Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: map in ntfs partitie vergrendeld  (gelezen 2117 keer)

Offline roeland

  • Lid
map in ntfs partitie vergrendeld
« Gepost op: 2008/01/13, 16:36:25 »
De map mijn afbeeldingen in een data ntfs partitie (die partitie gebruik ik als ik in W2000 werk) is vergrendeld als ik die map vanuit ubuntu gutsy wil benaderen. Ik kan dus geen bestanden overhevelen van die ntfs map naar mijn home omgeving.

Met beheerrechten kan ik met Nautilus de ntfs partities niet benaderen.  Hoe los ik dit op?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
map in ntfs partitie vergrendeld
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/13, 17:28:50 »
Weet niet of dit op een NTFS partitie ook gaat, maar je zou dit kunnen proberen.

sudo chmod +RW mapnaam
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Offline roeland

  • Lid
map in ntfs partitie vergrendeld
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/14, 11:46:33 »
commando chmod +RW geeft foutboodschap (command not found); moet er nog iets bij?
Ter aanvulling: het gaat om de partitie media/hdb6 en map Mijn Afbeeldingen.  Het is overigens de enige map die vergrendeld is.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
map in ntfs partitie vergrendeld
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/14, 12:21:02 »
partitie fout aangegeven, moet zijn /dev/hda6, mountpunt /media/hda6
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline friarTuxs

  • Lid
map in ntfs partitie vergrendeld
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/14, 12:36:52 »
Voor toegang tot deze schijf moet je  /etc/fstab aanpassen.
eerst een backup maken met
sudo cp /etc/fstab /etc/fstab_backupDaarna kun je fstab aanpassen...
sudo gedit /etc/fstabEr moet iets als dit in komen te staan:
/dev/hda5 /media/windows ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0waarbij hda5 de ntfspartitie is (dit kan ook bv hda1 of sda1 zijn...)
"/media/windows" is de map waar naartoe gemount wordt. Deze moet wel aangemaakt zijn in de map media (sudo mkdir /media/windows).
Alleen nog even opnieuw opstarten

succes
"Wie zijn billen brand mag blij zijn dat ie niet andersom stond"

Offline roeland

  • Lid
map in ntfs partitie vergrendeld
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/14, 12:52:42 »
Ik begrijp je antwoord niet helemaal.  Bij mij komt het over dat je iets wil doen met de partitie /dev/hda6.

M.i. moet dat niet nodig zijn omdat het mij maar om de rechten van een enkele map binnen die partitie gaat.  Daarnaast moet ik voorkomen dat W2000 straks die partitie niet meer kan vinden of dat verwijzingen ernaar de mist ingaan.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline friarTuxs

  • Lid
map in ntfs partitie vergrendeld
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/14, 13:51:26 »
Het kan zijn dat een user geen toegang heeft tot de ntfs partitie/ of map in die partitie, maar als root moet het altijd kunnen, maar je schrijft dat root geen toegang heeft tot deze ntfs-partitie via nautilus....
Citaat
Met beheerrechten kan ik met Nautilus de ntfs partities niet benaderen.  Hoe los ik dit op?
Dan moet er iets mis zijn in de vermelding van deze partitie in /etc/fstab, dus vandaar dat het me logisch leek om fstab aan te passen zodat je gewoon toegang kan krijgen tot deze map (als user of als root)...
"Wie zijn billen brand mag blij zijn dat ie niet andersom stond"

Offline friarTuxs

  • Lid
map in ntfs partitie vergrendeld
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/14, 13:58:58 »
Je kan in terminal gewoon het commando:
mountopgeven en kijken welke schijven gemount zijn..... De root of beheerder heeft dan altijd toegang tot deze partities.
Verder ging het me niet perse om /dev/hda6, (of 5 ;) ) . hda6 moet je vervangen voor de partitie waar jouw map afbeeldingen staat... Dat kan dus ook gewoon sda1 of hda1 of hda2 of sda2 zijn....
"Wie zijn billen brand mag blij zijn dat ie niet andersom stond"

Offline vanadium

  • Lid
map in ntfs partitie vergrendeld
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/14, 14:09:04 »
ntfs partities ondersteunen geen Linux rechten: het verwondert mij derhalve dat er één specifieke map niet toegankelijk zou zijn de andere wel. Ga eens naar de directory waar die map zich bevind, en post hier eens de output van

cd
ls -l
ls -l

Misschien geeft dat een idee waarom die afbeeldingenmap zich eigenaardig gedraagt.

Offline friarTuxs

  • Lid
map in ntfs partitie vergrendeld
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/14, 14:16:35 »
In een ntfs partitie staat alles op root, het is niet eens mogelijk om een andere eigenaar toe te kennen.....
"Wie zijn billen brand mag blij zijn dat ie niet andersom stond"

Offline darko

  • Lid
map in ntfs partitie vergrendeld
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/15, 09:23:00 »
Controleer of je de map niet hebt encrypt/versleuteld in Windows. In dat geval kun je de inhoud niet benaderen vanuit Linux of wat dan ook.

(Rechter muis op map-> eigenschappen -> tab Algemeen -> knop geavanceerd -> vinkje Encrypt Contents to Secure Data.

Offline vanadium

  • Lid
map in ntfs partitie vergrendeld
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/15, 10:50:56 »
@darko: dat zou het wel eens kunnen zijn!