Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen bij het installeren van Ubuntu 5.10  (gelezen 2165 keer)

Problemen bij het installeren van Ubuntu 5.10
« Gepost op: 2006/06/07, 20:28:23 »
Ik weet het, ik hink een beetje achterop, aangezien net de 6.06 versie gelanceerd is, maar ik had nog een cd-tje liggen van de vorige en heb momenteel thuis nog geen internetaansluiting (net verhuisd) waardoor ik de nieuwste versie nog niet heb kunnen downloaden.

Om terzake te komen: ik had Linspire 5-0 op mijn pc staan, maar aangezien ik Linspire een beetje tegen de geest van Linux vind ingaan (door de commerci

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Problemen bij het installeren van Ubuntu 5.10
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/07, 20:44:11 »
Vanuit DOS wordt een Linux partitie vaak gezien als een defecte hardeschijf.
DOS wil dan graag dat je met FDISK de hardeschijf in orde maakt.
Tip:
Maak eerst de partities aan,
Installeer eerst Windows (liever niet, maar ja .......)
Installeer hierna Ubuntu, de GRUB-INSTALL die dan wordt uitgevoerd zal windloos herkennen en in het menu zetten.
Op mijn XP computer ging dit het beste.
Op mijn ex-win98 computer ook, maar die gebruik ik nu niet meer voor Microsof producten :-)

Hopelijk heb je hier iets aan,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Problemen bij het installeren van Ubuntu 5.10
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/07, 21:20:47 »
Ik zal het op die manier nog eens proberen.  Ik heb geen XP, maar Win2000.  Ik zou het ook liever zonder Windows stellen, want ik erger me er meer aan dan dat ik er deugd van heb, maar ik merk bij de live-cd dat er nog zaken zijn die ik met Ubuntu niet kan doen en die ik wel nodig heb.

Ik heb het voordien al op die manier geprobeerd en GRUB maakt inderdaad een menu aan, maar als ik vanuit die menu een keuze maak (hetzij voor Ubuntu, hetzij voor W*), dan geeft hij een foutmelding.  En daar loop ik meestal op vast.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Problemen bij het installeren van Ubuntu 5.10
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/07, 21:32:43 »
Er zijn tegenwoordig nog maar weinig dingen die je in Linux niet kan doen waardoor je toch nog Windows moet gebruiken.
Of je moest het doen voor games of je bent een professionele fotograaf of zo die speciale software nodig heeft.
Maar voor 80% van de mensen bestaan er voldoende andere programma's die even goed werken.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Problemen bij het installeren van Ubuntu 5.10
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/07, 22:02:50 »
Goh, het gaat dan eerder over drivers voor bijvoorbeeld mijn (negatief)scanner en dergelijke.  Ik zou Windows dan ook enkel gebruiken om een aantal bewerkingen te doen die ik nadien verder uitdiep onder Linux.  Spelletjes speel ik al een tijdje niet meer en ik heb al een aantal Linux programma's geprobeerd op het werk (waar ze nog steeds Windows draaien) en ik ben overtuigd van de kwaliteit van die programma's.

Problemen bij het installeren van Ubuntu 5.10
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/09, 00:41:35 »
Het is me vandaag gelukt om zowel Venstertjes als Ubuntu aan de praat te krijgen.  Bij Ubuntu moet ik wel de root aanpassen van root (0,2) naar root (1,2).  Telkens de pc opnieuw opstart, moet ik die aanpassing opnieuw doorvoeren in de edit-mode van GRUB.  Is er een mogelijkheid om die aanpassing te bewaren, zodat hij zonder problemen opstart als ik de keuze voor Ubuntu gewoon selecteer in het opstartmenu?

Problemen bij het installeren van Ubuntu 5.10
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/09, 01:26:11 »
In /boot/grub/menu.lst kun je dit aanpassen. Zoek ook in de regels die met een # beginnen naar (0,2) en pas ook die aan.

esseboom

  • Gast
Problemen bij het installeren van Ubuntu 5.10
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/09, 09:33:26 »
misschien is het een beetje vreemd.
maar voor schijf problemen heb ik een oude Bonzai cd
hierop staat een programma die alle soorten schijven en type partities aan kan.

zelfs fat 8 enz.

leuk om mee te spelen, maar misschien de tool die je zoekt ;)

Problemen bij het installeren van Ubuntu 5.10
« Reactie #8 Gepost op: 2006/06/09, 15:15:11 »
Citaat van: Dennis
In /boot/grub/menu.lst kun je dit aanpassen. Zoek ook in de regels die met een # beginnen naar (0,2) en pas ook die aan.
Ik heb dit geprobeerd, maar kan blijkbaar aan die menu.lst niets veranderen.  Vermoedelijk zal ik het op een andere manier moeten proberen dan via de kladblok.  Ik waag vanavond nog eens een poging, als ik wat meer tijd heb dan tijdens mijn middagpauze.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Problemen bij het installeren van Ubuntu 5.10
« Reactie #9 Gepost op: 2006/06/09, 15:41:14 »
kladblok? Gelukig niet, uw systeem zal niet opstarten vrees ik.
Boot met een linux live-cd, mount uw hd en doe het met kate of vim of nano of gedit of zo :)

Problemen bij het installeren van Ubuntu 5.10
« Reactie #10 Gepost op: 2006/06/09, 16:23:41 »
Citaat van: zappa
kladblok? Gelukig niet, uw systeem zal niet opstarten vrees ik.
Boot met een linux live-cd, mount uw hd en doe het met kate of vim of nano of gedit of zo :)
Ik zal dit over een uurtje eens proberen of anders later dit weekend.  Het is niet zo dringend, hij start tenminste al op nu. ;-)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Problemen bij het installeren van Ubuntu 5.10
« Reactie #11 Gepost op: 2006/06/09, 16:38:00 »
Start dan op in linux en doe
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
:)

Problemen bij het installeren van Ubuntu 5.10
« Reactie #12 Gepost op: 2006/06/09, 17:00:24 »
Citaat van: zappa
Start dan op in linux en doe
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
:)
Aha, dat is de code dus ...  Ik heb nog heel wat te leren voor ik echt vlot met Ubuntu ga kunnen omgaan.
Ik ga de aanpassing doorvoeren van zodra ik thuis ben.

Problemen bij het installeren van Ubuntu 5.10
« Reactie #13 Gepost op: 2006/06/09, 23:10:28 »
De aanpassing is gebeurd en hij start nu inderdaad zonder problemen op.  Maar sinds die aanpassing heb ik geen geluid meer.  Hij herkent blijkbaar de geluidskaart nog wel bij de hardware, maar geeft geen klank meer.  Ik heb een Creative Audigy 2ZS kaart.

Wat is er hier fout gegaan?  Kan dit te maken hebben met de aanpassing van het menu.lst?  Zo ja, waar ben ik mogelijk in de fout gegaan?

Problemen bij het installeren van Ubuntu 5.10
« Reactie #14 Gepost op: 2006/06/09, 23:57:19 »
Nee, daar kan het niet mee te maken hebben...