Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kakelverse Ubuntu 10.04 INSTALLATIE op een OUDE dell INSPIRON 4100  (gelezen 4819 keer)

Hallo,
ik ben, zoals velen nieuw in dit topic en probeer mijn eerste stappen te zetten in de wereld van Ubuntu. Zoals de titel laat vermoeden ben ik de zoveelste neo met vragen betreffende de installatie van Ubuntu op een al dan niet oudere pc.
Daar gaan we dan: ik heb op mijn Dell Inspiron 4100 2 partities gemaakt, C 40 GB(boot) en D 110GB (gegevens). Van de C werd met Acronis als hulpmiddel, een mooie copy (image) gemaakt die ik bewaar op de D voor het geval dat....
Nu wil ik aan  de hand van een cd met Gparted een nieuwe propere partitie aanmaken om er een propere Ubuntuversie 10.04 op te installeren. Het spreekt vanzelf dat ik de gegevens op mijn D niet wil zien overschrijven door eender wat. Wanneer ik de optie om de C te formatteren bekijk zie ik dat er verschillende opties mogelijk zijn.  ???
Kan iemand mij op een duidelijke manier uitleggen, hoe ik het best te werk ga? Ik heb al enkele sites met info bezocht maar helemaal duidelijk is het nog niet. Het is vooral de schrik om iets van de D te verliezen of te overschrijven die mij dwars zit. Ik heb mij er al eens aan gewaagd maar wanneer de melding komt dat er 1 harde schijf gevonden is van 160 GB en er wordt niet meer verder gesproken over partities waarop men kan een besturringsprogramma installeren, haak ik (en ik denk velen met mij) onmiddellijk af.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Kakelverse Ubuntu 10.04 INSTALLATIE op een OUDE dell INSPIRON 4100
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/08, 19:40:00 »
Welkom op het forum.
Start de LiveCD van ubuntu op en wanneer je het paarse scherm met de twee icoontjes onderaan ziet, klik dan snel een toets in (gelijk de welke).
Nu zul je zien dat je de taal kan instellen (met pijltjestoetsen).
Na je keuze en op Enter gedrukt te hebben zie je een menu.
Klik nu op F3 om je toetsenbord in te stellen.
Nadien kies je uit het menu: ubuntu uitproberen (Live-gedeelte) (word iets anders omschreven denk ik)
Nadat je de desktop bereikt hebt kan je via Systeem>Beheer>Partitiemanager(gParted) je Harde Schijf bekijken.
Wat geeft die weer van partities. (Eventueel upload je een screenshot naar een upload site en post je de link hier even)

Je kan ook op de install icoon drukken en beginnen met installeren.
Tijdens de installatie (na het instellen van je toetsenbord) word de Schijfindeler gestart.
Kies hier voor: Handmatig (manual/manueel) (Laatste keuze)

Nu moet je een tabel zien met de verschillende partities erin.
Klik de partitie aan die 40GB groot is (de C schijf, maar deze word andersgenoemd. Je zal iets zien staan als sda1 of sda2)
Kies dan voor "wijzigen"
Nu krijg je een venster te zien waar je de grootte in kan stellen (dat laat je ongewijzigd als je de volledige partitie wil gebruiken) Controleer de grootte toch maar eens zodat je zeker weet dat je die 40GB grote partitie hebt geselecteerd.
Je kan ook het bestandstype kiezen. Kies hier voor: ext4
Onderaan selecteer je het koppelpunt (klik op de knop met het pijltje naast het invoerveld) en kies voor:  /     (de slash dus zonder iets achter.)
Klik op OK
Ga verder met de installatie stappen.

Zo moet het lukken. Zijn er nog vragen of twijfel je nog wat, dan kan je altijd hier terecht. In het Live-gedeelte heb je internet aansluiting, dus je kan altijd op het forum terecht.

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Kakelverse Ubuntu 10.04 INSTALLATIE op een OUDE dell INSPIRON 4100
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/09, 06:40:25 »
Dank U voor de snelle reactie.
Zodra ik thuis ben, ga ik aan de slag. Zijn er ergens tutorials waar leken zoals ik iets aan hebben?
Ik ben nogal lang met de software van den Bill bezig geweest (15 jaar) en hoedanook, is het voor ons een grote stap naar iets serieuser (en hopelijk stabiler) zoals Ubuntu.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Kakelverse Ubuntu 10.04 INSTALLATIE op een OUDE dell INSPIRON 4100
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/09, 07:24:00 »
Hallo en welkom,

Er is de wiki van Ubuntu-NL
http://wiki.ubuntu-nl.org/

En natuurlijk de site van mede forumlid Pjotr, erg duidelijk en compleet voor de beginner
http://sites.google.com/site/computertip/

Succes!

