Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ad-Hoc netwerk voor het tethering van een android device  (gelezen 8453 keer)

Ad-Hoc netwerk voor het tethering van een android device
« Gepost op: 2010/08/04, 13:41:54 »
Beste mensen, ik heb sinds kort een adroid telefoon, die heb ik geroot, dus ik heb alle volmachten, nu heb ik de speciale wifi tether applicatie geinstalleerd.
http://code.google.com/p/android-wifi-tether/

* Het creert een Ad-Hoc netwerk
* Ik kan wel kiezen voor WEP, maar omdat ik het niet aan de praat krijg wil ik eerst gewoon internetten zonder beveiliging. Beveiliging komt later als ik het werkende krijg.

Wat ik probeerde

iwconfig wlan0 mode ad-hoc essid "Tether"

dan typ ik iwconfig en krijg inderdaad de boodschap dat ik verbonden ben.

Vervolgens probeer ik een DhCP lease te krijgen

dhclient wlan0

en hier gaat het dus niet meer lukken, ik krijg geen dhcplease.

(Alles gedaan in superuser mode)

Heeft iemand meer ervaring met ad-hoc netwerken onder linux? Ik heb een aantal dagen het internet afgezocht, en vond alleen dat 'ad-hoc' heel slecht ondersteunt wordt.

Onder windows 7 kon ik direct contact maken en wel gewoon internetten, windows 7 kan dus blijkbaar wel zomaar een dhcplease krijgen.

Ik hoop dat ad-hoc netwerken in de toekomstige ubuntu's beter onder steunt worden, heb nu Kubuntu 10.04, Lucid Lynx.


« Laatst bewerkt op: 2010/08/04, 14:17:49 door Geert Jalink »
motion@home:~$ sudo apt-get install steam

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ad-Hoc netwerk voor het tethering van een android device
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/04, 13:59:59 »
Je kan het gewoon instellen via de Network-Manager (in Gnome in ieder geval, KDE geen idee).
Even je wireless verbinding bewerken en ad-hoc aanzetten.

Re: Ad-Hoc netwerk voor het tethering van een android device
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/04, 14:17:01 »
Uiteraard heb ik Ad-Hoc ingesteld bij een handmatige installatie van het Ad Hoc tethering netwerk, zie de afbeelding 1.



Nu is de vraag ik heb nog een screen shot daar kan ik kiezen voor dhclient met adres of zonder adres, en er zijn nog een aantal opties. Ik snap het niet helemaal. Ik moet toch gewoon voor dhclient met adres kiezen zodat de computer een ip adres krijgt?



Van wat ik heb kunnen vinden moet ik zelfs de networkmanager uitschakelen, wat mij echt heel erg 'overkill' lijkt. Kan het dan echt niet via network manager?

Ik vind het overigens geen probleem om het toch via de commandline te doen.


Het probleem blijft dus dat ik 'link' technisch wel up ben, de 'link ' is up, maar ik krijg geen ip adres. :(
« Laatst bewerkt op: 2010/08/04, 14:20:15 door Geert Jalink »
motion@home:~$ sudo apt-get install steam

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ad-Hoc netwerk voor het tethering van een android device
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/04, 14:36:23 »
Het is me een beetje onduidelijk wat je precies wil.

Wil je met je telefoon gebruik maken van de internetverbinding van de pc, of wil je dat de pc de internetverbinding van de telefoon gebruikt?

Heeft je telefoon een adhoc netwerk gemaakt waar je met de pc mee wil verbinden, of is het weer precies andersom?

Ik krijg namelijk het idee dat er wat dingen door elkaar gehaald worden.

Re: Ad-Hoc netwerk voor het tethering van een android device
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/04, 15:15:55 »
Dank je voor je uitleg, ik heb een gewone router staan, in infrastructure, daarmee kan ik onder linux gewoon contact maken. Dat werkt dus goed.

Nu wil ik voor onderweg de laptop verbinden met een mobiele telefoon (android) via wifi tethering door de android telefoon.

