Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: backup server  (gelezen 2035 keer)

backup server
« Gepost op: 2008/12/20, 19:12:40 »
ik(wij) heb thuis 3 computers en ik wil zorgen dat alle mappen op de verschillende pc's het zelfde in
wat zou ik graag willen
dat op de desktop ubuntu server zetten en de laptop's met (1 windows vista en 1 ubuntu 8.04)
ook wil ik een backup zetten van mijn bestanden naar een externe hd die aan de desktop zou hangen ...

de vra(a)g(en):
-kan ik automatisch mappen van ubuntu (server) naar mijn externe hd zetten
-hoe syncroniseer ik mappen tussen
windows vista <-> ubuntu server
ubuntu 8.04 <-> ubuntu server



Offline agravain

  • Lid
Re: backup server
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/20, 20:28:19 »
waarom maak je geen centrale (ubuntu) pc met flink wat HD ruimte, die je als dataserver gebruikt. Dan staan alle gegevens op een plek. Geen synchronisatie problemen en makkelijker te backuppen. Of begrijp ik je nu verkeerd en is dit al wat je wil?
« Laatst bewerkt op: 2008/12/20, 20:30:04 door agravain »
AMD Llano A8-3870K, Samsung 830 SSD 128Gb, Samsung S166 160GB HDD, 4x4096Mb ram, Xubuntu 12.04
Dell D600, Xubuntu 12.04

Offline Floris

  • Lid
Re: backup server
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/20, 22:26:40 »
Als het er om gaat om overal vandaan de zelfde bestanden te hebben, dan is een centrale server wellicht een idee.  Als het je echt om mirroring / back-uppen gaat, dan zou je misschien naar Rsync kunnen kijken.  Ik heb zelf geen ervaring met Rsync, maar uit een korte zoekactie maak ik op dat het in principe ook op Windows kan draaien – zij het dan niet native.

Een paar websites over Rsync:
http://everythinglinux.org/rsync/
http://greenmice.info/en/node/34

Wat betreft de back-up op de externe schijf, zelf doe ik dat maandelijks met de hand.  Ik zet het grootste deel van mijn home folder over, redundante bestanden verwijder ik automatisch met wat shell werk.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Re: backup server
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/21, 11:24:30 »
waarom maak je geen centrale (ubuntu) pc met flink wat HD ruimte, die je als dataserver gebruikt. Dan staan alle gegevens op een plek. Geen synchronisatie problemen en makkelijker te backuppen. Of begrijp ik je nu verkeerd en is dit al wat je wil?


dat zou inderdaad ook een optie zijn ... alles op een centrale pc (moet dan een cerver editie zijn of niet ?) en dan zo alles kunnen benaderen via de ande pc's

en dan van die centrale computer een backup maken , liefs automatisch ...

Offline agravain

  • Lid
Re: backup server
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/21, 11:41:46 »
Dat is maar net wat je wilt. Ik denk dat een desktop omgeving wel handig is, zaken zoals SAMBA kun je via de repository's er bij zetten. Het handigste is wel om dan van LTS naar LTS te springen (laatste is 8.04). Dan heb je op desktop 3 jaar updates ipv 1,5 jaar. Ook bij het inrichten moet je dan wel even nadenken: Bijvoorbeeld je data gedeelte als aparte partitie inrichten. Bij herinstallatie kan dit dus ongewijzigd blijven. Verder zijn er wel programma's om periodieke backups te maken.
AMD Llano A8-3870K, Samsung 830 SSD 128Gb, Samsung S166 160GB HDD, 4x4096Mb ram, Xubuntu 12.04
Dell D600, Xubuntu 12.04