Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu op windows 8  (gelezen 2835 keer)

Offline bjeli

  • Lid
Re: ubuntu op windows 8
« Reactie #25 Gepost op: 2013/08/13, 01:01:48 »
Even een screenshot als bijlage. Hopelijk help ik jullie hiermee mij te helpen  =D Dit heb ik gemaakt via live cd.

Het had te maken met een bios instelling. Dat zal ik morgen jullie vertellen.

Alvast enorm dank. Dan kan ik de reeds geinstalleerde Ubuntu (Elementary OS) blijven gebruiken!

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu op windows 8
« Reactie #26 Gepost op: 2013/08/13, 09:47:07 »
Ik heb zelf sinds gister ook een Windows 8-flappie, waar ik uiteraard direct Linux op heb gezet, naast W8.

Wat bij mij nodig was:
- op F2 drukken om in UEFI ("BIOS") te komen;
- Secure Boot uitschakelen;
- Windows Boot Manager helemaal naar onderen zetten in de opstartopties;
- Toets F12 inschakelen voor het maken van eenmalige opstartkeuzes.

Bij Ubuntu 13.04 herkent Grub Windows 8 niet, dus start-ie na installatie meteen Ubuntu. Ik kan W8 dus niet starten via het Grubmenu.

Maar dat is geen probleem, want wanneer ik die gebruikersonvriendelijke zooi van W8 wil opstarten, dan kan ik dat nog wel via de F12-toets, want..... dan staat de Windows Boot Manager netjes in het rijtje van opstartmogelijkheden.  =D

Ik ga voor de volledigheid nog wel eens uitzoeken hoe ik W8 in het Grubmenu krijg, maar eigenlijk is dat dus niet eens nodig.

Overigens moest ik, voorafgaand aan de installatie, W8 de windowspartitie laten repareren met CHKDSK, want Gparted (of liever gezegd: ntfsresize) gaf een foutmelding bij die partitie.

Tip: kijk ook eens op de webstek van de flaptopfabrikant, of er een nieuwer UEFI ("BIOS") beschikbaar is voor je flappie. Bij mijn Acer TravelMate was dat het geval, dus dat heb ik gelijk ook even geïnstalleerd.

Offline bjeli

  • Lid
Re: ubuntu op windows 8
« Reactie #27 Gepost op: 2013/08/13, 10:05:24 »
Ik heb zelf sinds gister ook een Windows 8-flappie, waar ik uiteraard direct Linux op heb gezet, naast W8.

Wat bij mij nodig was:
- op F2 drukken om in UEFI ("BIOS") te komen;
- Secure Boot uitschakelen;
- Windows Boot Manager helemaal naar onderen zetten in de opstartopties;
- Toets F12 inschakelen voor het maken van eenmalige opstartkeuzes.

Bij Ubuntu 13.04 herkent Grub Windows 8 niet, dus start-ie na installatie meteen Ubuntu. Ik kan W8 dus niet starten via het Grubmenu.

Maar dat is geen probleem, want wanneer ik die gebruikersonvriendelijke zooi van W8 wil opstarten, dan kan ik dat nog wel via de F12-toets, want..... dan staat de Windows Boot Manager netjes in het rijtje van opstartmogelijkheden.  =D

Ik ga voor de volledigheid nog wel eens uitzoeken hoe ik W8 in het Grubmenu krijg, maar eigenlijk is dat dus niet eens nodig.

Overigens moest ik, voorafgaand aan de installatie, W8 de windowspartitie laten repareren met CHKDSK, want Gparted (of liever gezegd: ntfsresize) gaf een foutmelding bij die partitie.

Tip: kijk ook eens op de webstek van de flaptopfabrikant, of er een nieuwer UEFI ("BIOS") beschikbaar is voor je flappie. Bij mijn Acer TravelMate was dat het geval, dus dat heb ik gelijk ook even geïnstalleerd.

Ter info: ik probeer Elementary OS te installeren, maar dat draait op 12.04 dus dat zit goed lijkt me?

Ik begrijp wat je bedoelt. Uiteindelijk wil ik win8 wel in het grubmenu hebben zodat vrouwlief eventueel "makkelijk" kan switchen als ze er even met Ubuntu niet uitkomt. In eerste instantie wil ik het werkend krijgen.

Ik heb een dergelijke reparatie niet gedaan. Dat kan gewoon vanuit windows zelf toch? Ik weet niet precies hoe ik dat moet doen. (EDIT: volgens mij deze computer -> rechtermuis knop C:? -> eigenschappen -> tabblad extra -> foutcontrole -> nu controleren.

En dan zal ik wel even opnieuw Elementary OS proberen te installeren. Misschien is dat noodzakelijk?

Ja, iets staat mij bij dat er een BIOS/UEFI update beschikbaar is. Maar dat heb ik nog nooit in mijn leven gedaan omdat ik weet dat je dan bij fouten echt niet meer kunt opstarten.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/13, 10:18:52 door bjeli »

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline bjeli

  • Lid
Re: ubuntu op windows 8
« Reactie #28 Gepost op: 2013/08/13, 18:36:06 »
Ik kom er echt niet uit ben ik bang. Het heeft waarschijnlijk te maken met de vele partities die deze laptop heeft. Af-fabriek. En dan de extra partities die Ubuntu maakt.
Het zie er nu zo uit, zie bijlage. Er is nu een tweede partitie bijgekomen voor Ubuntu.

Waarschijnlijk komt de Grub e.d. op de oorspronkelijke "tweede zichtbare hardeschijf" te weten D: / Data.

Hoe kan ik aanpassen dat hij opstart en kan kiezen voor Ubuntu?

@Pjotr; ik heb geen meer keuze bij opstartmenu, alleen windows boot manager en de cd speler...


Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline bjeli

  • Lid
Re: ubuntu op windows 8
« Reactie #29 Gepost op: 2013/08/13, 21:27:08 »
Man man, wat een ellende om Ubuntu geinstalleerd te krijgen :(

Ik lees http://askubuntu.com/questions/221835/installing-ubuntu-on-a-pre-installed-windows-8-64-bit-system-uefi-supported
en ook deze http://rog.asus.com/forum/showthread.php?33640-GUIDE-Dual-boot-for-pre-installed-Windows-8-and-Ubuntu-13.04-on-Asus-G75VW

Het is haast onmogelijk gemaakt om het werkend te krijgen voor 'een beginner'... zucht...

EDIT: Hier wordt aangeraden om AHCI te gebruiken en elders de andere variant, elders weer IDE.

Er moet toch wel ergens een handleiding zijn hoe het correct te installeren?! :(
« Laatst bewerkt op: 2013/08/13, 21:35:42 door bjeli »

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline bjeli

  • Lid
Re: ubuntu op windows 8
« Reactie #30 Gepost op: 2013/08/13, 23:12:11 »
Wie deze topic volgt :) hahah het is me gelukt.
Ik moest 13.04 hiervoor gebruiken. Die heeft een extra installatie methode, iets met UEFI.
Dan kun je iets anders kiezen dan Windows Boot Manager. Dan kom je wél inGrub....

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit