Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Houdt u bij het installeren van extenties rekening met de belasting van het computer-systeem?

Ja, want ik heb Ubuntu op een oude computer geïnstalleerd.
0 (0%)
Ja, want daar wordt vaak voor gewaarschuwd.
0 (0%)
Nee, want ik vindt het leuk om uit te proberen.
1 (20%)
Nee, want ik ken het programma al jaren en weet wat ik doe.
4 (80%)

Totaal aantal stemmen: 5

Poll gesloten: 2014/12/01, 12:57:48

Auteur Topic: vraag: Welke Thunderbird Extensions gebruikt u ?  (gelezen 1370 keer)

Offline EZ-man

  • Lid
vraag: Welke Thunderbird Extensions gebruikt u ?
« Gepost op: 2014/11/10, 12:50:34 »
Het email programma Thunderbird kan je naar eigen smaak optuigen met diverse extenties. Welke uitbreidingen zijn jouw favorieten ?

Hier de extensies die ik gebruik.

Lightning:                               Agenda
AddBlockPlus:                      Blocken van reclame
CalendarTweaks:                 Visuele aanpassingen in Lightning
Unity integration:               Ontwikkeld voor  Ubuntu
Lookout:                                 Geeft de agenda Lightning de functionaliteit van microsoft Outlook
DisableYou:                            Verwijdert in de berichtkop "You" in je eigen adres
ManualSortFolder:              Handmatig indelen van de offline mappen (lokaal)
Quickfilters:                           Aanmaken van bericht-verwerkingsregels
AddressbookTab:                Geeft lijst van adressanten naast bericht
Shrunk:                                     Aanpassen van plaatje in mailbericht.
AutoResizeImage:               Aanpassen van plaatje in bijlage.
SignatureSwitch:                Variatie van standaardzin aan einde bericht
Dictionary-Switcher:           Veranderen van spellingchecker-taal :

Woordenboeken
   - Nederlands
   - British English Dictionary
   - German Dictionary

Offline Tom

  • Lid
Re: vraag: Welke Thunderbird Extensions gebruikt u ?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/10, 13:07:33 »
Niks ,sterker nog gebruik en heb geen Thunderbird al jaren niet ,gebruik alleen Gmail ,1 privaat account en 1 Forum etc account.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: vraag: Welke Thunderbird Extensions gebruikt u ?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/10, 13:08:35 »
Idem hier. Geen Thunderbird, alleen Vivaldi en Outlook.com-e-mail waarbij ik bij allebei gewoon de webversies gebruik :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: vraag: Welke Thunderbird Extensions gebruikt u ?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/10, 13:34:48 »
Het is alweer jaren geleden dat ik Thunderbird gebruikte: ik trok er toen vijf GMail-adressen mee leeg. Zonder enige extensie, overigens.

Maar ik ben al lang helemaal overgestapt op de webpagina van GMail. Heerlijke wolkdienst, echt geen lokaal progje meer nodig voor m'n e-mail....  =D

Offline Nero

  • Lid
Re: vraag: Welke Thunderbird Extensions gebruikt u ?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/10, 13:47:06 »
Ik heb voor diverse doeleinden een 10-tal GMail adressen. Een oude mail opzoeken gaat echter niet vlot met de webmail, telkens afmelden en op een andere account aanmelden. Daarom Thunderbird.

Offline PKing

  • Lid
Re: vraag: Welke Thunderbird Extensions gebruikt u ?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/10, 13:52:14 »
Gebruik op 3 computer Thunderbird met lightning, maar gebruikte Thunderbird ook op mijn Windows machine.

Heb niet zoveel met addons, de bedoeling is om de software zo licht en snel mogelijk te houden, de meeste toevoegingen zijn daar in strijd mee.
Daarbij komt dat ik als control freak het meeste gewoon met de hand doe:-)
wat met 2 mailadressen ook makkelijk te doen is.
1x gmail voor noodgevallen, en mijn eigen domeinadres.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Bobbie

  • Lid
Re: vraag: Welke Thunderbird Extensions gebruikt u ?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/10, 14:00:54 »
Thunderbird gebruik ik wel, voor die leuke mailtjes, die in het typisch buitenlandse Nederlandse taal  is geschreven, zoals dat mijn creditcard verlopen is of van de z.g. diverse banken, waar mijn inlog code niet meer geldig is of dat er nog een rekening niet betaald is.
Voor het serieuze E-Mail verkeer heb ik Gmail

Re: vraag: Welke Thunderbird Extensions gebruikt u ?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/10, 15:31:56 »
Thunderbird met enkel de Lightning agenda addon. Géén Gmail, webmail alleen om spamfilter te trainen en spambox te controleren. Adblock heb ik nooit nodig gehad. De ingebouwde spamfilter van Thunderbird doet het heel aardig is mijn ervaring.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: vraag: Welke Thunderbird Extensions gebruikt u ?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/10, 15:45:12 »
Ik heb voor diverse doeleinden een 10-tal GMail adressen. Een oude mail opzoeken gaat echter niet vlot met de webmail, telkens afmelden en op een andere account aanmelden. Daarom Thunderbird.
Daar kun je ook GMail voor gebruiken....  :)

Je kunt namelijk in elk GMail-account, instellen dat er een kopie wordt gezonden naar een vergaarbak-GMail-adres. Dan zitten er dus kopieën van alle ontvangen berichten, in de postbus van de vergaarbak. Die vergaarbak kun je voorts ook zo instellen, dat die elk doorstuuradres toont als een apart postbusje. Wel zo overzichtelijk. Zo heb ik het zelf geregeld.  =D

Tip: geef de vergaarbak een ander grafisch thema, want anders maak je snel de vergissing om te gaan lopen antwoorden vanuit de vergaarbak.

Offline Nero

  • Lid
Re: vraag: Welke Thunderbird Extensions gebruikt u ?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/10, 16:29:20 »
Enkele van deze mailboxen worden door meerdere personen/doelgroepen gebruikt.

2 mailboxen hebben voor het ogenblik >8GB als archief. Lijkt me niet handig om deze samen maar 1 vergaarbak te sturen.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: vraag: Welke Thunderbird Extensions gebruikt u ?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/10, 16:35:08 »
Ik had gedacht dat thunderbird nog gangbaar was. Ja, moet bekennen dat ik ouderwets ben met email: geen email in de cloud. Wel een aantal aliassen en spam-adressen.

De bulk van de mail staat bij mij offline: berichten ouder dan een week worden van de mailserver gehaald. Als ik van huis ben en de mail lees/beantwoord kan ik die oudere berichten niet ter plaatse inzien, maar weet dat ze thuis staan. Dat heeft voor mij geen grote gevolgen.

Re: vraag: Welke Thunderbird Extensions gebruikt u ?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/10, 16:49:38 »
Hier wel een Thunderbird, voor de zakelijke mail die bij mijn website hoort. Typen in Thunderbird heeft daarvoor mijn voorkeur boven de minder uitgebreide webmail van de provider.

Maar ik gebruik er geen plugins voor, omdat ik me er niet in heb verdiept. Reden: bij teveel opties, net als in de supermarkt, zie ik door de bomen het bos niet meer. je rijtje met plugins is wel verhelderend, bedankt.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: vraag: Welke Thunderbird Extensions gebruikt u ?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/11/10, 17:25:31 »
Hier gebruik ik alleen Kmail. Thunderbird al een tijd geleden gedag gezegd: Ik vind het een vrij log programma voor alleen e-mail. Plus dat Kmail mooi integreert in KDE natuurlijk, wat Thunderbird niet doet.

Offline JvH

  • Lid
Re: vraag: Welke Thunderbird Extensions gebruikt u ?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/11/10, 19:24:43 »
Ik gebruik in Ubuntu Thunderbird om mails te ontvangen. Voor het verzenden van mail gebruik ik outlook.com, omdat ik daar bij mijn contacten kan. Ik heb nog niet uitgezocht of en hoe dat in Thunderbird op een handige manier kan.

De enige add-on die ik in Thunderbird gebruik is Firetray, waarmee ik in MATE een icoontje van Thunderbird in het mededelingengebied krijg.

Re: vraag: Welke Thunderbird Extensions gebruikt u ?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/11/10, 19:32:56 »
Ik stel Thunderbird meestal wel helemaal in op een Gmail en Outlook - adres, maar eigenlijk gebruik ik het progje nauwelijks of niet.
Mijn vriendin combineert dan wel een professioneel en een doe-maar-op-adres in Thunderbird, en die is daar zeer gelukkig mee.

Dus; een extensie is dan al helemaal overbodig, als je het progje zelf nauwelijks of niet nodig hebt de dag van vandaag.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline MKe

  • Lid
Re: vraag: Welke Thunderbird Extensions gebruikt u ?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/11/10, 19:59:39 »
Ik ben geen liefhebber van webmail applicaties, zeker niet omdatik minimaal 5 adressen moet onderhouden. Heb thunderbird tot recentelijk altijd vermeden en werkte met o.a. Geary en Mutt, lichtgewicht programma's voor een simpele applicatie (email). Vooral Mutt is erg fijn, maar lastig te configureren. Na mijn laatste herinstallatie heb ik toch maar thunderbird geinstalleerd en het is erg fijn. Beetje log en zwaar wel, maar ook erg overzichtelijk. Ik gebruik het met de kalender plugin. Webmail vind ik niet fijn voor het beheeren van meerder adressen en Pjotr's oplossing van een vergaarbak is voor mij geen optie. Ik gebruik wel smtp, dus thunderbird is voornamelijk een client voor de webstorage. Pop3 is toch echt wel ouderwets en onhandig.

Re: vraag: Welke Thunderbird Extensions gebruikt u ?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/11/11, 11:41:03 »
Heeft niks met ouderwetsheid te maken, heeft te maken met wat je fijn vindt om te gebruiken. Ik vind Thunderbird persoonlijk een draak van een ding. Haalt het niet bij de simplistische webinterfaces van Vivaldi en Outlook.com Maar ieder zo zijn ding ;)

Offline Bloom

  • Lid
Re: vraag: Welke Thunderbird Extensions gebruikt u ?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/11/11, 11:49:59 »
Ik gebruik Noia of Noia Fox omdat ik dat mooier vind en verder Enigmail (voor encryptie en digitale ondertekening) en Folderpane Tools (om meer controle te krijgen over startupfolders en accounts).

Offline Gamer

  • Lid
Re: vraag: Welke Thunderbird Extensions gebruikt u ?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/11/12, 18:40:52 »
Ik gebruik hier ook Thunderbird. En ben er zeer tevreden over.
Ik wilde van webmail af. Omdat het niet mogelijk was, naar een leesbevestiging te vragen.
En ik heb hier maar een extensie toegevoegd. En dat is Coogle Contacts.
Om je contacten te synchroniseren. Reuzen handig als je medere apparaten gebruikt.

Re: vraag: Welke Thunderbird Extensions gebruikt u ?
« Reactie #19 Gepost op: 2014/11/14, 12:32:30 »
Ik gebruik al tijden Evolution.  Dit omdat het mooi integreert in de Gnome desktop bij Ubuntu Gnome (en OpenSuse).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline EZ-man

  • Lid
Re: vraag: Welke Thunderbird Extensions gebruikt u ?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/01/14, 13:08:31 »
Slotopmerking bij de poll
De aanleiding om de poll (in november 2014) te starten, was de ergerlijke opmerking in de handleidingen op het web, die adviseerden om niet te veel plug-ins in Thunderbird te gebruiken. (Helaas kan ik nu niet meer citeren: de pagina’s zijn verdwenen/gewijzigd.) Voor niet zo krachtige computers is (was) dat een goede tip of waarschuwing, maar het laat (liet) ubuntu wel van zijn benauwendste kant zien. 

Ikzelf bespeur geen opstart-problemen, traagheid en vastlopers op een laptop van 8-jaar oud. Ja, het is een groot programma en opstarten duurt even (zoals dat ook onder windows even duurt - geen merkbaar verschil).

Tot zover de directe aanleiding.

Wat ik me niet had gerealiseerd, toen ik de poll begon, is dat mensen ook op andere devices de mail lezen en daardoor (misschien onbewust) een andere werkwijze hanteren: snel de post bekijken en hup, we gaan weer verder. Gmail en verwanten zijn meer cloud-gericht.

Dat staat in contrast met het email-gebruik van de (zakelijke) correspondentie, min-of-meer ter vervanging van de brief. Voor dergelijk gebruik van email is Thunderbird, net als Microsoft Outlook of Lotus Notes (wie kent dat nog), erg geschikt.

Een laatste punt dat ik nog wil opmerken heeft te maken met het gebruik van een poll als instrument op een website. Je kan al zien aan het aantal respondenten (5) dat het een veel te zwaar middel is om een evenwichtige peiling over dit onderwerp op te zetten. Van te voren had ik me niet gerealiseerd dat er op dit forum slechts een handje vol actieve gebruikers is (mijn schating: 20 - 30).

En de vraagstelling, Die was ook niet goed. Ik had een “battle” verwacht tussen Evolution en Thunderbird. In de commentaren kwam, zoals al is gezegd, een heel ander beeld naar voren.

Iedereen bedankt voor de medewerking. - easy