Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Buurtlinux... wat is dat?  (gelezen 11407 keer)

Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #25 Gepost op: 2011/08/10, 20:59:48 »

Je hebt verschillende groepen mensen en er zijn er bij die online hulp vragen.
Via de online hulp/howto's wordt je helaas al snel gedwongen om in een Terminal te klimmen en allerlei toeren uit te halen, waarvan je als 'gewone' gebruiker geen idee hebt wat je aan het doen bent. Het grote publiek bestaat uit computergebruikers die hier naar mening absoluut niet op zitten te wachten. Die willen een computer de gewoon werkt. En als het niet werkt, dan willen ze dat een handig neefje of een winkel het computerprobleem oplossen.


Dat is waar en niet waar. Het is bij de installatie en configuratie van de gebruikersvriendelijker distributies (Ubuntu, OpenSuse, Fedora, Mandriva, Mint) mogelijk om zonder veel poespas te installeren, zelfs zonder gebruik van de terminal. Ja, het is wel een probleem dat op verschillende fora te snel en te makkelijk oplossingen worden geboden in de zin van 'open de terminal en....'.

Het is niet waar in de zin dat die gebruikers die jij beschrijft ook niet snel zullen overstappen op Linux en dan alleen nog als die kant en klaar afgeconfigureerd wordt afgeleverd (en dan zien ze niet wat jij met de terminal doet). De poespas bij de installatie van Ubuntu etc is overigens een heel stuk kleiner dan een installatie van Windows, want dan loop je reële risico's van een niet werkende netwerkkaart, een ontbrekende grafische driver, etcetera. Maar daar loopt de gebruiker die je schetst ook niet tegenaan.

Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #26 Gepost op: 2011/08/10, 21:12:45 »
Toch maar even aangemeld, maar stel ik zou mijn account willen deleten, kan dat? @Rudiculus?
Welkom Tiempjuuh! Tuurlijk haal ik je weer van de Buurtlinux-kaart af of wijzig ik je gegevens als je dat wilt. Een mailtje via de contact-pagina (http://www.buurtlinux.nl/?page_id=154) is voldoende.
Initiatiefnemer Buurtlinux

Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #27 Gepost op: 2011/08/10, 21:21:03 »
Maar waar kan ik zien dat je ook ondersteuning van bedrijven kunt krijgen?
Goed punt! Ik zal het inbouwen in de zoekfunctie :)
Verder zie ik dat er niemand in mijn buurt op de lijst staat.
Jammer, maar we zijn nog maar goed 2 dagen op weg, dus houdt de boel goed in de gaten!
Voor ik mij aanmeld wil ik wel vragen wat de eisen zijn want mijn kennis van Linux is niet zo groot als dat van de meeste hier.
Ik kan niet inschatten hoe vertrouwd je je voelt met het geven van hulp, maar als je de oplossing uiteindelijk vindt via Google, dan is de 'klant' tevreden lijkt me. Zodra iemand contact met je opneemt, zou ik gewoon proberen duidelijk te maken hoever je kennis gaat en vooral ook dat je een vrijwilliger en enthousiasteling bent en geen professioneel bedrijf. Dat begrijpt men best verwacht ik.
Initiatiefnemer Buurtlinux

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #28 Gepost op: 2011/08/10, 21:26:02 »
Doe net als ik, wanneer ik er niet uitkom, dan verwijs ik v.w.b. Ubuntu naar dit forum.
Dit doe ik dan, door te vertellen dat ik niet alwetend ben en dat op het forum honderen mensen meedenken.
Tenslotte: niet geschoten is altijd mis :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #29 Gepost op: 2011/08/10, 23:33:59 »
@Ruudiculus, Ik zal morgen met je contact op nemen.

Ik denk dat als mensen weten dat ze ook bij bedrijven terecht kunnen, dat ze dan eerder de stap durven te nemen.
Ook voor bedrijven zou het mooi zijn als ze duidelijk op de site staan.
Beetje reclame kan geen kwaad in dit geval lijkt mij.


@Ron, Ja dat is wel een goed idee.
Ik haal veel info van het forum, van Wanda's blog en van Pjotr zijn site.
Daar heb ik al wat tips gevonden die ik nu zelf gebruik en nu ik meer begrijp hoe het werkt en nu kom ik er uit.
Hulp zal dus met behulp van die sites en het forum wel lukken.

Eerst maar eens met Ruudiculus contact opnemen.


Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #30 Gepost op: 2011/08/11, 07:38:29 »
In ieder geval een heel goed idee !

Jammer dat ik in België zit; of zou het buurtlinux-idee zich ook uiten in omliggende landen ?

Als dat zo is doe ik mee.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #31 Gepost op: 2011/08/11, 08:33:45 »
Nederlands-sprekend België kan zich ook aanmelden. Ik maak alleen geen actief reclame voor Buurtlinux op Belgische fora e.d. Als Buurtlinux zich kan bewijzen, dan lijkt het me een logische stap om het op te zetten voor de rest van de wereld. Maar zover is het nog niet  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/08/11, 11:11:44 door Ruudiculus »
Initiatiefnemer Buurtlinux

Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #32 Gepost op: 2011/08/11, 11:10:31 »
Nederlands-sprekend België kan zich ook aanmelden. Ik maak alleen geen actief reclame voor Buurtlinux op Belgische fora e.d. Als Buurtlinux zich kan bewijzen, dan lijkt het me een logische stap op het op te zetten voor de rest van de wereld. Maar zover is het nog niet  ;)
Nou, je hoeft ook niet alles zelf te doen. Wellicht dat iemand uit België wel promotie wil maken voor buurtlinux op de Belgische fora?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #33 Gepost op: 2011/08/11, 14:40:38 »
Heb mij aangemeld.
Ik heb er over na gedacht en ik ben van mening dat ik het moet doen ondanks dat ik wat minder kennis heb dan vele van jullie, kan ik wel helpen met het installeren en mensen op weg helpen of mee helpen zoeken naar een oplossing.

Ik zal de link ook op mijn website's zetten zodra die af zijn.


Skilltone

  • Gast
Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #34 Gepost op: 2011/08/12, 07:52:12 »
Hallo beste Linux-enthousiastelingen!

Onder 'gewone' gebruikers versta ik dan gebruikers die het installeren van een besturingssysteem en het oplossen van computerproblemen graag overlaat aan hun handige neefje (of nichtje). Mensen met een Terminalfobie dus.

Deze gebruikers zullen niet snel overstappen van hun standaard geïnstalleerde Windows (of OSX) naar Linux. Maar wellicht met het juiste handige neefje in de buurt wel! Dus een ieder van jullie, die zijn hand niet omdraait voor het installeren van Ubuntu en het helpen van andere gebruikers met problemen, nodig ik uit om je aan te melden bij Buurtlinux.


Als ik dit lees, dan begrijp ik eruit, dat je zonder commerciële bedoelingen mensen wil helpen aan Linux. De "particulieren" kan je dan direct zien als "handige neefje". Die tevens ook geen commerciële bijbedoelingen heb. Als ik je goed begrijp dan. Linux voor iedereen in de "buurt".

Als dat zo is, dan heb ik toch een vervelende mededeling. de 4 "particulieren" helpers, in de buurt van mij zijn bedrijven die het voor je doen voor rond de 50 euro. behoorlijk commercieel dus ;)

Ik heb voor de gein eens gekeken naar de afstand. Die is best vreemd. kortste was 24,3 km. Echter ik ga daar ook naar school voor me werk, en mijn declaratie zegt echt 40,2 km. verschil zit er altijd tussen, maar dit verschil bijvoorbeeld vind ik wel erg extreem. Maar het idee is leuk.



Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #35 Gepost op: 2011/08/12, 08:32:32 »
Hallo beste Linux-enthousiastelingen!

Onder 'gewone' gebruikers versta ik dan gebruikers die het installeren van een besturingssysteem en het oplossen van computerproblemen graag overlaat aan hun handige neefje (of nichtje). Mensen met een Terminalfobie dus.

Deze gebruikers zullen niet snel overstappen van hun standaard geïnstalleerde Windows (of OSX) naar Linux. Maar wellicht met het juiste handige neefje in de buurt wel! Dus een ieder van jullie, die zijn hand niet omdraait voor het installeren van Ubuntu en het helpen van andere gebruikers met problemen, nodig ik uit om je aan te melden bij Buurtlinux.

Als ik dit lees, dan begrijp ik eruit, dat je zonder commerciële bedoelingen mensen wil helpen aan Linux. De "particulieren" kan je dan direct zien als "handige neefje". Die tevens ook geen commerciële bijbedoelingen heb. Als ik je goed begrijp dan. Linux voor iedereen in de "buurt".

