Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8 / Linux  (gelezen 3847 keer)

Offline StefkeDB

  • Lid
Windows 8 / Linux
« Gepost op: 2013/01/04, 14:19:06 »
Ik heb sinds een 2-tal maanden een Acer Laptop V3-571G met dualboot Win7 en Ubuntu 12.04 lts.  Bij deze pc is een gratie 'upgrade' naar Win8.  Ik durf er echter niet aan te beginnen, vermits ik her en der lees dat er problemen zijn om een dualboot te doen Win8 met Linux. 
Processor : intel i5-3210M
Nvidia Geforce GT630M
8G DDR3 memory
Kan ik dit doen zonder problemen ?
Acer V3-571G laptop dualboot Win7 en Mint 17 Cinnamon
Oude Medion met W. Vista en Ubuntu 14.04 LTS
Sony Notebook met Windows7 en Lubuntu 14.04

Offline Bloom

  • Lid
Re: Windows 8 / Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/04, 14:40:50 »
Zodra je Windows installeert of herinstalleert, overschrijft die het MBR met zijn eigen routine en wist Grub, die je toestaat te kiezen tussen alle besturingssystemen op de harde schijf. Daarna kun je dus alleen nog maar Windows starten, niets anders. Je kunt echter met behulp van een nood-cd of nood-usb zoals Rescatux of een live Ubuntu of live Xubuntu Grub opnieuw installeren en dan heb je weer keuze. Windows wist normaal de Linux partities niet, tenzij je hem zegt dat hij de schijf opnieuw mag indelen.

Offline juliaan

  • Lid
Re: Windows 8 / Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/09, 18:49:44 »
Ik probeerde Xubuntu 12.10 64bit te installeren naast Windows 8.
Eerst heb ik de harde schijf daarop voorbereid: defragmenteren (=optimaliseren) van C:, dan de inhoud van D: kopiëren naar een USB-stick, na de USB-stick  geformat te hebben naar ntfs.
Dan ben ik naar de Setup gegaan, naar security: daar de Secure Boot veranderd naar disabled.
Dan begonnen met het partitioneren.
Daar voor koos ik de Live CD van Xubuntu 12.10 64bit.  Omdat je bij de programs op het balkje onderaan te midden de 'Settings ' hebt, waarin Settings/system/ Gparted.
Na D: geformat te hebben naar Ext 4, kon ik beginnen met C: te verkleinen....
Met de nodige tijd en moeilijkheden had ik nu ook een sda6 en een swap partitie.
Daarop installeerde ik Xubuntu, zonder resultaat bleek na het herstarten.

Ik probeerde de reparatie van Grub met als reactie:
Warning: Embedding is not possible.  GRUB can only be installed in this setup by using blocklists.
However,  blocklists are UNRELIABLE and their use is discouraged.
/usr/sbin/grub-bios-setup: error: will not proceed with blocklists.

Bij de reparatie van GRUB heb ik de opdracht gewoon ingetikt, zou ik daar een fout gemaakt hebben?

Of werkt GRUB niet samen met Windows 8

Offline Dave

  • Lid
Re: Windows 8 / Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/09, 20:25:42 »
gewoon installeren en indien nodig even de grub even herstellen.

Offline juliaan

  • Lid
Re: Windows 8 / Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/11, 10:34:46 »
Ik dacht heel de pc klaar te hebben voor Linux naast Windows 8 te installeren maar blijkbaar had ik een en ander over het hoofd gezien: o.a. dat er in het bios ook vermeld staat welk Os er geinstalleerd wordt. Dat moet je dus ook veranderen.
Ondertussen is de zaak anders opgelost: op een druk moment moet ik aangevinkt hebben dat ik heel de harde schijf wou gebruiken voor Linux en is Windows 8 verdwenen.
Het was eigenlijk half mijn bedoeling bij het aanschaffen van die pc.
Ondertussen heb ik meer dan een maand van Windows 8 kunnen genieten. Het steekt de ogen uit.
Het start heel snel, maar eigenlijk is het een soort schil die boven Windows 7 ligt.
Met de twee dvd's en de kopie van D: zal ik wel iemand kunnen helpen.
Maar Windows 7 installeren was gemakkelijk, maar ik kon niet weg met die recovery dvd.

Offline Dave

  • Lid
Re: Windows 8 / Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/14, 17:02:23 »
een schil zeker maar net als van vista naar win7 is het vrijwel zeker dat er weer een deel van de bagger geëlimineerd is want zoals op een flaptop werkt het weer wat vlotter dan de voorganger.
XP startmenu installeren maakt het af.

Je hebt een nieuwe serial gekregen bij die upgrade naar win8 dus je kunt altijd terug naar een dualboot.
Al blijf ik dat geen aanrader vinden. Heb je echt ergens windows voor nodig zoals navigatie upgraden neem dan XP(lite) onder virtualbox.

Offline juliaan

  • Lid
Re: Windows 8 / Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/16, 15:23:00 »
Vandaag zei iemand mij dat alleen een professionele Windows 8 gaat met dual boot.
Ik zal het dus maar zo laten.
Ik beschik nog altijd over een reserve pc met Windows 7 naast Ubuntu. Voor de weinige keren dat ik echt Windows nodig heb.

Re: Windows 8 / Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/16, 20:04:03 »
Maar wat jij hebt is al Windows 8 Pro want de RT-versie draait niet op de Intel i-serie (hooguit op de Intel Atom Medfield).

Re: Windows 8 / Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/16, 22:31:29 »
hoewel op losse schijven, heb ik hier een prima werkende dual boot met Kubuntu 12.04 LTS en Windows 8 Pro + MC
normaal start ik Windows direct vanaf de BIOS (boot order: CD, USB, Windows 8, Kubuntu) en kies specifiek voor Kubuntu als ik die wil* gebruiken maar Windows 8 start ook prima vanuit de GRUB.



*mijn keyboard, Logitech G19, geeft problemen met mijn BIOS, die reageert dan vaak niet, de GRUB gebruikt de keyboard driver van het BIOS en reageert dus ook niet, als Kubuntu is gestart werkt hij prima maar om hem te starten moet ik wel eerst een ander USB keyboard aansluiten (ook Logitech btw).


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline juliaan

  • Lid
Re: Windows 8 / Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/13, 15:07:17 »
Na mijn vorige post heb ik enkele weken mijn Aldi Medion Akoya MD 8816 (P5220 D) laten werken met Ubuntu  12.04 en er naast Xubuntu.
Mijn harde schijf was ongeveer in twee gedeeld met nog een linux-swap partitie achteraan.
Maar ik had toch een Recovery Disc en een Application & Support Disc.
Enkele dagen geleden heb ik dan  het eerste deel, van de harde schijf, /dev/sda1 geformatteerd  als ntfs en daarop Windows 8 terug geïnstalleerd.
Dat bleek goed te gaan.
Na nog een paar dagen later probeerde ik Ubuntu 12.04 te installeren op /dev/sda6 ext 4.
Op /dev/sda5 staat linux-swap.
Tot mijn verbazing ging alles goed en staat het vertrouwde lijstje er weer:  boven Ubuntu en onderaan Windows 8.
Mijn pc die ik gekocht heb eind november werkt nu zoals ik het bedoelde.

FrSu

  • Gast
Re: Windows 8 / Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/08, 23:03:27 »
Dit komt eraan:

Verder maakt Microsoft in de komende weken bekend wat de prijzen voor Windows Blue worden. In tegenstelling tot voorheen brengt de softwaremaker zijn updates voor Windows niet uit als gratis service packs (SP1, SP2, enzovoorts), maar als betaalde pakketten.

Dan wordt het voor mij, bye, bye Win 8. Hoef ik niet lang over na te denken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows 8 / Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/08, 23:15:02 »
Dit komt eraan:

Verder maakt Microsoft in de komende weken bekend wat de prijzen voor Windows Blue worden. In tegenstelling tot voorheen brengt de softwaremaker zijn updates voor Windows niet uit als gratis service packs (SP1, SP2, enzovoorts), maar als betaalde pakketten.

Dan wordt het voor mij, bye, bye Win 8. Hoef ik niet lang over na te denken.
*proest*  Klinkt nogal zelfdestructief voor Microsoft....  =D
Heb je een webkoppeling?

Re: Windows 8 / Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/09, 00:30:59 »
Dit komt eraan:

Verder maakt Microsoft in de komende weken bekend wat de prijzen voor Windows Blue worden. In tegenstelling tot voorheen brengt de softwaremaker zijn updates voor Windows niet uit als gratis service packs (SP1, SP2, enzovoorts), maar als betaalde pakketten.

Dan wordt het voor mij, bye, bye Win 8. Hoef ik niet lang over na te denken.
*proest*  Klinkt nogal zelfdestructief voor Microsoft....  =D
Heb je een webkoppeling?

Mwah, niet echt zelfdestructief lijkt me. We hadden het in een ander topic al over illegale Photoshop-versies, even gemakkelijk kom je aan een illegale Windows (Blue)-versie ;)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Windows 8 / Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/09, 07:38:31 »
Dit komt eraan:

Verder maakt Microsoft in de komende weken bekend wat de prijzen voor Windows Blue worden. In tegenstelling tot voorheen brengt de softwaremaker zijn updates voor Windows niet uit als gratis service packs (SP1, SP2, enzovoorts), maar als betaalde pakketten.

Dan wordt het voor mij, bye, bye Win 8. Hoef ik niet lang over na te denken.
*proest*  Klinkt nogal zelfdestructief voor Microsoft....  =D
Heb je een webkoppeling?
http://webwereld.nl/consumerization/77692-eerste-beta-windows-blue-komt-volgende-maand

MS is aardig wanhopig zo te te zien om geld te vragen voor servicepacks. De geruchten gaan dat in Win8 SP1 aka 'Blue' de startknop terugkomt en direct booten naar de desktop door het Metro-scherm over te slaan. Wie gaat daar nu voor betalen als het alom bekend is als dé twee zaken die MS te rigoreus heeft gesnoeid? Ze hoeven toch hopelijk niet beloond (= betaald) te worden voor de fouten die ze maken? Al vinden ze zelf van wel...

Mwah, niet echt zelfdestructief lijkt me. We hadden het in een ander topic al over illegale Photoshop-versies, even gemakkelijk kom je aan een illegale Windows (Blue)-versie ;)
Als anderen (Adobe) het ook doet, dan is het ineens niet meer destructief? Want wie zegt dat het voor Adobe wél goed gaat uitpakken? Adobe hoopt zelf van wel, maar ik moet het nog maar zien.

</offtopic>

Iets meer ter zake: grappig (eigenlijk niet) om te zien dat de voorspellingen van diegenen die meenden dat Win8 een regelrechte ramp zou zijn voor ons Ubuntu-gebruikers, uit zijn gekomen. In de discussie voordat Win8 werd uitgebracht werd er door de ontkenners bij hoog en laag beweerd dat het o zo gemakkelijk is om Ubuntu (Linux) naast Win8 te installeren: gewoon ff iets uitzetten in het BIOS/UEFI werd gezegd.

De praktijk is echter dat naar mijn gevoel zo ongeveer iedere Win8-bezitter die een dual-boot wilt maken langskomt op dit forum. Laat staan de gebruikers die van te voren afhaken als ze al die problemen langs zien komen. En laat dat nu precies zijn wat MS wilt én dus teweeggebracht heeft: bewust dus, al wordt dit laatste ook ontkend door diezelfde ontkenners, want MS had immers gezegd dat het absoluut niet bedoeld was om andere OS'en te weren.

De angst onder dual-booters met Win8 zit er goed in en MS zag dat het goed was....
« Laatst bewerkt op: 2013/05/09, 08:01:53 door markba »