Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Stijl maken voor website, hoe afmetingen bepalen ?  (gelezen 3256 keer)

Offline Joshua822

  • Lid
[Opgelost]Stijl maken voor website, hoe afmetingen bepalen ?
« Gepost op: 2010/04/18, 15:56:01 »
Hey allemaal,

het klinkt als een heel simpele vraag, maar hoe moet ik de afmetingen bepalen voor afbeeldingen ( zaols achtergrondafbeeldingen en headers ) zodat deze er op elke resolutie goed uitzien ? Er zijn ontzettend veel tutorials te vinden op het internet die de gebruiker meenemen op het maken van een stijl voor een website in een bepaald programma, maar het bepalen van de afmetingen lijken ze niet te behandelen.

Alvast bedankt! :)
« Laatst bewerkt op: 2010/04/18, 21:35:28 door Joshua822 »

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Stijl maken voor website, hoe afmetingen bepalen ?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/18, 16:21:07 »
Dit ligt er maar net aan in wat voor context een plaatje op de site gezet wordt.

Is het een logo?, heb je een hele lijst plaatjes die je geordend wil plaatsen?, is het een plaatje ter verduidelijking van de tekst?. Wat is de originele resolutie van het plaatje?.

Kun je misschien een concreter voorbeeld geven, zodat we gerichter kunnen helpen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Stijl maken voor website, hoe afmetingen bepalen ?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/18, 17:28:15 »
Of bedoel je dat de hele site op verschillende resoluties goed eruit ziet? Dan kun je het best een vaste breedte nemen. Zoals bijvoorbeeld www.nu.nl. Dat ziet er overal precies hetzelfde uit.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Stijl maken voor website, hoe afmetingen bepalen ?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/18, 18:32:23 »
Citaat
Of bedoel je dat de hele site op verschillende resoluties goed eruit ziet? Dan kun je het best een vaste breedte nemen. Zoals bijvoorbeeld www.nu.nl. Dat ziet er overal precies hetzelfde uit.
Als ik het goed begrijp moet ik dus de headers, knoppen, enzovoort op een bepaald percentage vanaf de linkerkant van het scherm tekenen ?
Citaat
Kun je misschien een concreter voorbeeld geven, zodat we gerichter kunnen helpen.
Ja, ik bedoel eigenlijk gewoon zaken zoals knoppen, headers, enzovoort die met afbeeldingen worden voorgesteld. Dus niet gewone afbeeldingen ter verduidelijking van een alinea, of zoiets.

Ik heb ook nog geen afbeeldingen voor deze zaken, omdat ik zeker wil weten hoe ik deze moet maken.


Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Stijl maken voor website, hoe afmetingen bepalen ?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/18, 21:09:11 »
Of bedoel je dat de hele site op verschillende resoluties goed eruit ziet? Dan kun je het best een vaste breedte nemen. Zoals bijvoorbeeld www.nu.nl. Dat ziet er overal precies hetzelfde uit.
Ik gebruik zelf toch liever procenten, die nu.nl site vind ik wel erg veel zijruimte hebben op mijn (niet zeldzame) resolutie van 1280x1024. Als je dan toch met pixels wil werken, ga dan niet zoals nu.nl uit van 800x600, maar iig van 1024x768.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Stijl maken voor website, hoe afmetingen bepalen ?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/18, 21:14:48 »
Meestal wordt er zoals Wazzzaaa  aangeeft, gebruik gemaakt van een vaste breedte.


Hier even een voorbeeldje hoe het normaal aagepakt wordt
<!DOCTYPE html>

<html>
    <head>
        <title>HTML5 Template</title>
        <!--<link href="css/style.css" rel="stylesheet" type="text/css" />-->
        <!--<script src="js/jquery.js" type="text/javascript"></script>-->
        <style type="text/css">
        <!--
            * { margin: 0; padding: 0 }
            #wrapper1 { width: 1000px; margin: 0 auto; background-color: red; }
        -->
        </style>
    </head>
    <body>
        <div id="wrapper1">Tekst</div>
    </body>
</html>
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Stijl maken voor website, hoe afmetingen bepalen ?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/18, 21:35:12 »
Oké, het begint me duidelijk te worden, bedankt allemaal! :)

Re: [Opgelost]Stijl maken voor website, hoe afmetingen bepalen ?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/18, 23:15:41 »
Het is op zich altijd indien mogelijk beter met variabele breedte te werken.
Ik weet het, ik doe dat ook niet met mijn website, maar dat vind ik persoonlijk wel het mooiste.

De rede waarom ik het doe is omdat ik het design niet zelf heb gemaakt en het zo was, mijn kennis van css is ook niet zo goed om dat zelf helemaal in orde te gaan maken dus voorlopig blijft het zo.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds