Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foutmelding > Kan de Partitie niet aanmaken tijdens installatie Ubuntu 10.04LTS  (gelezen 2008 keer)

Offline FTDer

  • Lid
Hallo,

Ik had Ubuntu al opgegeven, maar met de release van 10.04 wilde ik toch weer een poging wagen.

Hierbij een korte omschrijving van wat ik wil doen.

Ik heb nu een RAID 0 met de SB700 van AMD. Hierop heb ik windows 7 geinstalleerd op een partitie van ruim 40GB. Dan komt er een data partitie van ruim 800GB. Daartussen zit een lege ruimte van 27 GB waar ik graag  Ubuntu op wil hebben staan. Dit moet dus een dual boot worden.

Overige systeem specs :
AMD athlon X3
4 GB kingston HyperX (2x2GB)
Asus M2A74-AM mobo
ATI 5750 512MB

Als ik de installatie op start en kies voor handmatig de partities te maken dan kies ik voor een swap area van 4 GB. De overige ruimte voor de ubuntu installatie stel ik in op EXT4 met "/"als aanhechtpunt. Alles goed en wel totdat ik druk op installeren. Dan krijg ik de volgende foutmelding

"Het aanmaken van de EXT4-partitievan partitie #6 op Seriele aATA RAID pdc_ebbdfgdjaf (stripe) is mislukt"

Kan iemand me hierbij helpen?

Bij voorbaat dank allemaal!

Mvg

Voor een installatie op RAID, moet je de Alternate cd hebben, met een live cd gaat dat niet.
Bijv. hier te downloaden http://mirrors.nl.eu.kernel.org/ubuntu-releases/10.04/
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline FTDer

  • Lid
Ik voel me ook weer lekker slim nu :rolleyes:. 6 dvd's gebrand met de verkeerde image.

Bedankt voor info. ik  ga het in de ochtend even proberen!


Offline FTDer

  • Lid
Ik krijg helaas weer precies dezelfde foutmleding te zien. Heeft iemand nog andere ideeen? Of doe ik iets structureel fout?

Waar komt de foutmelding in het installatie proces? Op een RAID kan je alleen met de Alternate installeren. Wat je eventueel wel kan doen, is de live cd opstarten en dan met het programma gparted, de 27 GB vast formateren.
Gparted staat onder systeem>Beheer>Gparted Lukt dit?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline FTDer

  • Lid
Met Gparted zie ik dus 2 aparte harde schijven als ik de live CD opstart SDA en SDB. Bij beiden schijven word dus aangegeven "Unallocated 465.76 GB". Als ik daarentegen de installatie wil opstarten om te kijken of het daar wel erkend wordt dan zie ik daar "Sereele ATA raid" van 1TB staan.

Ik zou wel terug willen naar een gewone setup maar mijn data laat dit niet toe (ben niet in bezit van externe HDDś of iets dergelijks).
Als er een manier is om mijn RAID 0 weer terug te veranderen in een gewone standaard setup dan ben ook enorm geholpen. Als Ubuntu maar goed draait 8)

Ben vergeten te vermelden dat het om een SB740G gaat met 2 samsung spinpoint F3 schijven.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/04, 00:32:00 door FTDer »

Heb je een hardware of software raid?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline FTDer

  • Lid
Het betreft een RAID die ik na de post van mijn PC opgezet heb in een RAID BIOS. en op mijn moederbord zit ingebouwd. Dit alles werkt op de SB740G chipset van AMD.

Ik weet niet hoe mensen dat willen benamen. Ik hoor nameljk verschillende  opvattingen daarover.

Kan je de RAID in de BIOS op IDE singel mode o.i.d.(ik weet even niet uit mijn hoofd hoe dat heet) zetten?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline FTDer

  • Lid
Ik zal even de opties opsommen die bij "SATA configuration" staan

"Onchip sata channel" "Enable/Disable" Deze optie staat op dit moment op "enabled"
"Onchip SATA type""SATA/RAID/AHCI" Deze optie staat op dit moment op "RAID"

Ik heb dus niet echt een goed beeld wat je ermee bedoeld

Ik ga ook even kijken of RAIDXpert utillity van AMD wat uit kan halen.

Edit : RAIDxpet utillity kan niets doen om mijn setup weer normaal 2 disks te maken zoals ik al vermoede.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/04, 01:21:21 door FTDer »

Offline FTDer

  • Lid
Ik vindt het wel weer genoeg geweest. Heb Ubuntu maar op de wubi methode geinstalleerd vanuit windows. Ik zal wel een mooie 60GB SSD kopen voor Ubuntu en windows op te installeren als er weer genoeg geld aanwezig is :P. Tot half 4 bezig geweest uiteindelijk O0

Bedankt voor alle hulp, Gijsbert!

Je had ook System -> Administration -> Disk utility kunnen gebruiken om je RAID-array in te stellen.