Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De onderverdeling in de partitie's.  (gelezen 888 keer)

Papa Chicco

  • Gast
De onderverdeling in de partitie's.
« Gepost op: 2006/08/08, 14:47:44 »
Hallo,

Ik heb nu mijn HD opgedeelt in 3 partitie's ROOT,HOME ,SWAP nu is de vraag worden de desbetreffende bestanden automatisch naar de div. partitie's geschreven  bv je bestuurings systeem naar de "root"  en waar geen geinstallerde programma's naar toe?
En foto's en Documenten ed .gaan die automatisch naar "home".
Of moet ik ze met een commando dor sturen.
Want dat is mij nog te onduidelijk.

Papa Chicco


KENNIS IS MACHT  MAAR ZONDER KENNIS KOM JE ER OOK WEL.

socratux

  • Gast
De onderverdeling in de partitie's.
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/08, 15:00:57 »
Is dit na een nieuwe installatie? Ik begrijp namelijk niet wat je bedoelt met foto's en documenten. (heb je deze al op de hd of wil je die er later bijzetten)

Volgens jouw partitionering, zal alles in de / partitie komen m.u.v. /home , deze komt in de /home partitie
Dus je gehele systeem zit op de eerste partitie en de gebruikers en hun documenten zitten onder de /home partitie.
Wanneer je iets wilt opslaan kun je dit dan bijv. doen onder /home/Papa_Chicco/Documents

de / is de basis maar je kan elke extra partitie een onderdeel van root laten zijn: /home & /usr & /tmp & /media  enz... dit zijn dan losse partities die gemound worden op het desbetreffende mount point

Papa Chicco

  • Gast
De onderverdeling in de partitie's.
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/08, 16:22:23 »
ja het gaat om een nieuwe installatie.

Ik wil dat niet alle programma's en evt documenten(brieven) en instellingen bij een update verloren gaat.

Wat is "gemound" en "mount point"

papa Chicco

socratux

  • Gast
De onderverdeling in de partitie's.
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/08, 17:11:16 »
dan is een home partitie de ideale oplossing, hier staan je gebruikers in dus ook al je documenten e.d. tenzij jij ervoor kiest om ergens anders (bijv. een harde schijf voor alleen media) ook documenten op te slaan.
In beide gevallen maak je dus aparte partities aan die bij een eventuele herinstallatie zo weer te koppelen (mounten) zijn aan je systeem.
Je bestaande partities worden tijdens de installatie herkent, zo kun je dus het hele besturingssysteem opnieuw installeren en je home partitie weer koppelen in het systeem als /home... et voila, alles gebruikers en hun documenten zijn precies hetzelfde als voor de herinstallatie. Je moet alleen even de user opnieuw aanmaken en de rechten even goed zetten.

mounten is dus koppelen, je koppelt een partitie aan een pad, zoals home is gekoppeld aan /home

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
De onderverdeling in de partitie's.
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/15, 11:08:17 »
Is het al gelukt ?
Mijn locatie is niet zover van Bergen op Zoom, dus eventueel kan ik je wel helpen.....

Laat het weten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.