Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf met windows 7, ubuntu 10.04 en partitie voor gedeelde bestanden  (gelezen 3197 keer)

Offline daido

  • Lid
Ik wil mijn harde schijf indelen met windows 7, ubuntu 10.04 en een aparte partitie voor gedeelde bestanden (muziek, video, documenten). Dit hieronder heb ik in een oude topic gevonden (iets aangepast). Is dit de beste methode? Of zijn er nog andere manieren of tips? Totaal 160 gb: 20gb voor windows 7, 100 gb voor gedeelde partitie en 40 gb voor ubuntu

Stap 1
Als Windows 7 de hele schijf heeft, dan kun je die vanuit Windows zelf verkleinen (het kan ook via de partitiebewerker van Ubuntu, maar die is bij mij altijd stukken langzamer). Ga daarvoor naar het Configuratiescherm > Systeembeheer > Computerbeheer > Schijfbeheer. Klik met de rechtermuisknop op de Windowspartitie en kies voor Volume verkleinen. Zorg ervoor dat de partitie in een keer de goede grootte heeft, zeker niet meer dan 40-45% van de schijf. Ga nu verder bij stap 2.

Stap 2
Start vanaf de Ubuntu-cd. Bij het installeren kies je voor handmatig partitioneren.
Vervolgens maak je de volgende partities aan (als hij vraagt: aan het begin of aan het eind kies je in alle gevallen voor aan het begin)

De swappartitie van Linux
Grootte = Grootte geheugen in MB (2 GB = 2048 MB etc.) plus 200 MB. Dus als je 2 GB geheugen hebt wordt je swappartitie 2248 MB.
Gebruiken als: swap
Type: logische partitie

De Linuxpartitie
Grootte = Wat er nog over is aan schijfruimte, min de ruimte die je wilt toewijzen aan de gedeelde partitie.
Gebruiken als: ext4
Type: logische partitie
Koppelpunt: /

De gedeelde partitie
Grootte = Wat er nog over is.
Gebruiken als: ntfs
Type: logische partitie

MB veranderd in GB
« Laatst bewerkt op: 2010/05/03, 20:32:17 door daido »

Offline JvH

  • Lid
Citaat van: daido
20mb voor windows 7, 100 mb voor gedeelde partitie en 40 mb voor ubuntu
Ik neem aan dat je GB bedoelt :)

Als je je Program Files gewoon op je Windows-partitie installeert, is 20GB volgens mij wel erg krap. Ikzelf gebruik 1 fysieke schijf (sda1) van 40GB voor Win 7 + Program Files. Dat klopt aardig IMHO.
40GB voor Ubuntu is wel erg veel. Aan 20GB heb je al meer dan genoeg.

Over de swap-partitie heb ik niet veel te melden. Ik zit er zelf ook over te twijfelen. Ik heb 4 GB RAM, en heb de swap-partitie precies 4GB groot gemaakt.

Offline daido

  • Lid
Je bedoelt dat ik muziek ed opslaat in een windows map en ubuntu de files uit de windowsmap laat eten (omdat ubuntu ntfs kan lezen).
Dan zou ik mijn windowspartitie in tweeen kunnen delen via stap 1 (30gb en 130gb).
Dan wordt het Windows 7 30gb, 100gb voor de files en de 30gb voor ubuntu.
Als dat kan klinkt dat als het meest eenvoudig.

Offline JvH

  • Lid
Ja, Ubuntu kan zowel met de Linux-eigen bestandssystemen (ext3, ext4, ...) als met de bestandssystemen van Window uit de voeten.
Windows kan alleen zijn eigen bestandssystemen herkennen. Wil je een centrale datapartitie, dan kun je daar het beste ntfs voor gebruiken. Zo gebruik ik het al sinds 7.10.

Bedankt voor de duidelijkheid over de hoeveelheid SWAP je nu moet toekennen aan een pc  :)

Offline timosha

  • Lid
Bedankt voor de duidelijkheid over de hoeveelheid SWAP je nu moet toekennen aan een pc  :)

RAM X 1,5
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.