Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe zet ik Linux op een door mij gekozen partitie?  (gelezen 4564 keer)

Offline Kayo

  • Lid
Hoe zet ik Linux op een door mij gekozen partitie?
« Gepost op: 2014/01/18, 11:12:19 »
Ik heb een snelle pc en wil daar Linux opzetten tenminste 2 Distro's. Maar eerst geef ik even de hoofdkenmerken van deze PC:

Operating System
         Microsoft Windows 7 Professional 64-bit SP1
      CPU
         Intel Core i7 3930K @ 3.20GHz   35 °C
         Sandy Bridge-E 32nm Technology
      RAM
         16,0 GB DDR3 @ 800MHz (9-9-9-24)
      Motherboard
         ASUSTeK COMPUTER INC. SABERTOOTH X79 (LGA2011)   35 °C
      Graphics
         PL2773H (1920x1080@60Hz)
         NVIDIA GeForce GTX 680
      Hard Drives
         119GB ATA M4-CT128M4SSD2 SCSI Disk Device (SSD)
         238GB ATA M4-CT256M4SSD2 SCSI Disk Device (SATA)
         119GB M4-CT128 M4SSD2 SCSI Disk Device (SATA)
      Optical Drives
         TSSTcorp CDDVDW SH-224BB SCSI CdRom Device
         TSSTcorp CDDVDW SH-224BB SCSI CdRom Device
      Audio
         Realtek High Definition Audio

De SSD schijven zijn C, D en E. Om dat E de meeste ruimte biedt wil ik daar eigenlijk 2 distro's opzetten.

E is 238 GB en daar is nog 171GB vrije ruimte op. 150 GB wil ik daarvan gebruiken voor Linux met in ieder geval Ubuntu 12.04.3 LTS. En daarnaast nog een andere welke weet ik nog niet maar misschien heeft iemand een goede sugestie.

Hoe ik dat nu het best kan aanpakken zonder problemen te krijgen met het opstarten van Windows 7, ik heb op de website van medelid Pjotr gelezen "Windows 7 start niet meer " en dat probleem wil ik graag voorkomen!

Bovendien en dat maakt het misschien moeilijk zou ik graag willen dat de PC als 1e opstart onder Windows7.

Bij een andere PC waar ik naast Windows 7 Linux Mint 16 heb geïnstalleerd start hij automatisch als eerste Linux op, maar dat is voor die PC (die ik toch alleen gebruik), geen probleem.

Ik heb als eerste stap ter voorbereiding een complete backup gemaakt val alle partities/schijven.
En als tweede stap nog een extra backup van de E:\ SSD

Als tweede stap heb ik een opstartbare GParted DVD aangemaakt.

Misschien ook niet onbelangrijk het Bios van deze PC is  UEFI met secure boot. Secure boot is uit te schakelen.

En dan nu de vraag hoe kan ik dit goed doen, zonder opstartproblemen te krijgen met Windows 7 of problemen te krijgen met het de UEFI bootmanager?

zie bijlage SSID 's


 

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Hoe zet ik Linux op een door mij gekozen partitie?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/18, 14:31:40 »
G-parted wordt meegeleverd met een live-cd van Ubuntu.
De opstartvolgorde wordt bepaald in /etc/default/grub, de opstart variabele ? GRUB_DEFAULT=? zegt welke er standaard wordt ogestart.
0 is de eerste regel in het grub menu, 1 de tweede enz.
Kan je gelijk uitproberen op je andere computer en nalezen op de site computertip.

In die 150 GB heb je drie partities nodig 2 maal ext4 en 1 maal swap.
Ik maak swap altijd zo groot als mijn interne geheugen, in dit geval 16GB, daar is wel veel discussie over.
De overige ruimte van 134GB kan je dan vrij verdelen over de twee linux distributies, ik gebruik voor een test-distro minimaal 10GB.
Ik zou om te beginnen secure-boot uitschakelen en kijken of de live-cd herkent wordt onder UEFI.
Je kan ook de partities onder windows maken en deze later met G-parted formatteren (ext4 en swap).
Tijdens de installatie dan iets anders kiezen en distro op de juiste partitie installeren met als koppelpunt /
De harde schijf waarop  je Grub installeert moet een boot-vlag hebben en als eerste opstarten, dit is dan weer in te stellen in je bios.

