks van de ene computer naar de andere is ook heel handig met rsync. Het gemakkelijkste is dat over SSH.

Of via gedeelde map(pen). Ook heel simpel.
Hier vliegt doorlopend van alles aan bestanden van de ene pc naar de andere over het netwerk. Een belangrijk bestand(setje) wat niet meteen in backup gaat, gaat in elk geval naar een andere pc voor een kopie. Zelfs vanaf smartphones.

Maar met /home in zijn geheel naar een andere pc overzetten zou ik toch ook mee opletten. /home bevat zoals ik al zei ook programma-configuraties, en dat kan wel degelijk snel conflicten geven met (andere versie) programma's op de andere pc.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/25, 13:38:24 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #18 Gepost op: 2019/11/25, 15:39:29 »
Overbrengen rechtstreeks van de ene computer naar de andere is ook heel handig met rsync. Het gemakkelijkste is dat over SSH.

Of via gedeelde map(pen). Ook heel simpel.
Hier vliegt doorlopend van alles aan bestanden van de ene pc naar de andere over het netwerk. Een belangrijk bestand(setje) wat niet meteen in backup gaat, gaat in elk geval naar een andere pc voor een kopie. Zelfs vanaf smartphones.

Maar met /home in zijn geheel naar een andere pc overzetten zou ik toch ook mee opletten. /home bevat zoals ik al zei ook programma-configuraties, en dat kan wel degelijk snel conflicten geven met (andere versie) programma's op de andere pc.
Gedeelde mappen werkt ook goed, alleen is dat vaak een cp commando. rsync is wat dat betreft veiliger (je kunt natuurlijk ook lokaal rsyncen naar een gedeelde map :D, dan maakt het weer niet uit) en rsync is zonder enige configuratie, erg geschikt voor adhoc acties. Gedeelde map is handig als je vaker bestanden moet delen op die plekken.


Offline vanadium

  • Lid
Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #19 Gepost op: 2019/11/25, 15:58:52 »
Het ip-adres van een computer kun je als vvolgt bepalen:
$ ip route get 1.2.3.4 | awk '{print $7}'
192.168.88.151

Interessant. Kan je eens uitleggen hoe dat werkt? Wat stelt die 1.2.3.4 boo, of moet daar iets specifiek ingevuld worden?

Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #20 Gepost op: 2019/11/25, 18:30:20 »
Gedeelde map is handig als je vaker bestanden moet delen op die plekken.

Ja zoals ik zei, hier doorlopend. 5 werkplekken en nog wat telefoons.
Altijd wel een andere pc beschikbaar om te zorgen voor een dubbel bestand tegen verlies.
En bijvoorbeeld ook simpel voor muziek, foto's en films e.d. om vanuit 1 bibliotheek overal beschikbaar te hebben.

Kaai hendig. Kids gebruiken het al sinds basisschool, zo simpel werkt het. En ik zelf werk zo al sinds ver voor ik kids (en linux) had.

Gedeelde mappen werkt ook goed, alleen is dat vaak een cp commando.

Uhhh? Cp commando? Ken ik niet.

Hier gewoon samba geïnstalleerd en netwerk-handelingen in de bestandsbeheerders. =D
« Laatst bewerkt op: 2019/11/25, 18:36:46 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #21 Gepost op: 2019/11/25, 18:45:40 »
Gedeelde map is handig als je vaker bestanden moet delen op die plekken.

Ja zoals ik zei, hier doorlopend. 5 werkplekken en nog wat telefoons.
Altijd wel een andere pc beschikbaar om te zorgen voor een dubbel bestand tegen verlies.
En bijvoorbeeld ook simpel voor muziek, foto's en films e.d. om vanuit 1 bibliotheek overal beschikbaar te hebben.

Kaai hendig. Kids gebruiken het al sinds basisschool, zo simpel werkt het. En ik zelf werk zo al sinds ver voor ik kids (en linux) had.

Gedeelde mappen werkt ook goed, alleen is dat vaak een cp commando.

Uhhh? Cp commando? Ken ik niet.

Hier gewoon samba geïnstalleerd en netwerk-handelingen in de bestandsbeheerders. =D
cp is het kopieer commando in Linux.  Als je in de grafische omgeving iets kopieert dan werkt dat op dezelfde manier. Niets mis mee. Rsync is iets betrouwbaarder doordat het een stream is tussen 2 instanties, waarbij de data overdracht wordt gecontroleerd. Dit merk je eigenlijk pas echt als je grote hoeveelheden data kopieert. Voor mijn werk schuif ik petabytes aan data rond en dan wil er wel eens een bit omvallen als je dat op de normale manier kopieert. Overigens werkt rsync ook prima over Samba.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/25, 18:47:11 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline MKe

  • Lid
Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #22 Gepost op: 2019/11/25, 18:50:29 »
Het ip-adres van een computer kun je als vvolgt bepalen:
$ ip route get 1.2.3.4 | awk '{print $7}'
192.168.88.151
Interessant. Kan je eens uitleggen hoe dat werkt? Wat stelt die 1.2.3.4 boo, of moet daar iets specifiek ingevuld worden?
Probeer maar, het werkt (bij mij) uitstekend als je het commando letterlijk zo uitvoert.
Eigenlijk traceert hij de route voor een bepaald doel op adres, hier gefaked met 1.2.3.4. Je kunt ook 1.1.1.1 gebruiken of het adres van google: 8.8.8.8. Om een of andere reden hoeft dit geen bestaand adres te zijn, maar hij geeft altijd de source op adres mee in de output, die ik met awk eruit haal.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/25, 19:04:25 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline vanadium

  • Lid
Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #23 Gepost op: 2019/11/25, 18:59:35 »
Dat is dan het IP adres van je *eigen* PC dat je vindt. Ik dacht dat je een methode had om het IP nummer te vinden van een computer op het netwerk. Dan is "hostname -I" toch eenvoudiger.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/25, 19:02:18 door vanadium »

nahjo

  • Gast
Re: map /home/..... kopieren naar andere computer
« Reactie #24 Gepost op: 2019/11/25, 19:27:46 »
Dat is dan het IP adres van je *eigen* PC dat je vindt. Ik dacht dat je een methode had om het IP nummer te vinden van een computer op het netwerk. Dan is "hostname -I" toch eenvoudiger.

Over hostname gesproken is het gebruiken van naam van de computer niet eenvoudiger dan het ip nummer?
ssh pietje@doelcomputernaam.local