Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu software keuze niet zichtbaar  (gelezen 1177 keer)

Offline ge-es

  • Lid
Ubuntu software keuze niet zichtbaar
« Gepost op: 2017/12/24, 16:06:22 »
Goedendag, na het aanklikken van het (oranje) Ubuntu software icoontje in de launcher wordt er wel even aan gewerkt (draaiend cirkeltje) maar er verschijnt geen overzicht meer van de software mogelijkheden.
Tot voor kort was dit wel zo.
Als laatste heb ik clamTk geladen, kan dat er iets mee te maken hebben?
Ook via het Search your computer icoontje kan ik het software keuze menu niet bereiken.
Al bijna een jaar werk ik tot volle tevredenheid met Ubuntu, maar doe ik toch iets verkeerd?
Hopelijk kan iemand hier wat wijze woorden over zeggen.
Bij voorbaat mijn dank.
ge-es

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ubuntu software keuze niet zichtbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2017/12/24, 16:22:27 »
Goedendag, na het aanklikken van het (oranje) Ubuntu software icoontje in de launcher wordt er wel even aan gewerkt (draaiend cirkeltje) maar er verschijnt geen overzicht meer van de software mogelijkheden.
Tot voor kort was dit wel zo.
Als laatste heb ik clamTk geladen, kan dat er iets mee te maken hebben?
Ook via het Search your computer icoontje kan ik het software keuze menu niet bereiken.
Al bijna een jaar werk ik tot volle tevredenheid met Ubuntu, maar doe ik toch iets verkeerd?
Hopelijk kan iemand hier wat wijze woorden over zeggen.
Bij voorbaat mijn dank.
ge-es
Clam TK is een z.g. anti virus programma. De meeste hier op het forum raden een anti virus programma af. https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline ge-es

  • Lid
Re: Ubuntu software keuze niet zichtbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2018/01/05, 18:39:06 »
Ik worstel nog steeds met dit probleem, om bijvoorbeeld ClamTk te verwijderen moet ik het zichtbaar maken onder het ubuntu Software icoontje.
Dus het is het kip of ei verhaal.
Moet ik dan maar overgaan op volledig herinstalleren? Als dit een onoplosbaar probleem is?
Wie kan mij helpen?

Ubuntu software opend niet, ook niet via Dash

Wie kan mij helpen??

Met dank vooraf, ge-es


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu software keuze niet zichtbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2018/01/05, 18:48:52 »
Wanneer je het software centrum in de terminal start, geeft deze dan een foutmelding?
Kan het zijn, dat ClamTk te fanatiek is, dan deze de-installeren in een terminal scherm met:
sudo apt purge clamtk* && sudo apt autoremove

Persoonlijk zou ik liever synaptic hiervoor gebruiken, dat is te installeren met:
sudo apt install synaptic
dan kan je verder alles (ook) grafisch afhandelen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ge-es

  • Lid
Re: Ubuntu software keuze niet zichtbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2018/01/08, 18:51:33 »
Dag Ron, fijn dat je reageert maar ik vrees dat ik meer hulp nodig heb, mijn kennis schiet tekort.
Ik weet zo wie zo niet of het destijds installeren van Clamtk het probleem veroorzaakt heeft maar dat is de eerste actie die ik wil bereiken, uninstall van Clamtk.
Om de mogelijke oorzaak te vinden.
Wat ik kan vinden voor de-installeren is om dat te doen door het openen van het software centrum en dan via het daar getoonde program icoon verder te werken, maar ja, als het software centrum niet zichtbaar is dan gaat dat niet.
Er komt overigens geen foutmelding, na enige tijd het draaicirkeltje gebeurt er niets meer.

Om je advies op te volgen kom ik kennis te kort, waar moet ik                sudo apt purge clamtk* && sudo apt autoremove       invullen?
In een terminal scherm? 
Wil je me a.u.b. even bij de hand nemen?  Ik ben geen echte digibeet maar zo voel ik nu wel even.
Vast bedankt!

Re: Ubuntu software keuze niet zichtbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2018/01/08, 19:40:12 »
@ ge-es,

Citaat
Kan het zijn, dat ClamTk te fanatiek is, dan deze de-installeren in een terminal scherm met:
sudo apt purge clamtk* && sudo apt autoremove

Met de terminal werken, lees je eens in:  https://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetDeTerminal

De terminal is een zeer krachtig hulpmiddel, wees vooral in het begin voorzichtig. Lees je daarover eerst goed in en gebruik Google om daar info over te zoeken en te vinden...
Ook de volgende website is interessant om eens uit te pluizen : https://sites.google.com/site/computertip/

Open een terminalvenster:

tik in :   

sudo apt purge clamtk* && sudo apt autoremove           <enter>

password voor ...         <--- intikken (root paswoord)     <enter>

.... wachten tot het klaar is

P.S.: een terminalvenster sluiten doe je met het commando:   exit    <enter>

--- het is aangeraden om, de, hier aangegeven commando's te 'selecteren' (met de muis slepen over de tekst, rechtsklikken = dan kiezen voor 'kopiëren' en daarna te 'plakken' in de terminal.

