Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vreemde gewaarwording. Verklaarbaar?  (gelezen 2380 keer)

Vreemde gewaarwording. Verklaarbaar?
« Gepost op: 2021/07/04, 14:03:28 »
Voorheen ubuntu 16. Geupgrade naar 18.
Dezelfde programma's als voorheen terug geplaatst, net als een volledige .home backup (incl email).
En toch was ubuntu 16 200+gb en nu 18 met dezelfde software en bestanden net geen 150gb.

Altijd 16 schoon gehouden door logs e.d. te verwijderen. Ook altijd (mede ook op indicaties pjotr) in de gaten gehouden of er ergens onnodige of extreme logs opgebouwd worden, en dit viel altijd mee (en ook opgeschoond).

Je zou toch verwachten, nieuwere os en nieuwere software dus groter. Maar meer dan 50gb minder, dus niet?
Is dit verklaarbaar?
« Laatst bewerkt op: 2021/07/04, 14:07:40 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Vreemde gewaarwording. Verklaarbaar?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/07/04, 14:31:17 »
Geïnstalleerde kernels niet opgeschoond?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Vreemde gewaarwording. Verklaarbaar?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/07/04, 14:48:41 »
Ook altijd gedaan. Elke 1 a 2 maanden, afhankelijk van hoeveelheid updates want over het algemeen uiterlijk bij de vierde kernel update.

Misschien toch een verborgen log? Of uitgeschakeld bits, met nieuwe install weg geformateerd?
Het verbaasde me in elk geval. Prettig, want hij (slechts dual core) draait boven verwachting als een naaimachientje.
« Laatst bewerkt op: 2021/07/04, 15:20:06 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Vreemde gewaarwording. Verklaarbaar?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/07/04, 16:16:21 »
Ik dacht dat je niet van de 16 naar de 18 kon upgraden omdat de 16 een Unity desktop is en de 18 een Gnome desktop?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Vreemde gewaarwording. Verklaarbaar?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/07/04, 17:14:13 »
Ik dacht dat je niet van de 16 naar de 18 kon upgraden omdat de 16 een Unity desktop is en de 18 een Gnome desktop?
Je kan gewoon upgraden van 16.04 naar 18.04, tijdens de upgrade en na de reboot wordt de Unity desktop gewoon vervangen door Gnome.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Re: Vreemde gewaarwording. Verklaarbaar?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/07/04, 17:19:59 »
Ik dacht dat je niet van de 16 naar de 18 kon upgraden omdat de 16 een Unity desktop is en de 18 een Gnome desktop?

Misschien had ik het beter kunnen verduidelijken om verwarring te voorkomen .
IK heb ge-upgrade. Niet via ubuntu. Cleane install, .home backup en proggies dezelfde maar nieuwe versies geinstalleerd.

Ik persoonlijk upgrade nooit via *buntu. Blijft er ook geen rommel hangen, bv 50gb =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Vreemde gewaarwording. Verklaarbaar?
« Reactie #6 Gepost op: 2021/07/04, 18:41:52 »
Clean install is geen upgrade. Als wij praten over een upgrade van b.v. 18.04 naar 20.04 dan bedoelen we daarmee softwarematig via de upgrade manager in Ubuntu.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline MKe

  • Lid
Re: Vreemde gewaarwording. Verklaarbaar?
« Reactie #7 Gepost op: 2021/07/04, 19:01:44 »
Tja, dat klinkt een beetje als gerommel in de marge. Ik zou dat net als PartyRabbit ook een upgrade noemen, maar het geeft hier idd wat verwarring, dus goed dat hij dat ff verduidelijkt.

Re: Vreemde gewaarwording. Verklaarbaar?
« Reactie #8 Gepost op: 2021/07/05, 14:12:41 »
Voor mij/ons is het een upgrade.
Vandale.nl
up·grade (de; m; meervoud: upgrades) 1verbeterde nieuwe versie
up·gra·den (upgradede, heeft geüpgraded) 1verbeteren

Graag ontopic alsjeblieft.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Vreemde gewaarwording. Verklaarbaar?
« Reactie #9 Gepost op: 2021/07/05, 22:38:14 »
Tja, ik weet niet echt waar die ruimte vandaan komt. Ik geloof dat een van de tmp directories op de harddisk opslaat, dus misschien dat daar data is achter gebleven die nu bij het formatteren zijn verdwenen?

