Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unity wordt Qt  (gelezen 1013 keer)

Unity wordt Qt
« Gepost op: 2013/03/04, 19:45:00 »
http://www.omgubuntu.co.uk/2013/03/unity-next-project-announced

Kijk, dat is goed nieuws! Dat zal ook helpen voor oudere computers trouwens :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Unity wordt Qt
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/04, 19:46:21 »
Mooi! QT is een krachtige toolbox, en dit zal ook zeker helpen mobiele applicaties te porten, die veelal zijn geschreven in QT quick :)

Offline midas

  • Lid
Re: Unity wordt Qt
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/04, 19:54:53 »
Nu breekt mijn spreekwoordelijke klomp ^-^

Is Unity-2D terzijde geschoven en laat die nu net opgezet zijn in Qt. Back to the future laten we maar zeggen...

Al met al juich ik het wel erg toe ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Unity wordt Qt
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/04, 19:59:40 »
Als ik het goed begrijp wordt de  standaard Unity herschreven in Qt? En dus niet net zoals Unity2d een tweede werkomgeving als fallback?

Re: Unity wordt Qt
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/04, 20:11:08 »
Als ik het goed begrijp wordt de  standaard Unity herschreven in Qt?

Inderdaad.

Re: Unity wordt Qt
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/04, 20:15:16 »
Canonical wordt eindelijk verstandig betreft toolkitkeuze. Ik zou er niet van staan te kijken dat we over een jaar of wat GNOME op Ubuntu kunnen zien verdwijnen.

Re: Unity wordt Qt
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/04, 20:19:13 »
Canonical wordt eindelijk verstandig betreft toolkitkeuze. Ik zou er niet van staan te kijken dat we over een jaar of wat GNOME op Ubuntu kunnen zien verdwijnen.

Mwah, de GTK-libs zullen toch wel moeten blijven want niet iedere ontwikkelaar is van plan zijn of haar app te gaan porteren van GTK naar Qt. Misschien op de lange, lange termijn maar zeker niet binnen een jaar. Dus de GTK-libs zullen wel standaard geïnstalleerd blijven. Is overigens toch niet erg want de ruimte is er sinds ze van de CD's zijn afgestapt ;)

Re: Unity wordt Qt
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/04, 20:58:16 »
Canonical wordt eindelijk verstandig betreft toolkitkeuze. Ik zou er niet van staan te kijken dat we over een jaar of wat GNOME op Ubuntu kunnen zien verdwijnen.

Mwah, de GTK-libs zullen toch wel moeten blijven want niet iedere ontwikkelaar is van plan zijn of haar app te gaan porteren van GTK naar Qt. Misschien op de lange, lange termijn maar zeker niet binnen een jaar. Dus de GTK-libs zullen wel standaard geïnstalleerd blijven. Is overigens toch niet erg want de ruimte is er sinds ze van de CD's zijn afgestapt ;)
Dat is te hopen van wel, ja.

Overigens zouden ze er goed aan doen om de klembordfunctionaliteit goed te implementeren en dat betekent dat klembordinhoud behouden moet blijven nadat je een programma hebt gesloten.

Re: Unity wordt Qt
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/05, 08:30:44 »
Overigens zouden ze er goed aan doen om de klembordfunctionaliteit goed te implementeren en dat betekent dat klembordinhoud behouden moet blijven nadat je een programma hebt gesloten.

Klembord wordt volgens mij door X11 behandeld, dus ofwel moet je X11 gaan veranderen (wat mogelijk een hoop applicaties breekt) of van X11 afstappen (wat mogelijk ook een hoop applicaties — zij die niet snel genoeg zijn om te porten —- breekt).

Persoonlijk verkiest optie 2 mijn voorkeur, maar ik had gehoord dat Canonical hier aan bezig was.

Met de inclusie van een betere toolkit in een moderne taal (C++) in tegenstelling tot het pseudo-C++-gebeuren van GTK helpt Canonical wederom bij om bij te blijven aan de concurrentie — wat ik momenteel denk dat voornamelijk OS X gaat zijn, en minder Windows. Windows ben je vaak verplicht te gebruiken, OS X is meestal een vrije keuze — die groep van mensen die kunnen kiezen moet je dan overtuigen dat jouw OS beter is.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net