Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual core en ubuntu software (volledig beantwoord opgelost)  (gelezen 3867 keer)

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Dual core en ubuntu software (volledig beantwoord opgelost)
« Gepost op: 2010/09/05, 15:45:31 »
Als je momenteel een nieuwe pc wilt kopen met een intel processor kom je terecht in dual core of i3 enz.

Welnu maakt de software van ubuntu (linux) programma's enz gebruik van deze cores of alleen maar van 1.

Mocht de soft maar van 1 gebruik maken dan  heb je een luxe pc die niet optimaal benut wordt.

Dus de technologie rent vooruit en linux hangt  achteraan. Misschien  zie ik het verkeerd.

Graag info. (in verband met aanschaf i3 pc van een kennis die ubuntu ook wil)
« Laatst bewerkt op: 2010/09/05, 19:00:45 door BorisM »
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dual core en ubuntu software
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/05, 16:23:15 »
Je kunt in de balk boven, een optie instellen om de processor snelheid te meten.
Op mij laptop (2GHz dual core) staat deze bijna altijd op 1GHz (er wordt dan één processor gebruikt.
Krijgt het systeem het drukker (meer programma's tegelijk, of b.v. Firefox starten) dan zie je deze even naar 2GHz gaan (2e processor wordt ingeschakeld).
Op deze manier blijft het verbruik lager (= minder energie, accu gaat langer mee).
Een PC in rust gebruikt (bij mij) dus 50% van de processor capaciteit, tenzij er meer nodig is.
Dit is in te stellen, door deze op "Ondemand" te zetten.

Conclusie: het wordt volledig ondersteund !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: Dual core en ubuntu software
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/05, 16:36:41 »
Je kunt in de balk boven, een optie instellen om de processor snelheid te meten.
Op mij laptop (2GHz dual core) staat deze bijna altijd op 1GHz (er wordt dan één processor gebruikt.
Krijgt het systeem het drukker (meer programma's tegelijk, of b.v. Firefox starten) dan zie je deze even naar 2GHz gaan (2e processor wordt ingeschakeld).
Op deze manier blijft het verbruik lager (= minder energie, accu gaat langer mee).
Een PC in rust gebruikt (bij mij) dus 50% van de processor capaciteit, tenzij er meer nodig is.
Dit is in te stellen, door deze op "Ondemand" te zetten.

Conclusie: het wordt volledig ondersteund !


Dank je voor de uitleg. Maar ......  ik las een stukje  over windows "softwareleveranciers stappen over op dual core"

Is hier dan ook een aanpassing voor linux  voor gedaan of  zit dit al in linux software ingebakken.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dual core en ubuntu software
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/05, 16:44:29 »
Is hier dan ook een aanpassing voor linux  voor gedaan of  zit dit al in linux software ingebakken.
In Ubuntu is het standaard (in ieder geval sinds 2009), daarvoor had ik geen dual core :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Dual core en ubuntu software
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/05, 16:53:42 »
Toshiba van 3 jaar oud, dual core. system monitor. Zie bijlage.

Offline ivo

  • Lid
Re: Dual core en ubuntu software
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/05, 16:53:58 »
Dat zit standaard in de Linux kernel.

Linux LT9 2.6.32-24-generic #42-Ubuntu SMP Fri Aug 20 14:24:04 UTC 2010 i686 GNU/Linux

http://en.wikipedia.org/wiki/Symmetric_multiprocessing
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Dual core en ubuntu software
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/05, 16:56:56 »
Volgens mij is 2x32 bita niet het zelfde als 64 bits.

Re: Dual core en ubuntu software
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/05, 16:58:19 »
Volgens mij is 2x32 bits niet het zelfde als 64 bits.

Offline ivo

  • Lid
Re: Dual core en ubuntu software
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/05, 17:02:59 »
Volgens mij is 2x32 bits niet het zelfde als 64 bits.

Wie heeft het over 2x32 bits of 64 bits?

PS: als je rechtsboven je bericht op "verander" duwt hoef je eigen bericht niet te citeren.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Dual core en ubuntu software
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/05, 17:05:12 »
Blijkbaar heb ik het topic niet goed begrepen. Sorry.

Re: Dual core en ubuntu software
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/05, 17:15:19 »
Ik kan zelfs de volledige 8 (virtuele) cores van mijn core i7 processor gebruiken met linux, dus dat is zeker mogelijk.
Het is wel zo, en dat is zo met windows en met linux, dat 1 programma standaard maar 1 core gebruikt. Heb je 2 van die programma's tegelijkertijd openstaan, dan gebruiken ze elk een core, en zo worden de cores verdeelt.
De programma's die worden aangepast voor dual-core gebruik (tegenwoordig zelfs meer en meer voor quad-core), die zorgen ervoor dat ze meerdere threads gebruiken (meerdere dingen tegelijkertijd doen). Zo kan 1 programma ook meerdere cores / processors gebruiken. Dit kan zowel voor linux als voor windows

Kort samengevat: dual en quad core is minstens even goed geimplementeerd in linux als in windows. Zelfs soms beter doordat er indien je ze niet nodig hebt cores worden uitgeschakeld, wat het elektriciteitsgebruik ten goede komt.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: Dual core en ubuntu software
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/05, 19:04:33 »
Ik kan zelfs de volledige 8 (virtuele) cores van mijn core i7 processor gebruiken met linux, dus dat is zeker mogelijk.
Het is wel zo, en dat is zo met windows en met linux, dat 1 programma standaard maar 1 core gebruikt. Heb je 2 van die programma's tegelijkertijd openstaan, dan gebruiken ze elk een core, en zo worden de cores verdeelt.
De programma's die worden aangepast voor dual-core gebruik (tegenwoordig zelfs meer en meer voor quad-core), die zorgen ervoor dat ze meerdere threads gebruiken (meerdere dingen tegelijkertijd doen). Zo kan 1 programma ook meerdere cores / processors gebruiken. Dit kan zowel voor linux als voor windows

Kort samengevat: dual en quad core is minstens even goed geimplementeerd in linux als in windows. Zelfs soms beter doordat er indien je ze niet nodig hebt cores worden uitgeschakeld, wat het elektriciteitsgebruik ten goede komt.


Mag ik iedereen bedanken voor de informatie.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dual core en ubuntu software (volledig beantwoord opgelost)
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/05, 19:34:07 »
Mag ik iedereen bedanken voor de informatie.
Graag gedaan. :lol:
Door dit soort vragen gaat iedereen nadenken en leren we van elkaar.
Ga zo door en jij kunt ook anderen helpen met soortgelijke (of andere) vragen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.