Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dualboot WinXP vervangen door Win7  (gelezen 2342 keer)

dualboot WinXP vervangen door Win7
« Gepost op: 2019/02/03, 09:22:54 »
Beste mensen,
Op mijn PC BioStar (32bit) staat Dualboot met Ubuntu16 (sdb) en daaronder WindowsXP (sda).
Disk sda heeft de boot vlag.
Ik wil de WinXP vervangen door Win7. 
Hoe doe ik dat op de juiste manier?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

DarkEra

  • Gast
Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #1 Gepost op: 2019/02/03, 09:29:24 »
Kort door de bocht: Niet doen. Om de simpele reden dat Windows 7 vanaf volgend jaar, 14 Januari 2020, niet meer ondersteund wordt.

Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #2 Gepost op: 2019/02/03, 09:58:23 »
Maak een aparte partitie aan of reserveer een partitie of extra schijf voor Windows omdat Windows het installatiemenu van Ubuntu in de vernieling helpt.
Als de installatie van Windows at is gelukt zul je Grub moeten repareren om weer een dualboot te kunnen gebruiken.
Daar zijn op internet goede handleiding voor te vinden.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

nahjo

  • Gast
Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #3 Gepost op: 2019/02/03, 10:04:43 »
Waarom zou je van WinXP willen overstappen op Win7? En ook nog eens ondersteuning vragen op een Ubuntu forum?  :evil:
WinXP mooi laten staan en niet gebruiken  ;)

Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #4 Gepost op: 2019/02/03, 10:07:36 »
Maik bedankt! Win7 hoeft voor mij niet verder verbeterd te worden... Het is alleen maar een hulpje om mijn TomTom aan de praat te houden en via WinXP lukt dat niet zo best meer...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #5 Gepost op: 2019/02/03, 10:10:42 »
nahjo bedankt! Ik heb vijf PC's en WinXP staat altijd wel ergens op om iemand te helpen. Maar de Win7 op de BioStar is gesneuveld en die wil ik er opnieuw opzetten.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #6 Gepost op: 2019/02/03, 10:26:55 »
Polleke bedankt! Die informatie over Grub herstel na installatie Windows had ik al gevonden.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #7 Gepost op: 2019/02/03, 12:36:53 »
Een alternatief is natuurlijk om Windows 7 in Virtual Box in je Ubuntu te installeren: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/virtualbox.html.

Met dank natuurlijk aan de onvolprezen Pjotr.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #8 Gepost op: 2019/02/03, 12:42:34 »
Maik bedankt! Win7 hoeft voor mij niet verder verbeterd te worden... Het is alleen maar een hulpje om mijn TomTom aan de praat te houden en via WinXP lukt dat niet zo best meer...

Hier idem en niks mis mee  ^-^
Succes!
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline HarzG

  • Lid
Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #9 Gepost op: 2019/02/03, 12:44:33 »
Je kan het misschien proberen met pyTOMTOM.
Als je dat bestand download, vervolgens uitpakt in een map naar keuze (bijv. /home/dick/pytomtom), dan kan je in terminal in deze map de applicatie starten met
./pytomtom.shIk heb dat niet getest, maar er schijnen gebruikers te zijn die hiermee de kaarten van hun TOMTOM kunnen actualiseren.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #10 Gepost op: 2019/02/03, 13:05:57 »
Een alternatief is natuurlijk om Windows 7 in Virtual Box in je Ubuntu te installeren: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/virtualbox.html.

Met dank natuurlijk aan de onvolprezen Pjotr.
Bedankt! Dat ga ik zeker testen.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #11 Gepost op: 2019/02/03, 13:06:37 »
Een alternatief is natuurlijk om Windows 7 in Virtual Box in je Ubuntu te installeren: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/virtualbox.html.

Met dank natuurlijk aan de onvolprezen Pjotr.
Dit ga ik zeker testen! Bedankt.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline aartje

  • Lid
Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #12 Gepost op: 2019/02/03, 13:37:59 »
Een alternatief is natuurlijk om Windows 7 in Virtual Box in je Ubuntu te installeren: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/virtualbox.html.

Met dank natuurlijk aan de onvolprezen Pjotr.
Ja, dat werkt prima, behalve voor je Tomtom. Het is me niet gelukt om mijn Tomtom te updaten met een windows7
onder virtualbox (en jawel alles staat bij mij goed ingesteld wat betreft usb en dergelijke), maar  welals ik windows7 gebruik via dualboot.
Ik zou windowsxp gewoon laten staan om je Tomtom te updaten en dan ook nooit verder iets met internet te doen onder windowsxp (zoals browsen, mailen etc.).
Ik gebruik mijn Windows7 ook alleen maar voor een paar taken (zoals Tomtom en hdmi-capture card) maar zou er
niet aan denken om te browsen (Firefox) of te emailen (Thunderbird/outlook en zo). Ik doe al tijden geen updates meer (voor windows).
Voor andere Windowsprogramma's zoals mijn (berry Westra) bridgeprogramma's en Omnipage gebruik ik
Windows7 onder Virtualbox.
Kortom, het moet werkelijk niet anders kunnen en hoogstnoodzakelijk zijn wil ik nog een "echte" (dus niet onder Virtualbox
ed) windows gebruiken. 99% van de tijd gebruik ik Linux.



Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #13 Gepost op: 2019/02/03, 16:27:57 »
Een alternatief is natuurlijk om Windows 7 in Virtual Box in je Ubuntu te installeren: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/virtualbox.html.

Met dank natuurlijk aan de onvolprezen Pjotr.
Ja, dat werkt prima, behalve voor je Tomtom. Het is me niet gelukt om mijn Tomtom te updaten met een windows7
onder virtualbox (en jawel alles staat bij mij goed ingesteld wat betreft usb en dergelijke), maar  welals ik windows7 gebruik via dualboot.
Ik zou windowsxp gewoon laten staan om je Tomtom te updaten en dan ook nooit verder iets met internet te doen onder windowsxp (zoals browsen, mailen etc.).
Ik gebruik mijn Windows7 ook alleen maar voor een paar taken (zoals Tomtom en hdmi-capture card) maar zou er
niet aan denken om te browsen (Firefox) of te emailen (Thunderbird/outlook en zo). Ik doe al tijden geen updates meer (voor windows).
Voor andere Windowsprogramma's zoals mijn (berry Westra) bridgeprogramma's en Omnipage gebruik ik
Windows7 onder Virtualbox.
Kortom, het moet werkelijk niet anders kunnen en hoogstnoodzakelijk zijn wil ik nog een "echte" (dus niet onder Virtualbox
ed) windows gebruiken. 99% van de tijd gebruik ik Linux.
Sinds 2006 gebruik ik ook niets anders dan Linux/Ubuntu. Alleen voor de TomTom spookt MicroSoft nog door de kelders. Dus zal ik toch maar een ander Navigatie-systeem proberen te vinden.
Tot slot: de ravage die ik had aangericht op mijn BioStar heb ik met Boot-Repair keurig kunnen herstellen!
Allen dank ik hartelijk voor de goede adviezen.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #14 Gepost op: 2019/02/03, 17:33:32 »
Alleen voor de TomTom spookt MicroSoft nog door de kelders. Dus zal ik toch maar een ander Navigatie-systeem proberen te vinden.

Heb je een smartphone met GPS? Dan kan ik je OsmAND aanraden.
Werkt goed. Erg ruim in te stellen naar je eigen wensen (ik heb hem lekker snelle reactiesnelheid gegeven). Gratis tot 10 kaarten (per jaar of zo). Open source. En zonder internet dus geen data-verbruik.
Autolader/stroomvoorziening tijdens gebruik is wel aan te raden.

En ik vind het ideaal voor de enkele keer dat ik het (meestal onverwacht =D ) nodig heb, want aangezien ik telefoon altijd bij heb heb ik de navigatie ook altijd bij.

Android installatie: https://play.google.com/store/apps/details?id=net.osmand&hl=en
« Laatst bewerkt op: 2019/02/03, 17:35:50 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #15 Gepost op: 2019/02/03, 19:49:03 »
Alleen voor de TomTom spookt MicroSoft nog door de kelders. Dus zal ik toch maar een ander Navigatie-systeem proberen te vinden.

Heb je een smartphone met GPS? Dan kan ik je OsmAND aanraden.
Werkt goed. Erg ruim in te stellen naar je eigen wensen (ik heb hem lekker snelle reactiesnelheid gegeven). Gratis tot 10 kaarten (per jaar of zo). Open source. En zonder internet dus geen data-verbruik.
Autolader/stroomvoorziening tijdens gebruik is wel aan te raden.

En ik vind het ideaal voor de enkele keer dat ik het (meestal onverwacht =D ) nodig heb, want aangezien ik telefoon altijd bij heb heb ik de navigatie ook altijd bij.

Android installatie: https://play.google.com/store/apps/details?id=net.osmand&hl=en
OsmAND ga ik zeker bekijken! Bedankt.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline PKing

  • Lid
Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #16 Gepost op: 2019/02/03, 20:05:10 »
[quote}Ja, dat werkt prima, behalve voor je Tomtom. Het is me niet gelukt om mijn Tomtom te updaten met een windows7
onder virtualbox [/quote]

Oh dat is raar ik doe dat al jaren met een W7 versie in VB?
« Laatst bewerkt op: 2019/02/03, 20:07:53 door PKing »
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline EvC

  • Lid
Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #17 Gepost op: 2019/02/03, 21:00:38 »
Is er gedacht aan het toevoegen van de gebruikersnaam bij vboxusers (in de linux host)?

Voorbeeld met Mint

Toevoeging: bij VMware is dat allemaal niet nodig. USB werkt zoals het moet werken.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #18 Gepost op: 2019/02/04, 08:15:34 »
Beste mensen,
De titel van deze sessie dualboot WinXP vervangen door Win7 dekt niet de laatste toevoegingen over autonavigatie.
Voor mij is het probleem niet opgelost en over autonavigatie is wel een andere sessie te vinden.
Maar deze sessie wil ik als opgelost afsluiten.
Allen bedankt!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline aartje

  • Lid
Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #19 Gepost op: 2019/02/04, 08:29:26 »
[quote}Ja, dat werkt prima, behalve voor je Tomtom. Het is me niet gelukt om mijn Tomtom te updaten met een windows7
onder virtualbox

Oh dat is raar ik doe dat al jaren met een W7 versie in VB?
[/quote]
Dat zou best kunnen, bij mijn oude Tomtom lukte het wel tot hij defect was en toen heb ik een nieuwe
(zo'n 8 jaar nieuwer model)gekocht en die weigerde te updaten onder Win7 in virtualbox. Alle andere USB-apparaten geven geen
probleem (mijn HDMI grabber weer wel, maar dat vind ik wel logisch)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #20 Gepost op: 2019/02/04, 10:13:02 »
"Ik wil de WinXP vervangen door Win7"
Opstarten in XP
32bit Windows 7 CD/DVD in de speler.
setup.exe aanklikken, aanwijzingen volgen, upgrade kiezen.

Na installatie mogelijk de Grub repair tool nodig.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline h2o

  • Lid
Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #21 Gepost op: 2019/02/04, 10:17:16 »
@DickStomp: Een goed alternatief als je OsmAND toch niets vind is dit: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.navigation.offlinemaps.gps.
Een van mijn dochters gebruikt dit al een tijdje met veel genoegen.
@Aartje: Deze dochter kon wel haar TT via Virtualbox bijwerken.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline aartje

  • Lid
Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #22 Gepost op: 2019/02/04, 10:48:52 »
@DickStomp: Een goed alternatief als je OsmAND toch niets vind is dit: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.navigation.offlinemaps.gps.
Een van mijn dochters gebruikt dit al een tijdje met veel genoegen.
@Aartje: Deze dochter kon wel haar TT via Virtualbox bijwerken.
@h2o  Dank voor die melding   :), ik zal nog eens wat proberen te prutsen en kijken of mij dat ook lukt.
Het is bij mij niet echt urgent omdat ik die win7 (dualboot) toch nog nodig heb voor mijn Hauppauge Colossus kaart

Offline peer

  • Lid
Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #23 Gepost op: 2019/02/04, 11:25:42 »
er zijn veel gratis navigatie-apps voor android. gewoon uitproberen.

tomtom of garmin update in virtualbox met win7 kan. ik heb echter ervaren dat er tijdens het update af en toe fouten optreden waardoor je de update opnieuw moet doen. 

Re: dualboot WinXP vervangen door Win7
« Reactie #24 Gepost op: 2019/02/04, 13:53:48 »
"Ik wil de WinXP vervangen door Win7"
Opstarten in XP
32bit Windows 7 CD/DVD in de speler.
setup.exe aanklikken, aanwijzingen volgen, upgrade kiezen.

Na installatie mogelijk de Grub repair tool nodig.
Eindelijk het goede antwoord op mijn vraag! Had ik wel eerder moeten weten!
Ik had alles al met Gparted opgeruimd en daar mee ook het verborgen stukje op de HD waar alle drivers van de hardware stonden...
Van de Biostar werkt niks meer. Ik zal een echte computerfanaat om hulp moeten vragen.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail