Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sinds enkele dagen: geen ASUS-logo en geen GRUB meer  (gelezen 3115 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
Sinds enkele dagen: geen ASUS-logo en geen GRUB meer
« Gepost op: 2013/05/03, 23:01:42 »
Misschien staat dit topic op de verkeerde plaats (in dat geval mag een mod het van mij verplaatsen), maar na het nodige geGoogle denk ik dat dit probleem iets hardwarematigs is. En da's vervelend bij een pc van nog geen jaar oud. :(

Sinds een paar dagen verschijnt het BIOS-scherm niet meer, niet bij een koude start en niet bij opnieuw opstarten. Of het vanaf dezelfde dag was weet ik niet zeker, maar dan in ieder geval vanaf de tweede dag verscheen ook het GRUB-menu niet meer. Dat heb ik gisteren hersteld door op te starten met een usb-stick en de nodige terminalcommando's, maar vanochtend verscheen het opnieuw niet.

De pc start met een zwart scherm waar het BIOS-venster zou moeten komen (of ingeval deze pc: het ASUS-logo), en waar het GRUB-menu zou moeten komen, zie ik een effen paars scherm. Opstarten gaat zonder haperingen. Als het zwarte scherm in beeld is en ik op de 'pijltje omlaag'-toets druk, start Windows XP gewoon op en werkt verder zonder problemen. ***
In het BIOS staat het tonen van het BIOS-scherm nog steeds op 'Enabled'.

De pc-kast is niet open geweest en het enige dat ik softwarematig heb gedaan is dit.
Een leeg batterijtje lijkt mij niet van toepassing. Het eerste dat je dan toch zou merken is dat de tijd niet goed meer loopt, maar het klokje loopt keurig op tijd.

De gegevens van de hardware die waarschijnlijk van belang zijn:
moederbord  -  ASUS P8Z77-V LE
processor     -  Intel Core i5 2500k 3,3 Ghz
voeding        -  Nexus NX-6000 R3
geheugen     -  Corsair Vengeance LP 8GB DDR3-1600 Kit
harde schijf  -  2 x een Western Digital Caviar Blue 1TB 7200rpm WD10EALX


Over een BIOS-scherm dat 'opeens' niet meer verschijnt is met Google genoeg te vinden, maar dat een GRUB-menu tegelijkertijd niet meer langskomt, is andere koek. Is dit zuiver toeval of heeft het een met het ander te maken?
Is dit inderdaad iets hardwarematigs, of moet ik het in een andere hoek zoeken?


***Edit: hmmm...... ik las m'n tekst nog eens over en bedacht me dat het GRUB-menu dus wél verscheen toen ik op de 'pijltje omlaag'-toets drukte. Maar zo hoort het dus niet te gaan en het is ook nooit zó gegaan. GRUB kwam altijd netjes in beeld.


Edit2: heb net voor de zekerheid nog even via Schijfgereedschap de SMART-gegevens van beide harde schijven laten uitlezen en een Zelftest uitgevoerd. Leverde twee gezonde schijven op zonder slechte sectoren.



Edit3: onderwerptitel een beetje aangepast
« Laatst bewerkt op: 2013/05/04, 23:58:46 door Mikkel »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Sinds enkele dagen: geen BIOS en geen GRUB meer
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/03, 23:26:00 »
Heb je al eens gekeken of er een bijgewerkt BIOS beschikbaar is voor je moederbord?

http://www.asus.nl/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V_LE/#download
« Laatst bewerkt op: 2013/05/03, 23:28:20 door Pjotr »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Sinds enkele dagen: geen BIOS en geen GRUB meer
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/03, 23:27:16 »
Boot eens van beide harde schijven.
Kies bij opstarten, en druk een F.... toets om eenmalig een boot apparaat te kiezen(f12, f11,f10 etc.),
kies dus je beide schijven, misschien is je boot volgorde veranderd.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Sinds enkele dagen: geen BIOS en geen GRUB meer
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/03, 23:37:39 »
Heb je al eens gekeken of er een bijgewerkt BIOS beschikbaar is voor je moederbord?

Ik wist dat je die vraag zou stellen. =D Nee, daar heb ik niet naar gekeken. Ik ben een beetje huiverig voor het flashen van een BIOS en bovendien is deze pc nog geen jaar oud. Nú al een nieuwere BIOS-versie vind ik dan toch wel erg snel. Mijn oude pc draait al bijna tien jaar zonder problemen op dezelfde BIOS-versie.
Als een nieuwe BIOS-versie het laatste redmiddel zou zijn, dan mag mijn computerboer dat op zich nemen. Gaat er iets mis, dan kan ik me tenminste beroepen op de garantie van nog ruim een jaar. ;)

Heb jij dit weleens meegemaakt of erover gehoord? Een BIOS- en een GRUB-scherm dat er tegelijkertijd de brui aan geven?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Sinds enkele dagen: geen BIOS en geen GRUB meer
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/03, 23:42:52 »
Boot eens van beide harde schijven.
kies dus je beide schijven, misschien is je boot volgorde veranderd.

Maar dan zou hij toch helemaal niet in Windows of Ubuntu terecht moeten komen? Die staan allebei op de eerste harde schijf. Schijf twee gebruik ik als back-up, daar is helemaal niets te vinden om van op te starten.
'k Heb even snel in GParted gekeken, daar staat de boot flag nog steeds bij sda1, waar XP op staat.

'k Ga dit strakjes tóch even uitproberen, jan11000.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Sinds enkele dagen: geen BIOS en geen GRUB meer
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/04, 00:01:27 »
Dit is wel apart, hoor. ???  Pc opnieuw opgestart, via F8 de tweede harde schijf geselecteerd om van op te starten, wat resulteerde in een zwart scherm met een knipperende cursor linksboven.
Opnieuw opgestart via de reset-knop en daar kwam zowaar het GRUB-menu weer tevoorschijn.
Nóg een keertje opnieuw opgestart: géén BIOS- en géén GRUB-scherm.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Sinds enkele dagen: geen BIOS en geen GRUB meer
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/04, 05:15:53 »
Dat je geen bios ziet is mogelijk, bij ctrl alt del, dus warme boot wordt vaak de bios weg gelaten.
Dus alleen bij helemaal uitzetten , dan wordt de bios zichtbaar.

Of,
Sommige biossen hebben ook in de bios staan, om de bios niet te laten zien tijdens boot, hoewel bij jou dit wel soms zichtbaar is.

of
Is je monitor soms te langzaam om je een beeld te geven, en je pc boot te snel?

Zet eens in de bios ,
quickboot uit.
En de reclame scherm van je moederbord uitzetten, dan zie je ook meer fouten voorbij komen indien je deze hebt.


Offline Mikkel

  • Lid
Re: Sinds enkele dagen: geen BIOS en geen GRUB meer
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/04, 16:58:43 »
Tja, ik moet even iets rechtzetten. Ik heb het wel over het BIOS-scherm, maar (zoals ik in m'n eerste bericht al schreef) ik bedoel eigenlijk het scherm met het ASUS-logo. Vandaaruit kun je, d.m.v. bij mijn pc de Delete-toets, het BIOS openen. 'BIOS-scherm' is dus feitelijk een verkeerde benaming.
Op de andere pc's hier in huis komt een hele riedel aan tekst voorbij, dus daar gaat het dan wel daadwerkelijk om 'het BIOS-scherm', maar zowel bij mijn oude- als nieuwe pc is die riedel tekst nooit voorbijgekomen.

Dit verschijnsel is echt 'zomaar' opgekomen. Heb niet in de systeemkast zitten rommelen, niet in het BIOS, geen apparaten aan- of afgekoppeld. Alleen softwarematig dus zitten proberen om een netwerk in te stellen met tweerichtingverkeer.
De eerste keer dat ik het ASUS-logo (zo zal ik het verder maar noemen) 'miste' dacht ik nog dat ik misschien net op dat moment niet opgelet had. Je kijkt even een andere kant op en je ziet het niet eens, want het staat maar heel erg kort op het scherm. Maar de eerstvolgende keer dat de pc opnieuw opstartte, was het er dus écht niet meer. ???

Tijdens m'n zoektocht heb ik ook tips voorbij zien komen dat de monitor misschien nog niet helemaal 'opgewarmd' zou kunnen zijn. Dus ook al geprobeerd om een paar minuten te wachten voordat ik de pc aanzette. Maar dat was de oplossing ook niet.

Het GRUB-menu hoort gewoon langs te komen bij een dual boot, Femke98. De Shift-toets ingedrukt houden tijdens het opstarten is, dacht ik, alleen wanneer je maar één besturingssysteem hebt geïnstalleerd (dan zie je geen GRUB-menu) en je wilt bijvoorbeeld in herstelmodus opstarten.

Er is dus niets gewijzigd, ASUS-logo en GRUB-menu komen al driekwart jaar bij elke koude- of warme opstart voorbij. Het kan eigenlijk niet, maar ik zou bijna gaan geloven dat het te maken heeft met het instellen van een netwerk. Terwijl ik daarbij alleen maar met software heb zitten pielen.


Om het een en ander uit te proberen, heb ik gisteravond niet alleen alle apparatuur uitgeschakeld zoals ik altijd doe, maar ook nog aan de achterkant van de systeemkast die I-O schakelaar bij de voeding op O gezet. En vanochtend voor de pc aan ging, alle stekkertjes goed aangedrukt.
Bij het opstarten vanochtend >>> géén ASUS-logo, wél GRUB. Heb gelijk maar de memtest uit dat menu een dik uur laten draaien. Werden geen fouten gevonden.
Opnieuw opgestart >>> géén ASUS-logo, géén GRUB.  ???
Opnieuw opgestart en in het BIOS het tonen van het ASUS-logo uitgeschakeld (en wijziging opgeslagen, natuurlijk ;) ), met het idee dat het dan misschien wél getoond zou worden. Je kunt van alles beleven met computers, dus het zou me niets verbaasd hebben als het logo inderdaad weer was opgedoken. :P Maar niet, dus. Wel GRUB.
Een paar uur met Windows gewerkt, daarna opnieuw opgestart >>> geen ASUS-logo, wel GRUB.
Opnieuw opgestart >>> in het BIOS gekozen voor de 'Default settings' (en de wijziging opgeslagen) in de hoop dat dát het euvel zou verhelpen.
Opnieuw opgestart >>> nog steeds geen ASUS-logo, wél nog steeds het GRUB-menu.

Dus ik vind het zo wel best. Het BIOS is gewoon te bereiken en zelfs wanneer GRUB niet te zien is, kan ik dat met de 'pijltje omlaag'-toets tóch op het scherm krijgen.
Het blijft een mysterie waarom ASUS opeens z'n logo niet meer laat zien, maar er is mee te leven. Misschien komt het over een paar dagen net zo spontaan weer tevoorschijn als het nu spontaan verdwenen is.
In ieder geval bedankt voor het meedenken. :)

Offline jolo

  • Lid
Re: Sinds enkele dagen: geen BIOS en geen GRUB meer
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/04, 18:34:26 »
Nú al een nieuwere BIOS-versie vind ik dan toch wel erg snel. Mijn oude pc draait al bijna tien jaar zonder problemen op dezelfde BIOS-versie.
BIOS updaten worden nu juist in de eerste twee jaar, na het op de markt verschijnen van het moederbord uitgebracht. Er worden onder andere bugs gerepareerd. Met tien jaar oud moederbord is het minder zinnig de BIOS update te doen. Want dan is deze update toch zeker acht jaar oud.
Op de andere pc's hier in huis komt een hele riedel aan tekst voorbij, dus daar gaat het dan wel daadwerkelijk om 'het BIOS-scherm' (..)
De tekst die je direct na het inschakelen ziet verschijnen, noemen ze in het Engels Power-on self-test.
Opnieuw opgestart en in het BIOS het tonen van het ASUS-logo uitgeschakeld
Dan zou de Power-on self-test voorbij horen te komen. Als dat niet het geval is, komt er wellicht te laat singnaal uit de videokaart. Als je met de monitor al ingeschakeld de pc inschakeld, zie je dan wel snel genoeg het monitor ledje van kleur veranderen, na het korte piepje van het BIOS?

Bij dual boot zou inderdaad standaard het GRUB menu worden getoond. Voor alle zekerheid zou je dit kunnen checken in het /etc/default/grub https://help.ubuntu.com/community/Grub2#Hidden
Een andere reden dat het GRUB menu niet getoond wordt, als de monitor "out of range" is. In het /etc/default/grub staat de regel
#GRUB_GFXMODE=640x480 Je zou het hekje kunnen verwijderen, en eventueel de resolutie kunnen aanpassen. Vergeet daarna niet te doen sudo update-grub
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM