Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ati Radeon HD3200 en Ubuntu 12.04 werkt niet lekker  (gelezen 577 keer)

Ati Radeon HD3200 en Ubuntu 12.04 werkt niet lekker
« Gepost op: 2014/03/16, 11:21:42 »
Een jaar geleden ben ik Ubuntu 12.04 lts gaan gebruiken. Met Windows kon ik aardig uit de voeten en kan er ook wel meer mee dan de gemiddelde gebruiker. Onlangs heb ik Linux cursus video's gevolgd via de website van "ely the computer guy". Hierdoor ben ik iets meer gewend geraakt aan het "Linux gevoel", maar mijn kennis reikt niet verder dan het domweg installeren van Ubuntu via de grafische schil, verder begrijp ik nu de basis van de boomstructuur wel een beetje en als het echt nodig is kan ik wel een beetje in de shell werken. Maar echt de basiskennis zeg maar.

Nu is mijn probleem dat ik al een jaar lang af en toe de fora af struin om erachter te komen of ik mijn ATI radeon HD3200 kaart toch niet soepeler kan laten draaien dan nu.
Onlangs heb ik een 32 inch beeldscherm aangeschaft en deze heb ik achter mijn Ubuntu pc gehangen, omdat ik deze graag als multimedia pc gebruik, (Netflix kijken etc.). Ubuntu werkte al niet helemaal lekker met mijn videokaart, maar nu ik dit beeldscherm erachter heb hangen krijg ik de resolutie niet helemaal goed en het werkt ook niet zo soepel als ik zou willen. Daarop heb ik wederom alle fora weer af gestruind en ben tot de conclusie gekomen dat ik terug moest gaan naar een oudere versie van xorg (wat dit dan ook is haha :)). Dus zo gezegd zo gedaan. Hierna heb ik een ati driver geïnstalleerd en ja het werkt wel, maar daar is ook alles mee gezegd. Het voelt niet echt als een fijne oplossing, want ik wil mijn systeem ook wel graag up to date houden, maar als ik nu de updates draai, gaat ie ook weer naar de nieuwere xorg versie waardoor ik alles weer terug moet draaien.. sjah

Ik hoop gewoon dat er ergens toch nog een oplossing is, maar ik vrees van niet. Misschien hebben jullie toch nog een goed idee?
Ik heb ergens gehoord dat jullie het volgende moeten weten, dus ik plak het hier maar vast in.
De output van lspci -k|grep -A2 VGA is:
01:05.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] RS780 [Radeon HD 3200]
   Subsystem: Gigabyte Technology Co., Ltd GA-MA78GM-S2H Motherboard
   Kernel driver in use: fglrx_pci

Als jullie mij kunnen helpen alvast viendelijk bedankt :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ati Radeon HD3200 en Ubuntu 12.04 werkt niet lekker
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/16, 11:52:03 »
Videokaarten van ATI / AMD blijven vaak zorgenkindjes in Linux. Het Linux-stuurprogramma dat de fabrikant levert, schiet vaak tekort in kwaliteit.

Investeer eens een paar tientjes in een goedkope Nvidia GeForce (de allergoedkoopste is prima):
http://www.mycom.nl/componenten/videokaarten?var1=2#filter:CicKGV9zZmVhdHVyZV82ODkxMF9hdHRyaWJ1dGUSCggBEgZOVklESUE=

Nvidia maakt uitstekende stuurprogramma's voor Linux.  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/03/16, 11:55:53 door Pjotr »

Re: Ati Radeon HD3200 en Ubuntu 12.04 werkt niet lekker
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/16, 12:09:48 »
Dankjewel voor je reactie :)

Ik heb zojuist het volgende geprobeerd trouwens en dit werkt voor mij goed genoeg. Mijn beeld loopt soepeler dan ooit en ik kan gewoon weer updaten:
sudo add-apt-repository ppa:makson96/fglrx
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install fglrx-legacy

Verder denk ik inderdaad al tijden na over het aanschaffen van een andere videokaart. Ben heel blij dat je met deze tip komt thanks :)

mvg Stefanie