Offline aartje

  • Lid
Re: Vreemde gewaarwording. Verklaarbaar?
« Reactie #10 Gepost op: 2021/07/06, 07:58:48 »
..Nee, laat maar, weggehaald..
« Laatst bewerkt op: 2021/07/06, 15:36:47 door aartje »

Re: Vreemde gewaarwording. Verklaarbaar?
« Reactie #11 Gepost op: 2021/07/06, 11:57:28 »
Off-topic:
Waarom trouwens dan niet gelijk gekozen voor 20.04? (Kun  je ook gelijk weer wat langer vooruit.)

On-topic
Klakkeloos je Home naar een nieuwe Ubuntu-versie kopiëren > Ik heb dat nog nooit gedaan uit angst dat er dan zaken scheef gaan lopen door nieuwe versies van programma's die mogelijk andere settings vereisen of programma's die zijn veranderd. Is dat daarom eigenlijk wel een risicoloze move? 

Het enige wat ik uit een oude installatie meeneem is mijn Thunderbird-map die ik net voor het overgaan kopieer uit de oude installatie (+natuurlijk alle persoonlijke documenten, afbeeldingen, muziek e.d.)...
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline aartje

  • Lid
Re: Vreemde gewaarwording. Verklaarbaar?
« Reactie #12 Gepost op: 2021/07/06, 15:14:37 »

On-topic
Klakkeloos je Home naar een nieuwe Ubuntu-versie kopiëren > Ik heb dat nog nooit gedaan uit angst dat er dan zaken scheef gaan lopen door nieuwe versies van programma's die mogelijk andere settings vereisen of programma's die zijn veranderd. Is dat daarom eigenlijk wel een risicoloze move? 

Het enige wat ik uit een oude installatie meeneem is mijn Thunderbird-map die ik net voor het overgaan kopieer uit de oude installatie (+natuurlijk alle persoonlijke documenten, afbeeldingen, muziek e.d.)...
Daar ben ik het mee eens. Alles dat niet met een punt begint kan wel gecopieerd worden en verder copieer ik altijd
.mozilla en .thunderbird (en .googleearth/myplaces..kml) Andere "punt"files en "punt"directories worden wel aangemaakt bij de installatie of het gebruik van de software. Dat wil niet zeggen dat rücksichtlos copiëren van je home-directory niet zou
werken. Als het werkt zonder probleem heb je mazzel....
« Laatst bewerkt op: 2021/07/06, 15:16:40 door aartje »

Offline bart85

  • Lid
Re: Vreemde gewaarwording. Verklaarbaar?
« Reactie #13 Gepost op: 2021/07/06, 16:13:35 »
Ik koppel /home op een aparte partitie. Bij een schone installatie koppel ik hem hetzelfde. Alleen zet ik formatteren op uit. Dan word er niks gewist en hoef je niets te kopieren.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline MKe

  • Lid
Re: Vreemde gewaarwording. Verklaarbaar?
« Reactie #14 Gepost op: 2021/07/06, 17:48:37 »
Dat wil niet zeggen dat rücksichtlos copiëren van je home-directory niet zou
werken. Als het werkt zonder probleem heb je mazzel....
als dat zo zou zijn, dan zouden er geen rolling release distro’s bestaan.

Re: Vreemde gewaarwording. Verklaarbaar?
« Reactie #15 Gepost op: 2021/07/06, 18:11:53 »
Tja, ik weet niet echt waar die ruimte vandaan komt. Ik geloof dat een van de tmp directories op de harddisk opslaat, dus misschien dat daar data is achter gebleven die nu bij het formatteren zijn verdwenen?

Zo iets zal het wel geweest zijn. Maar 50gb vindt ik nogal, en die grootte verbaasde me want had ik niet verwacht.

