Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitionering adviesvraag bij nieuwe 100% ubuntu installatie  (gelezen 648 keer)

Offline dvenema

  • Lid
Hoi,

Ik heb besloten over te stappen van XP naar Ubuntu Karmic. En dan niet dual boot maar echt 100%. Heb inmiddels van al mijn documenten een backup op een externe HD.
In mijn pc heb ik 2 hd's: 120Gb en 500Gb.

1) Hoe kan ik het beste de partitionering aanpakken? Als ik om de 6 maanden een nieuwe ubuntu installeer lijkt het me handig om dan alleen het besturingssyteem te hoeven updaten en t.z.t. bij die installatie weer kan verwijzen naar de bestaande HOME partitie.

2) Ik heb wel eens gelezen dat je een aparte partitie voor booten, OS, HOME en swap moet maken. Is dat inderdaad qua performance en handigheid het beste?

3) Stel dat ik ubuntu op de 120Gb zet, zal het OS dan bij de default installatie ook mijn 2e HD van 500Gb automatisch mounten?

4) Mijn backup met documenten die ik onder Ubuntu weer wil kunnen benaderen, staan op een externe HD die als NTFS is geformatteerd. Herkent Ubuntu deze meteen als ik die aansluit?

Alvast bedankt voor jullie reactie(s).

Gr.
Daniel
« Laatst bewerkt op: 2009/11/28, 12:38:11 door dvenema »

Offline track

  • Lid
Re: Partitionering adviesvraag bij nieuwe 100% ubuntu installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/28, 13:54:15 »
Hoi Daniel,

alle ideeën die je beschrijft zijn zonder meer te doen.
Bij de indeling van de partities zou ik wél geen extra "boot" aanmaken, dat is gewoon overbodig.
(tenzij jouw BIOS kan alleen schijven van 2 GB aan ;) )
Ik zelf zet altijd alles op een partitie (de swap-partitie na uiteraard), anderen geven
de voorkeur aan een extra  /home-partitie. 
Dat is met name handig als je vaak nieuwe Uby-versies gebruikt.  (en dat doe ik dus niet)
Als je het niet afkeurt wordt bij het installeren automatisch een swap-partitie aangemaakt.
De optimale grootte is "werkgeheugen + 2%" dan kun je ook de slaapstand gebruiken.

Verder hangt het ervan af wat je wilt doen.  Uby zelf gebruikt ± 4..5 GB, de rest is beschikbaar
voor jouw eigen bestanden. 
En als je toch een extra  /home  hebt, is 10 gieg voor de rootpartitie ("/") ruim voldoende.

Normaal kun je instellen dat ook andere partities automatisch gemount worden, en zou dat
niet automatisch lukken doe je het achteraf handmatig volgens  http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab .

track