Het is zo jammer dat het onder windows 7 wel gewoon werkt, want ik heb liever Kubuntu.
Ik wil dus via mijn Kubuntu laptop op internet via een Android telefoon.

Ja het werkt op een windows 7 systeem, dat blijkbaar ad-hoc netwerken goed ondersteunt. Maar het weigert te werken onder mijn Kubuntu laptop.

Zoals aangegeven ik heb kubuntu 10.04.

Voorlopig geef ik het maar op, morgen is er weer een dag, en kijk ik of mensen adviezen voor me hebben. Ik ga nu even gewoon het net op, het is me te inspannend op dit moment.  't wil gewoon niet lukken onder linux, terwijl ik op mijn windows 7 systeem direct verbinding heb.

snif snif huil huil :(

Edit: De hele android wifi tether applicatie is gebasseerd op Ad-Hoc, en dit is het probleem, linux kan niet zo goed overweg met Ad-Hoc is wat ik denk. En ook wat ik vond op diverse sites. Heb nu vandaag 2 uur besteed aan het werkende krijgen. Morgen is er weer een dag, het heeft geen haast. Voor vandaag genoeg.

Wat ik wil: De laptop met kubuntu 10.04 verbinden via een android telefoon voor onderweg zodat ik onderweg internet heb. Alle wifi tether applicaties voor android werken via ad-hoc, ad-hoc is slecht ondersteunt via knetworkmanager, maar ook via ubuntu network mangers als ik het goed begrijp.

Mijn wens: Ach kon de android telefoon wifi tether applicatie maar gewoon Infrastructure ondersteunen, dan was er geen enkel probleem. Tenzij!!!! linux gewoon ad-hoc netwerken zou ondersteunen zonder probleem.

Ik verwacht dat binnenkort Android 2.2 voor mijn telefoon komt, (in september 2010) en heb hoop dat het dan i.e.g. wel zal werken.

Vind het jammer dat ik terug moet grijpen op een windows mobile toestel om te kunnen tetheren, dat betekent dat ik steeds de simcard van de telefoon over moet zetten.


"Wil je met je telefoon gebruik maken van de internetverbinding van de pc, of wil je dat de pc de internetverbinding van de telefoon gebruikt?" Ik wil de mobiele android telefoon als wifi access point, helaas is het accesspoint van de android telefoon in Ad-Hoc snif snif huil huil

"Heeft je telefoon een adhoc netwerk gemaakt waar je met de pc mee wil verbinden, of is het weer precies andersom?" Mijn mobiele android telefoon maakt een ad-hoc wifi netwerk, en dat is de reden waarom het niet zomaar uit de box werkt. Als het nu infrastructure was geweest snif snif huil huil.

« Laatst bewerkt op: 2010/08/04, 15:30:45 door Geert Jalink »
motion@home:~$ sudo apt-get install steam

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ad-Hoc netwerk voor het tethering van een android device
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/04, 16:13:14 »
Voor zover ik het begrepen heb, kan je gewoon handmatig verbinding maken via de netwerkmanager.
Linkermuisknop klikken, handmatig verbinding maken met een netwerk en gaan.

Waar het bij jou mis gaat is niet helemaal duidelijk, maar mogelijk probeer je de computer in te stellen als "access point" voor de adhoc verbinding, in plaats van verbinding te maken met een bestaand netwerk.

Maar goed, ik heb geen android telefoon (of een ander apparaat dat via ad hoc werkt, for that matter), dus ik kan het niet zelf proberen.
Even afwachten dus tot er iemand langskomt die meer ervaring heeft met dit soort dingen.
Maar ik verwacht zeker niet dat het echt zo moeilijk en slecht is als je nu denkt.

Re: Ad-Hoc netwerk voor het tethering van een android device
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/04, 20:29:19 »
Met de KNetworkManager gaat het mij niet lukken.

KNetworkManager uitschakelen
root@home:~# ps -A|grep work
  955 ?        00:00:00 NetworkManager
 1914 ?        00:00:01 knetworkmanager
root@home:~# kill 955

Netwerk adapter uitschakelen
root@home:~# ifconfig wlan0 down
root@home:~# iwconfig wlan0 mode Ad-Hoc essid "Tether" channel 6
root@home:~# iwconfig

wlan0     RTxx70 Wireless  ESSID:""  Nickname:"RT3070STA"
          Mode:Auto  Frequency=2.462 GHz  Access Point: Not-Associated   
          Bit Rate:1 Mb/s   
          RTS thr:off   Fragment thr:off
          Encryption key:off
          Link Quality=66/100  Signal level:0 dBm  Noise level:-88 dBm
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

Ik krijg hem niet eens vanaf auto in ad-hoc :( ook had de essid nu "Tether" moeten zijn.

Jammer dat ad-hoc niet ondersteunt wordt door KNetworkManager.



motion@home:~$ sudo apt-get install steam

Re: Ad-Hoc netwerk voor het tethering van een android device
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/04, 20:37:29 »
Of je wacht tot Android 2.2 voor jou toestel uitkomt en dan zit het er standaard in :)

Re: Ad-Hoc netwerk voor het tethering van een android device
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/05, 13:30:39 »
Dat is ook mijn gedachte, wachten op android 2.2, maar zou android 2.2 dan wifi in INFRASTRUCTURE geven? Ik heb nu ook andere network managers geprobeerd zoals WiCD.

Geen enkele mogelijkheid Ad-Hoc netwerk aan de praat te krijgen op Lucid Lynx 10.04.

Hopen dat android 2.2 infrastructure wifi sharing heeft dan maar.

Jammer dat linux het me moeilijk maakt, geef het voor nu maar op :(
motion@home:~$ sudo apt-get install steam

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ad-Hoc netwerk voor het tethering van een android device
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/05, 16:22:45 »
Ik heb even een 2e computer met ingebouwde wireless opgestart vanaf een live cd.
Hierop heb ik via de netwerkmanager een nieuw wireless netwerk gemaakt (adhoc).

Vervolgens met de laptop (Ubuntu 10.04) gezocht op wireless netwerken, en het adhoc netwerk gevonden...
Verbinding maken was een makkie: even de correcte versleuteling kiezen en het wachtwoord invullen.

Hier werkt het opzetten van een Adhoc netwerk, net als het verbinden daarmee dus prima.
Alleen de snelheid is om te huilen (70 KB/sec)

Wat er bij jou misgaat weet ik helaas niet, dus ik kan je daar niet mee helpen.
Het is in ieder geval geen structureel probleem in Ubuntu of Linux in het algemeen, want het werkt hier in ieder geval heel makkelijk en foutloos.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Ad-Hoc netwerk voor het tethering van een android device
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/05, 19:25:24 »
Of je wacht tot Android 2.2 voor jou toestel uitkomt en dan zit het er standaard in :)

al vanaf 2.1 ;)

en Wifi begrijp ik wel maar ik denk bv ook aan mijn accuduur, dus ik prik er een kabeltje tussen en netwerkmanager geeft zelf al de verbinding aan nadat ik op de telefoon voor theter gekozen heb.
werkt perfect alhier.

Re: Ad-Hoc netwerk voor het tethering van een android device
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/05, 20:10:13 »
Of je wacht tot Android 2.2 voor jou toestel uitkomt en dan zit het er standaard in :)

al vanaf 2.1 ;)

en Wifi begrijp ik wel maar ik denk bv ook aan mijn accuduur, dus ik prik er een kabeltje tussen en netwerkmanager geeft zelf al de verbinding aan nadat ik op de telefoon voor theter gekozen heb.
werkt perfect alhier.

Hmm, op de HTC Desire pas sinds 2.2
Via mobiel netwerk ging wel al op 2.1

Re: Ad-Hoc netwerk voor het tethering van een android device
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/07, 16:27:59 »
Of je wacht tot Android 2.2 voor jou toestel uitkomt en dan zit het er standaard in :)

al vanaf 2.1 ;)

en Wifi begrijp ik wel maar ik denk bv ook aan mijn accuduur, dus ik prik er een kabeltje tussen en netwerkmanager geeft zelf al de verbinding aan nadat ik op de telefoon voor theter gekozen heb.
werkt perfect alhier.