Off-topic:
Waarom trouwens dan niet gelijk gekozen voor 20.04? (Kun  je ook gelijk weer wat langer vooruit.)
Ik had zelfs verwacht dat 18 slechter zou draaien.
Daarnaast ben ik meestal terughoudend met 'de laatste versie' omwille van kinderziektes en ervaringen daarmee.

Wederom verduidelijking:  ^-^
De gebruikelijke manier, waarbij ik er vanuit ging dat iedereen wel zou begrijpen dat ik de gebruikelijke manier toegepast heb.

Met .home bedoel ik dat uit .home wat mee over moet. Dus documenten, afbeeldingen, downloads, .thunderbird, etcetera.
Zoals ik al zei installeer ik programmas volledig nieuw, dus neem ik niet de configs mee.

Nogmaals, het draait als een zonnetje.

Zo dus...
Het enige wat ik uit een oude installatie meeneem is mijn Thunderbird-map die ik net voor het overgaan kopieer uit de oude installatie (+natuurlijk alle persoonlijke documenten, afbeeldingen, muziek e.d.)...

Overigens Ronaldus. Met de volledige .home map overzetten heb ik ook slechte ervaring, inderdaad omdat nieuwe proggies nogal eens in conflict gaan met de oude (anders opgebouwde) config files.
Dat raad ik niemand aan.
« Laatst bewerkt op: 2021/07/20, 22:58:20 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Tom

  • Lid
Re: Vreemde gewaarwording. Verklaarbaar?
« Reactie #16 Gepost op: 2021/07/06, 19:02:25 »
 je Home naar een nieuwe Ubuntu-versie kopiëren < Ik doe dat altijd zo en nooit problemen gehad ,kan misschien komen omdat ik niet zoveel inststall  wie sommigen hier.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vreemde gewaarwording. Verklaarbaar?
« Reactie #17 Gepost op: 2021/07/06, 22:30:45 »
je Home naar een nieuwe Ubuntu-versie kopiëren < Ik doe dat altijd zo en nooit problemen gehad ,kan misschien komen omdat ik niet zoveel inststall  wie sommigen hier.
Dat doe ik al sinds versie 4.10 .....
Het is wel 2x fout gegaan, de eerste keer doordat ik het via een FAT32 geformatteerde USB stick deed, de rechten klopten toen niet meer.
De 2e keer was het ook een fout van mij.
« Laatst bewerkt op: 2021/07/06, 22:35:50 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Vreemde gewaarwording. Verklaarbaar?
« Reactie #18 Gepost op: 2021/07/07, 13:53:06 »
je Home naar een nieuwe Ubuntu-versie kopiëren < Ik doe dat altijd zo en nooit problemen gehad ,kan misschien komen omdat ik niet zoveel inststall  wie sommigen hier.
Dat doe ik al sinds versie 4.10 .....
Het is wel 2x fout gegaan, de....

Ik instaleer ook niet zo veel, alleen het benodigde. Ik 'probeer' ook niet fanatiek alle programma's, alleen het benodigde, en bij continuering verwijder ik ook altijd achtergebleven configs e.d.. En ik draai het meeste standaard of met aangepaste normale settings. Ik ga al helemaal geen scripts aanpassen,uit slechte ervaringen daarmee (hoop werk) al in win. Laat mij het maar gebruiken zoals het gemaakt is.
Toch is het hier ook al vaker mis gegaan met verouderde configs. Wat ik wel bij moet zeggen dat ik ook wat minder bekende (wel altijd repository!) software gebruik.
Daarom voor mij ook altijd cleane install en nieuwe bijbehorende configs.

Wel (leuk weetje?) heb ik goede ervaringen met de herstel functie, maar dan betreft het behoud van dezelfde versie met dezelfde software en dus ook dezelfde configs.

Whatever. Het lijkt er op dat er op de 50gb geen concreet antwoord te geven is zoals ik eigenlijk al een beetje verwachte.
Dan houd ik het toch maar op (verbazend veel) achtergebleven zooi en/of logs. Die ik weer kwijt ben  =D
« Laatst bewerkt op: 2021/07/07, 14:00:05 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore