Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: timelapse maken van foto's  (gelezen 2072 keer)

timelapse maken van foto's
« Gepost op: 2021/09/09, 14:31:52 »
Ik heb onlangs een Sony A7 gekocht waarmee je eenvoudig een reeks foto's kan maken die je daarna gebruikt om een timelapse video mee te maken.
Ik ben op zoek naar een gepast programma in Ubuntu (of commando's via de terminal) om de foto's om te kunnen zetten naar een video.
Als ik Google om raad vraag, krijg ik tientallen antwoorden die mij mooi uitleggen hoe ik de foto's moet maken, maar dat is niet mijn vraag; die foto's heb ik reeds gemaakt.
Wanneer ik mijn vraag anders formuleer, krijg ik weer antwoorden te zien die gaan over filmpjes maken van je foto's, maar dat is niet wat ik zoek. Elke foto moet een beeldje worden van de film.
Ik neem aan dat dit moet kunnen met VLC of met Openshot, maar ik geraak er niet wijs uit.  :|
Kan iemand mij op weg helpen ?

Offline vanadium

  • Lid
Re: timelapse maken van foto's
« Reactie #1 Gepost op: 2021/09/09, 15:56:46 »
Zeker niet met VLC (dat is afspeelsoftware), maar wel met een videoeditor zoals Openshot of KDEnlive. Snelst en handigst is via de terminal, met ffmpeg.

Offline Jenske

  • Lid
Re: timelapse maken van foto's
« Reactie #2 Gepost op: 2021/09/10, 09:01:00 »
Ook al is het een zwaarder programma, zou ik je toch KDEnlive aanraden. Je kan daarin een hele reeks foto's (clip noemen ze dat in KDEnlive) toevoegen en vervolgens op de tijdlijn plaatsen.
Je kan ervoor kiezen om bv. alle foto's 0,5 sec te laten zien, dan op de tijdlijn plakken en vervolgens enkele of een hele reeks wat te verlengen in toon-duur.

Maar KDEnlive is een video-editor met nogal wat extra's, dus misschien teveel.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: timelapse maken van foto's
« Reactie #3 Gepost op: 2021/09/10, 09:31:27 »
Bedankt, beiden !
Ik heb het klaar gekregen met ffmpeg
Het was wat zoeken en experimenteren.
Ik kreeg een foutmelding omdat de hoogte van de foto's een oneven aantal pixels bevat.
Uiteindelijk kwam ik op het volgende resultaat:

ffmpeg -i %03d.jpg -vf "pad=ceil(iw/2)*2:ceil(ih/2)*2" output.mp4

ofwel:

ffmpeg -i *.jpg -vf "pad=ceil(iw/2)*2:ceil(ih/2)*2" output.mp4

1ste gebruiken als de bestandsnamen met voorloopnullen genummerd zijn v.b. 001.jpg; 002.jpg; ...

2de gebruiken als de bestandsnamen geen voorloopnullen bevatten v.b. 105.jpg; 106.jpg; ...

Offline MKe

  • Lid
Re: timelapse maken van foto's
« Reactie #4 Gepost op: 2021/09/10, 09:32:37 »
Mijn zoon maakt stop-motions filmpjes, wat eigelijk hetzelfde is als een timelaps. Hij gebruikt een bash scriptje, volgens mij op basis van ffmpeg om eerst de foto's snel aan elkaar te zetten met een bepaalde interval en op te slaan als een mp4. Daarna doet hij de verdere bewerking in een video editor ala KDEnlive. Hij gebruikt het scriptje omdat het gewoon veel gemakkelijker en sneller voor hem is dan diezelfde handelingen in een grafische editor met de hand te doen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: timelapse maken van foto's
« Reactie #5 Gepost op: 2021/09/10, 15:20:12 »
Ook al is het een zwaarder programma, zou ik je toch KDEnlive aanraden. Je kan daarin een hele reeks foto's (clip noemen ze dat in KDEnlive) toevoegen en vervolgens op de tijdlijn plaatsen.
25 foto's per seconde, je hebt dus 250 foto's voor 10 seconden film. Veel plezier met je plakken in de tijdslijn. Als je éénmaal de commandolijn van `ffmpeg` voor elkaar hebt, heb jij één seconde werk en de computer enkele minuten afhankelijk van het aantal foto's.

Offline Jenske

  • Lid
Re: timelapse maken van foto's
« Reactie #6 Gepost op: 2021/09/17, 08:11:02 »
Je kan in KDEnlive in één ruk een hele reeks fotoi's aanklikken en deze vervolgens plakken in de tijdlijn. Helemaal niet veel werk dus. Belangrijk is wél dat je dan al die foto's moet laten beginnen met een oplopend getal (met voorloopnullen, anders loopt de volgorde verkeerd).


Ook al is het een zwaarder programma, zou ik je toch KDEnlive aanraden. Je kan daarin een hele reeks foto's (clip noemen ze dat in KDEnlive) toevoegen en vervolgens op de tijdlijn plaatsen.
25 foto's per seconde, je hebt dus 250 foto's voor 10 seconden film. Veel plezier met je plakken in de tijdslijn. Als je éénmaal de commandolijn van `ffmpeg` voor elkaar hebt, heb jij één seconde werk en de computer enkele minuten afhankelijk van het aantal foto's.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM