Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Te mooi om waar te zijn?  (gelezen 2210 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Te mooi om waar te zijn?
« Gepost op: 2008/03/25, 11:07:26 »
Ik las ergens deze tip voor een schone installatie van een nieuwe versie, met het gebruiksgemak van een opwaardering:

    Do the following:

    sudo dpkg --get-selections > myselections

    save the file somewhere, do a clean install, and then:

    sudo dpkg --set-selections < myselections

    and finally:

    sudo apt-get dselect-upgrade

    This will install all of the packages from the previous version to the new version. The Debian package manager is a wonder to behold. :)

Wie heeft hier ervaring mee? Werkt dit goed?

Wat zijn de dingen waar je op moet letten (wat ik zelf al bedacht: de pakketbronnen moeten vantevoren allemaal zijn ingeschakeld)? Krijg je zo niet de verouderde versies van programma's op je schijf?

Groet, Pjotr.

Offline woteb

  • Lid
Te mooi om waar te zijn?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/25, 11:30:10 »
Je zou het eens kunnen emuleren via Virtualbox of VMware?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline JvH

  • Lid
Te mooi om waar te zijn?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/25, 11:42:18 »
Dit kun je ook via de interface van Synaptic doen. Waar je denk ik wel op moet letten is het volgende.
Om een praktijkvoorbeeld te nemen: om de sound preview in Nautilus werkend te krijgen heb ik de pakketten mpg123, mpg123-alsa en esound geïnstalleerd. Stel nu dat door de overschakeling naar PulseAudio in Hardy Heron dit straks out-of-the-box werkt, dan wil je deze 3 pakketten er natuurlijk niet bij hebben.
Met andere woorden: het lijkt me raadzaam om de lijst goed na te lopen voordat je deze gebruikt in je schone installatie.

EDIT:
Citaat van: "Pjotr123"
Krijg je zo niet de verouderde versies van programma's op je schijf?
Nee toch? Als je pakketten downloadt via Synaptic krijg je toch automatisch de nieuwste versies uit de repo's binnen? Tenzij je natuurlijk handmatig versies gaat vastzetten,..

Offline woteb

  • Lid
Te mooi om waar te zijn?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/25, 11:53:33 »
@ Johan: Uiteindelijk kan ik dat ook me mijn blokkendoosscriptjes. Daarin heb ik het meest nodige gezet. Wat er extra nodig is wordt vanzelf opgehaald.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Te mooi om waar te zijn?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/25, 11:56:48 »
Deze manier heb ik al een aantal keren gepost en die werkt goed.

Die van mij ziet er ietsje anders uit
maar in Linux leiden meer wegen naar Rome:

###############################################

dpkg --get-selections > textfileofasdfglkjdatmagook
Bewaar dit bestand. Ergens.
Op een verse install kun je dan dit doen



cat textfileofasdfglkjdatmagook | sudo dpkg --set-selections

sudo apt-get dselect-upgrade
###########################################

Of je nu je Ubuntu opnieuw wilt installeren of na een upgrade maakt niet zoveel uit.

@JvH
Dat is heel makkelijk te ondervangen natuurlijk ?
Eerste de verse upgrade doen,
kijken of alles naar wens is.
Dan eventueel die tekst file bijwerken, ( wil je dat ? berg werk en je moet precies weten wat je allemaal geinstalleerd had en waarom)

En pas als laatste die tekstfile opnieuw aan het werk zetten om alles weer te installeren zoals het was.
 
Tis in ieder geval de snelste manier en je hoeft alleen maar een kleine tekst file als backup te bewaren.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline JvH

  • Lid
Te mooi om waar te zijn?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/25, 11:59:39 »
Citaat van: "Gandyman"
@JvH
Dat is heel makkelijk te ondervangen natuurlijk ?
Inderdaad, maar het is wel iets waar je goed op moet letten als je zoiets doet.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Te mooi om waar te zijn?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/25, 13:01:33 »
Hou er wel rekening mee dat je op beide installaties de sources.list hetzelfde moet zijn. Anders mis je waarschijnlijk een hoop pakketten. Als je het wil gebruiken om na een upgrade dezelfde pakketten te installeren, dan moet je ook oppassen. In Hardy kunnen een aantal pakketten anders heten dan in Gutsy.

Hier staan de commando's die ik wel eens gebruikt heb:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=33530

Iets anders dan in de topicstart, maar het werkt prima.

Offline lizardman

  • Lid
Te mooi om waar te zijn?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/25, 15:23:12 »
Citaat van: Johanvd
Hou er wel rekening mee dat je op beide installaties de sources.list hetzelfde moet zijn. Anders mis je waarschijnlijk een hoop pakketten. Als je het wil gebruiken om na een upgrade dezelfde pakketten te installeren, dan moet je ook oppassen. In Hardy kunnen een aantal pakketten anders heten dan in Gutsy.

Hier staan de commando's die ik wel eens gebruikt heb:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=33530

Iets anders dan in de topicstart, maar het werkt prima.
Bijv. nmapfe gaat in Hardy zenmap heten.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Te mooi om waar te zijn?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/25, 16:58:50 »
Het leuke is dat je hier eigenlijk geen rekening mee hoeft te houden ?
Want je krijgt automagisch de melding dat die pakketten niet te installeren zijn.

Maak hiervan een net lijstje en kijk hoe ze nu heten, en dan dit lijstje weer op dezelfde manier misbruiken om het resterende te installeren.

Ik zou zelf niet de oude met de nieuwe repro's gaan mixen omdat je over het algemeen van alles het nieuwste wil hebben.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Te mooi om waar te zijn?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/25, 17:08:59 »
@Gandyman: Het gaat er voornamelijk om dat als je bijv. de medibuntu repo's in het ene systeem wel hebt ingesteld, maar in het nieuwe systeem niet, dan mis je een hoop pakketten.
Repo's van bijv. Feisty en Gutsy mengen is inderdaad niet handig, maar dat bedoelde ik ook niet ;)