Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem met booten na afsluiten windows 7  (gelezen 1862 keer)

Offline reicher

  • Lid
probleem met booten na afsluiten windows 7
« Gepost op: 2010/03/25, 14:59:29 »
Ik heb op mijn nieuwe DELL laptop Ubuntu 9.10 geïnstalleerd, dit gebeurde allemaal foutloos.
Omdat er al Windows 7 op stond en nog niet alle drivers voor Ubuntu zijn geïnstalleerd liet ik Windows maar even voor wat het was.
Nu het probleem:
 - elke keer als ik Windows 7 op de normale manier afsluit of reboot krijg ik in GRUB de volgende foutmelding:
 "The symbol 'X' not found. Aborted. Press any key..."
 waar X een per keer wisselend teken is.
 - Nu zoekt de PC naar een ander ding om van te booten, de harde schijf wil ie blijkbaar niet meer.
 - de enige optie om dit te redden is wat ik hier heb gevonden:
 "https://help.ubuntu.com/community/Grub2#Reinstalling%20from%20LiveCD"
 dus met een liveCD de boel weer goed maken
 - ik kwam via dit: "https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/grub2/+bug/482757" topic op meer mensen met hetzelfde probleem

Ik heb het vermoeden dat Windows 7 tijdens het opstarten/draaien/afsluiten iets wegschrijft naar de MBR of GRUB waardoor deze gecorrupt raakt.
Via google heb ik alleen mensen gevonden met het probleem, niet met een oplossing... Helaas...

Re: probleem met booten na afsluiten windows 7
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/25, 20:21:34 »
Wat je zegt kan in principe  niet, maagoe zeg nooit-nooit.
Ik vraag me af hoe je Ubuntu geinstalleerd hebt ?
Ik vrees dat je WUBI gebruikt hebt hiervoor, en dan kan  het logisch zijn dat het gedeelte waarmee geboot moet worden verandert.

Dit zit namelijk in W7  en dit probleem moet je niet zoeken in de MBR..
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline reicher

  • Lid
Re: probleem met booten na afsluiten windows 7
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/25, 21:33:17 »
nope, niet met wubi (dus in windows) geïnstalleerd

gewoon de installatieDVD van de ubuntu.com website gedownload en gebrand

het probleem gebeurt alleen als ik dus windows 7 opstart en daarna gewoon afsluit

ik heb dus een oudere versie van ubuntu geïnstalleerd met een oudere versie van GRUB

dus niet GRUB2, en sindsdien werkt het wel...

ik krijg dus het idee dat windows tijdens het afsluiten ofzo aan de MBR zit te sleutelen (misschien iets voor een backupsoftware ofzo op te slaan) en daarbij niet kijkt of er al iets staat (namelijk GRUB) en omdat GRUB2 anders is dan de oudere versie (groter?) kan het er slechter tegen ofzo

in ieder geval, ik blijf maar gewoon met 9.04 doorwerken, en wacht wel op 10.x

Re: probleem met booten na afsluiten windows 7
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/26, 09:50:55 »
Hmz slechte zaak als hij dat aldoor doet....

Je kan zowiezo beter bij de LTS versies van Ubuntu blijven, dat werkt betrouwbaarder.. ;)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Sjinovski

  • Lid
Re: probleem met booten na afsluiten windows 7
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/26, 13:24:31 »
Ik had op mijn Medion laptop Ubuntu 9.10 in combinatie met Windows 7 staan (en nu de beta van 10.04 Ubuntu in combinatie met Windows 7) als dualboot, maar herken je probleem niet. Voor zover ik weet gebruiken beiden Grub 2.
Ik moet wel die sporadische keren dat ik Windows 7 opstart dit doorgaans twee keer doen omdat Windows de eerste keer met een bekend blauw scherm komt. Als ik de tweede keer kies voor de optie "normaal opstarten" gaat het wel goed. Terug naar Ubuntu geeft echter geen enkel probleem bij mij.

Offline PeterF

  • Lid
Re: probleem met booten na afsluiten windows 7
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/27, 11:32:07 »
Ik had hetzelfde probleem met XP. In mijn geval was het software van HP die de MBR iedere keer overschreef, na het verwijderen van de software heb ik het probleem niet meer gehad.
De software van HP was HP ProtectTools wat volgens mij een kloon van PC-angel One is.