Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat is het beste formaat om HD video opnames in op te slaan?  (gelezen 4546 keer)

Offline Bigtwin

  • Lid
Wat is het beste formaat om HD video opnames in op te slaan?
« Gepost op: 2014/07/24, 19:49:29 »
Ik heb een video camera die HD kwaliteit opneemt, met surround geluid.

Als ik die opnames tot een film ga bewerken, wat is dan het beste formaat/container om die HD kwaliteit in op te slaan, zodat ik hem thuis kan streamen, maar vooral ook mee kan nemen naar andere mensen, om hem daar ook (al dan niet vanaf schijf) af te kunnen spelen? Liefst zo universeel mogelijk, maar wel met de beste beeldkwaliteit, zodat de kwaliteit van de orginele HD opname niet verloren gaat?

Als het dan ook nog met surround geluid kan, is dat mooi meegenomen...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wat is het beste formaat om HD video opnames in op te slaan?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/24, 21:01:18 »
Niet moeilijk: mkv. Open source, maar elk (modern) mediaspelertje of TV dat/die zichzelf serieus neemt, ondersteunt het. mkv is het meest flexibel in de soorten formaten die hij allemaal kan herbergen. Je kan er ook meerdere geluidssporen in kwijt: een surround spoor naast een stereospoortje voor de meer bescheiden vereisten.

Beste beeldkwaliteit: jammer genoeg het met patenten en restricties beladen H264. Transcoderen in dat formaat in maximale resolutie, en je bekomt HD video van al uitstekende kwaliteit in bestanden van slechts 1 GB per uur. Nog betere kwaliteit = groteren bestanden, natuurlijk.

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Wat is het beste formaat om HD video opnames in op te slaan?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/25, 20:17:06 »
Alle formaten die ik geprobeerd heb, maken alleen stereo geluid, terwijl het orgineel surround is.
Welk bewerkings programma kan dat surround geluid ook renderen?

Alternatief, is er een programma, dat de orginele film opname, bestaande uit allemaal korte clips, aan erlkaar "plakt" zonder dat deze bewerkt worden (en dus het surround geluid bewaard blijft)?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Wat is het beste formaat om HD video opnames in op te slaan?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/25, 21:14:10 »
Ook al bevat een MKV surroundgeluid, als je die weergeeft moet er ook surroundgeluid in het weergavesysteem voorhanden zijn zoniet wordt het alleen stereo.
Kijk dus de instellingen van je weergave-apparatuur na.

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Wat is het beste formaat om HD video opnames in op te slaan?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/25, 21:32:59 »
De versterker geeft surround weer. Ik stream via een schotelontvanger. Het tv signaal komt er surround uit, maar als ik deze film start, geeft diezelfde ontvanger alleen nog stereo. Lijkt dus dat openshot / kdenlive surround bij het renderen downgraden naar stereo. Kan ik dat downgraden uitzetten, of een ander pakket gebruiken dat surround geluid wel in tact laat?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wat is het beste formaat om HD video opnames in op te slaan?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/25, 23:18:14 »
Lijkt dus dat openshot / kdenlive surround bij het renderen downgraden naar stereo. Kan ik dat downgraden uitzetten, of een ander pakket gebruiken dat surround geluid wel in tact laat?
Dat zal helaas de realiteit zijn onder linux: Openshot ondersteunt alvast (voor het ogenblik) geen surround.

Offline Anco

  • Lid
Re: Wat is het beste formaat om HD video opnames in op te slaan?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/26, 02:12:10 »
Je kan misschien pitivi proberen. Deze lijkt wel 5.1 aan te kunnen.
Linux user #485563

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Wat is het beste formaat om HD video opnames in op te slaan?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/27, 14:03:21 »

[/quote]
Dat zal helaas de realiteit zijn onder linux: Openshot ondersteunt alvast (voor het ogenblik) geen surround[/url].
[/quote]

Als ik het dan toch eens onder Windows zou proberen... Je suggereert dat dit een Linux probleem is... 

Welk pakket onder Windows kan wel surround geluid monteren?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wat is het beste formaat om HD video opnames in op te slaan?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/27, 14:14:48 »
Als ik het dan toch eens onder Windows zou proberen... Je suggereert dat dit een Linux probleem is... 
Welk pakket onder Windows kan wel surround geluid monteren?
Geen linux probleem, wel van de beschikbare linux applicaties. Pitivi is een andere zeer eenvoudige video-editor: Ik weet niet of die surround ondersteunt. KDEnlive is al een stuk krachtiger, maar nog steeds behoorlijk toegankelijk. Een steilere leercurve is er met Cinelerra. Dat is al van een professioneler caliber, en heeft daarenboven zijn zeer eigengereide interface. Als die geen surround ondersteunt, dan bestaat het op linux inderdaad wellicht niet.

Welk pakket dat onder Windows wel kan? Niet het flauwste idee.

Offline jolo

  • Lid
Re: Wat is het beste formaat om HD video opnames in op te slaan?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/27, 14:47:05 »
@vanadium, het zou best kunnen dat Cinelerra surround ondersteunt. Althans in de manual staat daarover:
Citaat
7.5 Standard audio mappings

Although Cinelerra lets you map any audio track to any speaker, there are standard mappings you should use to ensure the media can be played back elsewhere. Also, most audio encoders require the audio tracks to be mapped to standard speaker numbers or they will not work.

In the channel position widget See section Audio attributes, the channels are numbered to correspond to the output tracks they are rendered to. For stereo, the source of channel 1 needs to be the left track and the source of channel 2 needs to be the right track.

For 5.1 surround sound, the sources of the 6 channels need to be in the order of center, front left, front right, back left, back right, low frequency effects. If the right tracks are not mapped to the right speakers, most audio encoders will not encode the right information if they encode anything at all. The low frequency effects track specifically can not store high frequencies in most cases.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wat is het beste formaat om HD video opnames in op te slaan?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/27, 15:44:55 »
Pitivi gebruikt gstreamer, en gstreamer ondersteunt surround: Pitivi zal dus wellicht ook surround kunnen exporteren. De laatste tijd gebeurt er heel wat rond Pitivi. Er is zelfs een versie 1 in zicht.

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Wat is het beste formaat om HD video opnames in op te slaan?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/29, 20:12:12 »
Met pitivi lukt surround ook niet, hoewel je het wel kunt selecteren.

Belangrijker, ik heb Matroska formaat mpeg4 gebruikt, en zie een waas over het beel, en bijvoorbeeld stralend blauwe lucht, waar het blauw van licht naar donker loopt, zie ik in de gemonteerde film, dat het blauw met lijnen onderbroken van licht naar donker gaat. Lijnen is mijn omschrijving van "vervormingen" in het beeld, die in het orgineel niet te zien zijn.

Ligt dit aan de container / het formaat? Welke container / formaat levert de beste beeldkwaliteit op, waar in ieder geval deze "vervormingen" niet ontstaan?

Overigens, ik heb openshot gebruikt, in Ubuntu Studio (14.04, tot vandaag bijgewerkt met updates)
Is Mint en/of Kdenlive dan toch beter?
« Laatst bewerkt op: 2014/07/29, 22:23:37 door Bigtwin »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wat is het beste formaat om HD video opnames in op te slaan?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/07/29, 22:39:33 »
De compressie staat te hoog ingesteld. Compressie lager instellen: het resulterende videobestand zal echter groter zijn.

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Wat is het beste formaat om HD video opnames in op te slaan?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/08/07, 20:33:31 »
Ubuntu studio eraf gegooit, Linux Mint erop, probleem opgelost.

Dank aan iedereen die me heeft geprobeerd te helpen.