Succes  !




Offline Kayo

  • Lid
Re: Hoe zet ik Linux op een door mij gekozen partitie?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/18, 16:14:22 »
3 partities en 1x swap (ik heb de discussie's gelezen) snap ik.
Een swap van 16GB, dat zou dan bij mij hetzelfde zijn, ook ok.
Ubuntu en Xubuntu worden beide herkend zonder problemen ook met secure boot ingesteld, maar voor de zekerheid zet ik hem maar uit.
Dan, partities onder Windows maken en dan later formateren met Gparted, is dat beter of gaat dat eenvoudiger?
Ik lees dan tijdens de installatie "iets anders" kiezen. Slaat dat op Windows of op Gparted??
Normale opstart is de C-drive (Windows) moet ik dan nog iets wijzigen en installeert Grub niet automatisch als je met de live CD de installatieprocedure doorloopt?
Als ik naast Windows koos, zoals bij de vorige installatie op de andere pc dan regelde zich dat automatisch.
Nu wil ik dat op de E:\drive gaan doen.
Moet je dan nu het Grub menu extra aanmaken/instellen of begrijp ik dat verkeerd?

En dan nog een wat moeilijker vraag wat is de beste Distro om te installeren Ubuntu of Xubuntu. Ik begrijp dat Xubuntu de wat lichtere versie is t.o.v. Ubuntu maar om de mogelijkheden van deze pc hoef ik dat niet te laten.
Wat is de algemene en jouw mening daarover.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Hoe zet ik Linux op een door mij gekozen partitie?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/18, 22:24:36 »
Die E-partitie moet je binnen Windows verkleinen zodat je 150 Gb niet toegekende ruimte hebt. Als je 2x OS wilt dan hoef je geen GParted gebruiken. Maar je wilde 3.
Met GParted (via live-usb of jouw dvd) maak je partities.4 partities als je nog een 3e OS wilt gebruiken. 1x fat32 (omdat je Uefi hebt), 1x swap en 2x ext4.

Tijdens installatie van Ubuntu kies je bij indelen keuze 3 "Iets Anders". Dan ga je de door jou aangemaakte partities aankoppelen. 1e aan Uefi, 2e aan swap, 3e aan / (root), 4e aan /Home. Dan heb je een losse Home die je met je 3e OS ook kunt benaderen. Ik hebt daarvoor Data (eigen data maar dan zonder profielen van programma's). Zie bijlage.

Grub koppel je op Sda (of sda1 Uefi-partitie). Ben ik even kwijt. Als Ubuntu niet start, probeer je de andere. Qua Windows kun je niet veel fout doen.
Als je nog nooit met Linux hebt gewerkt dan zou ik alleen de 150 Gb vrijmaken in Windows en direkt Ubuntu installeren met keuze 1 (naast Windows).
Zie: https://sites.google.com/site/computertip/installeren  Wat je nu wilt gaat aardig ver.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/18, 22:44:24 door Nollie »
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Kayo

  • Lid
Re: Hoe zet ik Linux op een door mij gekozen partitie?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/19, 09:17:50 »
Nollie,
Bedankt voor je antwoord en je opmerking dat het niet zo eenvoudig is, vooral omdat ik natuurlijk een beginner ben.

Ik ben dan ook van plan om dat bij te stellen en jouw raad ter harte te nemen en 1 Linux distro er op te zetten. Zoals je aangeeft naast Windows.

Ik zal eerst nog even kijken op de link die je hebt aangegeven, want het moet niet verkeerd gaan met deze pc.
Bij de andere pc werd dat automatisch geregeld, maar ja het nadeel is dat je dan niet kunt kiezen op welke drive het wordt geïnstalleerd.

Op die pc was ook maar 1 HD aanwezig, hier 3 SSD's.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe zet ik Linux op een door mij gekozen partitie?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/19, 13:07:54 »
3 SSD's.
Bij die SSD's kun je het beste hiermee rekening houden:
https://sites.google.com/site/computertip/ssd
Ik geloof niet dat dit zijn probleem is waar hij een oplossing voor vraagt. Misschien helpen met zijn werkelijk probleem zou een keertje leuk zijn ipv alleen je linkjes neer te zetten.
Loop niet te zeuren. Dat heet meedenken.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/19, 13:17:02 door Pjotr »

Offline Kayo

  • Lid
Re: Hoe zet ik Linux op een door mij gekozen partitie?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/19, 14:32:28 »
Pjotr, femke 98 had wel een beetje gelijk, ik wilde eigenlijk graag ubuntu op de E-of D drive hebben zodat ik later (als ik wat meer bedreven ben in Linux) er nog een distro eventueel naast kan zetten.

Dat neemt niet weg dat de info over ssd's op jouw website zeker door mij bekeken is en wordt.
Je schrijft daar o.a. dat het goed is een check te doen met Windows schijfcontrole, geldt dat ook voor SSD's?

Maar  als je mij wat meer info zou kunnen geven over hoe je dat nu precies moet doen (ik heb een aparte schijf met Gparted ) dan zou dat mij wel helpen. Op deze PC moet ik geen verkeerde dingen doen.

Inmiddels heb ik wel de zaak enigszins gewijzigd en  ook de ruimte op de D-drive lijkt mij ook ruim voldoende. Ik kan dan toch opstarten via het Uefi boot menu?
Daar kun je n.l. opgeven van welke drive (of DVD etc.) je op wilt starten dat gaat bij mij via F8

Het uitgangspunt is dat ik bang ben als ik de installatie aan Ubuntu overlaat dat deze de vrije ruimte op de C:\drive pakt en dat moet eigenlijk niet. Ik zou het graag helemaal vrij willen houden van de C:\ drive.

Offline Kayo

  • Lid
Re: Hoe zet ik Linux op een door mij gekozen partitie?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/19, 15:44:07 »
Femke98, Dat is nu precies wat ik graag wil! Maar als je normaal met de live cd van Ubuntu zegt van installeren dan zijn is er de optie automatisch en zet hij hem naast Windows. En dat wil ik niet. Dus wat moet je precies doen om dat te voorkomen? Ik neem aan dat je dan een menu krijgt waarmee je kunt formateren  en op welke drive maar hoe dat precies moet weet ik niet, nooit gedaan. Op de andere PC geen probleem werkt prima met het Grub menue.
Maar nu wil ik het graag precies zo als jij het hebt en de opstartvolgorde kiezen in het  Uefi Boot menue.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe zet ik Linux op een door mij gekozen partitie?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/19, 15:55:20 »
Handmatig partities en koppelpunten toewijzen doe je zo:
https://sites.google.com/site/computertip/schijfindelen

Maar eerlijk gezegd: je geeft zelf toe dat je nog niet zo bedreven bent in Linux, en dat deze computer absoluut onmisbaar voor je is. Deze aanpak is alleen voor gevorderden, want als je iets fout doet kan de schade groot zijn.

Overweeg eens om een half jaartje te wachten, totdat je op minder belangrijke machines de nodige ervaring hebt opgedaan met partitioneren en handmatig installeren?

Offline Kayo

  • Lid
Re: Hoe zet ik Linux op een door mij gekozen partitie?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/19, 16:36:33 »
Dat zou kunnen als deze PC's ook beschikten over meerdere drives. Maar hier is alleen de mogelijkheid om te installeren naast Windows en ik wil dat nu juist graag op een aparte drive. Die zijn al leeggemaakt en ik wilde dan nu de kleinste daarvoor nemen.
Ik heb net gekeken met de  Ubuntu live CD en Gparted zoals aangegeven op je website "bij installatie tweevoudige opstart etc." en krijg dan dit:

/dev/sda 119,24GiB NTSF geformateerd schijf is nu leeg
/dev/sdb 238,47 NTSF geformateerd schijf is nu leeg
/dev/sdc 119,24 GB en deze is weer onderverdeeld in /dev/sda-b en c Hierop staat Windows is ook 119,28 GB met 64,28 GB vrij en die laatste wil ik niet gebruiken.
Maar ik wil er toch wel graag ubuntu ophebben zonder grub menu en kiezen via het Uefi boot menu
Dus wachten is dacht ik niet nodig als ik maar de juiste aanwijzingen krijg.
Ik kan wel zo'n lege schijf formateren in ext 4 format maar ik ken de volgorde niet.
Dus toch graag je hulp..... Risico's zijn voor mij natuurlijk maar ik heb een totale backup....... van alle drives... en ga straks nog even 1 maken voor de c-drive omdat ik programma,s heb verwijderd.
Maar graag jou hulp................. Nieuwe backup van C:\ is inmiddels ook al gemaakt ...
« Laatst bewerkt op: 2014/01/19, 17:44:23 door Kayo »
MvG,

Kayo

Offline Kayo

  • Lid
Re: Hoe zet ik Linux op een door mij gekozen partitie?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/19, 19:08:01 »
Femke 98,

Als je op Kayo klikt dan weet je het.

Ik heb net even de live cd op installeren gezet en kan dan inderdaad deze schijf formateren maar daarop staat ook nog een klein bestandje van een aantal MBs unallocated, ik denk dat dat moet blijven staan.
Bij mijn Uefi heb ik secure boot niet kunnen ontdekken. waarschijnlijk wordt dat in het bios geregeld.
Ik heb wel de HCI mode bekeken zoals bij Pjotr op de website stond, maar dat was al zo ingesteld bij mij.
Bovendien kreeg ik met de live cd 2 opstartmogelijkheden Uefi DVD of alleen DVD de laatste opgestart en dat werkte goed. Ook draadloos internet ingesteld, alles OK.
Pjotr verwijst in zijn laatste link naar een voorbeeld waarbij er al linux was geïnstalleerd en wat verwijderd moest worden. Welk deel van dat voorbeeld ik dan moet uitvoeren geeft hij jammer genoeg niet aan.

Offline Kayo

  • Lid
Re: Hoe zet ik Linux op een door mij gekozen partitie?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/01/19, 19:31:54 »
Dat had ik al gedaan en ook de juiste ssd gekozen. Hoe de ssd dan ingedeeld moet worden zou ik dan waarschijnlijk uit het voorbeeld van Pjotr moeten distilleren. Maar het zou beter zijn als die even aangaf welke stappen ik moet volgen bij dat voorbeeld.

Ik moet er nu even mee gaan stoppen en ga morgen weer verder. Misschien dat Pjotr zich dan ook nog even meldt........

Femke alvast bedankt voor je inzet!

Offline Kayo

  • Lid
Re: Hoe zet ik Linux op een door mij gekozen partitie?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/01/20, 10:47:53 »
Femke 98, Wordt maar gauw weer beter!! In ieder geval bedankt dat je zo behulpzaam bent. Ik heb al een live CD voor Ubuntu en heb op de SSD waar ik ubuntu op wil hebben 2 niet geformateerde partities gemaakt, 1 voor ubuntu en 1 voor de Swap file, de eerste is 30GB en de 2e is 16 GB, ik ga eens zien of ubuntu dat wil doen. Met de optie dat je hem de partitie toewijst. Ik ben nog even aan het uitzoeken. En ga nu jouw Link ook even bekijken!

Offline Kayo

  • Lid
Re: Hoe zet ik Linux op een door mij gekozen partitie?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/01/20, 12:53:21 »
Femke, ik heb eerst het idee van Nollie uitgevoerd om de partities onder Windows zo in te stellen als ik ze wilde hebben. Dat op de SSD met de meeste ruimte. Ik  heb daarna met de Live DVD Ubuntu er op gezet en geformatteerd met Ext 4 en een Swap 16 GB ook met ext 4, of dat nodig is weet ik niet. Maar voor de zekerheid. Je schreef - je bent niet van Pjotr afhankelijk - dat is natuurlijk ook zo, maar dat neemt niet weg dat Pjotr een website heeft met heel veel info waar ik graag gebruik van maak en ook heb gemaakt. Bovendien hebben Pjotr en MauriCe2 mij al eerder geholpen met een oudere Medion PC (helaas ter ziele). Maar ik wil wel even melden dat ook zij en anderen mij wel het een en ander hebben bijgeleerd. Ook heb ik natuurlijk gezien hoe jij het had opgelost, zo leer ik steeds wat bij. Met als resultaat dat het nu precies zo werkt als ik het graag wilde hebben.
Als ik de normale opstart zijn gang laat gaan start hij op onder Windows en als ik het via F8 doe dan kies ik P1 en start Ubuntu op! Dus het is dankzij alle info van jullie allemaal toch gelukt!!!!
Ik moet nu natuurlijk de zaak nog wat stroomlijnen maar het werkt! =D

Offline Kayo

  • Lid
Re: Hoe zet ik Linux op een door mij gekozen partitie?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/01/20, 15:09:39 »
Ja, je hebt gelijk, nog een andere distro er op ga ik in de toekomst ook beslist nog doen, ik heb voldoende ruimte. En je tip van de Live CD Gparted, die had ik al eerder gemaakt. Alleen jammer dat je daar geen schermafdruk mee kunt maken (?) Of zie ik iets over het hoofd?

De Wiki van Ubuntu ga ik zeker even bezoeken. En hulp bieden is natuurlijk meer dan alleen verwijzen naar een link, maar kan ook precies passen bij wat je vraagt, dat was deze keer jammer genoeg niet zo. Maar ik maak nog steeds gebruik van de lijstjes "Direct doen in.....".

kayo@kayo-GPC:~$ sudo fdisk -l
[sudo] password for kayo:

Disk /dev/sda: 128.0 GB, 128035676160 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 15566 cilinders, totaal 250069680 sectoren
Eenheid = sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x93a47742

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *        2048   250066943   125032448    7  HPFS/NTFS/exFAT

Disk /dev/sdb: 256.1 GB, 256060514304 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 31130 cilinders, totaal 500118192 sectoren
Eenheid = sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x93a47743

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1            2048    62916607    31457280   83  Linux
/dev/sdb2        62916608    96471039    16777216   82  Linux wisselgeheugen
/dev/sdb3        96471040   500113407   201821184    7  HPFS/NTFS/exFAT

Waarschuwing: GPT (GUID-partitietabel) gevonden op '/dev/sdc'!
Het programma 'fdisk' ondersteunt GPT niet.  Gebruik GNU 'parted'.


Disk /dev/sdc: 128.0 GB, 128035676160 bytes
256 koppen, 63 sectoren/spoor, 15505 cilinders, totaal 250069680 sectoren
Eenheid = sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x041ba582

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdc1               1  4294967295  2147483647+  ee  GPT
kayo@kayo-GPC:~$

Als ik dit commando ingeef krijg ik een overzicht, maar ook een waarschuwing, weet je misschien wat de betekenis daarvan is? Heb ik ergens toch nog iets verkeerd staan?


Offline Kayo

  • Lid
Re: Hoe zet ik Linux op een door mij gekozen partitie?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/01/20, 16:54:34 »
Weet ik dus ook niet, vandaar mijn vraag. Ik heb Gparted alleen op DVD, om hem op die manier te gebruiken. Kun je het ook onder Ubuntu installeren op de SSD dus??
Dan zou je m.i. dus ook een schermafdruk kunnen maken.

Offline Kayo

  • Lid
Re: Hoe zet ik Linux op een door mij gekozen partitie?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/01/20, 20:44:43 »
Ja Femke, dat is mij wel bekend, maar als je dat via de DVD doet, dan werkt dat volgens mij niet, er wordt dan aangegeven waar het opgeslagen gaat worden, maar daar komt het niet terecht. Ik heb de laatste versie van Gparted.
Ik heb niets terug kunnen vinden.
Vandaar mijn vraag kun je Gparted opslaan en uitvoeren vanuit Ubuntu, dus met pakketbeheer het daar installeren. Dat het extern met de DVD prima werkt is duidelijk, alleen dat screenshot heb ik op die manier niet terug kunnen vinden.
Ik ben vandaag bezig geweest om het hele " Direct doen in Ubuntu " -lijstje af te werken.
Morgen ga ik weer verder...
« Laatst bewerkt op: 2014/01/20, 20:48:33 door Kayo »
MvG,

Kayo

Offline Kayo

  • Lid
Re: Hoe zet ik Linux op een door mij gekozen partitie?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/01/20, 21:31:02 »
Ik weet hoe de Live Cd werkt, dat was niet mijn vraag. De vraag was of je GParted ook kon INSTALLEREN in Ubuntu. Bijvoorbeeld met pakketbeheer.

Offline Kayo

  • Lid
Re: Hoe zet ik Linux op een door mij gekozen partitie?
« Reactie #19 Gepost op: 2014/01/21, 12:41:40 »
Bedankt voor de info, het was alleen de bedoeling om een afdruk te kunnen maken van het systeem omdat dat met de LIVE dvd niet werkte. Voor het werken met Gparted (formateren/partities etc) gebruikte ik al de Live dvd.