Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Solaar stribbelt tegen  (gelezen 1871 keer)

Offline vissertw

  • Lid
Solaar stribbelt tegen
« Gepost op: 2020/02/23, 14:16:28 »
Hallo,

Mijn vraag gaat dus over Solaar. Dat werkt tot voor kort prima, in mijn geval op Xubuntu.
Ik gebruikte het programma om een Logitech toetsenbord te verbinden met de laptop.
Het probleem dat zich nu voordoet toont zich direct na het opstarten, er verschijnt een melding, machtigingsfout, dat er een Logitech ontvanger aangetroffen is, dev/hidraw1, maar dat Solaar niet gemachtigd is deze te openen.
Met als tip de ontvanger te verwijderen en opnieuw in te pluggen, hetgeen niet helpt.
Ook het opnieuw installeren van Solaar verandert niets aan de situatie.
Ik kan er nog bij vermelden dat het geheel na installatie van Solaar op de PC wel werkt met dezelfde ontvanger en hetzelfde toetsenbord.
Vraag die dus eigenlijk overblijft, wat is er binnen Xubuntu veranderd waardoor dit zich voordoet?

Groeten,

Ton.

Offline jolo

  • Lid
Re: Solaar stribbelt tegen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/24, 21:51:25 »
Ik had hier ook Solaar geïnstalleerd in Xubuntu 18.04 via terminalvenster commando
sudo apt install solaar [Enter]

Het gaat om Solaar versie 0.9.2
jolo@HP-8300-SFF:~$ dpkg -l solaar
Gevraagd=(U)onbekend/(I)nstalleren/ve(R)wijderen/(P)wissen/(H)ouden
| Status=Niet/Inst/Conf/Uitgep/halF-geconf/Halfgeïnst/verWacht-trig/Trig-bezig
|/ Fout?=(geen)/heRinst. nodig/ (Status,Fout: hoofdletter=ernstig)
||/ Naam           Versie       Architectuur Omschrijving
+++-==============-============-============-=================================
ii  solaar         0.9.2+dfsg-8 all          Logitech Unifying Receiver periph

Op het moment dat Solaar werkt, dan wordt in combinatie met een K400 Logitech toetsenbord, de onderstaande afbeelding getoond. Dus zodat de batterijstatus wordt getoond. Machtigingsfout ben ik nog niet tegengekomen.

In https://www.ubuntuupdates.org/package_metas?exact_match=1&q=solaar zie ik dat in Xubuntu 19.10 Solaar 1.0.1 beschikbaar is. Die heb ik nog niet geprobeerd. Of je zou in Xubuntu 18.04 een PPA kunnen proberen van het  Solaar team.
 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline vissertw

  • Lid
Re: Solaar stribbelt tegen
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/25, 16:23:09 »
Ik heb nu beide opties van Jolo geprobeerd.
En nog steeds geen succes. Er vallen mij wel dingen op.

Bij het opstarten krijg ik nog steeds dezelfde melding:
Machtigingsfout,  /dev/hidraw3 ontvanger aangetroffen, Solaar niet gemachtigd deze te tonen, die sluit ik dan maar er staat direct eenzelfde melding klaar, deze maal   /dev/hidraw0 enzovoort,  als ik die ook sluit komt er geen melding meer.
Merk op dat in mijn eerste bericht de melding machtigingsfout hidraw1 betrof.

Als ik in bestandssysteem kijk, heb ik hidraw0, hidraw1, hidraw2 en hidraw3  allemaal hebben die een kruis rechts onderin het logo.
Al die vier bestanden hebben als eigenaar root

Hebben die /dev/hidraw bestanden enkel en alleen met Solaar te maken?
Ze geven wel alle vier als voorkeur aan openen met Solaar bij rechts aanklikken.

Hulp wordt gewaardeerd, groeten,

Ton.




