Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu install  (gelezen 1778 keer)

sccm

  • Gast
Ubuntu install
« Gepost op: 2007/11/16, 23:34:58 »
Ik werk sinds 1993 met Linux, de versienr was nog < 1.  Vandaag probeerde ik de populaire Ubuntu.  Installatie op 30 minuten, prima. Alleen, mijn computer is wireless aangesloten.  Het heeft zo'n 10 uur fulltime werken geduurd om wireless met WPA geconfigureerd te krijgen.  Volgende stap: nVidia.  Oeps, ineens is de wireless weer weg.  nVidia installatie lukt ook niet.  Konklusie: een hele dag kwijt aan Ubuntu.  Terug naar de vorige Linux versie, Ubuntu: nooit meer.

Bandicoot

  • Gast
Ubuntu install
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/16, 23:47:30 »
Je werkt al 14 jaar met Linux en je kreeg je nvidia kaart niet aan de praat met Ubuntu ?? Ben dan toch wel benieuwd wat je voor nvidia installatie geprobeerd hebt ? Ik werk nu 7dagen met Ubuntu en het kostte mij 5 minuten om mijn kaart aan de praat te krijgen met de restricted drivers. Wireless had ik mbv ndiswrapper in een uurtje ook goed, maar dat is mazzel hebben dat ik blijkbaar een populaire wireless chip in mijn ontvanger had zitten, dus daar kan ik me van voorstellen dat je daar op hebt zitten zweten.

NB: Ik stel deze vraag puur uit nieuwsgierigheid omdat ik het als onervaren gebruiker juist allemaal heel eenvoudig vond gaan ..

Ubuntu install
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/17, 00:03:15 »
Jammer... ik heb op al heel wat PC's Ubuntu geinstalleerd. Wireless, Nvidia, 64 bits, alternate ; noem het maar op... tot nu toe is het me altijd gelukt.  FF doorzetten... je krijgt er iets fantastischs voor terug!!

Ubuntu install
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/17, 00:09:34 »
Citaat van: sccm
Ik werk sinds 1993 met Linux, de versienr was nog < 1.  Vandaag probeerde ik de populaire Ubuntu.  Installatie op 30 minuten, prima. Alleen, mijn computer is wireless aangesloten.  Het heeft zo'n 10 uur fulltime werken geduurd om wireless met WPA geconfigureerd te krijgen.  Volgende stap: nVidia.  Oeps, ineens is de wireless weer weg.  nVidia installatie lukt ook niet.  Konklusie: een hele dag kwijt aan Ubuntu.  Terug naar de vorige Linux versie, Ubuntu: nooit meer.
LOL!

Dat is wel erg kort door de bocht. Misschien vindt u het moeilijk om als linux-ervarene een newbie vraag te stellen. Maar schroom niet! Dit is een gezellig forum waar iedereen wordt geholpen. En domme vragen bestaan niet! Alleen domme antwoorden.

Groet,
Reginald (newbie sinds 6.06)  ;)
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

sccm

  • Gast
Ubuntu install
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/17, 00:12:13 »
Citaat van: Maarten123
FF doorzetten... je krijgt er iets fantastischs voor terug!!
Dat doe ik nu zoveel jaren.  Maar waarom effe doorzetten?  Waarom kan het niet gewoon vlekkeloos marcheren? Ik ben geen MS fan, maar moet MS gebruiken voor werk en OU-studie.  De MS installatie verloopt altijd zonder problemen.

Lees jullie eigen forums, kijk eens op Google, en word wakker: hoeveel mensen hebben niet problemen met WPA?  Voor nVidia heb ik de driver van nVidia gedownload en de instrukties van nVidia gevolgd.  Het is een 7600GS kaart met twee monitoren.   Onder SuSE en onder XP werkt die vlekkeloos.

Bandicoot

  • Gast
Ubuntu install
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/17, 00:28:46 »
Waarom dan niet gewoon de restricted driver gebruikt die Ubuntu je aanbied ? De driver die ik binnen kreeg was 100.14.19 en werkt prima .. was gewoon een kwestie van een vinkje zetten. Dat er problemen met wireless en Linux zijn weten we allemaal wel, wat je alleen af moet vragen is of je daar Linux de schuld van moet geven. Immers het zijn de fabrikanten die de specs niet vrijgeven. En dat het onder Windows altijd vlekkeloos gaat is puur een centen kwestie daar maken de fabrikanten immers wel gewoon de drivers voor ... En wakker worden ? Tja als ik op google zoek vind ik ook genoeg Windows problemen, zoeken op Vista en creative soundcard levert geneog op en zo zijn er nog wel legio voorbeelden. Maar goed ik ga hier geen rant of troll neerzetten, Linux heeft nou eenmaal niet overal goede ondersteuning voor .. Maar het feit dat ik als Linux newbie binnen twee uur een prima lopend systeem had zonder noemenswaardige problemen geeft toch wel aan dat het steeds beter wordt ..

sccm

  • Gast
Ubuntu install
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/17, 03:21:23 »
Citaat van: Bandicoot
Waarom dan niet gewoon de restricted driver gebruikt die Ubuntu je aanbied ?
Voor nVidia bedoel je? Heb ik geprobeerd.
Citaat van: Bandicoot
Dat er problemen met wireless en Linux zijn weten we allemaal wel, wat je alleen af moet vragen is of je daar Linux de schuld van moet geven. Immers het zijn de fabrikanten die de specs niet vrijgeven.
Dat klopt, de fabrikanten werken niet mee, en dat vertel ik hen elke keer als ze mijn mening vragen.  Dat het onder Linux niet of moeilijk moet werken is niet waar:  onder SuSE lukt het zonder moeite en zelfs vlotter dan met XP of Vista.

Na Ubuntu heb ik ook Kubuntu proberen te installeren.  Maar de van CD opgestarte Kubuntu 7.10 kent alleen WEP, terwijl ik overal lees dat WEP verouderd en onveilig is.  Mijn netwerk gebruikt WPA PSK en dat wil ik niet veranderen. Het lukt dus niet om voor de installatie op het netwerk aan te sluiten, en tijdens de installatie liep Kubuntu dan ook vast, terwijl hij connectie probeerde te maken met de "spiegelserver".

Is het dan niet mogelijk U of K offline te installeren of op een desktop die alleen via wireless op het internet kan?  Ik hoef toch niet telkens de machine te verhuizen naar de kamer waar de router staat?

Ik ben overigens vrij tevreden over SuSE.  Alleen wou ik nu VMware testen voor aankoop, maar die ondersteunen de laatste SuSE niet, en er zijn dan ook af en toe problemen.

Bandicoot

  • Gast
Ubuntu install
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/17, 09:02:32 »
Ja hoor offline install is ook wel mogelijk, Hier: http://nginyang.uvt.nl/kubuntu/gutsy/  kun je de dvd versie van Kubuntu downloaden, daar staat vrijwel alles op. Wat voor problemen heb je met nvidia, misschien kunnen we je helpen ?

abartels

  • Gast
Ubuntu install
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/17, 09:13:15 »
Ik heb (als gia Newbie) Ubuntu geinstalleerd op een laptop. Een uurtje later surfde ik (WPA PSK !!!) over het wereld wijde net..
Alles(elk knopje en extra-tje) op mijn laptop werkte van zelf, dat was onder Windows wel heeeel wat anders, daar moest ik van alles instellen en extraś downloaden.

Zelfs mijn printer gebruiken, die op zolder staat aan een ander PC, was met een paar klikken geregeld. Dat lukt me toen niet onder windows zo vlot.

Één (ja echt 1!) probleem die ik tegen kwam tijdens het installeren was dat hij niet verder ging met installeren. Toen ik echter mijn draadlose verbinding(op de laptop) uitschakelde liep alles verder en was het met een uurtje gepiept...

Uiteraard had ik wat gebruikers vragen(op windows ook hoor!!), maar werd hier heel snel verder geholpen..

Elk besturingssysteem zal zo zijn dingen hebben, maar als ik voor Ubuntu niets hoef te betalen en voor windows de hoofdprijs.....En.....Windows werkt ook niet meteen vlekkeloos, tja dan weet ik het wel....
Huisgenoten had ik niets verteld van de omslag van windows naar ubuntu..ze zagen wel dat 'het' er wat anders uitzag, maar werkte net zo makkelijk door...

Denk je overiens niet, omdat je een gebruiker van het eerste uur bent, je misschien wel te ingewikkeld denk en dat de oplossingen voor jouw 'problemen' (uitdagingen) dichterbij zijn dan je denkt?

mickvdv

  • Gast
Ubuntu install
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/17, 11:42:24 »
Citaat van: sccm
Citaat van: Maarten123
FF doorzetten... je krijgt er iets fantastischs voor terug!!
...
De MS installatie verloopt altijd zonder problemen.
...
Jah maar wat heb je dan? Als je wilt dat iets goed draait moet je er moeite voor doen. Teminste dat heb ik in mijn 2 jaar linux wel geleerd.

Wireless is altijd ff klooten, en nvidia kan ook problemen geven, maar waarom dan stoppen?

Mickvdv

P.S.: Welke distro draai je nu dan?