Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu draait enorm traag  (gelezen 3120 keer)

Robienske

  • Gast
Ubuntu draait enorm traag
« Gepost op: 2007/09/11, 21:39:42 »
Vandaag heb ik Ubuntu geïnstalled op de PC boven. Het is een Pentium 4 met 768 MB RAM en 1.8 Ghz. De videokaart: Nvidia Geforce MX 440 van 64 MB.
Het begint al bij het opstarten, dat duurt langer dan normaal. (Vooral het laatste laden van het oranje balkje). Daarna wordt het scherm zwart en zie ik alleen een "_" knipperen. Na een tijdje komt het scherm oranje en zie ik de muis die hapert als je ermee beweegt. Na 2 minuten kom ik op het loginscherm. Dat lagt verschrikkelijk, na 30 seconden staan alle letters van de username in het veld. 5 minuten later is de desktop nog niet geladen.

Hoe kan ik dit probleem oplossen? Windows XP start heel snel op, maar Ubuntu niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu draait enorm traag
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/11, 21:41:10 »

tim250

  • Gast
Ubuntu draait enorm traag
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/12, 09:13:31 »
Bij mij startte het ook redelijk traag op, echter niet zo extreem als bij de topicstarter. Maar toch een opstarttijd van +/- 1m30s
Eens het opgestart is, werkte alles wel redelijk vlug maar niet echt extreem. Bij een verse installatie werkte XP wel wat vlugger.
PC specs: AMD Athlon 3000+ 64-bit; 1280Mb RAM, ATI Radeon 9600 256Mb RAM. Ik begin stilletjes aan te denken dat het aan de HD ligt...

Ik heb die link van pjotr123 dan ook eens uit nieuwsgierigheid uitgeprobeerd, maar van toen begonnen de problemen... Dan had ik die xresprobe verwijdert & vanaf werd het nog erger: de pc wou helemaal niet meer opstarten. Na een beetje zoeken & prutsen, ben ik tot de conclusie gekomen dat het wellicht het bestandje xorg.conf is dat ik zou moeten kunnen herstellen in een vorige versie (gelukkig staat er in dezelfde map waarin dat bestandje staat, een goede backup). Nu 2 kleine vraagjes; zijn er nog bestanden die gewijzigd worden bij die xresprobe? & kan ik veilig dat corrupt xorg.conf bestandje deleten, en het andere in de plaats zetten via die recovery mode en hoe exact?


grtz
t.

Robienske

  • Gast
Ubuntu draait enorm traag
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/12, 13:47:08 »
Ik kan xresprobe niet vinden in de lijst met programma's. Wel libxres. Bij apt-cache search xres staat het er ook niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu draait enorm traag
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/12, 14:59:23 »
Eerst even alle pakketbronnen inschakelen:

* Toepassingen - Installeren/verwijderen

* Tonen: alle beschikbare programma's (klik hiervoor op het pijltje naast het invulveld rechtsbovenin). Wacht nu even, Ubuntu haalt nieuwe pakketbronlijsten op, en dat kan een poosje duren.

Nu kun je alsnog xresprobe installeren (weliswaar niet via Installeren/verwijderen)

Robienske

  • Gast
Ubuntu draait enorm traag
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/12, 17:31:59 »
Ik raak niet verder dan het inlogscherm door de verschrikkelijke traagheid :-(

tim250

  • Gast
Ubuntu draait enorm traag
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/12, 20:37:28 »
Mijn probleem is intussen opgelost... Eigenlijk héél simpel. :/

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu draait enorm traag
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/12, 20:47:43 »
Dus ... vertel ....
Misschien heeft Robienske er ook wat aan.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

tim250

  • Gast
Ubuntu draait enorm traag
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/12, 21:36:06 »
NITerminalHowto wiki-pagina afgedrukt op het werk & 10 minuten aan de slag in die recovery mode:
-Eerst aanmelden in root mode,
-dan naar mapje etc/X11/,
-het corrupte xorg.conf bestand verplaatst naar nieuwgemaakte map,
-de backup-versie van xorg.conf (die xorg.conf.20070911220340 heette), gekopieerd en de naam xorg.conf gegeven.

Héél simpel dus... achteraf bekeken.
100% zeker dat het ging lukken was ik niet, maar wie niet waagt ...  ;)
Als je bij Win dergelijk probleem voorhebt, mag je zo goed als zeker herinstalleren met alle gevolgen van dien.


Het enige wat blijft, is het trage opstarten. Een dezer ga ik Ubuntu eens installeren op men nieuwe HD. Ik kan niks anders bedenken waaraan het zou kunnen liggen ...

Robienske

  • Gast
Ubuntu draait enorm traag
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/13, 18:21:38 »
xorg.conf.20070911220340

is niet te vinden in mijn X11 map.

Offline ds500ss

  • Lid
Ubuntu draait enorm traag
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/13, 21:32:17 »
Citaat van: tim250
Het enige wat blijft, is het trage opstarten. Een dezer ga ik Ubuntu eens installeren op men nieuwe HD. Ik kan niks anders bedenken waaraan het zou kunnen liggen ...
denk een verkeerde hosts-file bekijk dit bericht eens

http://forum.ubuntu-nl.org/message/142268#p142268

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu draait enorm traag
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/13, 22:24:06 »
Citaat van: ds500ss
Citaat van: tim250
Het enige wat blijft, is het trage opstarten. Een dezer ga ik Ubuntu eens installeren op men nieuwe HD. Ik kan niks anders bedenken waaraan het zou kunnen liggen ...
denk een verkeerde hosts-file bekijk dit bericht eens

http://forum.ubuntu-nl.org/message/142268#p142268
maar dan: gksudo gedit /etc/hosts ipv gksudo /etc/hosts  toch...?

