Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partimage lukt me niet  (gelezen 790 keer)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Partimage lukt me niet
« Gepost op: 2007/07/01, 12:54:16 »
Ik heb inmiddels een rsync backup van mijn /home partitie naar een partitie op een extra hd, maar nu wil ik nog een backup van mijn / partitie. Als ik het goed begrijp is het het beste om hier een imagebestand van te maken. Met partimage lukt me dit tot nu toe niet. Allereerst moeten de partities niet gemount zijn, dus heb ik de cdrescue gedownload en gebrand en hievan opgestart. Maar als ik dan aangeef dat hij naar de extra partitie moet schrijven (/dev/sdc2 = /media/sdc2-rootbackup in het bestandssysteem), dan zegt hij al snel dat er niet genoeg ruimte is, maar dat kan niet. Ik heb dus het idee dat partimage in zijn 'eigen' /media map gaat zoeken, en daar is natuurlijk niet genoeg ruimte.

Hoe werkt dit nu eigenlijk want ik snap er niet veel meer van. Mondo heb ik ook geprobeerd maar vind ik te omslachtig. En wat als ik nu bijv. rsync ook gebruik voor de rootfolder ( /  dus), en dan /home en /media en /mnt en /proc exclude. Heb ik dan ook een backup van het systeem? Heb ik dan ook een backup van mijn / partitie of toch niet?
JackTummers.nl

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Partimage lukt me niet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/22, 19:30:54 »
Ik reageer nog maar even op mijn eigen post ;), maar ik krijg het nog steeds niet aan de gang. Ik krijg nu de melding dat óf de schijf vol is óf ik niet de juiste rechten heb.

Dit is wat ik wil:
Een backup van mijn rootpartitie (sdb1) op de backuppartitie (sdc2-rootbackup). Sdc2-rootbackup (zo heb ik hem genoemd) is even groot als sdb1 en léég!

Dit is wat ik doe:
Ik start op met de rescue system cd die ik gedownload heb.
Ik start partimage en kies sdb1 als de te backuppen partitie.
Daarna kies ik als bestandsnaam /media/sdc2-rootbackup/ubuntu-image.gz
In het volgende scherm verander ik niks, dus het blijft gzip etc., daarna druk ik op OK en krijg bovenstaande foutmelding.

Ik heb ook nog als naam geprobeerd: /media/sdc2/ubuntu-image.gz omdat ik dacht dat partimage niet kan weten dat ik die /dev/sdc2 onder /media zo genoemd heb, maar ik krijg hetzelfde resultaat. Wat doe ik niet goed?
JackTummers.nl

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Partimage lukt me niet
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/22, 20:31:12 »
/dev/sdc2 is wel gemount op /media/sdc2-rootbackup?

Is sdb1 gemount?

Voer je partimage uit als root?

Hoe groot is sdb1 en hoeveel ruimte heb je vrij op de doelpartitie?

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Partimage lukt me niet
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/22, 21:26:47 »
Die schijven mochten toch niet gemount zijn? Dat kreeg ik tenminste te horen toen ik de grafische variant van partimage uitprobeerde onder de x-server.
Ja, ik ben root, althans er staat 'root'.
zowel sdb1 als sdc2 zijn beiden 8Gb groot en op sdc2 staat nog niks omdat ik dit klonen nog niet voor elkaar heb gekregen ;).
JackTummers.nl