Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Driver Touchscreen Iiyama ProLite 2451MTS ??  (gelezen 2238 keer)

Driver Touchscreen Iiyama ProLite 2451MTS ??
« Gepost op: 2012/05/29, 22:40:11 »
Hee Allemaal
Ik kwam bij het zoeken van een nieuwe monitor een tegen die aan al mijn eisen voldeed.
Bijkomstigheid is dat het ook nog een touchscreen is. Daar wil ik natuurlijk mee spelen.

Ik krijg het alleen nog niet werkende.
Op internet van tevoren een korte scan op het internet gedaan om te zien of Ubuntu hier wel mee om zou kunnen gaan.
Ik kom een aantal vergelijkbare uitleggen tegen hoewel die voor Ubuntu 9.10 t/m 10.10 zijn.
https://help.ubuntu.com/community/EloTouchScreen
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1469326
O.a. mooie leuke YouTube filmpjes tegen gekomen en oude uitleggen om het goed te krijgen.

Omdat ik had verwacht dat het nu wel geïmplementeerd zouden zijn had ik verwacht dat het zou moeten werken.
Echter lukt dat dus nog niet.
De meeste punten die in de twee links hierboven staan heb ik al uitgeprobeerd, maar ik kan ergens net een verkeerde stap doen.

Heeft iemand anders hier verder ervaring mee en/of kan iemand mij helpen om hier verder mee te komen?

En oja mijn systeem:
OS:                            Ubuntu 12.04
Moederbord:         AsRock 770 Extreme3
Grafische Kaart:    nVidia GeForce GT 430
Monitor:                  Iiyama ProLite 2451MTS

Offline avanca

  • Lid
Re: Driver Touchscreen Iiyama ProLite 2451MTS ??
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/30, 14:48:11 »
Ik heb een Dell Inspiron all-in-one met touchscreen sinds November vorig jaar en werkt perfect met Win7.
Ik heb dan in dual boot Ubuntu 11.10 er bij ge-installeerd en touchscreen werkte perfect zonder ik er iets op of bij installeren. Ik heb er dan ook Linux Mint 12 ge-installeerd en alles werkte perfect.
Op de Ubuntu partitie heb ik een upgrade gedaan naar 12.04 en blijft perfect werken steeds zonder ingreep.
Op de Linux Mint 12 partitie heb ik een nieuwe install gedaan van Linux Mint 13 en de touchscreen werkt NIET meer. Ik heb ook al verschillende drivers geprobeerd maar het is mij nog steeds niet gelukt.
Hoogst eigenaardig!!! Ik blijf verder zoeken...

Re: Driver Touchscreen Iiyama ProLite 2451MTS ??
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/31, 20:06:46 »
Ik heb het even op mijn laptop met 11.10 aangesloten gehad en warempel werkte direct.
Dat is meer hoe ik het van Linux ben gewend.

Ik heb nog niet uitgebreid getest, maar maar in ieder geval weet ik dat de touchscreen zelf werkt.

Gezien dat ik nog wat andere issues heb die niemand anders bekend lijken te zijn ga ik 12.04 opnieuw installeren.
Kennerlijk ben ik in het begin ergens op onbekend terrein wat te enthousiast geweest en heb ik wat beschadigd.
Bij 9.10 waar ik mee begon was precies het zelfde.

Re: Driver Touchscreen Iiyama ProLite 2451MTS ??
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/03, 12:49:56 »
Een nieuwe installatie mocht niet baten, maar heb er wel wat van geleerd betreft de andere issues.
Nu ook weer een schoon systeem om te proberen.

Ik heb bij de Release party nog de nodige tips ontvangen.

Het scherm word goed herkend.
Met 'lsusb' krijg ik op zowel mijn desktop (12.04) als mijn laptop (11.10):
Bus 007 Device 002: ID 093a:8002 Pixart Imaging, Inc.Hier wordt het dus goed herkend.

Bij mijn laptop krijg ik met 'xinput list':
⎜   ↳ PixArtImaging OpticalTouchScreen        id=10 [slave  pointer  (2)]Bij mijn desktop staat deze er niet tussen.

Op launchpad blijkt een zelfde bug bekend te zijn voor de Quanta OpticalTouchscreen.
Ik wil graag een bug report gaan opsturen maar ik ben nog aan het uitzoeken onder welke pakkage ik het moet melden.

Re: Driver Touchscreen Iiyama ProLite 2451MTS ??
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/03, 13:28:42 »
Misschien een tijdelijke oplossing: een installatie van 11.10 doen, en deze upgraden naar 12.04. Wellicht blijft je scherm dan goed werkend, en kan je ondertussen verder zoeken naar een blijvende oplossing.
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Driver Touchscreen Iiyama ProLite 2451MTS ??
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/06, 21:21:20 »
Ik ben aan de slag geweest met de tips die stonden in Launchpad bij de Quanta OpticalTouchscreen bug.
Met kernel 3.4.0 blijkt het touchscreen weer te werken.

Omdat de Quanta OpticalTouchscreen een ander touchscreen is dan ik heb, heb ik een nieuwe bug melding gemaakt.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1009634

Eens kijken wat er uit komt.