Als dat zo is, dan heb ik toch een vervelende mededeling. de 4 "particulieren" helpers, in de buurt van mij zijn bedrijven die het voor je doen voor rond de 50 euro. behoorlijk commercieel dus ;)

Ik heb voor de gein eens gekeken naar de afstand. Die is best vreemd. kortste was 24,3 km. Echter ik ga daar ook naar school voor me werk, en mijn declaratie zegt echt 40,2 km. verschil zit er altijd tussen, maar dit verschil bijvoorbeeld vind ik wel erg extreem. Maar het idee is leuk.
Buurtlinux heeft zelf geen commerciële bedoelingen. De particulieren en/of bedrijven die zich aanmelden bij Buurtlinux zouden dat wel kunnen hebben. Uit je opmerking haal ik in elk geval de tip om dit iets beter duidelijker op de website te vermelden voor de gebruiker. Dank daarvoor. (Edit: aanvullend denk ik dat ik extra velden maak in het aanmeld-formulier, waarmee je kunt aangeven of je hulp gratis is of niet, of dat je open staat voor een vrijwillige bijdrage bijv.)

Wat betreft je declaratie: vul je daar een retour in of een enkele rit? Ik heb net even een enkele rit Groningen-Kantens ingevuld en die zegt 17km op Buurtlinux, terwijl de Google routeplanner zegt 20km. Dus kleine verschillen zullen er wel zijn. Ik kom er nu wel achter dat de Routebeschrijving-link niet goed werkt, dus dat is ook goed om te weten :)
« Laatst bewerkt op: 2011/08/12, 09:04:22 door Ruudiculus »
Initiatiefnemer Buurtlinux

Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #36 Gepost op: 2011/08/12, 12:16:47 »
Je bedoelt deze filosofie?

Meer algemeen: er zit een verschil tussen iets gratis aanbieden, ergens geld voor vragen en ergens belachelijk veel geld voor vragen. Ik bied mijn hulp aan als particulier, gratis. Ik doe het dan ook naast mijn gewone werk, in mijn vrije tijd. Als je er nu voor kiest om je 100% van de tijd aan te bieden als hulp, dan kun je niet van de lucht leven en zul je iets van een vergoeding moeten vragen. En daarmee zit je meteen in een grijs gebied van 'ik werk kostendekkend' tot 'ik wil net zoveel winst maken als de Microsofts en Apples'. Maar daar geldt vervolgens een vraag- en aanbod principe en dus concurrentie.

Ubuntu/Canonical moet ook ergens van leven, daar is niks mis mee, vandaar dat ze tegen een bepaalde vergoeding ook extra diensten aanbiedt. Dat betekent niet dat ze minder hart voor hun eigen zaak hebben.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/12, 12:29:44 door Ruudiculus »
Initiatiefnemer Buurtlinux

Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #37 Gepost op: 2011/08/12, 12:26:38 »
Het is volgens mij ook een misverstand om te denken dat er volgens de Ubuntu filosofie geen geld verdient zou mogen worden.

Zoals ik de filosofie begrijp gaat deze uit van een gevorderd verstaan van de fundamentele onderlinge afhankelijkheid van mensen waaruit uiteindelijk het besef ontstaat dat het het persoonlijk belang en het algemeen belang onlosmakelijk verstrengeld zijn. Omdat mensen niet in staat zijn de werkelijkheid als geheel tot ons te nemen verdelen wij deze in stukjes zodat het te behappen is. Dat daarbij de werkelijkheid soms geen recht wordt gedaan blijkt uit de illusie dat het persoonlijk en algemeen belang tegenover elkaar zouden kunnen staan. Wanneer mensen vanuit deze illusie handelen hebben ze de neiging om zonder dat ze dit zelf in de gaten hebben het persoonlijk of dus het algemeen belang te schaden.

Wanneer men handelt vanuit de illusie dat het persoonlijk en algemeen belang los van elkaar staan, dan kan men dus op twee manieren zichzelf en anderen beschadigen. Ten eerste door het persoonlijk belang na te streven ten kosten van het algemeen belang, maar ook door het algemeen belang na te streven ten koste van het persoonlijk belang. Beide wijzen van handelen zijn gebaseerd op een gebrekkig verstaan van de onlosmakelijke verbondenheid van mensen, en beide wijzen van handelen bereiken het tegenovergestelde van wat beoogd wordt.

