Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heel dringend hulp nodig!  (gelezen 11840 keer)

MrTerror

  • Gast
Heel dringend hulp nodig!
« Gepost op: 2008/06/11, 20:51:49 »
Hey allemaal,
vanavond net Ubuntu 8.04 geinstalleerd volgens de handleiding op de site (8.04 was iets anders).
Maar als ik m'n pc nu opstart.. krijg ik een error:

Grub Loading Stage 15

Grub Loading.. Please wait..
Error 21

Dat is het enige wat ik te zien krijg.. Ik kan mn computer nu alleen opstarten met de gebrande Ubuntu CD. Maar dan wel via de demo.

Herkent iemand dit probleem? En weet ook iemand een oplossing hiervoor?
Want heb nu eigenlijk maar een halve pc..

Alvast bedankt!!

Je kunt me ook toevoegen op msn: mrterror@live.nl  dat gaat vast wat sneller

System specs:

Intel 3.0Ghz
2GB RAM
XFX 8600GT
WD 320GB harde schijf

Offline ivo

  • Lid
Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/11, 20:57:50 »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline kriekske

  • Lid
Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/11, 21:00:24 »
Meer informatie is te vinden op volgende site:
http://computertip.googlepages.com/grubfoutmeldingen

Daar staat te lezen:
Error 21: Onbekende opstartfout
Er is een probleem met het opstarten van de gevraagde kernel, maar die is niet bekend. Herinstallatie van Grub kan helpen.

Op deze site staat hoe je grub kan herinstalleren: http://computertip.googlepages.com/grub

Hopelijk is het hiermee dan opgelost.

MrTerror

  • Gast
Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/11, 21:19:02 »
oke, bedankt.. maar voor de herinstallatie van Grub moet ik weten op welke SDA partitie Ubuntu staat. Nu ben ik dat alweer vergeten van de installatie. Waar kan ik zien op welke sda Ubuntu staat?
Ben net nieuw bij dit besturingssysteem dus ben er nog niet helemaal handig mee!

Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/11, 21:39:26 »
als ge een beetje weet hoe uw schijf ingedeeld staat, kunt ge wat info halen bij systeem=>beheer=>partitiebewerker.

MrTerror

  • Gast
Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/11, 21:50:23 »
ah bedankt! dat had ik nodig

MrTerror

  • Gast
Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/11, 23:25:07 »
Nou.. dit wil ook voor geen meter.. krijg allemaal foutmeldingen in terminal..
Geef mij mijn XP maar zo snel mogelijk weer terug! kan niet eens .exe bestanden openen...
wat een crappy besturingsysteem..

Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/11, 23:35:31 »
Mensen geef zo'n nieuweling die geen bal verstand heeft van computers nu eens een goede uitleg ???

Hij kan of proberen met Supergrub de boel automagisch te laten repareren of het zelf doen als hij een beetje handig is ??

uuh en geen .exe kunnen openen ??
Tjee wat ben jij ouderwets zeg ??
Wie gebruikt er nou die ouwe zooi zoals een .exe ??? Dat is iets van vroeguhr... :P

effin ben je nou serieus en wil je de pc goed aan de gang helpen, of blijf je bij je ouwe ome Steve Balmer . ???
Mja want Bill Gates heeft het zinkende schip al verlaten he ??

Je kan gewoon met de Live Cd van Ubuntu het probleem te lijf gaan,
of met Supergrub.
Of met de live cd van Gparted.

Zeg maar wat je wilt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/11, 23:37:51 »
Citaat van: MrTerror
Geef mij mijn XP maar zo snel mogelijk weer terug! kan niet eens .exe bestanden openen...
wat een crappy besturingsysteem..
lol

Jaaahh, da's nou pas echt een zwahahare tekortkoming van Linux!   :-)

DarkEra

  • Gast
Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/11, 23:40:51 »
De meeste mensen die van Ubuntu of Linux horen denken: Oe leuk, een nieuw besturings systeem. Gauw even installeren en mijn Windows programma's installeren.

