Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten  (gelezen 634 keer)

Opstarten
« Gepost op: 2014/12/05, 21:41:24 »
Ik heb net ubuntu geinstalleerd.  Nu kan ik alleen via de bios naar ubuntu. als ik dat doe krijg ik alleen een textscherm met grab (net zoiets als dos of unix). als ik dan ls intyp zie ik mijn schijven en partities. Hoe ga ik nu verder?
Bij een eerdere installatie op mij vorige laptop kreeg ik een scherm waarin ik kon kiezen tussen Ubuntu Linux of windows. is dat er niet meer?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/06, 09:56:42 »
Nu kan ik alleen via de bios naar ubuntu.
Mijn  vrees is, dat de opstartlader (grub) niet op de mbr van de 1e hardeschijf is gezet.
Mogelijk heb je er overheen gekeken, of zijn er meerdere mogelijkheden op de PC?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/06, 17:21:48 »
Ik heb net ubuntu geinstalleerd. 
... welke versie?
Citaat
Nu kan ik alleen via de bios naar ubuntu. als ik dat doe krijg ik alleen een textscherm met grab (net zoiets als dos of unix).
Je ziet altijd eerst je BIOS en daarna je bootloader bijv. Grub.
Citaat
als ik dan ls intyp zie ik mijn schijven en partities. Hoe ga ik nu verder?
Wat is daar dan te zien aan partities?
Als je niet zeker weet wat waar staat, kan je per partitie (die je ziet met "ls") bekijken wat erop staat.
ls -lh (hd0,1)... dan komt o.a. in beeld welk bestandssysteem op een partitie staat.

[glazen bol aan]
Je kan Ubuntu misschien ook handmatig starten met de volgende opdrachten (achter elkaar uitvoeren)
set root=(hd0,2)
linux /vmlinuz root /dev/sda2 ro
initrd /initrd.img
boot
[/glazen bol uit]
De bovenstaande opdrachten werken als je Ubuntu op de 2e partitie van de (1e) harde schijf hebt geïnstalleerd.

Als je Windows handmatig vanuit de Grub-prompt wilt starten, kan je het proberen met
root (hd0,1)
chainloader +1
boot
... in de veronderstelling dat Windows op de 1e partitie van de (1e) harde schijf staat.

De documentatie voor het repareren van Grub zie je daar.

Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/06, 22:24:14 »
Er kan bij het installeren wat zijn mis gegaan.
Soms is er alleen een probleem met het opstarten, de boot loader, en kan dit worden verholpen.
Als je een live versie gebruikt om op te starten (vanaf USB stick bijvoorbeeld) kan je het volgende proberen.

https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

Indien de eerste installatie echt is mislukt, zal je Ubuntu opnieuw moeten installeren.
 

Re: Opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/14, 11:31:46 »
Een soortgelijk probleem? Ik heb Ubuntu geinstalleerd op een schone hd. Installatie ging goed, netjes afgesloten na het verzoek de dvd te verwijderen. Dan automatisch nieuwe opstart, waarna dit op enig moment eindigd in een zwart scherm met alleen linksboven een knipperende cursor.  Vanalles geprobeerd, geen reactie op welke toets dan ook.
Zelfde dvd (iso) ook gebruikt voor installatie op een oudere laptop, werkt perfect....

Re: Opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/14, 15:26:04 »
Een soortgelijk probleem? Ik heb Ubuntu geinstalleerd op een schone hd. Installatie ging goed, netjes afgesloten na het verzoek de dvd te verwijderen. Dan automatisch nieuwe opstart, waarna dit op enig moment eindigd in een zwart scherm met alleen linksboven een knipperende cursor.  Vanalles geprobeerd, geen reactie op welke toets dan ook.
Zelfde dvd (iso) ook gebruikt voor installatie op een oudere laptop, werkt perfect....

De grafische omgeving start waarschijnlijk niet, maar dat is een ander probleem.
Je kan er beter een eigen topic over aanmaken.

Alvast iets dat je kan proberen: Probeer de toeten combinatie [Ctrl]+[Alt]+[F1].