Offline jolo

  • Lid
Re: Solaar stribbelt tegen
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/26, 21:47:48 »
Je zou met de Unifying Receiver ingeplugd en het Logitech toetsenbord ingeschakeld, check je de volgende terminalvenstercommando
lsusb [Enter]

Daartussen zou dan die Unifying Receiver behoren te staan. Dan doe je met de Unifying Receiver uitgeplugd het volgende commando
tail -f /var/log/syslog [Enter]

Dan maak je met de muis het terminalvenster zo breed als de monitor en plugt de Unifying Receiver in. De regels die erbij komen, zou je hier kunnen posten. Daarin zouden inderdaad hidraw regels in voor kunnen komen, en ook het model Logitech toetsenbord. 
/dev/hidraw bestanden

Als voorbeeld het relevante deel mijn tail output
Feb 26 06:37:08 HP-8300-SFF kernel: [ 6911.456216] logitech-djreceiver 0003:046D:C52B.0006: hiddev0,hidraw3: USB HID v1.11 Device [Logitech USB Receiver] on usb-0000:00:1a.0-1.1/input2
Feb 26 06:37:08 HP-8300-SFF kernel: [ 6911.698218] input: Logitech K400 as /devices/pci0000:00/0000:00:1a.0/usb1/1-1/1-1.1/1-1.1:1.2/0003:046D:C52B.0006/0003:046D:4024.0007/input/input17
Feb 26 06:37:08 HP-8300-SFF kernel: [ 6911.698624] logitech-hidpp-device 0003:046D:4024.0007: input,hidraw4: USB HID v1.11 Keyboard [Logitech K400] on usb-0000:00:1a.0-1.1:1

Zoals je ziet wordt daarin mijn draadloze Logitech K400 toetsenbord herkend.

Als Solaar bij het aanmelden in de Xubuntu desktop al gestart is, sluit 'm dan af en start 'm opnieuw via het xfce menu. Dat de /dev/hidraw bestanden van de root zijn kan kloppen. Dat is in orde.
 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline vissertw

  • Lid
Re: Solaar stribbelt tegen
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/28, 15:17:55 »
Ik had zojuist tijd om dit te controleren.
Vooropgesteld, ik ben geen kenner op het gebied van het terminaalscherm en de mogelijkheden, maar kopiëren/plakken lukt natuurlijk.

Die eerste opdracht gaf twee Unify Receiver meldingen, een van de twee zal de draadloze muis zijn? Neem ik althans aan.

Van de tweede opdracht begrijp ik dat dat een weergave van de aan de gang zijnde processen zijn?
Daar zag ik inderdaad met de receiver uit de usb het toetsenbord staan, het lijkt tot zover dus goed.
Het lijkt niet alleen goed, het is het ook, ik kan het toetsenbord gebruiken.

Maar nu die laatste regel:  Als Solaar bij het aanmelden in de Xubuntu desktop al gestart is, sluit 'm dan af en start 'm opnieuw via het xfce menu.
Resultaat, het Solaar logo in de taakbalk zegt nog steeds: Geen logitech receiver aangetroffen, ondanks dat zit ik dit te schrijven met het Logitech toetsenbord.
Ook krijg ik in het Solaar programma zelf nog steeds de melding dat Solaar niet gemachtigd is te openen.
Het programma vertoont een groot wit leeg vak zonder enige melding van aangesloten apparaten.

Kortom het werkt nu maar nog steeds met de meldingen en een programma die geen verbindingen vertoond.

Ik hoop dat iemand hier nog chocolade van kan maken.

Groeten,

Ton.

Ik zal nu de browser en de laptop netjes afsluiten en opnieuw opstarten, kijken wat er gebeurt.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Solaar stribbelt tegen
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/28, 15:39:01 »
Hierbij de situatie na het afsluiten en weer opstarten, als het goed is met schermafdruk.
Opnieuw een grijs Solaar logo in de taakbalk dat aangeeft dat er geen receiver is aangetroffen en een volledig leeg veld in Solaar zelf als ik dat open.
Uiteraard ook weer dezelfde melding als ik de laptop opstart, receiver aangetroffen maar niet te openen door Solaar.

Schermafdruk plaatsen lukt niet, hoe plaats ik hier een afbeelding?

Maar het toetsenbord is werkend!

Ton.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Solaar stribbelt tegen
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/28, 15:55:53 »
[/url][/img]

Schermafdruk?

Nee dus, hoe plaats ik hier een afbeelding, enige uitleg graag.

Ton.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/28, 15:59:11 door vissertw »

Offline vissertw

  • Lid
Re: Solaar stribbelt tegen
« Reactie #7 Gepost op: 2020/02/28, 16:06:16 »
[/url]upload your pic[/img]

nahjo

  • Gast
Re: Solaar stribbelt tegen
« Reactie #8 Gepost op: 2020/02/28, 16:08:30 »
[/url][/img]

Schermafdruk?

Nee dus, hoe plaats ik hier een afbeelding, enige uitleg graag.

Ton.
Wanneer je de afbeelding upload met schermafdruk in Xubuntu dan  krijg je ook de BBcode in beeld. Die moet je hier plakken.


Offline vissertw

  • Lid
Re: Solaar stribbelt tegen
« Reactie #9 Gepost op: 2020/02/28, 16:26:30 »
Maar ik heb de schermafdruk als PNG in documenten staan, dan klik ik op voeg afbeelding toe en zie ik , daar moet ik dus iets tussen plakken. Maar wat is BB code?

Ton.

nahjo

  • Gast
Re: Solaar stribbelt tegen
« Reactie #10 Gepost op: 2020/02/28, 16:35:17 »
BBcode
klikbaar
[url=https://pad naar bestand op server]
  [img afmetingen ]https:// pad naar bestand op server[/img]
[/url]

niet klikbaar
[img]https:// pad naar bestand op server[/img]

swake

  • Gast
Re: Solaar stribbelt tegen
« Reactie #11 Gepost op: 2020/02/28, 16:39:12 »
Citaat
Maar ik heb de schermafdruk als PNG in documenten staan, dan klik ik op voeg afbeelding toe en zie ik , daar moet ik dus iets tussen plakken. Maar wat is BB code?
Hoe groot is de bijlage , je kan die toevoegen als bijlage in je bericht
Als je de png file ergens gaat uploaden gebruik je dat afbeeldingicoontje en daar plak je dan de link waar je jouw afbeelding hebt geuoload


« Laatst bewerkt op: 2020/02/28, 16:44:02 door swake »

Offline vissertw

  • Lid
Re: Solaar stribbelt tegen
« Reactie #12 Gepost op: 2020/02/28, 16:50:21 »
Laten we maar zeggen dat dit niet mijn specialiteit is. Ik snap er niets van.
Terug naar het topic, het toetsenbord werkt en Solaar zegt dat er niets gevonden is , geen Logitech ontvanger aangetroffen.
Voorheen kreeg ik ook steeds een melding in het scherm dat er verbinding met het toetsenbord gemaakt was, na het opstarten van de laptop en ook na het bedienen van de aan knop op het toetsenbord.
Rara hoe kan dat?

Ton.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/28, 17:04:36 door vissertw »

Re: Solaar stribbelt tegen
« Reactie #13 Gepost op: 2020/02/28, 17:15:18 »
Het is mij niet helemaal duidelijk of je de receiver en het toetsenbord als set hebt gekocht, of los van elkaar.

Normaal gesproken zijn de Logitech wireless produkten namelijk plug&play in Linux.
En heb je Solaar helemaal niet nodig.

swake

  • Gast
Re: Solaar stribbelt tegen
« Reactie #14 Gepost op: 2020/02/28, 17:35:39 »
Citaat
Het probleem dat zich nu voordoet toont zich direct na het opstarten, er verschijnt een melding, machtigingsfout, dat er een Logitech ontvanger aangetroffen is, dev/hidraw1, maar dat Solaar niet gemachtigd is deze te openen.
Dat betekent dat solaar geen rootrechten heeft .
Zelfde provleem valt hier te lezen bij Github , het is wel engels .
https://github.com/pwr-Solaar/Solaar/issues/391

Offline vissertw

  • Lid
Re: Solaar stribbelt tegen
« Reactie #15 Gepost op: 2020/02/28, 22:10:08 »
Ik heb de receiver en toetsenbord los van elkaar gekocht.
Het lijkt er inderdaad op dat het nu zonder Solaar goed werkt, maar waarom wilde het dan tot voor kort absoluut niet werken zonder Solaar?

Ton.

swake

  • Gast
Re: Solaar stribbelt tegen
« Reactie #16 Gepost op: 2020/02/28, 23:24:21 »
Citaat
Ik heb de receiver en toetsenbord los van elkaar gekocht.
Heb jij de ontvanger in een andere USB poort op je laptop gebruikt ?
In dat onderwerp waar ik naar verwijs bij Github is bij iemand zo het probleem ontstaan . Het gaat ook over Solaar, en  een draadloos logitech toetsenbord en probleem begonnen is na inpluggen van de ontvanger in een andere USB poort bij de laptop.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Solaar stribbelt tegen
« Reactie #17 Gepost op: 2020/02/29, 08:34:13 »
Goedemorgen, zoiets begreep ik ook al ja.
En inderdaad, ik heb een keer van USB poort gewisseld. Maar een oplossing heb ik nog niet gelezen, nog een goed kijken.
Aan de andere kant, het lijkt nu gewoon te werken zoals het nu is.

Nog even over afbeeldingen plaatsen, staat er hier op het forum een stap voor stap uitleg?

Prettig weekend,

Ton.

Re: Solaar stribbelt tegen
« Reactie #18 Gepost op: 2020/02/29, 10:07:09 »
Ik heb de receiver en toetsenbord los van elkaar gekocht.
Het lijkt er inderdaad op dat het nu zonder Solaar goed werkt, maar waarom wilde het dan tot voor kort absoluut niet werken zonder Solaar?
Volgens mij heb je Solaar alleen nodig om te pairen/unpairen. Daarna kun je zonder.
En 'setjes' werken zo, zonder Solaar.

Offline jolo

  • Lid
Re: Solaar stribbelt tegen
« Reactie #19 Gepost op: 2020/02/29, 16:02:35 »
Het klopt weliswaar dat je draadloze Logitech toetsenbord kunt gebruiken zonder Solaar. Want het werkt tenslotte ook al in het grub menu. Of je Solaar nodig hebt hangt af in hoeverre je het tonen van de batterijstatus nuttig vind. Solaar zou behoren te werken met Solaar compatibel hardware.

En over het plaatsen van een afbeelding, staat onder andere Engelstalige uitleg in deze hyperlink SMF Bulletin Board Code (BBCode), Help post for beginner. Je had in Reactie #6 zo te zien te veel bbcode tags geplaatst.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

swake

  • Gast
Re: Solaar stribbelt tegen
« Reactie #20 Gepost op: 2020/02/29, 16:25:02 »
BB code of Bulletin Board code word toegepast als de berichticoontjes door het forumbeheer werd uitgeschakeld .

Het forum beheer kan bb code tags aan en uitvinken die mogen gebruikt worden .

Als de afbeelding ergens werd geupload klikt men op het afbeeldingsicoontje en voert men de link in waar de afbeelding te vinden is .
Men kan de afbeelding ook toevoegen als bijlage , maar als het formaat groter is dan toegestaan zal de bijlage geweigerd worden .


Offline vissertw

  • Lid
Re: Solaar stribbelt tegen
« Reactie #21 Gepost op: 2020/03/01, 10:48:30 »
Goedemorgen,  ik beschouw dit als opgelost. Ondanks dat ik bij het opstarten van de laptop nog steeds de foutmelding krijg en inderdaad ook geen melding van batterij capaciteit en een melding van het aanzetten van het toetsenbord.

En Jolo bedankt voor de tip en link naar de uitleg om BBcode te gaan begrijpen.

Groeten,

Ton.