Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ( Opgelost) Kan deze partitie weg?  (gelezen 1028 keer)

Offline Ploffie

  • Lid
( Opgelost) Kan deze partitie weg?
« Gepost op: 2009/05/08, 21:14:55 »
Goedendag maar weer eens,

Ik heb 8.04 opnieuw geïnstalleerd maar iets met gparted gedaan wat eigenlijk niet moest.
Ik heb een partitie van 4 GiB aangemaakt, die zelf een map heeft gecreëerd met de naam 'Lost and found'

Deze map is leeg en mag weg.

Kan ik hem middels gparted ongestraft wissen of krijg ik dan problemen?

De boel loopt net weer mooi dus...

Zal even laten zien hoe mijn schijf er nu uit ziet.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/08, 23:07:49 door Ploffie »
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Kan deze partitie weg?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/08, 21:54:05 »
Nee,absoluut niet weghalen,er worden wel degelijk bestanden naar weggeschreven indien nodig.Die map wordt niet voor niets aangemaakt. :|(ik bedoel dus de map lost and found)
De partitie kun je wel weghalen,maar dan zit je met vrije onbeschreven ruimte,zoals je het nu hebt staan kun je de partitie gewoon gebruiken voor bv foto's
« Laatst bewerkt op: 2009/05/08, 22:00:25 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Kan deze partitie weg?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/08, 22:02:47 »
Dat zou kunnen, maar ik was in de veronderstelling dat ik deze partitie per abuis had aangemaakt.
Ik heb dit nooit eerder gehad namelijk.

Die map ken ik ook niet, kan hij niet naar een andere partitie en dat deze 4 gieg dan vrij gemaakt kan worden?
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Floris

  • Lid
Re: Kan deze partitie weg?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/08, 22:11:30 »
Je kunt eventueel met Gparted die extra partitie verwijderen en de ruimte toevoegen aan een van de aansluitende partities.  Let er wel op dat er bij het aanpassen van partities nooit een garantie van 100% tegen dataverlies is; maak dus een backup als er data staat op een partitie die je aanpast.  Verder, als je de partitie laat staan, laat dan ook de map “lost+found” staan, die wordt namelijk gebruikt bij herstel en opruimen van het bestandssysteem.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Re: Kan deze partitie weg?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/08, 22:14:16 »
Die map wordt iedere keer aangemaakt als je een nieuwe partitie maakt.Ik zou er niks aan veranderen en die partitie gewoon zo laten,hij maakt ook geen deel uit van de extended partitie sda3,en ikzelf heb nog nooit vrije ruimte toegevoegd aan een bestaande extended partitie.Misschien dat iemand anders daar wel ervaring mee heeft ^-^
Kubuntu 20.04

Offline Wiley

  • Lid
Re: Kan deze partitie weg?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/08, 22:27:01 »
Ik heb een tijdje geleden flink geschoven met m'n partities (eerst WinXP en Ubuntu, daarna WinXP nóg kleiner gemaakt en Ubuntu uiteraard groter). Dat ging allemaal heel goed.
Aangezien de partitie direct achter je ntfs zit en niet binnen de extended partitie denk ik dat je 'm wel het beste aan die ntfs toevoegt. Je hebt die 4Gb dan weer bij je vermoedelijke Windows. (dus: partitie verwijderen en je ntfs groter trekken)
Als je 'm voor Linux wil houden in ext3 kun je 'm beter laten staan. Ik weet namelijk niet of je die extended partitie zo gemakkelijk naar 'voren' uitbreiden kan. Àls hij dat al doet, kan het wel lang duren...

Over lost+found: zoals de anderen ook al opmerkten, da's een onderdeel van ext3, en preciezer, hij wordt aangemaakt door fsck (file system check) in de root van elke partitie. Als er 'foute' dingen (kapotte bestanden bijvoorbeeld) gevonden worden worden ze daarin geplaatst en kun je kijken of er nog iets bruikbaar is. Zo niet, dan kun je de inhoud altijd weggooien. De map kun je in principe ook weggooien, hij wordt wel weer aangemaakt. Maar aangezien die fsck normaal regelmatig en automatisch gebeurt, kun je je afvragen waarom je de map dan ook zou wegdonderen.

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Kan deze partitie weg?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/08, 22:53:12 »
Ik gebruik deze thread even voor een een andere vraag:

Heb zojuist met gparted mijn overgebleven NTFS partitie verwijderd, en dezelfde ruimte toegepast voor ext4 bestandssysteem.

Ik zie op deze partitie ook de map lost&found, maar ook dat er 1,4 gig (6%) van de beschikbare ruimte wordt gebruikt. Is dat niet een beetje veel en raar....?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/08, 23:04:37 door Stijnen »
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Kan deze partitie weg?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/08, 23:02:51 »
Als het allemaal te moeilijk/risicovol gaat dan laat ik het zo maar staan.

Ik weet wel hoe dat anders gaat aflopen...
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Kan deze partitie weg?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/08, 23:04:45 »
Als het allemaal te moeilijk/risicovol gaat dan laat ik het zo maar staan.

Ik weet wel hoe dat anders gaat aflopen...
Heel verstandig  ;)
Kubuntu 20.04

Offline Wiley

  • Lid
Re: Kan deze partitie weg?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/08, 23:12:04 »
Ik gebruik deze thread even voor een een andere vraag:

Beter is je eigen topic denk ik...

Citaat
Ik zie op deze partitie ook de map lost&found, maar ook dat er 1,4 gig (6%) van de beschikbare ruimte wordt gebruikt. Is dat niet een beetje veel en raar....?

Wat staat er in de map?

(bijvoorbeeld: terminal, dan cd'en naar de partitie en
sudo ls -la lost+found)