Zo werkt het niet dus. Ubuntu/Linux is géén Windows. Een tip voor de nieuwkomers: Lees éérst alles eens goed door op de documentatie websites en probeer éérst zoveel mogelijk informatie te verkrijgen over Ubuntu/Linux zodat je straks niet voor verrassingen komt te staan. Doe dat dus voordat je Ubuntu installeert op je pc of laptop.

Ubuntu is geen crappy besturings systeem hoor.

Offline Mikkel

  • Lid
Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/11, 23:42:48 »
Citaat van: MrTerror
Geef mij mijn XP maar zo snel mogelijk weer terug! kan niet eens .exe bestanden openen...
wat een crappy besturingsysteem..
Niet meteen zo afgeven op een nieuw besturingssysteem. ;)  Na tien jaar Windows (95, 98SE, XP) gebruik ik Ubuntu (7.10) pas twee weken en het bevalt mij prima.
Tuurlijk gaat er heel veel anders dan in Windows en kom je dingen tegen die je niet één twee drie kunt oplossen, maar zeg nu zelf, wist je toen je met Windows ging werken, precies hoe alles in elkaar stak? Nee, toch? ;)  

Nieuwe poging wagen, hier hulp vragen en je zult zien........ als 't spul eenmaal loopt, wil je echt niet meer terug naar Windows. Nou ja, zo af en toe dan. :)

MrTerror

  • Gast
Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/11, 23:42:57 »
ik wil gewoon XP en eventueel Linux erbij kunnen booten :P
wat is er nou weer mis met exe bestanden :P moet toch Guild Wars kunnen installeren? Of kan Linux dat ook al niet??

Ik heb wel redelijk verstand van computers btw :P

MrTerror

  • Gast
Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/11, 23:44:34 »
Citaat van: Mikkel
Citaat van: MrTerror
Geef mij mijn XP maar zo snel mogelijk weer terug! kan niet eens .exe bestanden openen...
wat een crappy besturingsysteem..
Niet meteen zo afgeven op een nieuw besturingssysteem. ;)  Na tien jaar Windows (95, 98SE, XP) gebruik ik Ubuntu (7.10) pas twee weken en het bevalt mij prima.
Tuurlijk gaat er heel veel anders dan in Windows en kom je dingen tegen die je niet één twee drie kunt oplossen, maar zeg nu zelf, wist je toen je met Windows ging werken, precies hoe alles in elkaar stak? Nee, toch? ;)  

Nieuwe poging wagen, hier hulp vragen en je zult zien........ als 't spul eenmaal loopt, wil je echt niet meer terug naar Windows. Nou ja, zo af en toe dan. :)
Het lijkt me ook een prima besturingssysteem, maar met xp en vista wist ik meestal mn eigen problemen wel op te lossen.. dit is allemaal nieuw en snap dr weinig van. Moet ff wennen denk ik..

MrTerror

  • Gast
Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/11, 23:48:22 »
Je kan gewoon met de Live Cd van Ubuntu het probleem te lijf gaan,
of met Supergrub.
Of met de live cd van Gparted.

Zeg maar wat je wilt.

Nou, ik heb de cd van ubuntu al geprobeerd.. die vond geen fouten
Supergrub en Gparted heb ik nog nooit van gehoord..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/11, 23:50:00 »
Citaat van: MrTerror
ik wil gewoon XP en eventueel Linux erbij kunnen booten :P
wat is er nou weer mis met exe bestanden :P moet toch Guild Wars kunnen installeren? Of kan Linux dat ook al niet??

Ik heb wel redelijk verstand van computers btw :P
Dat kun je vergelijken met de vraag, waarom Windows nou toch geen .deb bestanden kan installeren....  Het antwoord is natuurlijk, omdat W. nu eenmaal geen Linux is. Ik werd dus ff melig daarnet.

Windows progjes zijn, niet helemaal verrassend natuurlijk, gemaakt voor.... Windows. En, je raadt het al, Linuxprogjes zijn gemaakt voor Linux.  :-)

Enfin, lees dit eens, dat is misschien interessant voor je:
http://computertip.googlepages.com/programmasinstallereninubuntu

Groet, Pjotr.

MrTerror

  • Gast
Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/11, 23:56:24 »
Citaat
Dat kun je vergelijken met de vraag, waarom Windows nou toch geen .deb bestanden kan installeren....  Het antwoord is natuurlijk, omdat W. nu eenmaal geen Linux is. Ik werd dus ff melig daarnet.

Windows progjes zijn, niet helemaal verrassend natuurlijk, gemaakt voor.... Windows. En, je raadt het al, Linuxprogjes zijn gemaakt voor Linux.  :-)

Enfin, lees dit eens, dat is misschien interessant voor je:
http://computertip.googlepages.com/programmasinstallereninubuntu

Groet, Pjotr.
aah dat had ik nodig! bedankt.. eindelijk weer normale msn!
Nu wil ik alleen nog zonder cd kunnen booten..

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/12, 00:01:23 »
...Dankzij Wine draaien sommige Windows programma's en zelfs bepaalde spelletjes trouwens wel in Linux/Ubuntu, maar natuurlijk bijna nooit zo goed als op Windows om de simpele reden dat Windows programma's/spelletjes gemaakt zijn voor Windows, zoals Pjotr123 al zei... deze techniek om Windows programma's te draaien in Linux/Ubuntu is eigenlijk ongelofelijk geavanceerd. Je moet toch wel beseffen dat het eigenlijk ongelofelijk is dat sommige Windows 3D spelletjes gewoon werken op Linux/Ubuntu. De twee besturingssystemen zijn namelijk een wereld van verschil. Wine vertaalt de Windows API calls rechtstreeks naar Linux API calls. Windows heb ik iets gelijkaardigs nog niet zien doen (nouja, Cygwin misschien, maar dat is eigenlijk iets anders, en lang niet zo geavanceerd)

PS: Guild Wars draait volgend Wine AppDB perfect op Linux via Wine: http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=9194
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Mikkel

  • Lid
Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/12, 00:01:48 »
Citaat van: MrTerror
Het lijkt me ook een prima besturingssysteem, maar met xp en vista wist ik meestal mn eigen problemen wel op te lossen.. dit is allemaal nieuw en snap dr weinig van. Moet ff wennen denk ik..
Misschien wil je te snel. ;) Zoals hierboven al werd aangeraden: lees eerst eens het een en ander, stop die live-cd in je pc dan kun je alvast proeven aan Ubuntu, en als je het aandurft, dan installeer je Ubuntu op een vrije partitie (of tweede harde schijf).

Ow, ennuhhh.......... exe-bestanden en erop dubbelklikken om een programma te starten kennen ze niet in Ubuntu. Dat gaat hier op een heel andere manier.

Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/12, 00:05:32 »
Owk dus we gaan nu weer ff serieus worden ??

Mooi,
Dus Grub is waarschijnlijk niet goed geinstalleerd of er is een ander probleem op je HD ???
Kan namelijk wezen dat jij de verkeerde partitie hebt aangewezen om zowel Grub die voor de boot zorgt alswel het boot gedeelte verkeerd heb neergezet op die HD.

In ieder geval zal dit probleem ( voor mij en nog een aantal hier ) makkelijk op te lossen zijn...

Dus doe je best.
###################
GRUB is een programma waardoor je kan booten van de Harddisk.
GRUB-Website

Dit proggie is dus primair gezien het meest belangrijke onderdeel van alles want als je Grub beschadigt of je maakt een verkeerde instelling in GRUB boot je PC niet meer.

Nu hoeft dit niet desatreus te zijn, want je kan gewoon vanaf de LiveCD booten en je Grub weer herstellen, mja Gemak van Linux he ?

################################
TIP 1:
Wanneer je GRUB beschadigt is en je PC niet meer wil booten kan je met dit toffe proggie je GRUB helemaal repareren.

Super Grub Disk Restore Grub in de MBR automatisch en veel meer!

Dit is een website die nog wat handige tips heeft over Super_Grub en hoe je een floppy of cd maakt om van te booten.

