Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: indeling partities zijn een zooitje  (gelezen 1192 keer)

indeling partities zijn een zooitje
« Gepost op: 2010/01/31, 21:09:16 »
Wie kan me verwijzen naar een bestaande topic over partitioneren, waar een nieuweling als ik wegwijs uit kan worden? Of wie kan me adviseren?

Het probleem is het volgende: ik heb ubuntu 9.10 geinstalleerd met dual boot. toen ik, tijdens het klungelen met mijn vodafone kaart per ongeluk alle internet connectie software had verwijderd, heb ik gewoon maar een nieuwe ubuntu 9.10, ditmaal 64 bit, in een nieuwe partitie erbij gezet. immers, downloaden werkte niet meer en bestaande pakketten die al op de computer waren (denk ik) kreeg ik niet geherinstalleerd.

Tot mijn vreugde werkte alles weer met een tweede ubuntu, maar in mijn ijver heb ik toen de partitie met de oude ubuntu os geformatteerd. u raadt het al, gezeur met grub was het gevolg. via allerlei fora dat probleem inmiddels opgelost, maar ik zit nu met een lijst aan partities waar ik eerlijk gezegd te weinig van snap om erin te prutsen. echter, er is nu veel onbestemde ruimte of niet beschikbare ruimte ontstaan. ongeveer 25 gig van de 80 die ik heb. met diskutility en gparted kom ik er niet (te weinig basiskennis). en om die kennis nou op te doen met al doende leert men, lijkt me bij die partities een beetje te risicovol.

tnx


Re: indeling partities zijn een zooitje
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/31, 21:26:56 »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: indeling partities zijn een zooitje
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/31, 21:52:23 »
hmm, idd, lijkt me een goed begin. gewoon bij wiki dus. het is al bijna een cursus waard om alle hulpbronnen te vinden
 tnx

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: indeling partities zijn een zooitje
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/01, 05:52:43 »
Je zou een screenshot van GParted kunnen plaatsen; dan is het direct duidelijk.

Offline jan11000

  • Lid
Re: indeling partities zijn een zooitje
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/01, 06:34:26 »
Met gparted, fstab en nautilus kun je de partities bekijken en info verzamelen.
Dan de partities waar je zeker van bent, die niet nodig zijn voor ubuntu, deze samenvoegen met of home of als je aparte data partitie hebt. Dit dus met gparted doen.

Of alles wissen met bootable gparted, en ubuntu opnieuw installeren.

http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/video-gparted-een-windows-partitie-verkleinen/
« Laatst bewerkt op: 2010/02/01, 06:36:46 door jan11000 »

Re: indeling partities zijn een zooitje
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/01, 10:11:28 »
bij deze een prtsc

Re: indeling partities zijn een zooitje
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/01, 10:15:29 »
alles wissen heb ik trouwens al eens proberen uit te zoeken, maar ik kreeg niet helder hoe precies. je moet dan de boot-loader of mrb, heet dat toch?, van windows ook weer repareren. en in windows ziet partition magic niet alle linux partities, dus formatteren is sowieso lastig. opnieuw windows installeren is geen optie, aangezien dit mijn werk pc is en ik toestemming heb om een dual boot te maken, maar ik niet op ondersteuning hoef te rekenen. overigens is dat mijn eer ook te na.

Re: indeling partities zijn een zooitje
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/01, 10:43:52 »
Op de ntfs-partities sda5 en sda6, met labels Data en Install, staat daar eigenlijk iets op van gegevens die je nog moet hebben ?

Dat is wel een héél belangrijke vraag.
Staat er iets op, dan moet je daar zeker eerst een backup van maken op een externe schijf. Want de enige oplossing die ik zie, zal in het voorbijgaan alles op de partities van 2 tot en met 11 onherroepelijk verwijderen...

Maak dus eerst een backup en dat zal je kunnen met een live-CD: ubuntu uitproberen zonder installeren. Ga dan naar Locaties en er wordt een bestandsbeheerder geopend. In de linkerzijbalk zul je al die partities terugvinden. Dubbelklikken daarop zal die toegankelijk maken. Als je dan een USB-schijf hebt ingeplugd kun je gewoon alles kopiëren.
Kijk daarna, best zelfs op een andere computer de inhoud van die externe schijf na om zeker te zijn dat je alles hebt...

By the way, als je wat meer tijd hebt, kun je ook de windospartitie even "koppelen" en ook die data op een externe schijf zetten.  Er zou zo maar eens iets mis moeten gaan.... (Eigenlijk had je dat sowieso al moeten doen vooraleer je aan een dual-boot begon: Murphy was een optimist XD )

Eens al je data veilig zijn en als het waar is dat al je Windows-programma's en gegevens op die eerste partitie sda1 staan, dan doe je weer alles tot je bij het scherm bent waarvan het screenshot afkomstig is (waarschijnlijk is dat een live-CD booten en kiezen voor "ubuntu uitproberen")
Dan moet je in de grote lichtgroene rechthoek ELK kleiner rechthoekje aanklikken en kiezen voor verwijderen. Als die allemaal zo gemarkeerd zijn, dan kun je ook de grote lichtgroene rechthoek markeren voor verwijderen. Kies dan voor toepassen en "wijzigingen wegschrijven naar de harde schijf". 

LET OP, DIT IS ONOMKEERBAAR  Vandaar het belang om er zeker van te zijn dat al je gegevens veilig zijn. Check ook twintig keer dat je ZEKER NIET je partitie sda1 daartussen hebt staan...

Als die veranderingen allemaal zijn weggeschreven, dan heb je een partitie sda1 met Windows erop en voor de rest alleen nog vrije ruimte.
Herstart nu de live-CD en kies voor Ubuntu installeren. Kies voor het gebruik van de grootste aaneengesloten vrije ruimte, of handmatig (begeleid) .
Hoe je je partities indeelt, is verder een persoonlijke keuze...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: indeling partities zijn een zooitje
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/01, 11:04:22 »
Als je de aanwezige Ubuntu erop wilt houden, kun je het volgende doen:

Sda5 + vrij + sda10 verwijderen en aan de rechterkant (in die leegte) een swappartitie maken. De rest van die leegte formatteren als ext4. Dit wordt een datapartitie.
Dan sda9 + sda7 + sda11 + sda6 verwijderen.
Tenslotte sda8 uitbreiden naar rechts.

Je hebt dan 4 partities: Windows - data - swap - ubuntu.
Maar als je Ubunttu wilt herinstalleren, dan is Prosper's plan aan te bevelen. Kies dan grootste aaneengesloten vrije ruimte gebruiken.
Maar voor alles: wees er zeker van dat die te wissen partities geen belangrijke (eventueel verborgen) bestanden bevatten.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/01, 11:10:14 door Lexaldo »

Re: indeling partities zijn een zooitje
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/01, 11:48:50 »
ik ga nu eerst maar eens backuppen. murphy is en blijft murphy. ben nog wel even bezig...