Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heimwee oude Ubuntu met Gnome-2  (gelezen 2192 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Heimwee oude Ubuntu met Gnome-2
« Gepost op: 2013/08/22, 16:23:45 »
Waar dit onderwerp thuishoort is niet helemaal duidelijk, omdat het uitgaat van Ubuntu onder de motorkap als betrouwbare diesel, maar daarbij ook een andere bron gebruikt.
Zonder ervaring is de kans groot, dat een bestaande installatie defect gaat, dus alleen proberen in een expirimentele test omgeving!
De oude Gnome 2 heeft een fork gekregen in Mate, dat standaard ook de oude indeling gebruikt.
Hier beschrijf ik de procedure van de installatie van Mate in *buntu 13.04, maar met het aanpassen van de distributienaam werkt het ook voor 12.04 en 12.10.

Het onderstaande scriptje heb ik gemaakt om het te installeren in een bestaande Xubuntu installatie:sudo add-apt-repository "deb http://packages.mate-desktop.org/repo/ubuntu raring main"
sudo apt-get update
sudo apt-get --yes --quiet --allow-unauthenticated install mate-archive-keyring
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install mate-core mate-desktop-environment
Het nadeel is, dat hier 2 desktop systemen gemengd worden, waardoor verschillende programma's niet in alle menu's staan en er te veel programma's in het systeem komen, die eigenlijk hetzelfde doen.
Een betere methode is, om eerst een "command line" systeem te installeren, dus zonder grafische werk omgeving.
Dit is mogelijk met de mini iso, de server CD, of met een alternate CD.
Dan moeten er wel (minimaal) 2 dingen extra geïnstalleerd worden.
Het script ziet er dan zo uit:sudo add-apt-repository "deb http://packages.mate-desktop.org/repo/ubuntu raring main"
sudo apt-get update
sudo apt-get --yes --quiet --allow-unauthenticated install mate-archive-keyring
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install mate-core mate-desktop-environment gdm synaptic
Het resultaat is een traditioneel uitziend systeem.

Voordat U begint, lees de waarschuwing aan het begin nogmaals :police:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Heimwee oude Ubuntu met Gnome-2
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/22, 17:01:00 »
Als je Mate wil gaan gebruiken, dan is Linux Mint Mate waarschijnlijk een betere keuze, want die is daar geheel op afgestemd....
https://sites.google.com/site/computertip/mint

Dan weet je zeker dat je een stabiel en betrouwbaar systeem hebt.  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Heimwee oude Ubuntu met Gnome-2
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/22, 23:03:23 »
Dan weet je zeker dat je een stabiel en betrouwbaar systeem hebt.  :)
Vandaar ook mijn waarschuwing :lol:
Mogelijk dat anderen er ook mee willen spelen.
Dit is gewoon spelerij, zoals je weet, ben ik een Xuby fan .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Heimwee oude Ubuntu met Gnome-2
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/22, 23:05:45 »
Omdat het hoofdzakelijk een howto is, heb ik dit topic naar hier verplaatst  ;)

Het is geen hulpvraag (maar zou zomaar tot hulpvragen kunnen leiden  :evil:). Nogmaals: niet voor de beginner, en op eigen risico.
Sowieso zou ik in bovenstaande beschrijving (zoals Ron ook al aangeeft) de installatie op mini-iso of server prefereren, het mengen van desktopomgevingen is doorgaans geen al te stabiel systeem.
Gnome 2 is zo dood als een pier en wordt alleen maar doder. Er zijn wel wat alternatieven die op Gnome2 lijken, Mate is maar 1 daarvan.

Ik heb zelf Mint 15 met Cinnamon, die op Mate lijkt. Die vind ik zelf net iets prettiger en rustiger, maar dat is iets persoonlijks en kan dus voor iedereen anders zijn. Cinnamon zit zelfs in de repos van ubuntu 13.04 en 13.10: http://linuxg.net/cinnamon-has-been-added-to-the-default-repositories-of-ubuntu-13-10-saucy-salamander-and-ubuntu-13-04-raring-ringtail/
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Heimwee oude Ubuntu met Gnome-2
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/22, 23:08:19 »
Dit is gewoon spelerij, zoals je weet, ben ik een Xuby fan .......
Ik ook, hoor....  :)

Re: Heimwee oude Ubuntu met Gnome-2
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/22, 23:17:04 »
Goh, echt ;)

Maar ontopic: Goede tip. Vooral om het op een schoon systeem te proberen. Ik heb op Debian Wheezy een hele sloot lichte desktops geïnstalleerd maar daar zijn er nu rare fratsen in MATE. Thunar krijg ik niet meer weg als bestandsbeheerder (dat zou Caja moeten zijn). Caja is wel geïnstalleerd en het werkt, maar krijg het niet geassocieerd met "Locations" in het paneel. Dat is maar een voorbeeld maar er zin meer kleine dingetjes. Met een schone installatie van MATE (op een systeem nog zonder desktop) heb je daar waarschijnlijk geen last van.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Heimwee oude Ubuntu met Gnome-2
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/22, 23:31:25 »
Met een schone installatie van MATE (op een systeem nog zonder desktop) heb je daar waarschijnlijk geen last van.
Het is zeker niet perfect.
Een voorbeeld is werken met nano, na Ctrl-X mag je kiezen bij opslaan tussen (J/N), maar moet je een Y invoeren.
In de terminal zijn de letters ook erg lelijk.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ramon

  • Lid
    • De Blog van Ramon.C
Re: Heimwee oude Ubuntu met Gnome-2
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/28, 20:11:10 »
Voor ieder die interesse heeft in een Ubuntu Mate variant, zie: https://www.ramon-c.nl/ubuntu-mate/
PC: Ubuntu 12.04.3 LTS GNOME3 x64
Netbook: Ubuntu Mate 12.04.V1 LTS NL x32

Offline vanadium

  • Lid
Re: Heimwee oude Ubuntu met Gnome-2
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/29, 11:21:02 »
Let op met het Ubuntu trademark: je kan in moeilijkheden komen als je dit aanbiedt als "Ubuntu Mate". Maak er "Ramon linux" van ;)