En, doe dan verder met wat Ron ook beschreven heeft over synaptic

Citaat
Persoonlijk zou ik liever synaptic hiervoor gebruiken, dat is te installeren met:

sudo apt install synaptic

dan kan je verder alles (ook) grafisch afhandelen.

Succes.
Groet,
spievensterke.

Bericht ons verder hoe het lukt / of niet lukt...



« Laatst bewerkt op: 2018/01/08, 19:49:28 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu software keuze niet zichtbaar
« Reactie #6 Gepost op: 2018/01/09, 10:08:47 »
Terminal openen gaat zoals je elk ander programma opent: starter icoon klikken en "terminal" beginnen typen tot je het icoontje ziet, dan klikken op het icoontje.

Handiger is het een commando te kopiëren en te plakken (let wel goed op dat je het commando vertrouwt en weet wat het doet).
- Selecteer het commando in de brower
- Schakel over naar de terminal, rechts-klik: kies Plakken (of gebruik de sneltoets Ctrl+Shift+v). Met een druk op de "Enter" knop voer je het programma uit.

Johan verwees naar het programma "synaptic". Dat is een (ouder en beproeft) programma met grafische dialogen voor het installeren van pakketten. Kan je gebruiken om clamtk te verwijderen zonder terminalcommando's. Om dat te installeren heb je wel éénmalig het terminalcommando nodig dat Ron aangaf:
sudo apt install synaptic
Na het ingeven van dit commando moet je je gebruikerspaswoord ingeven vooraleer de installatie doorgevoerd wordt.

Vanaf nu kan je synaptic starten zoals andere programma's. In synaptic zoek je het pakket. Via het rechts-klik menu kan je aangeven wat je ermee wil doen (volledig verwijderen hier). Tenslotte druk je op de knop "Toepassen" in de bovenbalk om wat je aangegeven hebt, ook effectief uit te laten voeren.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu software keuze niet zichtbaar
« Reactie #7 Gepost op: 2018/01/09, 10:20:18 »
Na de bovenstaande berichten, denk ik, dat ik niet hoef aan te vullen.
Ge-es is e.e.a. begrijpbaar en uitvoerbaar?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline a.j.

  • Lid
Re: Ubuntu software keuze niet zichtbaar
« Reactie #8 Gepost op: 2018/01/09, 13:14:17 »
Beste Ge-es,
Ik herken dit,ook gehad.Links boven aanklikken,Uw computer doorzoeken.
Typ in Ubuntu software centrum,en het verschijnt,en vastzetten in starter.Ik heb precies hetzelfde gehad en gedaan.
Start nu weer op.Succes .
vr.gr.a.j.

Offline ge-es

  • Lid
Re: Ubuntu software keuze niet zichtbaar
« Reactie #9 Gepost op: 2018/01/19, 21:18:50 »
Hallo, allereerst met dank voor jullie ondersteuning.
Als reactie op a.j.     helaas is het niet zo simpel te verhelpen, er is kennelijk meer aan de hand.

Als reactie op het antwoord van Ron, spievensterke en vanadium:
Ik heb       sudo apt install synaptic   gedraaid in het terminalvenster maar ik vrees dat er iets in mijn instelling niet klopt want ik krijg de volgende reactie:

Beginregel:
gert@gert-H61H2-LM3-Invalid-entry-length-16-Fixed-up-to-11:~$ sudo apt install synaptic

Dan na enig tijd arbeid volgt de eindregel.
gert@gert-H61H2-LM3-Invalid-entry-length-16-Fixed-up-to-11:~$

Kennelijk zou ik de entry-length moeten inkorten.
Er wordt dus ook niet overgegaan naar een grafische bewerkingsmogelijkheid.
Geen overzicht hoe ik dat inkorten moet aanpakken.

(even een zijweg; al eerder heb ik bij contact met de printer  diezelfde opmerking zien verschijnen, beinvloed  de print functie echter niet .
Zou wel interessant zijn om te weten wat er achter steekt.)

Daarna       sudo apt purge clamtk* && sudo apt autoremove      gedraaid, daarna is ClamTk inderdaad verwijderd.

Maar helaas nog steeds is het software center niet zichtbaar.
Het verwijderen van ClamTk  heeft dus niet geholpen.