Hier download je de Super Grub Floppy of CD

###############################

Wanneer je wilt weten hoe de partitie's heten, start je op met de live cd en typ je in Terminal:
sudo fdisk -l################################
TIP2:


Grub repareren gaat ook erg makkelijk met de Gparted LiveCD :

Stap 1. Start de computer vanaf de Gparted LiveCD
Stap 2. Open een terminalschermpje.
Stap 3. Typ gruben druk op Enter.
Dit start Grub zelf op.
Stap 4. Typ root (hd0,0)en druk op Enter
LET OP:
Je typt hd0,0 als je rootpartitie op hda1 staat.
Staat die rootpartitie bijvoorbeeld op hda6, dan is de terminaltoverspreuk  root (hd0,5) .
Hiermee vertel je Grub waar de actieve Linuxpartitie zit.
Dus staat je rootpartitie op hda1 dan typ je hd0,0
Staat die op hda6  dan typ je hd0,5
Dus altijd 1tje lager.


Stap 5. Typ  setup (hd0)en druk op Enter.
Hiermee installeer je Grub (opnieuw) in de MBR.
Stap 6. Verlaat Grub door  quitin te tikken en op Enter te drukken.
Klaar

BTW dit trucje kan ook met de Live-cd van Windo..

Iemand hier wel eens een live-cd van Windo gezien ??
Dus booten van cd en meteen een volledig werkend systeem hebben ??
nee?
Tjeeee wat is Windo toch crappy he ??

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

MrTerror

  • Gast
Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/12, 00:13:37 »
Nee inderdaad.. als er wat crashed bij windows.. ben je meteen ook de lul..
en zo te zien is dat bij linux veel beter ^^

Nou ik zal weer ff aan de gang met het grub gebeuren..

Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #20 Gepost op: 2008/06/12, 00:19:05 »
Klopt dat is ook nooit meer te repareren, indien een .exe of een .DLL kaduuk is ben je idd het haasje.

Kijk en dat is nou zo leuk in Linux.
Het zijn allemaal tekst bestandjes die je met een tekst bewerken kan openen en dan zelf kan aanpassen of repareren.

DUS???

Wij van WC eend adviseren WC eend.
zoals een goed forumlid pleegt te prediken.. :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

MrTerror

  • Gast
Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #21 Gepost op: 2008/06/12, 00:33:17 »
Oke, ik ga even overnieuw beginnen..
Ik heb nu:
sda1: Windows (187 GB)
sda5: partitie met bestanden die ik wil houden (80GB)
Free space: 55GB

hoeveel partities moet ik nu aanmaken en hoe groot elke?
Zoieso een partitie voor linux (6gb?)
een swap partitie?
en een partitie voor je data (muziek, games)

klopt dat ongeveer?

MrTerror

  • Gast
Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #22 Gepost op: 2008/06/12, 02:19:29 »
Nou.. ik heb Ubuntu opnieuw geinstalleerd (zie post hierboven).
En heb nog steeds hetzelfde probleem.
Dus ik heb een Supergrub CD gebrand.. Maar.. die lukte het ook niet om het probleem te fixen. Volgens mij kwam hij op error 15 en kon iets niet vinden.

Daarna een Gparted CD gebrand maar van dat bootmenu snap ik niet veel van.. ik ben bang dat ik zo niet echt verder kom..

Verder nog tips? behalve een xp cdrom erin doen en alles formatteren?

Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #23 Gepost op: 2008/06/12, 11:05:17 »
wat voor partities maakt ge aan? toch alleen /, swap en eventueel een /home? hebt ge misschiene ook 2 harde schijven? ik weet niet of dit mogelijk is, maar hebt ge ubuntu misschien niet op een ext3 partitie geinstalleerd?

Heel dringend hulp nodig!
« Reactie #24 Gepost op: 2008/06/12, 11:37:48 »
Volg je deze handleiding ??
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Of deze ?
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/

Indien je vista hebt, kan je in vista gewoon een stuk partitie vrijmaken en dan niet formateren.
Daarna weer booten van de Live-cd van Ubuntu en de grootste vrije ruimte kiezen.

Kind kan de was doen.

Meer info vind je hier:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D