Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu verwijderen, maar kan alleen in de bios.  (gelezen 1088 keer)

Ubuntu verwijderen, maar kan alleen in de bios.
« Gepost op: 2010/01/12, 19:06:40 »
Besten,

Sindz een tijdje heb ik een pc met een niet werkende versie van ubuntu. Door de grub 18 error kan ik alleen nog maar in mijn bios komen. Nu wil ik ubuntu verwijderen, maar heb geen idee waar te beginnen. Hopelijk kunnen jullie helpen.
gr Pim

p.s. Ik heb een dell dimension processor
« Laatst bewerkt op: 2010/01/12, 19:48:09 door pimwillems »

Re: Ubuntu vereijderen, maar kan alleen in de bios.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/12, 19:12:55 »
Raak je nog op de PC met een  Live Cd? Misschien kun je via de live Cd je bestanden veilig stellen, en dan herinstalleren.
Beter zou natuurlijk nog zijn om het probleem te kunnen oplossen, maar daar weet ik niet direct iets voor.

Re: Ubuntu vereijderen, maar kan alleen in de bios.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/12, 19:21:50 »
Voor bestanden ben ik niet bang, er staat namelijk niks belangrijks op.

Re: Ubuntu vereijderen, maar kan alleen in de bios.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/12, 19:29:16 »
Fout 18 is deze van http://sites.google.com/site/computertip/grubfoutmeldingen :
Error 18: Schijfgeometrie-fout
Deze foutmelding wordt meestal gegeven wanneer er gelezen wordt van een schijf die groter is dan wat het BIOS aankan. Vrij eenvoudig: gebruik een kleinere harde schijf. Gaat dit niet, waardeer dan het BIOS op naar een nieuwere versie. Gaat dit ook niet... in de winkel hebben ze soms leuke aanbiedingen...
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu vereijderen, maar kan alleen in de bios.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/12, 19:33:08 »
Alleen het rare is dat ik wel gewoon windows xp kon draaien op mijn bios. Ik heb wel twee schijven erin zitten.. Zou het helpen als ik er een van deze uit zal halen?

Re: Ubuntu verwijderen, maar kan alleen in de bios.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/12, 20:12:12 »
Het ligt er aan hoe groot de schijven zijn, probeer anders de opstart volgorde wijzigen in de BIOS.
En eventueel een Grub herstel proberen, ik weet niet welke versie je hebt van Ubuntu dus zelf even kijken.
http://wiki.ubuntu-nl.org/Overig
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu verwijderen, maar kan alleen in de bios.
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/12, 20:15:55 »
Kijk eens bij de documentatie (link boven in dit scherm).
Voer eerst de opdracht "als windows grub overschreven heeft" uit.
Daarna (wanneer je 9.10 hebt) opstarten in de veilige mode en voor de grub optie kiezen.
99% kans, dat je PC dan weer gewoon opstart.

Edit: Gijs, wij denken bijna hetzelfde.....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu vereijderen, maar kan alleen in de bios.
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/12, 21:29:10 »
Alleen het rare is dat ik wel gewoon windows xp kon draaien op mijn bios. Ik heb wel twee schijven erin zitten.. Zou het helpen als ik er een van deze uit zal halen?
Hallo, dat je wel XP kunt draaien en niet Ubuntu heeft niets te maken met je bios. Goed idee om die tweede harde schijf af te koppelen en opnieuw te starten. Gaat nu alles goed en kom je in XP terecht? Mooi. Wil je opnieuw/alsnog Ubuntu installeren? Lees dan even de Howto dual-boot documentatie hier op dit forum. Kennelijk staat er ergens een bitje verkeerd, is doorgaans eenvoudig te verhelpen.