Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: rechten verdwijnen steeds bij nieuwe bestanden  (gelezen 612 keer)

DeXeS

  • Gast
rechten verdwijnen steeds bij nieuwe bestanden
« Gepost op: 2008/01/20, 14:47:11 »
Hallo,

Ik ben redelijk nieuw in linux en heb deze maand een ubuntu servertje gemaakt in vmware. deze heb ik gedaan met de minimal ubuntu image en is in commandline. Ik een samba share aangemaakt waar ik perfect op kan komen met mijn gebruikersnaam en wachtwoord. ik heb op de share (/downloads) chmod -R 0777 downloads los gelaten zodat iedereen alle rechten heeft op /downloads en alle mappen en bestanden in /downloads.

ik kan nu dingen in /downloads verwijderen via de xp machine maar als ik een nieuw bestand maak in /downloads via linux, heb ik geen rechten meer met de xp machine om bijvoorbeeld het bestand te verwijderen.

als ik dan weer opnieuw chmod -R 0777 downloads invoer, kan wel weer dat bestand verwijderen

als ik een bestand aanmaak via de xp machine op de share, kan ik het bestand wel weer verwijderen via de xp machine


is het ook mogelijk dat de 0777 rechten worden geërfd van de map /downloads op elk nieuw bestand(en) of map(pen) in /downloads

Offline ruujan

  • Lid
rechten verdwijnen steeds bij nieuwe bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/20, 21:58:26 »
Ja, er is een instelling in samba waarmee je kunt doen wat jij wilt. File create mask of zo en directory create mask.

Even gegoogeld:

http://www.bartendavid.be/doc/howto/netwerk/servers/samba-advanced.html