Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Britten luisterden o.a. Belgacom af  (gelezen 570 keer)

Britten luisterden o.a. Belgacom af
« Gepost op: 2013/10/03, 20:08:20 »
http://nu.nl/tech/3592415/belgacom-spionage-veel-groter-dan-gedacht.html

Ha. En dan zoveel mensen maar haten op Amerika/de NSA maar in Engeland hebben ze kennelijk ook e.e.a. afgeluisterd. Nou, lekker gaat dat allemaal weer. De NSA die afluistert, de Britten die afluisteren, de AIVD die afluistert... wie zal als volgende het nieuws halen?

Re: Britten luisterden o.a. Belgacom af
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/03, 22:25:51 »
Spionage is van alle tijden. Men zegt zelfs dat een wereld met spionage veiliger is dan een wereld zonder, het is beter om te weten wat anderen (vriend, vijand) van plan zijn te doen, dan voor plotselinge verrassingen te komen staan. Het valt me op dat niemand het dezer dagen over Echelon heeft, ook zo'n sigint-programma van een vijftal grote Engelstalige landen dat een jaar of 15 geleden werd ontdekt en dat telefoon-, fax- en mailverkeer aftapte op mondiale schaal.

In plaats van verbaasd, boos of woest te zijn over al deze onthullingen (even ervan uitgaande dat ze inderdaad op waarheid berusten) is het een goed moment om er je voordeel mee te doen: het is duidelijk geworden dat privacy niet bestaat. Handel en doe voortaan vanuit dat besef.

Offline h2o

  • Lid
Re: Britten luisterden o.a. Belgacom af
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/03, 22:35:36 »
In plaats van verbaasd, boos of woest te zijn over al deze onthullingen (even ervan uitgaande dat ze inderdaad op waarheid berusten) is het een goed moment om er je voordeel mee te doen: het is duidelijk geworden dat privacy niet bestaat. Handel en doe voortaan vanuit dat besef.
Helemaal mee eens. Soms handel ik wel eens op de manier zoals dat in de laatste Wereldoorlog dagelijks praktijk was. 'De vijand luistert mee'. En dan was het 'horen, zien en zwijgen'.
In een ander schreef ik dat ik op deze wijze met twee systemen werk. Een werk systeem (laptop + twee mobiele telefoons met zakelijk abonnement) voor mijn zakelijke dingen. En een privé laptop + mobiele telefoon met privé abonnement voor mijn privé aangelegenheden. Ik schrijf overigens met mijn privé laptop.
Zaken die ik echt privé wil houden gaan onder vier ogen of via de slakkenpost.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Britten luisterden o.a. Belgacom af
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/04, 10:16:20 »
Bij Belgacom leefde ook jarenlang een arrogantie dat ze randje ongenaakbaar zijn o.g.v. data-communicatie. Bovendien heeft Belgacom nauwe banden met telecombedrijven (zusterondernemingen) in politiek onstabiele landen, het overheidsbedrijf is zodanig buiten de oevers getreden dat het 'logisch' is dat men in die systemen probeert in te dringen.

Onnodig te zeggen dat Amerika en Engeland ongeveer 2 handen op een buik zijn; het zou me niet verwonderen dat Engelse spionagediensten gewoon in opdracht handelden van.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort