Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met de "Dash" van unity  (gelezen 1942 keer)

Offline cx1964

  • Lid
Probleem met de "Dash" van unity
« Gepost op: 2011/06/18, 13:00:20 »
Ik maak gebruik van Ubuntu 11.04 64 bit en het valt mij op dat ik het icon van grpn (Reverse polish notition calculator) 2-maal in de Dash (hoe heet dit eigenlijk in het nederlands?) heb staan.
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik dit extra icoon er weer uit kan halen?
Tevens lukt het mij niet meer om dit icon in de launcher op te nemen.
In het verleden is dit wel gelukt. Ik heb het eruit gehaald, omdat ik de volgorde wilde veranderen en nu krijg ik het er niet meer in.
Hoe kan ik het icoon van gprn weer in de laucher krijgen?

Graag wat hulp.
Alvast bedankt.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Probleem met de "Dash" van unity
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/18, 13:11:28 »
Ik weet niet hoe je een dubbel icoon eruit krijgt, maar krijg je het icoon niet tijdelijk in de zijbalk ("starter") als je het programma start? Dan kan je gewoon met de rechtermuisknop op het icoon in de starter klikken en In starter vastzetten aanvinken.
Volgordes kun je trouwens eenvoudiger veranderen, door een icoon te verslepen. Je moet het dan wel eerst opzij (van de starter weg) slepen en daarna pas naar beneden of boven.

En als laatste: http://forum.ubuntu-nl.org/vertalingen/hoe-zullen-we-%27the-dash%27-noemen/

Offline cx1964

  • Lid
Re: Probleem met de "Dash" van unity
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/18, 13:38:20 »
Ik heb deze extra rechter muis optie niet.
Het komt waarschijnlijk omdat grpn geen icoon had na het installatie, en dat ik zelf op de desktop laucher-icon heb gemaakt.
Hoe kan ik in mijn geval (het zelfgemaakte icoon) toch opnemen in de zijbalk?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Probleem met de "Dash" van unity
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/18, 14:17:47 »
Ik denk dat de dash zijn informatie haalt uit de *.desktop bestanden in /usr/share/applications. Misschien heb jij daar twee desktop bestanden staan voor hetzelfde programma, waardoor het dan ook twee keer in de dash verschijnt.

Normaal is het rechts-klikken inderdaad de procedure om een icoon vast te zetten. Vreemd dat je die optie niet hebt. Wat ook moet kunnen, is een *.desktop bestand (let op, in nautilus zie je die bestanden niet via hun bestandsnaam, maar als de naam van de toepassing) naar de Unity launcher te slepen.

Offline cx1964

  • Lid
Re: Probleem met de "Dash" van unity
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/18, 14:44:26 »
Bedankt voor de reactie.

Er blijkt in /usr/share/applications slechts 1 file te zien te zijn, met de naam grpn.desktop, dat wordt gebruikt door het programma grpn.
Het commando

grep -ni grpn *.desktop | more

levert slechts 1 file op, namelijk grpn.desktop.

Helaas kan hiermee het probleem niet oplossen, van de dubbel iconen in de "Dash".
Het lukt wel om m.b.v. nautulus vanuit /usr/share/applications grpn te slepen, naar de zijbalk. Hiermee is een probleem opgelost.
Echter in /usr/share/applications heeft grpn geen icoon.
Vervolgens zie ik na deze aktie wel, dat er nog een icoon voor grpn in de "Dash" is bijgekomen. wat tot gevolg heeft dat het ander probleem groter is geworden.

Wie heeft er nog een goede suggestie, om het te veel aan grpn iconen weg te halen uit de "Dash"?



Offline vanadium

  • Lid
Re: Probleem met de "Dash" van unity
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/18, 15:00:37 »
Misschien zijn er elders op je schijf andere .desktop bestanden voor grpn, die je zal moeten verwijderen.

Re: Probleem met de "Dash" van unity
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/18, 15:08:16 »
Cx1964,

Ga eens na met "Menu Editor" of deze niet twee keer voorkomt.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline cx1964

  • Lid
Re: Probleem met de "Dash" van unity
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/18, 15:25:49 »
Het lukt om m.b.v. "menu editor" de extra grpn iconen uit de dash te verwijderen.
Nu is er nog maar 1 icoon in de Dash. Dus weer een probleem opgelost.

Echter omdat grpn geen icoon heeft, zou ik willen weten hoe ik zelf aan grpn een Icoon kan verbinden en dit in de zijbalk te plaatsen.
Het maken van een launcher-icoon op de desktop en dit naar de zijbalk slepen werkt niet.

Iemand een suggestie?

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Probleem met de "Dash" van unity
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/18, 15:46:40 »
Het maken van een launcher-icoon op de desktop en dit naar de zijbalk slepen werkt niet.

Wat heb je precies geprobeerd en wat gebeurde er? Dit zou volgens mij wel moeten werken.

Offline cx1964

  • Lid
Re: Probleem met de "Dash" van unity
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/18, 15:59:17 »
Omdat het programma grpn geen icoon heeft, heb ik met de rechtermuis optie "create launcher" een launcher dekstop icoon gemaakt voor het starten van grpn.  Tijdens het invullen van het "create Launcher" scherm, heb ik 2-maal geklikt op het linker icoon van dit scherm, waarna ik een geschikt icoon heb gezocht en vervolgens geselecteerd. Vervolgens heb ik de rest van het "Create launcher" scherm ingevuld (Name= Reverse Polish Notation Calculator, command=grpn). Vervolgens op OK gedrukt. Daarna wordt er een icoon op de desktop aangemaakt, met de naam  "Reverse Polish Notation Calculator". Vervolgens heb ik dit icoon, in de zijbalk gesleept, waarna ik het default icoon van de launcher te zien krijg, i.p.v. het gewenste Icoon, dat ik net heb aangemaakt voor het programma (het icoon bij  "Reverse Polish Notation Calculator").

Wat doe ik fout?

Re: Probleem met de "Dash" van unity
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/18, 16:07:33 »
Het lukt om m.b.v. "menu editor" de extra grpn iconen uit de dash te verwijderen.
Nu is er nog maar 1 icoon in de Dash. Dus weer een probleem opgelost.

Echter omdat grpn geen icoon heeft, zou ik willen weten hoe ik zelf aan grpn een Icoon kan verbinden en dit in de zijbalk te plaatsen.
Het maken van een launcher-icoon op de desktop en dit naar de zijbalk slepen werkt niet.

Iemand een suggestie?

Cx1964,

Ook mbv "Menu Editor". Je zoek die grpn op, eigenschappen van die grpn, links heb je de icoon, aanklikken en een sleceteren...
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Probleem met de "Dash" van unity
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/18, 16:12:06 »
Het lukt om m.b.v. "menu editor" de extra grpn iconen uit de dash te verwijderen.
Nu is er nog maar 1 icoon in de Dash. Dus weer een probleem opgelost.

Echter omdat grpn geen icoon heeft, zou ik willen weten hoe ik zelf aan grpn een Icoon kan verbinden en dit in de zijbalk te plaatsen.
Het maken van een launcher-icoon op de desktop en dit naar de zijbalk slepen werkt niet.

Iemand een suggestie?


Je zou kunnen kijken in de map /home/username/.local/applications of je applicatie er tussen staat.

Je kan dit openen met gedit o.i.d.
Als voorbeeld heb ik genomen alevt een teletext programma.
Dit programma had ook geen icoon.

[Desktop Entry]
Version=1.0
Type=Application
Terminal=false
Icon[nl_NL]=teletekst.png
Name[nl_NL]=Teletext
Comment[nl_NL]=Teletext
Exec=alevt -vbi /dev/vbi1 100
Name=Teletext
Comment=Teletext
Icon=/usr/share/pixmaps/teletekst.png

Ik heb toen achter Icon[nl_NL] de naam van het icoon opgegeven (teletekst.png).
De laatste regel wordt dan automatische toegevoegd.

Vervolgens heb ik het opgeslagen tekstbestandje naar de zijbalk gesleept.
 
« Laatst bewerkt op: 2011/06/18, 16:15:06 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Probleem met de "Dash" van unity
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/18, 16:17:19 »
Ik heb het hier ook even geprobeerd en het lukt me ook niet om op de gewone manier een starter-icoon te maken. Ik weet niet goed waarom het niet lukt, eerder lukte dit volgens mij wel bij andere programma's. Een oplossing die bij mij wel werkte is het verwijderen van grpn, dan in het softwarecentrum opnieuw grpn opzoeken, klikken op meer informatie en dan installeren en dan voordat hij het echt geïnstalleerd heeft klikken op Grpn toevoegen aan starter. Je krijgt dan misschien niet meteen het icoon dat je wilde, maar dat is op te lossen door het gewenste icoon in de (verborgen) map ~/.icons te plaatsen en te hernoemen naar grpn.png ― aangenomen het icoon een .png-bestand is.

Offline cx1964

  • Lid
Re: Probleem met de "Dash" van unity
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/18, 17:37:14 »
Bedankt.

Jouw recept werkt ook bij mij.
Nadat ik een icoon met grpn.svg in ~/.icons heb geplaatst werkt het.