Kan je me meer vertellen over hoe je de telefoon setup hebt gedaan? Gebruik je misschien PDANET?

Bij mijn windows mobile telefoon is het gewoon ook draadje aansluiten via usb en delen via internet via usb inschakelen, heel eenvoudig, maar als ik jou goed begrijp kan dit ook via een android telefoon????
motion@home:~$ sudo apt-get install steam

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Ad-Hoc netwerk voor het tethering van een android device
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/07, 16:36:05 »
idd ik heb in het verleden veel geprobeerd maar toen draaide ik nog 1,5
na de update naar 2,1 is dit opengegooid en krijg ik simpel de vraag of ik wil opladen, theteren , massopslag etc.

ik heb er nog wel easytheter opstaan, vanuit 1,5 mischien dat die helpt ik was te lui die te verwijderen XD

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Ad-Hoc netwerk voor het tethering van een android device
« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/07, 21:09:15 »
Ik snap het probleem niet helemaal.....

Ik heb een HTC Desire (Android 2.1) en als ik die met het kabeltje op een pc aansluit, en ik zet vervolgens de telefoon aan (ook ff ontgrendelen....) dan komt er een pop-up menu op de telefoon, die me vraagt wat ik wil: synchroniseren, als diskdrive gebruiken, als internetmodem gebruiken en nog iets. Kies ik dan voor de internet optie, dan kan ik met die pc gebruik maken van de internetverbinding van de Desire. Ongeacht besturingssysteem. Ze zien hem dan gewoon als netwerkverbinding.

Maar misschien ben ik met de Desire wel ernstig verwend.....


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Ad-Hoc netwerk voor het tethering van een android device
« Reactie #15 Gepost op: 2010/08/11, 13:19:19 »
Je bent heel erg verwent,  :), op mijn milestone ook met easytether geinstalleerd kan ik niet tetheren over usb kabel en ook niet over wifi (omdat wifi ad-hoc is).

Ik denk dat de wifi tether software in de android market nog niet volwassen genoeg is. Zeg nou zelf, het had toch moeten werken? Ik heb er nu inmiddels zeker 4 uur aan besteed om het werkende te krijgen, en ik geloof niet dat ik een noob ben op dit gebied.

Zoals aangegeven mijn windows mobile phone kan wel via usb of wifi tetheren, het werkt op mijn windows mobile phone direct.

tijdelijke oplossing: Als ik echt mobiel moet mijn oude windows mobile phone gebruiken.

Hopelijke oplossing: Als android 2.2 uitkomt voor de milestone, (ja als, want het is niet zeker) hopen dat het INFRASTRUCTURE is.

ben eigenlijk een beetje ontzet, dat infrastructure geen enkel probleem is, maar dat adhoc het probleem is hier. Toch zegt iemand dat ook adhoc zou moeten werken.

Hoever ik kom:

Ik kom zover dat iwconfig zegt verbonden te zijn met "AndroidTether" ook het kanaal staat goed, en er is een signal kwaliteit, en een ruis kwaliteit, kortom alles goed en dan komt het ik probeer "dhclient wlan0" waarmee ik een ip adres toegwezen wil krijgen, en daar stopt het, het wil gewoon niet.

[offtopic] stiekum jaloers op mensen met usb tethering


Niew:

Ik installeerde PDANET via android market, dit ondersteunt PAN over bluetooth, maar bij het verbinden onder linux zegt ie "uw device ondersteunt geen input"
(Hetzelfde onder een windows XP virtual machine waarin ik de usb bluetooth module activeer werkt dus wel zei het op USB 1 snelheid.) Het enige wat ik tot nu toe dus heb is onder linux een virtuele xp machine draaien met daarop een heel langzame usb 1 bluetooth verbinding, terwijl ik eigenlijk wel 1 megabit mobiel kan halen.

Erg verdrietig allemaal.

« Laatst bewerkt op: 2010/08/11, 13:28:37 door Geert Jalink »
motion@home:~$ sudo apt-get install steam