Robienske

  • Gast
Ubuntu draait enorm traag
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/14, 17:29:22 »
Is er niemand die de oplossing weet voor mijn probleem?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu draait enorm traag
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/14, 17:37:19 »
Er is een manier om de vertraging bij het opstarten van Feisty bèta, te verhelpen. Namelijk door een flink aantal regels in /etc/network/interfaces uit te commentariëren. in feisty zou het eigenlijk opgelost moeten zijn...

Als volgt (voorbeeld van mijn interfaces bestand):
Code: sudo gedit /etc/network/interfaces

auto lo
iface lo inet loopback

# auto eth0
# iface eth0 inet dhcp

# auto eth1
# iface eth1 inet dhcp

# auto eth2
# iface eth2 inet dhcp

# auto ath0
# iface ath0 inet dhcp

# auto wlan0
# iface wlan0 inet dhcp

Het uitcommentariëren van die regels heeft geen enkel nadelig effect, omdat Network Manager de netwerkkaarten sowieso al kan vinden. Let op: "lo" niet uitcommentariëren!

succes! verder wat heb je er allemaal al aan gedaan? de raad van ds500ss
opgevolgd?

Robienske

  • Gast
Ubuntu draait enorm traag
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/14, 17:44:16 »
ik kan gedit niet uitvoeren in recovery mode, omdat dat de grafische interface is.

Robienske

  • Gast
Ubuntu draait enorm traag
« Reactie #15 Gepost op: 2007/09/22, 15:09:15 »
Citaat van: pjotr123
Eerst even alle pakketbronnen inschakelen:

* Toepassingen - Installeren/verwijderen

* Tonen: alle beschikbare programma's (klik hiervoor op het pijltje naast het invulveld rechtsbovenin). Wacht nu even, Ubuntu haalt nieuwe pakketbronlijsten op, en dat kan een poosje duren.

Nu kun je alsnog xresprobe installeren (weliswaar niet via Installeren/verwijderen)
Hoe doe ik dit in de terminal? Want raak alleen maar binnen via recovery mode.

Ubuntu draait enorm traag
« Reactie #16 Gepost op: 2007/09/22, 16:09:23 »
in recovery mode kunt ge nano gebruiken ipv gedit

Offline vanadium

  • Lid
Ubuntu draait enorm traag
« Reactie #17 Gepost op: 2007/09/22, 16:49:57 »
Robienske, de oorzaak zou heel zeker ook aan je netwerkconfiguratie kunnen liggen zoals leoquant zegt. Zelf heb ik een tijdje moeten op het werk manueel mijn netwerk moeten instellen. Dikwijls gebeurde het dat Ubuntu zeer, zeer traag opstartte, en dit lag inderdaad aan /etc/network/interfaces. Ik heb dit toen kunnen oplossen door ervoor te zorgen dat bij de opstart er telkens een "schone" /etc/network/interfaces over de bestaande werd gekopieerd (ondertussen is het probleem fundamenteel opgelost: mijn laptop was verkeerdelijk geregistreerd op het hardwareadres van mijn draadloze kaart in plaats van die van mijn ethernetkaart).

* Als je /etc/network/interfaces wijzigt, maak dan eerst een kopie van het origineel zodat je dat kan terugplaatsen indien je het "verknalt":

sudo cp /etc/network/interfaces /etc/network/interfaces.backup

* Om een programma via de commandolijn te installeren, gebruik je

sudo apt-get install

dus in jou geval

sudo apt-get install xresprobe

Robienske

  • Gast
Ubuntu draait enorm traag
« Reactie #18 Gepost op: 2007/09/23, 11:52:00 »
Maar hoe zorg ik er dan voor dat mijn netwerk goed geconfigureerd is?

Robienske

  • Gast
Ubuntu draait enorm traag
« Reactie #19 Gepost op: 2007/09/23, 20:32:26 »
Ik denk dat het toch aan mijn videokaart ligt, de resolutie is namelijk verkeerd als ik Ubuntu opstart. (16:9 denk ik)
Maar hoe kan ik alle paketbronnen inschakelen in recovery mode? Dus met alleen maar terminal?

Offline vanadium

  • Lid
Ubuntu draait enorm traag
« Reactie #20 Gepost op: 2007/09/24, 11:10:48 »
Welke zijn de foutmeldingen tijdens het opstarten? Dan kunnen we tenminste al weten waarom je voor het ogenblik alleen in recovery mode kunt opstarten.

Als de fout voor het niet opstarten ligt in verkeerde videoinstellingen, dan moet je zorgen dat xresprobe geïnstalleerd is en

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

uitvoeren om (hopelijk) terug een werkende xorg.conf te krijgen. Eens je het systeem terug normaal kan opstarten, kan je dan eens verder kijken om te zien of je iets aan die traagheid kunt doen (en daar denken we dus aan het netwerk).

Je moet wel stapsgewijs en systematisch werken, want anders komen we met deze thread nergens.