Re: Kakelverse Ubuntu 10.04 INSTALLATIE op een OUDE dell INSPIRON 4100
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/09, 07:24:50 »
citaat: Het is vooral de schrik om iets van de D te verliezen of te overschrijven die mij dwars zit.

Kan je de gegevens die je wilt bewaren niet beter op een usb-stick of externe schijf plaatsen? Dan weet je tenminste zeker dat die altijd veilig zijn. :)

Re: Kakelverse Ubuntu 10.04 INSTALLATIE op een OUDE dell INSPIRON 4100
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/09, 11:28:38 »
Is er ook ergens een site waar ik missende drivers voor mijn Dell kan vinden? Ik denk dan aan het aan de praat krijgen van hardware, waaronder geluidskaarten, videokaarten en draadloos internet enz.
Ik heb tijdens mijn Windows-periode altijd moeten opboksen tegen het heilige Dell-huisje van speciale drivers voor apparatuur te moeten installeren voor deze pc zonder Dell in de ogen te kijken.

Tijdens mijn speurtocht op het wereldwijde web kom ik enkel drivers tegen die voor mijn model Deel Inspiron 4100, voor XP zijn geschreven.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Kakelverse Ubuntu 10.04 INSTALLATIE op een OUDE dell INSPIRON 4100
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/09, 11:55:04 »
Citaat
onzewitten:Is er ook ergens een site waar ik missende drivers voor mijn Dell kan vinden?
Je kunt ook eerst eens proberen of de live-cd het doet. Dwz de CD opstarten in de functie:"proberen, niets veranderen". Je hebt dan meteen antwoord op de vraag of je überhaupt op zoek moet naar drivers.

Overigens: kakelvers is 10.04.1; 10.04 is "alleen maar" één versie terug met wèl LTS, maar toch iets minder vers dan 10.10.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/09, 11:58:08 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline koos4401

  • Lid
Re: Kakelverse Ubuntu 10.04 INSTALLATIE op een OUDE dell INSPIRON 4100
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/09, 12:04:08 »
Citaat
onzewitten: Daar gaan we dan: ik heb op mijn Dell Inspiron 4100 2 partities gemaakt, C 40 GB(boot) en D 110GB (gegevens). Van de C werd met Acronis als hulpmiddel, een mooie copy (image) gemaakt die ik bewaar op de D voor het geval dat....
Acronis zelf raadt dit overigens af en ook op dit forum zijn wel mensen te vinden die deze manier van bewaren zéér betreurd hebben.
Images ALTIJD opslaan op een andere HD dan de bronHD, bij voorkeur extern. Reden: als je HD in de elektro-mechanische puree valt, vallen beide partities tegelijk in de puree.
Wet van Murphy geparafraseerd: You don't need a fan if you want shit to happen.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Kakelverse Ubuntu 10.04 INSTALLATIE op een OUDE dell INSPIRON 4100
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/09, 12:11:44 »
Acronis-images bewaar ik altijd dubbel: 1 x op een extern medium en 1 x op een aparte partitie op de harde schijf. Voordeel: terugzetten vanaf de harde schijf gaat wat sneller en makkelijker.  :)

Overigens denk ik, net als koos4401, dat de kans groot is dat je geen enkel stuurprogramma hoeft te installeren in Ubuntu, omdat alles gewoon direct werkt.

Offline softbart

  • Lid
Re: Kakelverse Ubuntu 10.04 INSTALLATIE op een OUDE dell INSPIRON 4100
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/11, 11:20:08 »
Ik heb even de specs van de 4100 bekeken. Jaren de 8100 gebruikt. Geen enkel probleem.

groet,

Theo

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Kakelverse Ubuntu 10.04 INSTALLATIE op een OUDE dell INSPIRON 4100
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/12, 15:26:44 »
Als je bang bent om files te missen dan zou ik een dropboxaccount aanmaken en daar alles in doen.
Dropbox is voor zowel Windows als Ubuntu. Je raakt dan nooit iets meer kwijt !!!
Trouwens vergelijkbaar met Ubuntu One maar die is voor zover ik weet nog niet voor Windows.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: Kakelverse Ubuntu 10.04 INSTALLATIE op een OUDE dell INSPIRON 4100
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/12, 15:30:41 »
Als je bang bent om files te missen dan zou ik een dropboxaccount aanmaken en daar alles in doen.
Dropbox is voor zowel Windows als Ubuntu. Je raakt dan nooit iets meer kwijt !!!
Trouwens vergelijkbaar met Ubuntu One maar die is voor zover ik weet nog niet voor Windows.
Ubuntu One voor Windows is onderweg, er is al een bèta :)

Re: Kakelverse Ubuntu 10.04 INSTALLATIE op een OUDE dell INSPIRON 4100
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/16, 21:11:50 »
Hallo,
sorry voor het laat reageren maar ik heb enkele zware weken achter de rug (promotie en dergelijke). Ik had op dat ogenblik mijn Dell ook nog nodig en dus kon ik niet verder experimenteren.
We hebben intussen het een en ander gelezen over Wubi en denk er aan eerst nog eventjes met dit te experimenteren. Momenteel ben ik bezig met Acronis een image aan het maken van mijn configuratie. Dan installeer ik met Wubi,  de Ubuntu 10.04. Ben benieuwd wat dit heeft.
Indien dit lukt, kan ik er alles af gooien. Heb intussen ergens een externe harde schijf gevonden die groot genoeg is om mijn bestanden van mijn D schijf op te gooien.
Ga ondertussen even uitspitten wat men bedoelt met Dropbox. Kan ik daar meer dan 100 GB kwijt? Gratiss account?

Re: Kakelverse Ubuntu 10.04 INSTALLATIE op een OUDE dell INSPIRON 4100
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/16, 21:15:22 »
Blijkbaar is dropbox wel interessant wanneer je niet meer dan 3 GB gegevens wil opslaan. :(

Offline koos4401

  • Lid
Re: Kakelverse Ubuntu 10.04 INSTALLATIE op een OUDE dell INSPIRON 4100
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/16, 21:23:07 »
Bij de keuze tussen een telraam en WUBi is het telraam - ouderwets als het is - verre te prefereren. WUBI is een pseudo-dualboot (er wordt een schijnbaar buiten MSWIN om benaderbare map "Ubuntu"  - mit alles d'rum und d'ran - aangemaakt op C:\ Bij een echte dualboot is dat een rechtstreekse benadering van Ubuntu.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Kakelverse Ubuntu 10.04 INSTALLATIE op een OUDE dell INSPIRON 4100
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/17, 11:40:23 »
Ik heb vol spanning de voortgang en installatie gevolgd en.... het is gelukt. Nu ga ik de volgende dagen de pc klaar maken voor een definitieve installatie met Ubuntu 10.4.1 (ja, deze versie staat er nu op) en dan zien we wel. Hoewel ik de volgende tijd nog wat ga experimenteren met dit nieuwe troetelkind. Kwestie van het wat gewoon te worden.
Ik heb wel gezien dat ik "voorlopig" geen verbinding kan maken met mijn draadloze modem. (Belkin). Hij doet nogal lastig om verbinding te laten krijgen met mijn modem. Bekabeld is geen probleem. Mijn modem wordt gezien maar hij staat "passief". een ander (beveiligd) netwerkje ziet hij ook, maar dat intereseert mij niet. En vreemd genoeg staat dit "actief".
Ik heb nogthans het juiste paswoord gebruikt maar hij laat mij niet toe.
In windows is het redelijk gemakkelijk om te zien wat voor hardware je onder de motorkap hebt steken en... of alles normaal werkt. Ik ga even uitzoeken waar dit te vinden is bij ubuntu.
Ik ga eens te rade gaan op een ander forumonderwerp.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Kakelverse Ubuntu 10.04 INSTALLATIE op een OUDE dell INSPIRON 4100
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/17, 11:58:23 »
Als je wat info wilt over de ijzerwaren in je pc kan je in het softwarecentrum zoeken naar hardinfo en dat installeren. In dat programma heb je een handig overzicht van alles wat er in je pc zit.

Hier overigens wat uitleg op de wiki
http://wiki.ubuntu-nl.org/InformatieVerzamelen

Scheelt weer wat zoeken op het forum  ;)

Re: Kakelverse Ubuntu 10.04 INSTALLATIE op een OUDE dell INSPIRON 4100
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/25, 11:18:45 »
Voila, de Wubi en de iso van versie 10.04.1 in eenzelfde mapje gestopt en de installatie begonnen. Liep dus als een fluitje van... Ben ondertussen bezig om de handleiding even rustig door te nemen. Dit om mij vertrouwd te maken met dit nieuwe speeltje.
De updates enz. zijn ook reeds ingeladen.
Ik bemerk dat het goed komt. Maar het echte werk zal er gaan aankomen: mijn oude hp scanner 5100 c installeren EN draadloos gaan.
(Zucht) we gaan weer enkele slapeloze nachten tegemoet. :-[
Intussen kan ik reeds vertellen dat ik op het web kan, maar ... enkel met de kabel en DAT is nu juist NIET de bedoeling. Er steekt een wifi kaartje in van Intel BG 2915 of zo, dat herkend wordt, maar heb geen zicht op de beschikbare netwerken, nog de zekerheid dat de juiste stuurprogjes voor die kaart werden geinstalleerd. Kan dat nagezien worden?

Ik stel voor dat dit onderwerp wordt afgesloten en ik op een ander gedeelte van het forum verder communiceer, wat betreft het in orde brengen van de hardware en het draadloos surfen.
BTW: heeft er iemand al een positieve ervaring met het installeren van software voor mapsource (Garmin) met deze nieuwste versie van Ubuntu?