Dus wanneer men gratis Ubuntu ondersteuning levert die ook betaald zou kunnen worden, terwijl men krap zit, weinig tijd heeft, en de huur niet kan betalen, dan gaat dit gedrag net zo goed in tegen de Ubuntu filosofie als wanneer men de medemens bedriegt door een Ubuntu cd die een marktwaarde van ongeveer één tot twee euro heeft (productie + verzendkosten) voor 20,- euro te verkopen.

Daartegenover is het geheel volgens de Ubuntu filosofie als men tegen een redelijke vergoeding goed werk levert als men daarmee het brood op de plank krijgt en een medemens een tevreden klant is. En tevens is het geheel volgens de Ubuntu filosofie als men gratis de medemens helpt wanneer men daar de tijd en middelen voor heeft en men daar voldoening uit haalt.

« Laatst bewerkt op: 2011/08/12, 12:38:00 door Thomas de Graaff »

Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #38 Gepost op: 2011/08/13, 07:13:49 »
Het is volgens mij ook een misverstand om te denken dat er volgens de Ubuntu filosofie geen geld verdient zou mogen worden.

In bredere zin leeft er een hardnekkig misverstand dat je met vrije en open source software geen geld zou mogen verdienen. Ik noem het maar 'de ziekte van gratis'  ;)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #39 Gepost op: 2011/08/13, 19:33:01 »
Wat mij op valt en dat is mij pas gaan opvallen sinds ik met Ubuntu begonnen ben, is dat veel mensen heel veel gratis hulp bieden en dat zijn niet alleen Linux gebruikers maar ook mensen die graag anderen belangeloos helpen.
Zo kun je ook overal cursussen vinden en uitleg over hoe bepaalde programma's werken.
Ik heb nooit geweten dat je zoveel hulp gratis kon krijgen via websites en Youtube.



Offline Wout55

  • Lid
Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #40 Gepost op: 2011/08/14, 09:25:13 »
Microsoft adviseert ook om het aan de buurman te gaan vragen.  :evil: Dat vind ik dus onacceptabel voor een commercieel bedrijf. Je vraagt veel geld voor je producten en dan moet de ondersteuning goed zijn.
Ik heb er niets op tegen als er voor hulp bij Ubuntu geld betaald moet worden. Zeker als het voor toepassingen in een bedrijf is. Het probleem is dat als je commercieel gaat werken het vaak snel erg duur wordt. En dan is 50 euro niet idioot als het bijvoorbeeld voor een uur werk is. 20 euro voor een cd die elders gratis te verkrijgen is blijft natuurlijk wel idioot. Het is natuurlijk geweldig dat zoveel mensen gratis meewerken aan een project als Ubuntu. Maar als gebruiker kan je niet dezelfde eisen op tafel leggen als bij een commercieel product. En zelfs daar moet je voor een helpdesk betalen.
Ik zie toch vaak dat hulpvragers of stronteigenwijs zijn of dagenlang niet reageren op hulp antwoorden of te beroerd zijn om een stukje documentatie te lezen. Soms heb je echt in vijf seconden het antwoord op Google gevonden en dan denk je had je dat zelf niet even kunnen opzoeken.  :| 
Bekeren hoeft van mij niet zo, als mensen liever andere producten gebruiken dan is het zo. Belangrijk voor mij is dat mensen achter de filosofie van open source software staan. En dan ben ik bereid om te helpen als dat zo uitkomt en daar steek ik zelf nog wat van op. En overdag verdien ik mijn geld met werk met de standaardproducten in een semi-commerciële omgeving. En ook daar probeer ik open source te promoten maar dat is een beetje tegen de stroom oproeien. Men gooit liever het geld in het water.  :rolleyes:

Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #41 Gepost op: 2011/08/14, 09:57:23 »
@Wout: op mijn werk was dat ook zo, maar gewoon je managers confronteren met een realisatie van iets wekt meestal interesse op.

Veranderen doet vele mensen wantrouwig maken; zeker in bedrijven.

Ik heb me geprobeerd in te schrijven voor België, ik hoop dat het gelukt is.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #42 Gepost op: 2011/08/14, 11:51:37 »
Ik ben het volledig eens met Thomas en Jan.
Maar ik wil wel stellen dat iemand die zich als steunpunt meldt, dat gratis doet. Als hij/zij er van moet leven, dan moet hij/zij ook maar zijn/haar klanten op een andere manier binnenkrijgen.
Ik wil er ook wel aan toevoegen dat (imho) je als steunpunt wèl mag zeggen dat iets echt teveel werk gaat kosten en dat je het dus niet of niet meer gratis kunt doen. Maar gelijk vanaf het begin al met een rekening klaarstaan, is er voor mij over.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Wout55

  • Lid
Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #43 Gepost op: 2011/08/14, 12:17:24 »
Ik hoef er persoonlijk geen geld aan te verdienen, maar dat zet wel een limiet op de tijd die ik beschikbaar heb. Het moet wel leuk blijven. En zou Linux meer verbreid raken ook onder semi-commerciële instellingen en het bedrijfsleven en gesubsidieerde instellingen dan is dat geen werk meer voor de liefhebbers en zullen er ook wel bedrijfjes gaan komen die (betaalde) ondersteuning gaan bieden. Niks mis mee verder. En verder houden we de buren, neefjes en collegiale hulp die gratis is of voor een mooie taart of cadeaubon. ;)

Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #44 Gepost op: 2011/08/14, 13:38:37 »
Steunpunten op de steunpuntenkaart van Ubuntu-NL moeten dit volgens mij ook gratis doen. De Ubuntu-NL gemeenschap biedt als community namelijk bewust alleen gratis, vrijwilligers ondersteuning aan. Dat is altijd zo geweest, en daar is naar mijn beste weten nog geen verandering in gekomen. En ik vind dat eerlijk gezegd prima om daar duidelijk over te zijn. De steunpunten zijn communityleden die als vrijwilliger, communitylid namens de Ubuntu-NL gemeenschap andere mensen helpen.

Maar dat wil niet zeggen dat betaalde ondersteuning verkeerd is. Vandaar ook dat ik het opnemen van professionele ondersteuning in de site van buurlinux.nl van harte ondersteun, en tegengas geef als men daar moeilijk over doet.

edit:
p.s. Femke, ik denk dat je best een vergoeding van benzinekosten kan vragen als je als Ubuntu-NL steunpunt met de auto naar iemand toe gaat. Het zijn tenslotte werkelijk gemaakte kosten, en daar verdien je zelf dus niets aan als je die laat vergoeden. Dus je ondersteuning is dan nog steeds gratis.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/14, 13:51:28 door Thomas de Graaff »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #45 Gepost op: 2011/08/14, 19:20:58 »
Ik werk net als Femke98 gratis.
Geld is niet mijn drijfveer. Ik heb het altijd gratis gedaan en dat zal ik blijven doen.

Ik ga op 1 van mijn sites straks wat reclame zetten en dan haal ik op die manier wel wat kosten voor de webhosting eruit en verder hoef ik er geen geld aan te verdienen.

Dat anderen dat wel willen en een kleine vergoeding vragen begrijp ik best en ik heb er ook niets op tegen. Maar voor mij hoeft het niet.
Ik kreeg vroeger al te horen dat ik gek was dat ik alles gratis deed en dat ik er geld voor moest vragen.

Ik heb voor een Windows installatie 20 Euro gekregen en daar zeg ik geen nee tegen. Ze boden het zelf aan en dan neem ik het aan, maar ik heb er niet zelf om gevraagd.

Persoonlijk ben ik meer voor een vrije donatie.
Ik zie op heel veel sites een donatie knop zitten en daar voel ik meer voor dan om er geld voor te vragen. Dan is het aan de persoon zelf wat ze doen en hebben ze geen verplichtingen.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #46 Gepost op: 2011/08/14, 20:38:20 »
Wat ook een rol speelt is dat mensen zich vaak ongemakkelijk voelen als iemand een halve of hele dag gratis voor hen heeft gewerkt. Ze willen dan hun dankbaarheid tonen door die persoon iets te geven. Daar moet denk ik ook ruimte voor zijn terwijl het ook niet zo moet zijn dan mensen zich verplicht voelen iets te geven.  ^-^

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Buurtlinux... wat is dat?
« Reactie #47 Gepost op: 2011/08/14, 20:46:32 »
Het installeren en in orde maken van uw pc is geheel gratis, het verlaten van dit pand kost €150,-. XD

Zoals je zegt Wout55, als men iets wil geven dan mag dat altijd maar het is niet dat het moet.
Hopelijk zijn ze nadien zeer tevreden en raden ze het aan, aan hun familie, vrienden en kennissen en krijg je meer Linux gebruikers.