Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tijdsverschil  (gelezen 1795 keer)

Offline rvtasd

  • Lid
tijdsverschil
« Gepost op: 2009/03/24, 19:45:15 »
Ik heb Ubuntu 8.10 op schijf 1 en Windows Vista op schijf 2. Als ik Ubuntu opstart via F11 (van welke schijf wil je opstarten) is alles ok. Sluit ik daarna af met "herstarten" en start Windows op, dan geeft de tijd in Windows een uur eerder aan dan het in werkelijkheid is. Echter, andersom doet zich het probleem niet voor en zijn alle tijden gelijk.
Het is geen onoverkomelijk probleem, maar ik zou graag weten hoe het komt en/of hoe ik er van af kom.

Ciao,
Roberto

Offline joop13

  • Lid
Re: tijdsverschil
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/24, 22:06:18 »
Misschien in Windows een verkeerde plaats op aarde? Of zomertijd terwijl het er nog niet is? Of je hebt in Ubuntu de zomertijd aanstaan?
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: tijdsverschil
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/24, 22:17:36 »
Volgens mij ie er een verschil tussen de tijd in het BIOS en het OS. Ik heb dit ook een keer meegemaakt. Na een nieuwe installatie van Ubuntu (moest toen gebeuren, deed het niet voor dat probleem) was het probleem over.

Als ik me goed herinner is bij de installatie (of was, de optie is mij niet meer opgevallen bij nieuwe installaties) om de huidige BIOS tijd te behouden of te vervangen.

Je kunt in de BIOS even kijken of de tijd daar goed ingesteld staat. zo ja, dan kijk je welk OS de verkeerde tijd ingesteld heeft, en verander je daar de tijd.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline track

  • Lid
Re: tijdsverschil
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/24, 23:11:56 »
Precies dit probleem heb ik ook bij mijn dual-boot.  Win.. is altijd een uur vroeger dan Linux.
Tot nu toe leef ik ermee, maar het is niet leuk.  (en ik heb ook nog geen aanpak)

Dus ben ik zeer benieuwd naar en oplossing !

track

Offline mrGee

  • Lid
Re: tijdsverschil
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/24, 23:37:10 »
Hallo

Had ik ook, ik weet alleen niet meer hoe de bios precies stond, maar
ga in de terminal tik in;
hwclock --show die zou dezelfde tijd aan moeten geven als in de bios
met
sudo hwclock --systohc  (of -w ; korter maar doet hetzelfde)
zet je hem ook daar op
Reboot en kijk even of dit hem is, is al een tijdje geleden en ik herinnerde
mij alleen hwclock, rest heb ik uit de manual gehaald.
Probeer anders even een andere optie hint; --hctosys ,  't was nl. best wel lang geleden
en inderdaad heb ik alweer een Leffe Dubbel binnen  ;)

Groeten Gerrit
 
Edit; ik meen dat ie toen ook in een scriptje is gezet, was op een mandrivabakje wat als
zodanig niet meer loopt. Schoot me net te binnen ondanks onder invloed computeren.

« Laatst bewerkt op: 2009/03/24, 23:52:54 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline rvtasd

  • Lid
Re: tijdsverschil
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/29, 19:52:28 »
Het is inmiddels zomertijd geworden en het verschil is opgelopen tot 2 uren.
Een controle van de bios levert in alle gevallen, vóór en ná opstarten van welk OS dan ook de juiste (zomer)tijd op.
Ik kan er geen chocolade van bakken, maar ... zoals gezegd, ik lig er niet wakker van.

Ciao.



Offline DeBaas

  • Lid
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline HWE64

  • Lid
Re: tijdsverschil
« Reactie #7 Gepost op: 2017/08/28, 11:39:41 »
Misschien zelfde oplossing als van DeBaas. Dit was voor mij de oplossing https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=96872.0 #5 8-).


P.s Dit was mijn vraag: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=97263.msg984061#msg984061
« Laatst bewerkt op: 2017/08/28, 11:42:40 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: tijdsverschil
« Reactie #8 Gepost op: 2017/08/28, 13:19:39 »
Geen topics uit 2009 omhoog bumpen svp, dat is niet de bedoeling. Slotje.