Ik veronderstel dat ik met aanpassing van de tekst ook de 3 andere programma`s die ik destijds uit het software center geladen heb kan verwijderen.
Dat zijn XCFA,  Sound Juiser Audio CD Extractor en GIMP Image Editor

Kan ik proberen, maar ik vraag me af of het niet eenvoudiger is om de schijf te formateren en Ubuntu opnieuw te installeren?
Ik heb een goede backup , al mijn prive bestanden zijn goed elders opgeborgen.
Wat zouden jullie me aanraden?
Fijn dat jullie je willen bemoeien met mijn probleempje.
Met groeten ge-es

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu software keuze niet zichtbaar
« Reactie #10 Gepost op: 2018/01/19, 22:34:25 »
Dat "gert-H61H2-LM3-Invalid-entry-length-16-Fixed-up-to-11" is niet van belang. Dat is eenvoudigweg de afkorting van je computernaam, die gewoon te lang is.

Geen probleem: dat kun je dus negeren.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ubuntu software keuze niet zichtbaar
« Reactie #11 Gepost op: 2018/01/19, 22:58:18 »
Hallo, allereerst met dank voor jullie ondersteuning.
Als reactie op a.j.     helaas is het niet zo simpel te verhelpen, er is kennelijk meer aan de hand.

Als reactie op het antwoord van Ron, spievensterke en vanadium:
Ik heb       sudo apt install synaptic   gedraaid in het terminalvenster maar ik vrees dat er iets in mijn instelling niet klopt want ik krijg de volgende reactie:

Beginregel:
gert@gert-H61H2-LM3-Invalid-entry-length-16-Fixed-up-to-11:~$ sudo apt install synaptic

Dan na enig tijd arbeid volgt de eindregel.
gert@gert-H61H2-LM3-Invalid-entry-length-16-Fixed-up-to-11:~$

Kennelijk zou ik de entry-length moeten inkorten.
Er wordt dus ook niet overgegaan naar een grafische bewerkingsmogelijkheid.
Geen overzicht hoe ik dat inkorten moet aanpakken.

(even een zijweg; al eerder heb ik bij contact met de printer  diezelfde opmerking zien verschijnen, beinvloed  de print functie echter niet .
Zou wel interessant zijn om te weten wat er achter steekt.)

Daarna       sudo apt purge clamtk* && sudo apt autoremove      gedraaid, daarna is ClamTk inderdaad verwijderd.

Maar helaas nog steeds is het software center niet zichtbaar.
Het verwijderen van ClamTk  heeft dus niet geholpen.

Ik veronderstel dat ik met aanpassing van de tekst ook de 3 andere programma`s die ik destijds uit het software center geladen heb kan verwijderen.
Dat zijn XCFA,  Sound Juiser Audio CD Extractor en GIMP Image Editor

Kan ik proberen, maar ik vraag me af of het niet eenvoudiger is om de schijf te formateren en Ubuntu opnieuw te installeren?
Ik heb een goede backup , al mijn prive bestanden zijn goed elders opgeborgen.
Wat zouden jullie me aanraden?
Fijn dat jullie je willen bemoeien met mijn probleempje.
Met groeten ge-es
@ge-es, begrijp ik het goed dat de tekst in de terminal te lang is? Ik heb dit gehad in Xubuntu en is makkelijk te veranderen (achteraf).Kijk hier eens na https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=102996.new#new#20
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu software keuze niet zichtbaar
« Reactie #12 Gepost op: 2018/01/20, 10:34:20 »
Maak het ons even gemakkelijk, en post de output van je commando's:  dan zien we precies wat er gebeurt. Anders is het gissen.

Doe allereerst eens
sudo apt update
en post de uitkomst hier.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu software keuze niet zichtbaar
« Reactie #13 Gepost op: 2018/01/20, 12:27:19 »
Of de virusscanner het probleem is denk ik niet, want die kun je gewoon gebruiken, want deze loopt niet op de achtergrond.

Denk dat de cache van de software centrum op tilt is, en dus niet kan synchroniseren tav internet.
Misschien een handleiding zoeken om dit te resetten.
Met google hier op zoeken,
ubuntu software center won't open
ubuntu+software center+reset
https://askubuntu.com/questions/781255/software-center-wont-open-at-all





I was also facing this same problem; I followed these steps to fixed it:-

To uninstall Software Center:

sudo apt-get remove software-center
sudo apt-get autoremove software-center
To re-install Software Center:

sudo apt-get update
sudo apt-get install software-center
« Laatst bewerkt op: 2018/01/20, 12:38:51 door jan11000 »

Offline ge-es

  • Lid
Re: Ubuntu software keuze niet zichtbaar
« Reactie #14 Gepost op: 2018/02/07, 20:46:58 »
Het is uiteindelijk gelukt, ik beschik nu weer over het software center, al is het in een heel andere opzet dan eerst, na installatie.
Ook veel minder logisch en handig.
Maar na even wennen kan ik daar goed mee omgaan.
PROBLEEM OPGELOST DUS.
Hartelijk dank aan allen die advies/hulp geboden hebben!
ge-es